Wanneer doe jij de BRAVOK?

Wanneer controleer jij je motorfiets?

  • Vóór iedere rit, ook na het tanken.

    Stemmen: 1 1,3%
  • Wekelijks.

    Stemmen: 12 15,8%
  • Iedere maand.

    Stemmen: 13 17,1%
  • Bij het wassen

    Stemmen: 10 13,2%
  • Bij het tanken.

    Stemmen: 1 1,3%
  • Als ik het niet vertrouw.

    Stemmen: 22 28,9%
  • Nooit, als het stuk gaat is het tijd voor reparatie.

    Stemmen: 5 6,6%
  • Nooit, dat doet de dealer.

    Stemmen: 3 3,9%
  • De laatste keer was bij het examen.

    Stemmen: 9 11,8%

  • Totaal aantal stemmers
    76

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.682
1.601
We hebben allemaal geleerd om vóór de rit de motor te controleren.
Wat betekent BRAVOK?

Bij het woord BRAVOK betekenen de letters het volgende:
B: Banden, Brandstof
R: Remmen
A: Accu
V: Verlichting, Vering
O: Olie
K: Ketting, Koeling
Bron

De praktijk geeft meestal een ander beeld.
En gelijk even je blik over de band, remschijf en remklauw laten gaan ter controle aangezien je de BRAVOK toch nooit uitvoert.

Nu wilde ik eens weten of en wanneer je deze controle uitvoert.
Hou je vooral niet in om uit te leggen waarom je zo stipt of laks bent hiermee.

Ik zal beginnen:
Ik controleer alleen als daar aanleiding of gelegenheid voor is.
Ben van mening dat als er iets mis is op veiligheid dat vroeg genoeg merkbaar wordt.
Uiteraard moet je zodra je iets merkt wel gelijk de oorzaak achterhalen en niet stug doorrijden.

Hoe doen jullie het?
 
Niet voor iedere rit (dat zijn er meerdere per dag), maar wel meermalen per week en iedere keer als ik van motor wissel (want ik heb er vier...)

Overigens sla ik de A van Accu daarbij over. Als die niet mee doet kom ik niet weg, en ik heb maar één motor met een ketting(die ik smeer bij thuiskomst) en géén met waterkoeling... uit praktische overwegingen dus regelmatig een korte technische check, maar niet exact BRAVOK:X
 
Laatst bewerkt:
Ik geef een keer een trap tegen de banden voordat ik wegrij. Mijn brommers zijn meestal zo nieuw dat de rest wel in orde zal zijn :)
 
In elk geval vaker dan mijn opa deed. Die pompte ook nooit de banden op van z'n auto, dat deed de dealer bij de APK-keuring. :+
Misschien is het maar goed dat hij geen motor reed, anders had hij nooit nu 102 jaar oud kunnen zijn. :YY
Ik controleer wel regelmatig de boel, ergens tussen wekelijks en maandelijks, maar zeker niet elke rit.
 
Een keer in de week / twee weken. Dan slinger ik de compressor aan en ga ik even langs bij de motoren en het blik. Dan check ik in elk geval even banden en remmen.

Verlichting check ik altijd in de weerspiegeling van mn auto. Vaak net voor vertrek.

Olie meestal als ik het ding ga starten. Even kijken of er nog genoeg in zit.

Ketting zo vaak als ik er aan denk. Meestal 1x in de maand ofzo.
 
Aangezien ik hem voor de lol heb en niet voor woon-werk gedoe, staat hij wel eens langer stil (ivm kutweer).
Dus dan wel elke keer voor een rit. Maar ik kom niet verder dan BRAVO, kan die ketting / koeling niet vinden.
 
Niet braaf voor elke rit dat riedeltje nee. Gewoon een beetje met gezond verstand aan de slag gaan en realiseren dat je vrij kwetsbaar bent op de motor.

B: Banden, Brandstof
Banden controleer ik elke dag voordat ik rijd. Bandenspanning meten en visuele inspectie. Als ik die week nog heb gereden dan bekijk ik alleen (visueel) of de band nog op spanning is. Brandstof: kijk op mijn dagteller, brand het reservelampje niet en klopt dat met de dagteller? Mooi. Niks meer aan doen.

R: Remmen
In de zomer kijk ik zo eens per week of de remvloeistof nog op peil is en geen raar kleurtje heeft oid. Remt het nog? Prima. Motor krijgt regelmatig onderhoud dus spannender dan dat wordt het niet.

A: Accu
Start de motor nog? Is de verlichting niet zwakker? Prima. Enige controle die ik doe aan de accu.

V: Verlichting, Vering
Verlichting: even kort rondje om de motor tijdens het aandoen van mijn jas/helm/handschoenen. In de zomer zo eens per week. In de winter als ik een langere tijd niet gereden heb.

Vering: voor elke rit kijk ik of er niks lekt/kapot is. Niet zo spannend.

O: Olie
Oke, die mag ik vaker peilen. Misschien eens in de twee maanden? Peilen bij die rotax blokjes is wel omslachtig. Stationair warmdraaien tot de fan aanspringt -> 3 minuten door laten draaien -> minuutje laten staan en peilen.

K: Ketting, Koeling
Ketting voor elke rit: is ie nog gesmeerd en hangt ie niet te los/strak? Koeling doe ik niet zoveel mee. Als ik merk dat ie vlotter dan normaal warm wordt kijk ik wel even naar het niveau.
 
Laatst bewerkt:
Ik check voortdurend mijn motorfietsen maar niet een speciale moment. Ok, bij het starten in de reflectie vd garage deur koplampen/richtingsaanwijzers.

Verder zijn ze in top conditie…
 
Ik kan niet stemmen want mijn antwoord staat er niet bij O-)
Als ik langere tijd niet gereden heb loop ik alles even langs. En ja dan helpt zelfs de afkorting BRAVOK als geheugensteuntje.

Een wasbeurt is trouwens wel een goede gelegenheid om de motor net wat beter te bekijken dan anders. Ik heb bijvoorbeeld op die manier wel eens ontdekt dat een boutje iets los was gekomen. Kon ik 'm mooi vastzetten voordat ik het verloren was.
 
Aangezien ik hem voor de lol heb en niet voor woon-werk gedoe, staat hij wel eens langer stil (ivm kutweer).
Dus dan wel elke keer voor een rit. Maar ik kom niet verder dan BRAVO, kan die ketting / koeling niet vinden.
Volgens mij heb jij gewoon een oliekoeler op dat ding zitten.

En al zou je dat niet hebben, is eens in de zoveel tijd checken of er geen hele grote brokken zooi tussen zitten opzich wel aan te raden.
 
Een keer in de week / twee weken. Dan slinger ik de compressor aan en ga ik even langs bij de motoren en het blik. Dan check ik in elk geval even banden en remmen.

Verlichting check ik altijd in de weerspiegeling van mn auto. Vaak net voor vertrek.

Olie meestal als ik het ding ga starten. Even kijken of er nog genoeg in zit.

Ketting zo vaak als ik er aan denk. Meestal 1x in de maand ofzo.

Je hoeft toch niet elke 2 weken lucht erbij te doen? Heb je dan niet het idee dat het overbodig is om het zo vaak te doen?
Ik doe 1 à 2 keer per jaar de bandendruk controleren. Meestal is het dan nog goed.
Olie is afhankelijk van welke, maar bij de meesten hoef ik niks bij te vullen tussen de beurten.

Meestal 1x per jaar, dus net zo vaak als bij auto's.
 
Je hoeft toch niet elke 2 weken lucht erbij te doen? Heb je dan niet het idee dat het overbodig is om het zo vaak te doen?
Ik doe 1 à 2 keer per jaar de bandendruk controleren. Meestal is het dan nog goed.
Olie is afhankelijk van welke, maar bij de meesten hoef ik niks bij te vullen tussen de beurten.

Meestal 1x per jaar, dus net zo vaak als bij auto's.
Meestal hoeft er ook niks bij inderdaad.

Ik heb er vorige jaar wel veel gezeik mee bespaard met de auto. Die begon ineens wel erg had lucht te verliezen. Doordat ik vaak controleerde kwam ik er achter dat er een band soortvan lek was.

Dat is ook het hele idee van bravok. Vaker controleren dan wanneer het daadwerkelijk nodig is. Dan zie je problemen snel aankomen. Als je motor om een reden ineens hard olie gaat verbruiken wil je dat ook graag snel weten. Net als remmen waar ineens een steentje tussen zit, een schakel van je ketting die er half bij hangt, een band die ineens een bobbel krijgt...
 
Het is geen vast moment bij mij. Ik doe mijn onderhoud zelf, dus van remmen, ketting en dergelijke weet ik wanneer het tijd wordt om het wat meer in de gaten te gaan houden.

Van de woon-werk fiets check ik de bandenspanning ongeveer eens per maand. De andere motoren staan wel eens voor langere tijd stil, als ik ze dan weer pak controleer ik het even. Controle op beschadigingen doe ik eigenlijk nooit, behalve na offroad ritjes.

Accu nooit, als hij start is het goed, als hij niet start is het niet goed, dat merk je snel genoeg. Lekkende vering merk je meestal snel genoeg aan het gedrag van de motor, en anders zie je wel druppels hangen. Van een van de motoren weet ik dat deze wat olie verbruikt, die controleer ik regelmatig, de rest hoeft nooit wat bij, dus die check ik nooit. Koeling check ik nooit.
 
Eigenlijk bijna nooit. Ik weet de technische staat want doe het onderhoud zelf. Kijk er wel even vluchtig langs zo op zijn tijd, en denk wel eens hoe ver zouden mijn remblokjes zijn, dan kijk ik even kritischer.

koplamp zie ik wel of die het doet, anders wel erg donker, en glimmende auto's voor je werken ook. Remlichten check ik zo nu en dan wel eens in de weerspiegeling van de schuurdeur.

Banden oppompen paar keer per jaar max. Meestal samen met wat onderhoud gelijk even checken. Laatst een lekke band, liep langzaam leeg. Merkte ik wel in het stuurgedrag, hard opgepomt, naar huis gereden en laten plakken.

Sinds 2 dagen een ketting fiets, vorige had cardan, dus zal daar af en toe wel naar kijken, ook om een beetje aan te wennen / leren hoe vaak ik met de OSCO moet smeren. Heb nog nooit een ketting fiets gehad...

Olie peilen, afhankelijk of het blok verbruikt of niet. Vorige fiets deed dat wel, dus eens in de paar weken even peilen. Nieuw blok loste dat op, dus na een maand of 2 ook klaar met peilen. Nieuwe fiets even in de gaten houden maar verwacht geen verbruik, als dat ook zo blijkt is dat daarmee ook weer klaar.
 
Vond het al zo toevallig dit topic, aangezien MBM het net aanhaalde in een ander topic van mij _O- _O- Toeval bestaat niet...
Klopt, ik vond het wel een goed idee om er op door te zagen. O-)

Als ik alle reacties lees, is het allemaal heel wisselend.
Leuk om te lezen hoe iedereen het aanpakt:t

Ben wel héél benieuwd wie degene was die de laatste bravok bij het examen deed :+
 
Afgezien van met enige regelmaat de bandenspanning ivm te weinig rijden, helemaal niets. De rest kom je achter zodra je gaat rijden. Motor verbruikt geen olie dus daar kijk ik sporadisch eens na. Remblokken idem.
 
Ik denk ik... Maar niet in de poll, een andere optie paste beter (als ik het niet vertrouw). Maar een volledige BRAVOK, nee dat zit er niet meer in zie mijn uitleg hierboven
 
Meestal hoeft er ook niks bij inderdaad.

Ik heb er vorige jaar wel veel gezeik mee bespaard met de auto. Die begon ineens wel erg had lucht te verliezen. Doordat ik vaak controleerde kwam ik er achter dat er een band soortvan lek was.

Dat is ook het hele idee van bravok. Vaker controleren dan wanneer het daadwerkelijk nodig is. Dan zie je problemen snel aankomen. Als je motor om een reden ineens hard olie gaat verbruiken wil je dat ook graag snel weten. Net als remmen waar ineens een steentje tussen zit, een schakel van je ketting die er half bij hangt, een band die ineens een bobbel krijgt...

Ik heb altijd nog gemerkt wanneer mijn banden gevaarlijk leeg zijn, dus voor mij geen reden om vaker te controleren.
Ik vind het teveel werk tegenover het voordeel dat ik misschien zou kunnen hebben.

Bobbels op banden heb ik nog nooit gecontroleerd. 1 keer gehad bij een auto, maar dat was tijdens het rijden dus daar doe je dan ook niks aan.

Maar ik snap het hele verhaal echt wel hoor. Alleen elke week of 2 weken vind ik nogal vaak.
Alsof op een motor alles levensgevaarlijk is wat niet in orde is, niet mijn ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Mijn motoren zijn uit het tijdperk 1 op 500...en dan bedoel ik olie..;)
Dat is eigenlijk DE check die ik vaker doe, de rest geloof ik wel..:9
De enige die daarvan afwijkt is m'n VIF; daarvan is het prettig dat de accu genoeg prik heeft om het spul te kunnen starten.
De rest heeft een schopstok...duzzz..
 
Ik heb gestemd wekelijks maar in de praktijk zal het eigenlijk dagelijks zijn maar niet volledig, in ieder geval wekelijks alles, voornamelijk omdat ik dagelijks rij en nogal paranoïde ben dat er wat stuk gaat of is.
 
Volgens mij heb jij gewoon een oliekoeler op dat ding zitten.

En al zou je dat niet hebben, is eens in de zoveel tijd checken of er geen hele grote brokken zooi tussen zitten op zich wel aan te raden.
Die 2 kleine oliekoelertjes aan weerszijde van de tank kijk ik heel vluchtig naar, zat in 10 jaar 1 keer een herfstblaadje in.
En het niveau van de olie kwam al aan de beurt bij de O.
 
Terug
Bovenaan Onderaan