wanneer ketting spannen

ja, natuurlijk in m'n boekje staat tussen de 3 en 4 cm aan speling. Ik hoorde van iemand dat je er op moet gaan zitten en een punt op de ketting moet vinden waarbij de het meest strak staat. Schijnt op sommige punten strakker te staan dan op andere. dat tandwiel is toch niet ovaal
 
ja, natuurlijk in m'n boekje staat tussen de 3 en 4 cm aan speling. Ik hoorde van iemand dat je er op moet gaan zitten en een punt op de ketting moet vinden waarbij de het meest strak staat. Schijnt op sommige punten strakker te staan dan op andere. dat tandwiel is toch niet ovaal
Nee dat niet, maar je voorste kettingwiel zit op een vast punt en je achterkettingwiel op een verend punt. Dus als je achterwiel omhoog gaat bij inveren veranderd de afstand tussen de kettinngwielen.
Dit zou niet zo zijn als het draaipunt van de achterbrug op het hart ligt van je voorste kettingwiel maar dat is niet mogelijk vanwege de versnellingsbak.
 
Wat je WEL moet doen is minstens iedere 500 km je ketting smeren !!!!
En bij regen nog wat vaker.

Zoals ik al eerder vermelde, ik smeer sporadisch als ik zie dat de ketting droog word. Ketting is nu 28000 km oud.
Smeren heeft trouwens ook enkel maar zin als je ook het oude vuil er afhaalt. Met enkel maar elke 500 km even inspuiten plakt lekker dat vuil laag over laag op je ketting en weet je zeker dat je de 20000 km niet haalt.
 
Tandwielen kunnen wel degelijk ovaal zijn. Sommige imitatie tandwielen hebben dat helaas. Maar ik zou het niet als uitgangspunt hanteren.

Ketting spannen en smeren doe je wanneer het nodig is. Ketting kan daarbij liever iets te slap staan dan te strak en een te vette ketting bestaat niet.

Die getalletjes in boekies zijn aardig maar het gaat om de praktijk. Het is daarbij ook deels afhankelijk van je rijstijl.

Een goed motorrijder controleert snel of alles in orde is als die wegrijdt. Voor zichzelf en zijn omgeving. Een motor is geen voertuig met airbag en 4 wielen en kooiconstructie.

Dus als er bv een vertraging optreedt bij het optrekken en je ketting hangt slap...dan hangt die dus veels te slap. Wil je extreem risico nemen dan moet je vooral met een droge, tikkende te slappe ketting rondrijden

Als je ketting glimt...dan is niet mooi schoon maar dan is die aan het inslijten en moet die als de drommel gesmeerd worden. De rollen horen ingesmeerd te zijn.

Daarbij kan het ook geen kwaad om een keer elke schakel met de hand te pakken en te bewegen inclusief de rollers. Als er ergens een zwaar punt zit..licht reinigen en gangbaar maken, mits dit nog gaat. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk.

Bij regen moet je vooral veel je ketting smeren want het is er dan zo af. En altijd smeren als je gereden hebt (voel maar eens aan je ketting) hij is dan gewoon warm.

Enne smeren over tien lagen vuil ...3x raden dat is ook niet echt slim
 
Laatst bewerkt:
Tandwielen kunnen wel degelijk ovaal zijn. Sommige imitatie tandwielen hebben dat helaas. Maar ik zou het niet als uitgangspunt hanteren.

Ketting spannen en smeren doe je wanneer het nodig is. Ketting kan daarbij liever iets te slap staan dan te strak en een te vette ketting bestaat niet.

Die getalletjes in boekies zijn aardig maar het gaat om de praktijk. Het is daarbij ook deels afhankelijk van je rijstijl.

Een goed motorrijder controleert snel of alles in orde is als die wegrijdt. Voor zichzelf en zijn omgeving. Een motor is geen voertuig met airbag en 4 wielen en kooiconstructie.

Dus als er bv een vertraging optreedt bij het optrekken en je ketting hangt slap...dan hangt die dus veels te slap. Wil je extreem risico nemen dan moet je vooral met een droge, tikkende te slappe ketting rondrijden

Als je ketting glimt...dan is niet mooi schoon maar dan is die aan het inslijten en moet die als de drommel gesmeerd worden. De rollen horen ingesmeerd te zijn.

Daarbij kan het ook geen kwaad om een keer elke schakel met de hand te pakken en te bewegen inclusief de rollers. Als er ergens een zwaar punt zit..licht reinigen en gangbaar maken, mits dit nog gaat. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk.

Bij regen moet je vooral veel je ketting smeren want het is er dan zo af. En altijd smeren als je gereden hebt (voel maar eens aan je ketting) hij is dan gewoon warm.

Enne smeren over tien lagen vuil ...3x raden dat is ook niet echt slim

:^ O- en X-ringkettingen slijten het hardst van vuil... langer worden betekent doorgaans slijten. In principe kun je dus beter iets minder vaak smeren dan een schoonmaakbeurtje overslaan. Zolang de rubber O/X-ringen maar vettig blijven...
 
Zoals ik al eerder vermelde, ik smeer sporadisch als ik zie dat de ketting droog word. Ketting is nu 28000 km oud.
Smeren heeft trouwens ook enkel maar zin als je ook het oude vuil er afhaalt. Met enkel maar elke 500 km even inspuiten plakt lekker dat vuil laag over laag op je ketting en weet je zeker dat je de 20000 km niet haalt.

Maar als je wel elke 500km ff die ketting insmeert, of inspuit, dan komt er al niet teveel vuil aan te zitten, omdat het vet dat vuil als het ware afstoot. Komt het dus ook niet laag over laag op je ketting te zitten! Ik gebruik zelf blanke kettingspray, dan kan je goed zien hoe de staat van de ketting is! :]
 
Vraag ik aan de monteur hoevaak dat ongeveer moet. Zegt ie dat het rond de 500 km even moet gebeuren.

Zal hij vetten hebben begrepen? Als je iedere 500km je ketting spant dan is het schroefdraad van je as er zo vanaf. Ook zullen je tandwielen eraan gaan omdat je achterwiel toch iedere keer iets anders staat.

Cardan is toch wel lekker...
:(
 
ja, ik ben wel gek maar niet stom. Ik heb goed begrepen wat ie zei. Ik vind invetten geen bezwaar dat doe ik regelmatig. Buurman die ook motor rijdt heeft me een potje met vet gegeven :-)
Ik vet in met een kwastje nadat ik heb gereden

En het kettingspannen is geen probleem hoor, maar ik vond de frequentie nogal hoog. Ik rijd in een week of twee 500 km. vandaar!
 
Ik had de ketting van m'n FSport 20.000km geleden erop gelegd en heb hem alleen na de eerste 500km nagespannen en daarna niet meer. :N (D.I.D. ketting)

Ik moet zeggen dat ik hem wel altijd aan de losse kant heb zitten(3.5/4mm)
Want zoals al eerder genoemd :beter te los dan te strak want dat vind het lager van je uitgaande as niet prettig. :(

Meestal als je moet blijven spannen dan is ie al een heel eind op het eind van z'n latijn. :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan