Waarom zijn motoren (relatief) zo duur?

Ik vraag me meer af waarom motoren zoveel meer verbruiken.
Een 500cc tje met 50pk,200kg verbruikt meer dan een 1.2-1.4l 60-70pk 1200kg auto. (bij rustig rijgedrag)

Eerst een paar kanttekeningen: ik vermoed dat je dan de "officiële" verbruikscijfers van de auto gebruikt, die wijken nogal af van de werkelijkheid. Daarnaast gebruik je de auto bij rustig rijgedrag (vroeg schakelen, weinig remmen, vast tempo enz.) precies waar hij het zuinigst loopt. Zou je met de auto veel meer optrekken, remmen en op het gas gaan, zoals je met een motor meestal doet, dan komt de auto er veel ongunstiger uit.
Verder: een motor mist nu eenmaal stroomlijn. Hoewel de auto minder presteert door zijn gewicht (veel lagere accelleratie en topsnelheid) en tijdens de accelleratie meer verbruikt, stelt de stroomlijn een auto beter in staat om een bepaalde snelheid vast te houden bij een lager verbruik.

Je zou overigens de motor (qua gearing, maar ook haal je met 500 cc-50 pk veel meer uit het blok dan met 1200cc- 70 pk) makkelijk een stuk zuiniger kunnen afstellen, maar volgens mij zit niemand daar op te wachten.
 
Honda heeft het goed opgepakt met hun NC700. Da's gewoon een halve Honda Jazz.
Lekker zuinig en voldoende voor woon-werk. (en kost ongeveer de helft t.o.v. de Jazz)

Zelf wil ik zo goedkoop mogelijk woon-werk rijden. Dat doe ik met een goedkope Seat Arosa 1.7SDI. Ik haal een verbruik van 1:25 met de huidige temperaturen en 's zomers tik ik de 1:29 aan. Daar doe ik wel mijn best voor en neem de drukkende Audi's voor lief ;)

Dat ga ik met de motor niet halen. Daarbij zijn de Arosa onderdelen vele malen goedkoper dan de onderdelen voor motoren. En op de sloop zijn nog prima gebruikte onderdelen te vinden. Daarbij denk ik dat mijn motoren de 300.000 km niet gaan halen zonder spannende reparaties/revisies.

Wil ooit nog zo'n 125cc motor ombouwen met zo'n ligfiets-sigaren-kuip. Heb dit al eens gezien en is erg zuinig. Maar de kosten voor het maken van een kuip is de remmende factor op dit kostenbesparende project.
 
Ik vraag me meer af waarom motoren zoveel meer verbruiken.
Een 500cc tje met 50pk,200kg verbruikt meer dan een 1.2-1.4l 60-70pk 1200kg auto. (bij rustig rijgedrag)

Je legt dat 1.2 autoblok in een motorfiets. Dan loopt die motorfiets bij dezelfe rijstijl en acceleratie net zo zuinig, zelfs nog zuiniger gezien lagere totaalgewicht en luchtweerstand dan die auto.

Echter is er door het gewicht dan niet meer mee te rijden. Hak er daarna 2 cilinders af dan past ie perfect in het frame. Vervolgens ga je er mee rijden en stel je vast dat het net zo snel accelereren en rijden als met de auto niet leuk is op ee motorfiets. Dus voer je dat kleine blokje op. Voila.
 
Tja waarom zou je veel geld uitgeven voor een auto, het is hoe dan ook gewoon een koektrommel om wat rommel en wat mensen te vervoeren. Daar ga ik echt niet veel geld aan uitgeven...
Maar wel 15K voor een Duc uitgeven om hem een jaar later met veel afschrijving weer weg te doen :+

Leven en laten leven. Sommige mensen geven niets om motoren, maar wel om auto's. Prima toch? Is ons geld niet. Hetzelfde kan je van motoren zeggen, "is hoe dan ook een brommer met wat stevigere veren en remmen om je kapot mee te rijden" :P
 
Eerst een paar kanttekeningen: ik vermoed dat je dan de "officiële" verbruikscijfers van de auto gebruikt, die wijken nogal af van de werkelijkheid. Daarnaast gebruik je de auto bij rustig rijgedrag (vroeg schakelen, weinig remmen, vast tempo enz.) precies waar hij het zuinigst loopt. Zou je met de auto veel meer optrekken, remmen en op het gas gaan, zoals je met een motor meestal doet, dan komt de auto er veel ongunstiger uit.
Verder: een motor mist nu eenmaal stroomlijn. Hoewel de auto minder presteert door zijn gewicht (veel lagere accelleratie en topsnelheid) en tijdens de accelleratie meer verbruikt, stelt de stroomlijn een auto beter in staat om een bepaalde snelheid vast te houden bij een lager verbruik.

Je zou overigens de motor (qua gearing, maar ook haal je met 500 cc-50 pk veel meer uit het blok dan met 1200cc- 70 pk) makkelijk een stuk zuiniger kunnen afstellen, maar volgens mij zit niemand daar op te wachten.
Nee ik ga af op de reële verbruikscijfers. En ik heb er speciaal bijgeplaatst dat je met alletwee de voertuigen zo zuinig mogelijk rijdt. En toch kom je rond de stad/autostrade zuiniger uit. Vb: Toyota IQ 1.0 benzine 68pk en 860kg met een groot frontaal oppervlakte verbruikt gemiddeld over een afstand van 80k km 4.3L/100km. Dit haal ik niet met mijn er-5 , terwijl ik soms ook heel zuinig rij. (schakelen bij 3500-4000 toeren maximum)
Wees nu eens eerlijk , motoren qua verbruik en uitstoot van schadelijke gassen staan zo ver achter op de auto's. Zoals dat voorbeeld van hierboven NC700 stoot 135g cO/km uit terwijl je daarvoor al een redelijk krachtige auto hebt. (135pk+ benzine)

EDIT: en nu moeten mensen niet antwoorden als je zuinig wil rijden , neem dan een auto. Sommige motoren mogen veel zuiniger worden. (gelukkig is BMW al goed op weg.)
 
Laatst bewerkt:
Je kan het ook anders bekijken.

Een supersport motor heb je voor 25k ofzo en dan heb je top of the top. Koop maar een Ferrari ofzo.....


Supersport heb je al vanaf 15k toch? de jappen? kwaliteit waar je u tegen zegt.
wrom meteen een overpriced Ducati kiezen?

En idd een twingo zit natuurlijk de techniek in van een koffiemolen, zon ding wordt in de kroeg bedacht door de ontwerpers.
En auto's gaan altijd stuk, daar kunnen de garages dan weer aan verdienen waardoor de verkoopprijs naar beneden gaat.

Een japmotor gaat sowieso NOOIT kapot NOOIT zeg ik je, en elke motorrijder werkelijk ELKE doet z'n eigen onderhoud, dus de garages verdienen minimaal.


Zon motor gaat jaren studie aan vooraf, ik heb zelfs gehoord dat japanse monteurs allemaal een IQ van 250 hebben.
Ook moeten ze een hindernisbaan nemen en 150 pushups doen.

Conclusie een auto is lekker warm in de winter en droog in de regen.

The end
 
Je legt dat 1.2 autoblok in een motorfiets. Dan loopt die motorfiets bij dezelfe rijstijl en acceleratie net zo zuinig, zelfs nog zuiniger gezien lagere totaalgewicht en luchtweerstand dan die auto.

Lagere luchtweerstand dan een auto :? je weet niet waar je het over hebt ;)

Het is zoals JanB al aangeeft hoofdzakelijk de luchtweerstand, deze is gewoon zeer ongunstig bij een motorfiets. Dit is ook waarom bijv. een CBR600 bijna alle sportauto's tot ver boven de 100km/u voor kan blijven echter "al" topt bij een 260km/u terwijl die zelfde sportauto dan vaak wel de >300km/u kan halen.

En dan kan je er wel het kuipwerk van een BMW K1 of Busa op maken (om dat effect te verminderen) maar dan gaat de kostprijs weer omhoog, en worden de looks minder en het gewicht gaat omhoog. Ofwel dan is de consument ontevreden.
 
Eh klopt dat wel? Als ik op deze site kijk en 99g/km van de Aygo gebruik kom ik uit op 1155 euro. Of doe ik iets verkeerd? :9

Je doet niks verkeerd, het klopt.
De overheid is daarin ook een onbetrouwbare partner, omdat men dus telkens de regelingen wijzigt.

Verder lees ik ook nog dat als een motor minder dan 88g/km Co2 uitstoot dat de motor dan BPM vrij is maar bestaan die überhaupt wel? Een Honda NC700s scoort al 135g/km en ik dacht dat zoiets al aardig groen was.

Ze bestaan, vooral elektrohokken vallen daaronder, vergezeld van de allerkleinste auto's die na een volgende aanpassing ook hierbuiten zullen vallen.
Elektra blijft dan over, en dan denk je goedkoop uit te zijn totdat.......
 
Supersport heb je al vanaf 15k toch? de jappen? kwaliteit waar je u tegen zegt.
wrom meteen een overpriced Ducati kiezen?

En idd een twingo zit natuurlijk de techniek in van een koffiemolen, zon ding wordt in de kroeg bedacht door de ontwerpers.
En auto's gaan altijd stuk, daar kunnen de garages dan weer aan verdienen waardoor de verkoopprijs naar beneden gaat.

Een japmotor gaat sowieso NOOIT kapot NOOIT zeg ik je, en elke motorrijder werkelijk ELKE doet z'n eigen onderhoud, dus de garages verdienen minimaal.


Zon motor gaat jaren studie aan vooraf, ik heb zelfs gehoord dat japanse monteurs allemaal een IQ van 250 hebben.
Ook moeten ze een hindernisbaan nemen en 150 pushups doen.

Conclusie een auto is lekker warm in de winter en droog in de regen.

The end

Waarom voor een Ducati kiezen? Dat is toch geen vraag meer als je hem gezien hebt :? Die dingen zijn echt zoooo sexy :9~ :} En dan dat geluid.... :9
 
Het is een vraag die al een tijdje door mijn hoofd rondspookt.
Een goedkope nieuwe auto kun je al kopen vanaf zo'n 9,500 (renault twingo) euro terwijl een goedkope nieuwe motor je zo'n 5,500 kost (ktm 390 duke).

De aanschafprijs van de meeste motoren ligt echter tussen de 10 en 20 duizend euro (net als A & B segment auto's, en ik vraag me af hoe het mogelijk is dat motoren in die prijsklasse kunnen zitten.

Niet alleen het ontwerpen en vermarkten van een auto is veel duurder, een auto bestaat uit veel meer onderdelen, is dus duurder om te assembler en er worden veel meer grondstoffen (voornamelijk metalen) in verwerkt.

Waarom zitten nieuwe motoren niet op het prijspeil van een vespa?
Het maken van een auto is vele malen goedkoper.

Daarnaast kost een nieuwe motor (laagste segment) gewoon 4000,- de helft van de goedkope autookes.

Kan zelfs nog goedkoper.
 
Lagere luchtweerstand dan een auto :? je weet niet waar je het over hebt ;)

Het is zoals JanB al aangeeft hoofdzakelijk de luchtweerstand, deze is gewoon zeer ongunstig bij een motorfiets. Dit is ook waarom bijv. een CBR600 bijna alle sportauto's tot ver boven de 100km/u voor kan blijven echter "al" topt bij een 260km/u terwijl die zelfde sportauto dan vaak wel de >300km/u kan halen.

En dan kan je er wel het kuipwerk van een BMW K1 of Busa op maken (om dat effect te verminderen) maar dan gaat de kostprijs weer omhoog, en worden de looks minder en het gewicht gaat omhoog. Ofwel dan is de consument ontevreden.

Omdat een motor een minder gunstige cW vergeleken met een auto betekend het niet dat deze een hogere luchtweerstand heeft vergeleken met dezelfde auto (frontaal oppervlakte is immers een stuk kleiner van de motorfiets).

Een motorfiets met 100 pK haalt meestal een behoorlijk hogere topsnelheid vergeleken met een auto met 100 pk. Het voorbeeld wat je aanhaalt van de 'sportauto versus de motor' heeft die sportauto ook een heleboel vermogen meer ten opzichte van de motorfiets.

Overigens bouwt Honda ondertussen een aantal modellen welke behoorlijk zuinig lopen. Met de nieuwe CB500 serie en NC700 serie is met een zuinige rijstijl makkelijk 1 op 30 te halen. Dit zal niet meer lukken bij snelheden >120 km/h maar dat geld ook voor de kleine auto'to'tjes.
 
Laatst bewerkt:
Honda heeft het goed opgepakt met hun NC700. Da's gewoon een halve Honda Jazz.
Lekker zuinig en voldoende voor woon-werk. (en kost ongeveer de helft t.o.v. de Jazz)

Zelf wil ik zo goedkoop mogelijk woon-werk rijden. Dat doe ik met een goedkope Seat Arosa 1.7SDI. Ik haal een verbruik van 1:25 met de huidige temperaturen en 's zomers tik ik de 1:29 aan. Daar doe ik wel mijn best voor en neem de drukkende Audi's voor lief ;)

Dat ga ik met de motor niet halen. Daarbij zijn de Arosa onderdelen vele malen goedkoper dan de onderdelen voor motoren. En op de sloop zijn nog prima gebruikte onderdelen te vinden. Daarbij denk ik dat mijn motoren de 300.000 km niet gaan halen zonder spannende reparaties/revisies.

Wil ooit nog zo'n 125cc motor ombouwen met zo'n ligfiets-sigaren-kuip. Heb dit al eens gezien en is erg zuinig. Maar de kosten voor het maken van een kuip is de remmende factor op dit kostenbesparende project.
Vergeet niet dat diesel 20% meer energie bevat per liter. Dus als je die 1:25 corrigeert dan wordt dat voor benzine 1:20 en dat halen sommige motoren ook met een vergelijkbaar rijgedrag. Zelfs met mijn 1200 cc motor kom ik 's winters op 1:18. Voeg dan aan de vergelijking rijplezier en minder last van files toe, dan is een motor een veel betere oplossing dan een auto (en nauwelijks duurder).
 
Vergeet niet dat diesel 20% meer energie bevat per liter. Dus als je die 1:25 corrigeert dan wordt dat voor benzine 1:20 en dat halen sommige motoren ook met een vergelijkbaar rijgedrag. Zelfs met mijn 1200 cc motor kom ik 's winters op 1:18. Voeg dan aan de vergelijking rijplezier en minder last van files toe, dan is een motor een veel betere oplossing dan een auto (en nauwelijks duurder).

Ik wil zo goedkoop mogelijk rijden.

-Waarom zou ik diesel moeten corrigeren?
-Ik rijd ruim 100 km en heb nooit file.
-Ik rijd door polder, kaarsrechte wegen. Daar is rijplezier ver te zoeken, zeker als het hard waait.
 
Ik vraag me meer af waarom motoren zoveel meer verbruiken.
Een 500cc tje met 50pk,200kg verbruikt meer dan een 1.2-1.4l 60-70pk 1200kg auto. (bij rustig rijgedrag)

Ik vraag me dan wel af over welke auto's je het hebt want de 500's die ik heb gehad (Suzuki GS en Honda CB) liepen beiden tussen de 1:20 en 1:22 bij lomp gebruik.

Welke auto uit de jaren '90 van 1200kg is er zuiniger als 1:22?
 
opgegeven verbruik halen de meeste eco koekblikken helemaal niet 1 op 22 fabrieks opgave is in werkelijkheid vaak 1 op 15 als je rustig rijdt. en dan alleen als je rustig aan doet anders loopt het ook gewoon 1 op 13.

is zelfs een uitzending op radar geweest van een bepaalde kia die volgens de fabrikant 1 op 22 moet lopen maar in werkelijkheid 1op 13 rijdt.
lag volgens kia aan de gebruikers triest maar zo werkt het wel.

mijn xt660 rij ik ook gewoon 1 op 20 mee en dan rijdt ik niet rustig.
vergeet niet dat een beetje sportieve auto zoals impreza wrx al gauw 1 op 5 loopt bij sportief rijden op duurde euro 98.
dan valt een motor die 1 op 15 rijdt bij doorijden ineens wel meet toch ?
aangezien de gemiddelde sportmotor sneller optrekt en een hogere top heeft als de scooby
 
Volgens mij gaat een deel van de discussie over verbruikscijfers. En dan moet je wel een juiste vergelijking maken. Uiteraard als het je alleen om de pegels is te doen, is diesel goekoper. Dan kan autorijden voordeliger zijn, omdat diesel fiscaal gunstiger. Er zijn overigens wel diesel motorfietsen...
 
Supersport heb je al vanaf 15k toch? de jappen? kwaliteit waar je u tegen zegt.
wrom meteen een overpriced Ducati kiezen?

Een Ducati is niet overpriced.
Je moet je realiseren dat Italiaanse productieprocessen dusdanig Italiaans zijn dat ze een slechte reproduceerbaarheid hebben en hoge afkeurpercentages. :X
In principe betaal je 2 motoren en dan valt de prijs reuze mee. Dan zijn ze zelfs goedkoper dan Jappen }) Alleen krijg je er maar eentje geleverd. Die andere ligt bij de fabriek in de afkeurcontainer O-)
 
Laatst bewerkt:
Hmm TS weer spoorloos? Ik ben altijd benieuwd naar een tweede reactie, maar die is er weer niet.
 
Ik vraag me meer af waarom motoren zoveel meer verbruiken.
Een 500cc tje met 50pk,200kg verbruikt meer dan een 1.2-1.4l 60-70pk 1200kg auto. (bij rustig rijgedrag)

rij jij maar eens een heel stuk 90-100 met een motor, dan haal je met gemak 1 op 25
 
Motoren verbruiken meer omdat ze veel hoger in toeren komen. Blokken zijn ook eerder af omdat ze gemiddeld 2x zoveel toeren maken als een auto. Sommige motoren zoals een BMW F650 zijn super zuinig. Een Honda Firestorm is wel weer een zuiperd bijvoorbeeld.

Mijn VFR met zijspan haalt soms 1:17 wat zeer zuinig is voor een combinatie. Doorgaans op basis van de gemiddelde zware toermotor is dat verbruik tussen de 1:10 en 1:14 maar dan kan je ook met zijn vieren op pad.

Meeste auto's zitten ook niet veel boven de 1:15 dus vind meevallen.
 
Nee ik ga af op de reële verbruikscijfers.
Daar heb ik m'n twijfels aan. Als je al ziet dat twee mensen met hetzelfde voertuig al totaal verschillende verbruikscijfers halen, dan weet je al dat "reëel" subjectief is.

En ik heb er speciaal bijgeplaatst dat je met alletwee de voertuigen zo zuinig mogelijk rijdt. En toch kom je rond de stad/autostrade zuiniger uit. Vb: Toyota IQ 1.0 benzine 68pk en 860kg met een groot frontaal oppervlakte verbruikt gemiddeld over een afstand van 80k km 4.3L/100km. Dit haal ik niet met mijn er-5 , terwijl ik soms ook heel zuinig rij. (schakelen bij 3500-4000 toeren maximum)
Wees nu eens eerlijk , motoren qua verbruik en uitstoot van schadelijke gassen staan zo ver achter op de auto's. Zoals dat voorbeeld van hierboven NC700 stoot 135g cO/km uit terwijl je daarvoor al een redelijk krachtige auto hebt. (135pk+ benzine)
EDIT: en nu moeten mensen niet antwoorden als je zuinig wil rijden , neem dan een auto. Sommige motoren mogen veel zuiniger worden. (gelukkig is BMW al goed op weg.)
Dat is gewoon onzin. Een motorblok van een motor kun je net zo zuinig laten lopen als het blok van welke auto dan ook. Probleem is dat er dan geen enkele lol meer aan te beleven is en fabrikanten hun toko dan wel kunnen opdoeken. Vrijwel niemand wil zo'n motor.
Bij de vervuiling ligt het ook anders dan de cijfertjes tonen. Jij praat over gemiddeldes, maar dat zijn ook theoretische en vaak zwaar optimistisch ingeschatte cijfers. Gek genoeg (of eigenlijk niet...) klopt je vergelijking pas als je het over een veel krachtiger auto hebt. Maar dan pas is de auto qua prestaties ook enigszins vergelijkbaar.

Wat jij nu doet is roepen dat een Porsche veel meer verbruikt en vervuilt dan je kleine Altootje als je met beiden heel rustig gaat rijden. Je vergeet dan dat de Porsche totaal anders is afgesteld en niet optimaal loopt bij dat rijgedrag. Zou je met de Porsche wat harder gaan rijden (en je met de Alto dus alles er uit moet halen om bij te blijven) dan zul je zien dat de Porsche in die omstandigheid ws. zuiniger is dan de Alto......
Natuurlijk kun je de Porsche zó afstellen dat hij heel zuinig loopt bij rustig rijden. Dan is de vraag: wie koopt daar een Porsche voor? Met een motor is het net zo....
 
Laatst bewerkt:
Een Ducati is niet overpriced.
Je moet je realiseren dat Italiaanse productieprocessen dusdanig Italiaans zijn dat ze een slechte reproduceerbaarheid hebben en hoge afkeurpercentages. :X
In principe betaal je 2 motoren en dan valt de prijs reuze mee. Dan zijn ze zelfs goedkoper dan Jappen }) Alleen krijg je er maar eentje geleverd. Die andere ligt bij de fabriek in de afkeurcontainer O-)
:X *O*
 
opgegeven verbruik halen de meeste eco koekblikken helemaal niet 1 op 22 fabrieks opgave is in werkelijkheid vaak 1 op 15 als je rustig rijdt. en dan alleen als je rustig aan doet anders loopt het ook gewoon 1 op 13.

is zelfs een uitzending op radar geweest van een bepaalde kia die volgens de fabrikant 1 op 22 moet lopen maar in werkelijkheid 1op 13 rijdt.
lag volgens kia aan de gebruikers triest maar zo werkt het wel.

mijn xt660 rij ik ook gewoon 1 op 20 mee en dan rijdt ik niet rustig.
vergeet niet dat een beetje sportieve auto zoals impreza wrx al gauw 1 op 5 loopt bij sportief rijden op duurde euro 98.
dan valt een motor die 1 op 15 rijdt bij doorijden ineens wel meet toch ?
aangezien de gemiddelde sportmotor sneller optrekt en een hogere top heeft als de scooby

Zit wel kern van waarheid in hoor, wat kirill zegt
Een toyota aygo van 800kg met 1liter motor (en 60-70pk) heeft echt wel een verbruik van zeker 1:20

Terwijl een 600cc motor met zo'n vermogen hetzelfde misschien hetzelfde verbruik heeft of zelfs nog ietjes lager met sportief rijden. Komt dat dan niet doordat het vaak hoogtoerige motoren zijn? Want al vergelijk je cruisers bv met een auto, dan komt het wel overeen volgens mij
 
Terug
Bovenaan Onderaan