Wat rijden jullie jongens onder de 23?

RookieR1

Die hard MF'er
21 feb 2010
256
0
Zwollywood
Ik heb sinds 2 maand m'n rijbewijs en heb een R1 uit 98 gekocht. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die net hun rijbewijs hebben en voor hun omgeving een TE snelle motor hebben gekocht!?!?!

Ik krijg van iedereen te horen dat dit geen beginners fiets is....alleen snappen ze niet dat ik de fiets heb gekocht omdat ik hem gewoon MOOI vind! En van het zinnetje ''je rijdt je zelf dood op zo'n ding'' ben ik ook allang zat omdat ik altijd nog de controle heb over mijn rechterpols!!

Zijn er meer mensen onder 23 met hetzelfde probleem???

Verder ben ik gewoon benieuwd waar de rest van m'n leeftijd genoten op rijden
 
En je gaat dat zinnetje nu nog veel meer te horen krijgen. _O-

Verder kan ik niet reageren want:

Ik ben geen jongen
Ben niet onder de 23
Heb geen snelle motor



Ik ben wel de enige die nog wakker is. :P
 
En dat zinnetje ga je nu ook weer horen.

Het kan een beginnersfiets zijn want het zit hem allemaal in je pols. Maar wijsheid ....nee :N
Ga eerst een paar jaar ervaring opdoen en km's maken ;)

Ik ben zelf beginnen op mn 21ste op een ZX6R

Na wat jaartjes lekker rond gereden te hebben op de 600 nu over gestapt naar een 1000. Maar dat is in het beginnen ook even wennen. Reageert toch ff heeeeel wat anders op t gas. De nodige uitstapjes van de achterband zijn een feit.

Meangreagirl: Er zijn toch nog een paar nachtbrakers hiero :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n huidige R1 ook gekocht toen ik 22 was. Maar daarvoor wel 2 jaar op een beginnersfiets gereden. R1 is absoluut vet. En ik geloof dat je je pols in bedwang kunt houden, maar het is zeker geen beginnersmotor. Hij kan je verrassen. Zeker de '98ers. Die hebben een nogal explosief karakter.

Hou het rubber onder :+
 
Laatst bewerkt:
Lekker laten lullen Je weet toch zelf wel wat je doet ....................



Ook een goede nacht

Ook allen nachtdienst ? of gewoon laat op..................
 
Het is maar net wat je vanaf het begin gewend ben. Als je gelijk op een R1 zit dan weet je niet beter. Degene die eerst op een 600 zijn begonnen weten/voelen het verschil.

Conclusie?

Dat het veuls te vroeg is, ik te oud ben en van't vrouwlijk volk
full
 
Over een klein uurtje kan ik naar huis mijn wiegie in.................


Effe slapen tot een uurtje of één.....................




Nog effe doorbijten
 
Laatst bewerkt:
ik kocht een thunderace als 1ste motor en heb nu een 2004 r1, het is geen probleem maar zorg dat je leert rijden! ga cursussen doen, rij mee met ervaren mannen(of vrouwen ;) ) die je wat bij willen en kunnen brengen. etc etc

belangrijkste is jezelf niet overschatten of op laten naaien.

en natuurlijk genieten van het genot dat Yamaha heet ;)
 
Laatst bewerkt:
mn 1e fiets was ook een 1000..en rijden kan ik nog steeds niet, maar nog wel alive and kicking! :z

tis maar net hoe je dr zelf mee omgaat :W
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukkie bochtig weg opzoeken waar het geen heel groot probleem is als je onderuit gaat (geen vangrails, paaltjes en sloten) en dan gewoon lekker met enige regelmaat heen en weer kachelen. Ik ben begonnen op een Fireblade uit 2001. Was niet mijn motor, maar wel redelijk wat km op gemaakt. Was geen enkel probleem (op een verkeerd ingeschatte bocht waarbij ik dus maar een stukje gras heb meegepakt (soort van curbstones zullen we maar denken ;) ). Was meer onder de indruk van een SZR op houten wielen. Die gleed bij alles. Remmen, sturen, optrekken. Geweldig om op te rijden, maar gaf me niet heel veel vertrouwen.

Of ik kan rijden weet ik niet, ik denk van niet. Ik heb vrienden die heel wat later aanremmen en heel wat sneller de bocht ronden. Oftwel ik denk dat als je gewoon rustig omgaat met je motor en vooral in het hoofd houdt dat je redelijk wat vermogen hebt dat er niets aan de hand is.
Ik weet overigens niet hoe een R1 van 98 rijdt. Ik ben opzich bekend met een R6 van die leeftijd en die reageert op lage snelheden vrij schokkerig op het gas. Ik vond dat zelf wel iets om rekening mee te houden. Het is wel de mooiste R1 tot nu toe :)

Dus, tsjah bijna iedere motor gaat harder dan toegestaan, maar ze gaan pas té hard als jij dat doet. Rijden met verstand en dan komt het wel goed.
 
Ik ben ook meteen op een fireblade begonnen,maarja toen was er ook nog geen 25KW regel.IK zeg dat het wel kan,mits je wel wijs genoeg bent natuurlijk. Een leeftijd zegt niet alles hoor, en zijn nog genoeg motorrijders van oudere leeftijd die nog niet kunnen rijden.Misschien missen ze de passie en gebruiken ze alleen de motor om zo goedkoop mogelijk van punt A naar punt B te komen haha.
 
Mijn eerste fiets is mijn huidige, Suzuki VL800 Volusia,

bruut snel overigens... top van 160 whaha
maar ook niet het type motor dat jij het over hebt.
gekocht op 21e overigens, ook als eerste motor.
al veel plezier van gehad.
 
Ik ben ook meteen op een fireblade begonnen,maarja toen was er ook nog geen 25KW regel.IK zeg dat het wel kan,mits je wel wijs genoeg bent natuurlijk. Een leeftijd zegt niet alles hoor, en zijn nog genoeg motorrijders van oudere leeftijd die nog niet kunnen rijden.Misschien missen ze de passie en gebruiken ze alleen de motor om zo goedkoop mogelijk van punt A naar punt B te komen haha.


Nee, net zoals deze meneer, die moet voorlopig ook niet meer rijden:

HVZeeland - Nieuws en achtergronden rond veiligheid en hulpverlening in de provincie Zeeland
 
Ik ben 21 en heb een gsxr 600 uit 2006 gekocht, nu nog rbw halen *O* Ik krijg uit mijn omgeving alleen maar commentaar wat gek genoeg grotendeels van vrienden afkomstig is die geen motor hebben. Mijn ouders daarentegen zijn wel lichtelijk bezorgt maar hebben vertrouwen in mij ( zij rijden dan zelf ook motor )

Ik probeer die gasten altijd duidelijk te maken dat het geen probleem hoeft te zijn als je maar een beetje verantwoordelijkheids gevoel hebt en beseft wie en wat je achter laat met de brokken als je onverantwoord gaat rijden.. Dit houd dan ook niet in dat je je aan alle verkeersregels moet houden maar gewoon met besef rijden. Zit je op een lege autobaan dan kun je gassen, rij je midden in de spits dan is dat natuurlijk onverantwoord.
 
Je kan je natuurlijk op iedere motor aan puin rijden ....
.... maar het gevoel van snelheid verschilt wel enorm!

Ik ben op 22 jarige leeftijd begonnen op een naked 750 van toen 15 jaar oud zonder enige windbescherming en dan voelt 100 ongeveer zoals 180 op een jonge zware kuipfiets.
Je gaat dus veel makkelijker veel harder rijden.
Heeft mij er overigens niet van weerhouden flink te crashen met die fiets :P

Eerste motor; eigen keus toch!
 
Laatst bewerkt:
Geen racer wel onder de 23 ;) maar slechte rug etc dus een grote tourmotor ben begonnen op een deauville NT 650 en heb sinds kort een pan european 1300 :D Ofwel een chesterfield bank
 
Ik ben het er volledig mee eens dat het met name de rechterpols is die bepaalt hoe gevaarlijk die machine is. Ik ben zelf begonnen op een 600 en ook ik heb wel eens onbedoeld met het achterwiel een uitstapje gemaakt. Ik kan me voorstellen dat een 1000 je nog iets sneller zal verrassen.
Houd vooral in het achterhoofd dat het heel makkelijk is om hard te rijden, maar nog best wel eens moeilijk kan zijn om op tijd te stoppen. ;)
 
Helemaal eens met voorgaande reacties: het kan allemaal, want eenvoudig een kwestie van gezond verstand, bewustzijn en zelfbeheersing. Maar zou wel verstandig zijn om een beetje te leren rijden. :Y

Voor ík de straat op ging had ik al heel wat jaartjes cross- en trialervaring. Nadeel: ik dacht dat alles kon, en dat er niets meer te leren was. :N Mijn eerste wegmotor is achteraf een verstandige keuze gebleken: een Yam RD250LC. De looks van een boodschappenfietsje, maar de motorkarakteristiek (aan/uit) en het rijwielgedeelte van een toenmalige GP racer. Het ding zal op top hooguit 160-170 gehaald hebben, maar de véél te smalle powerband, het véél te lage gewicht i.c.m. fietsbandjes en in verhouding te krachtige remmen leren je er wel heel precies van rijden. Foutjes kon je ook gewoon maken zonder meteen in het asfalt te happen. Was eigenlijk wel een lollig fietsje.

Huidige FJR is in alle opzichten beter en veiliger. Het verschil zit hierin: ook een FJR kun je op de grens rijden, en dan gaat het goed hard *O* . Als je dán een inschattingsfoutje maakt, of er ligt midden in die geweldige voetsteun-verslindende bocht ineens een koe op de weg, dan is het niet zo vanzelfsprekend meer dat je er met rijklaar 305 kg heelhuids afkomt. Integraal ABS helpt je dan niet meer: massa en snelheid kunnen de marge voor correcties héél snel doen verdwijnen... -O-

Met een R1 (of soortgelijk) komt daar nog een dimensie bij: twee keer met je ogen knipperen en je zit boven de 200. Wheelie vanaf 180: kan allemaal! *O* *O* Kun je op het juiste moment die verleiding weerstaan: niets aan de hand. Maar kom je bij 200+ in de problemen, dan speelt voertuigbeheersing nog maar een ondergeschikte rol, en moet je gewoon heel veel dom geluk hebben. :/

Kortom, ik ben persoonlijk blij dat ik wat wilde haren ben kwijtgeraakt op een licht fietsje. Ben ik nu dus een betere rijder? Neuh, waarschijnlijk niet. Maar ik weet inmiddels wel waar de grenzen liggen: van mezelf, de motor, en de omgeving. Helaas zijn dat dingen die je meestal pas begínt te leren als je net je rijbewijs hebt opgehaald.

Mijn persoonlijke mening dus:
  • Als je begint met een lichtere fiets, leer je uiteindelijk in kortere tijd beter rijden (veel power is leuk, maar als je niet leert die effectief te gebruiken dan heb je kans dat je na een paar jaar nog steeds als houten klaas rondtuft)
  • Bovenstaande is geen voorwaarde: een voortgezette rijopleiding kan je ook aardig op weg helpen (en is m.i. met een R1 zowiezo aan te raden)
  • Dus: koop wat je wilt, het zijn jouw centen
  • Inschattingsfouten, of gewoon dom gedrag, hebben niets te maken met leeftijd of rijervaring, maar met mentaliteit en verstand
  • Veilig rijden begint bij bewustzijn: weet wat je (niet) kunt, en waar de grenzen liggen
  • Als jouw mentaliteit en verstand in orde zijn blijft nog slechts het grootste gevaar over: de omgeving, want die is onvoorspelbaar, en houdt echt geen rekening met jou... :X
But that's just me, er zal straks wel weer iemand langskomen die problemen heeft met het hoge moraalridder-gehalte van deze post...
 
Hallo,

Ben zelf op men 23ste ook begonnen op een R1 '99, Ging me goed af en had me rechterpols goed onder controle.

Ik heb er ook 2 gezien die hetzelfde deden en het rubber niet onder hielden, tis maar net wat voor iemand je bent en daar kom je vanzelf achter.

Helaas is het wel zo dat je redelijk verpest bent met zoeen 1ste motor, vooral die explosieve kracht van die motor mis ik nu op vrijwel alles wat ik rij :D

Groeten

daniel
 
hallo,

heb vorig jaar m'n eerste motor gekocht een honda cbr 600 f lijkt mij een prima fietsje om mee te beginnen.
 
natuurlijk zal de omgeving zeggen: niet doen, te gevaarlijk. maar het ligt ook hoe je rijdt, de andere verkeersdeelnemers, het weer.
maar ervaring is mijn inziens het belangrijkste!
het meeste is algezegt in deze topic.
succes met je motor.
 
Op mijn 21e heb ik (nog voordat ik me rijbewijs had) een CBR 600F3 uit 1997 gekocht, hier een jaar met alle plezier mee gereden.

Nou rijd ik een CBR 600RR uit 2003, vind dat ik zat vermogen heb, en heb tot op de dag van vandaag nooit de drang gehad om op een 1000 te rijden.

Maar wat niet is kan nog komen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan