Wat als er iets met je gebeurt op de motor?

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.578
Vanuit mijn beroep ben ik de hele dag bezig met onder andere technologie omtrent het veilig thuis wonen. En dan is het de normaalste zaak van de wereld als ouderen een soort alarmknop, band of smartwatch omhebben als ze alleen ten val komen thuis. Of als zich er een situatie voordoet dan kunnen ze (dan wel niet automatisch) alarm slaan.

Nu denk je natuurlijk; ik ben toch niet oud; wat moet ik hiermee? Maar hetzelfde principe kan gelden voor motorrijders. Als je alleen ergens onderweg bent en je beland door een reden (medisch of iets wat zich voordoet op de weg) in de berm.. wie komt je dan helpen als je zelf niet meer overeind kan komen en niemand ziet dat jij daar de berm induikt? Denk aan het nieuwsitem een tijdje geleden waar het op de snelweg gebeurde met een auto, en daar is het vaak best druk qua verkeer en toch heeft niemand het zien gebeuren.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? En nemen jullie ook maatregelen om het voor jezelf een stukje veiliger te maken? Zelf heb ik een smartwatch om met valdetectie die automatisch een 5tal contacten gaat bellen als ik niet meer beweeg + een GPS locatie doorstuurt. Wat modernere motoren hebben het E-call systeem. Maar het merendeel van de motoren beschikt hier nog niet over.

Het bij hebben van een GSM is leuk; maar als je die om wat voor een reden niet aankan (opgeborgen in de motor / bewusteloos) werkt dat ook niet.
 
Dit soort antwoorden had ik wel verwacht van motorrijders ja :]

Het is ook niet dat ik me constant druk maak over alle risico's.. dan moet je thuis blijven zitten achter een gesloten deur. Maar iets van een hulpmiddel vind ik wel handig.
 
Soms, als je wel eens leest over andermans ongelukken, denk ik wel eens, wat voor risicos je loopt op de motor, etc. En ik rij niet eens als een malloot :). Maar eenmaal op dat ding is dat gauw over en kom je helemaal tot rust :Y. Kunt maar beter genieten van de tijd, voor het over is.
 
Garmin heeft zo’n functie op de navigatie zitten.
Gebruik ik niet.
Ik beslis zelf wel of ik een probleem heb.
Net wat hier boven staat, rij je van de weg af, heb je gewoon pech.
En ik heb zeker niet de intentie om de gevolgen hiervan met al die hulptroepen opbel functies te voorkomen.
 
Ik heb dat wel es op de snelweg, bij het inhalen van een vrachtwagen.
Wat als........
Gou uit je kop schudden!
Als je zo zou blijven rijden ga je verkramd rijden en is het volgens mij het begin van het einde...
En als ik al zn waarschuwing systeem om zou willen hebben.
112 is genoeg. Meerdere nummers maakt het voor de gebelde enkel maar een trauma.
Ze kunnen en mogen vaak niet naar de plaatl delict komen.

En of ze bij 112 daar nu op zitten te wachten, spook meldingen omdat er een foutmelding is?
Dan ga je afhankelijk zijn van een commercieel meldkamer, om dat af te vangen.
 
Ik associeer motorrijden met zorgeloos, totale ontspanning. Wat ik kan regelen regel ik vooraf. Wat komt dat komt. Zie ik dan wel weer.

Carpe Diem.
 
Wat @BrommerMetWielen zegt.
Heb ikzelf een keer mogen aanschouwen.
Reed langs een motorrijder die in een bocht onderuit gegaan was. Toen ik me had omgedraaid en naast hem stond had hij zijn motor alweer overeind staan en stond al met zijn dashboard te bellen met de alarmcentrale.
:Y
Misschien dat er nog andere merken zijn die dat bieden.


De iPhone 14 biedt die mogelijkheid ook.
Makkelijk in de binnenzak mee te nemen.

Dan zijn er nog draagbare GPS trackers met een alarmknop. Itchy Boots rijdt daar ook mee rond.
 
lijkt me nu niet een ideaal forum om over veiligheid en alles er omheen te polsen...
We vertrouwen blindelings op de techniek als we kijken ( in Dld) of we de top ook echt kunnen halen
We duiken onbekende bochten in die we niet meer kunnen corrigeren als er iets op de weg ligt
We laten voor "dat kleine stukje" het pak maar even thuis
We beloven iedere keer als we wegrijden, dat we voorzichtig doen..
HMmmmmm
 
We vertrouwen blindelings op de techniek als we kijken ( in Dld) of we de top ook echt kunnen halen
We duiken onbekende bochten in die we niet meer kunnen corrigeren als er iets op de weg ligt
We laten voor "dat kleine stukje" het pak maar even thuis
Spreek voor jezelf ;)

Waarmee ik wil zeggen: ik test niet hoe hard mijn motor kan, duik niet dusdanig een onbekende bocht in zodat ik niet meer kan coorigeren en heb altijd alles aan.

Ja ik rij als een oude lul, en daar heb ik ook de motor voor *D
 
Tja, toch......
Niet dat ik zn stukki techniek zou aanschaffen.
Heb net eindelijk schijfremmen....

Ik heb net ABS, das het Algemeen Beheer Systeem van de motor, splinternieuw ken je dat ook al? Die zal me ook wel een stukkie helpen!

Maar zonder gekheid, wat is de kans dat het gebeurt en dan ook nog net bij jou? Tegenwoordig als je een mobiel in je tuk hebt zitten kan je de politie je locatie in het ergste geval ook wel uitpeilen. Moet je hem wel aan hebben staan en niet leeg hebben natuurlijk. Niet al te druk om maken.
 
Zoals hiervoor ook al aangegeven, er is allang wat bedacht. Een klokvormige sensor om de pols en een telefoonachtig toestel in de jas. Kiep je om, denderen ze tegen je aan of over je heen dan gaan er op diverse plekken de alarmbellen af en komen de hulp en reddingsdiensten in beweging. Vergeet niet locatie-delen aan te zetten ook als je aan het Kræplin syndroom lijd anders heeft het alsnog geen enkele zin.
Maar:
Moet je dat nou echt willen integreren op de motor? Nog meer systemen? De motoren van tegenwoordig hebben al een kantelsensor die de motor laat afslaan en de brandstoftoevoer stopt. Nou zijn dat vrij eenvoudige en juist daardoor efficiënte systemen. Als je er nog meer tech in propt maakt het nou niet perse beter.
Laat de overige sensoren nou gewoon aan of op je lichaam, persoonsgebonden zijn. Dan maakt het ook niet uit of je op een andere motor rijd. Of in een andere auto zit als bijrijder.
Met een vliegtuig tegen een bergwand knalt.
Op safari door een horde olifanten vertrapt word.
Ben je ook nogges veilig als je niet in, op, aan of tegen een voertuig zit te wachten op je onvermijdbare rampspoedige einde.
 
lijkt me nu niet een ideaal forum om over veiligheid en alles er omheen te polsen...
We vertrouwen blindelings op de techniek als we kijken ( in Dld) of we de top ook echt kunnen halen
We duiken onbekende bochten in die we niet meer kunnen corrigeren als er iets op de weg ligt
We laten voor "dat kleine stukje" het pak maar even thuis
We beloven iedere keer als we wegrijden, dat we voorzichtig doen..
HMmmmmm
Deze vat ik niet helemaal…
Wil je dat we hier niet over veiligheid praten?

En heb je het over jouw roekeloze rij gedrag?

Ik herken me en vele andere hier totaal niet in.

Als jij dit jouw styl is kan je beter stoppen met motor rijden.. je bent een gevaar voor andere. Niet heel relax.
 
Denk dat TS nu wel duidelijk is dat de harde kern hier niet echt voor dit soort bellen te porren is.
Maar, nu speel ik ff de advocaat van de duivel.
In ons mooie draadtje, wat heb ik nu weer meegemaakt op de weg, word anders wel heel vaak gejammerd hoe gevaarlijk het wel allemaal niet is met die mede weggebruikers op onze herenswegen.
Dagelijkse bijna doodservaringen, omdat er een toch doorrijd van rechts terwijl jij net ff een wielie trekken wil!
Maar zo ook laats een 'zot', die bij een beetje wind zijn traktor het veld in rijd, totaloos, en zelf er onder.
In de middel of nower van ons mooi zeeland.
Heeft hij het geluk dat er getuigen waren die hem ook nog onder zen voorheen mooiste bezit konden trekken!
Had die ze niet gehad, lag ti daar nog tot oogst tijd.......
Toch wel een denkertje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan