Wat te doen, schademotor gekocht

ferstr

Rookie
6 nov 2012
27
0
Amsterdam
Hallo iedereen,

Zoals het waarschijnlijk te zien is ben ik nieuw op dit forum. Na lang meegenoten te hebben van tips, verhalen etc. heb ik dan toch maar de stap gemaakt een profiel aan te maken en te joinen.

Dit is wel een enorme laptekst maar het is iets waar ik me eigenlijk geen raad meer mee weet. Dus jullie hulp is énorm gewaardeerd!!! (De foto's staan onderaan de tekst)

Voor dat ik mijn rijbewijs had heb ik een paar keer achterop gezeten bij een kennis op zijn Kawasaki ZX9R uit 98. Ik was direct verkocht. En wou stiekem ook graag zo een motor.

Nadat ik mijn rijbewijs had gehaald was ik opzoek naar een motor. Laat ik er wel even bij vermelden dat ik niet bekend was met een juiste vraagprijs voor bepaalde motoren.

Het bleek dus dat die kennis pas een nieuwe motor had gehaald en zijn ZX9R kwijt moest. Wel was er in de tussen tijd een valpartij(TJE?) geweest waarbij er een aardige deuk in de tank zit omringd door een aantal kleintjes + de rechterzijkap heeft schuifschade en de voorkuip aan de rechter kant ook. Het rechter voor knipperlicht is stuk. En ook mist de rechteronder kap.

Nou jullie ruiken het al, binnen no time was de motor alsnog van mij ondanks de schade dat "zo ff " op te lossen was reed de motor gewoon goed. Motorisch is er dus niets aan de hand, puur visueel. De motor staat nu ook op mijn naam. Maar de betaling moet ik nog doen, dat hadden we afgesproken een maand uit te stellen om de ruimte te nemen voor kosten die naar de reparatie van de motor ging.

Zijn vraagprijs (waar ik mee akkoord was gegaan) was €2000,- aangezien hij nieuwe Michelin banden (bij elkaar €350,-) er pas op had geplaatst (voor zijn onderhoud, was niet voor mij bedoeld dus, maargoed ik snapte zijn punt) plus er was hier en daar een beetje onderhoud gepleegd aan het tandwiel en ketting.

Nu blijkt het dus nadat er een goede vriend van mij die motormonteur is, na de motor te hebben bekeken erachter kwam dat het achterframe verbogen is door (zeer waarschijnlijk) de val. En om dat te laten repareren kost dus wel wat. Mn monteur zei ook dat hij de motor voor €2000,- had laten staan.

Al het geld dat ik dus uitgeef aan reparaties gaan van de €2000,- af. Leek me wel een fair deal, maar ergens ook weer niet. Ik heb het er uitgebreid met hem overgehad en aangeboden om de vraagprijs bij nader inzien toch te verlagen naar €1500,- los van wat ik moet betalen aan reparaties, maar puur om de waarde van de motor zelf.

Mijn monteur geeft ook aan dat de motor eigenlijk financieel (bijna) totall loss is.

Nou om het nu ff af te ronden. IDe verkoper is het er met mijn voorstel van prijsverlaging niet mee eens en eist dat de deal doorgaat en zijn €2000,-. Hij gaf aan dat ik er nu net vóór de winterstop lekker laat mee kom aanzetten en dat ik hem ook in een benarde positie breng (kan ik ergens wel snappen).

Waarop ik weer antwoordde dat toen ik de motor overkocht, wij allebij niet op de hoogte waren van de precieze schade en eigenlijke ware waarde van de motor.

Mijn vraag naar jullie is. Wat raden jullie mij aan. Een aantal mensen zeggen me om sch..t te hebben en hem gewoon €500,- geef en de rest aan de motor moet besteden. Anderen zeggen dat ik hem de motor gewoon terug moet geven, en anderen zeggen dat ik de motor lekker moet houden en hem niks moet geven. Zelf ben ik de onredelijkste niet hier op aarde en voel er ook echt absoluut niets voor om iemand te naaien.

Heb aan de verkoper tot 3x toe aangeboden om zijn motor opnieuw bij schademotoren.nl aan te bieden. Inderdaad. Opnieuw. Hij had het al eerder gedaan voordat hij hem aan mij wou verkopen en beweerde dat hij er €1800,- voor kon krijgen. Ik stelde dus voor om het opnieuw te gaan aanbieden en dat hij de €1800,- mocht houden. Ik hoef er niks voor, in principe is het nog steeds zijn motor. Ook zou ik hem nog een bedrag geven voor de tijd dat ik de motor heb gebruikt (heb er minder dan 10x met ritjes van maximaal een halfuur á uur op gereden) plus een volle tank er bovenop.

Dit weigerde hij allemaal en wou dat IK de motor MOEST overkopen ondanks hij weet dat hij er bij mij minder tot waarschijnlijk helemaal niets (als in ca. €750,- voor zou krijgen) aangezien de reparatie kosten aardig hoog liggen. Nu zou ik héél dom moeten zijn om niet door te hebben dat er hier iets enorm vaags speelt.

Als allerlaatste komt er nog bij dat door de val van de rechterkap de bevestigingspunten voor de kap aan de bodem zijn afgebroken, en hij die kap ook niet meer heeft. Waardoor ik waarschijnlijk of een nieuwe rechterkap moet halen en opnieuw moet laten spuiten naast de schade die er al is. Of een hele nieuwe kuipset aanschaffen. Om alles opnieuw te laten spuiten wordt €750,- EXCLUSIEF de tank. Om de tank uit te deuken en te spuiten is €300,- er boven op.

Wat raden jullie mij aan?
En ook op het gebied van het spuiten etc.?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
En zie de foto's hieronder

Grtz,

Fer

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Dat was niet zo slim heah? :+


Hoe belangrijk vind je het dat hij je vriend blijft? Er staat vast niets op papier en als het kenteken al op jouw naam staat en er over de betaling alleen vaag is gedaan kun jij knap lullig gaan doen. Als je het kenteken nog niet op naam hebt, geef dat ding terug en hij zoekt het maar uit.

Die 1800 is onzin, dat krijg je er niet voor.
 
Laatst bewerkt:
Stomme zet van je....

Ik zou zeggen: afspraak is afspraak. Hij wist het niet, jij wist het niet.
Geef hem de 2000 zoals afgesproken en leer van je stommiteiten.
 
De prijs is inderdaad te hoog, maar afspraak is afspraak. En wil je er een vriendschap mee op het spel zetten?

Voortaan niet te snel "verliefd" worden. Zie het als beginnersfoutje.

Probeer zoveel mogelijk zelf te repareren. Misschien is het subframe nog te richten. Als je een beetje handig bent kun je de kuipen en tank ook zelf (gedeeltelijk) opknappen. Scheelt een hoop geld.
 
Lekker laten staan de motor, en zoek een goede. Daarnaast heeft hij een kromme achterbrug wat jou vriend bij inspectie had kunnen weten, dat merk je echt wel bij het rijden.
Niet netjes van hem, dat hij dat niet heeft gezegd. Vriend of geen vriend ik zou de motor niet kopen.
 
Je wist toch heel goed dat deze motor hier en daar wat schade heeft opgelopen.
achterframe is toch waar je zadel op zit?

Ik zou er niet te veel geld aan uit geven.
Gewoon zorgen dat die veilig en betrouwbaar is.

Spuitwerk voor zo'n motor moet je niet te veel geld in stoppen.
Desnoods maak je er een naked van met een superbike stuur erop.

Ga lekker genieten van die fiets en doe wat ervaring op en koop daarna wat moois.

Deal is deal vind ik, anders heb je straks alleen nog een vage kennis.
Je hebt fatsoenlijk gezien geen enkel recht om de boel nog te annuleren.

Geniet van je eerste ??? motor :]

Welkom op MF trouwens.
 
Sowiezo iedereen bedankt voor de reacties! It's appreciated!

Kenteken staat al op mijn naam, plus ik heb ook niet het idee dat hij met enige intentie me wilt naaien. Maar als vriend zijnde kan je ergens ook wel snappen dat het bedrag niet aan de eerlijke kant is nu we beiden op een normale manier er achter komen dat de motor toch niet zo in orde was als we beiden dachten. Als er niets mee aan de hand was sloot ik mij 100% aan bij het motto 'Afspraak is afspraak'. Maar indd niet te snel "verliefd" worden ja, haha.
 
'DRINGEND!!! Wie kan mij Helpen met het volgende?!!!' > 'Wat te doen, schademotor gekocht.'
 
achterframe is volgens mij iets anders dan achterbrug...
ik zou de motor houden en gewoon die 2000 betalen, kost je nu geld en dat is zonde maar dan ben je verder van alle gezeik af.

en voor dit type motor zijn ook genoeg gebruikte onderdelen te vinden om het schadeherstel niet te duur te maken.
 
Laatst bewerkt:
achterframe laten richten en ratbike van maken. Deal is een deal.
 
Gewoon op Marktplaats alle deeltjes die je nodig hebt bijmekaar snuffelen.
Een achter subframe, tank en wat kuipdelen hoeven echt niet zo duur te zijn.
Dit in de winter periode rustig op de fiets knutselen en als alles eropzit eens gaan kijken naar een beun voor het spuitwerk.

Afspraak is afspraak dus de fiets kost je € 2000,- zo kun je je kameraad ook nog blijven aankijken. Alhoewel als het een goede vriend was geweest hij ook wel wat schappelijker zou kunnen zijn aangezien jij voor wat extra kosten komt te staan.

Ik denk dat als je zelf een beetje klust je voor een totaal prijs van € 2750, al een heel eind komt en dan heb je een fiets in je eigen gekozen kleurstelling.
 
tja wat valt hier van te zeggen ......

Leer van je fouten!

Je hebt niets op papier vast gelegd en de koper kan ook niet bewijzen dat het geld niet is overhandigd. Sterker nog, wie schrijft er een motor over zonder dat er geld is overhandigd. Best dom om eerlijk te zijn.

Geef aan dat je niet wilt betalen en dat hij kan fluiten naar zijn geld en naar de motor. Geef hem de optie om hem weer over te schrijven op zijn naam, zodat hij nog iets heeft.

Doe een en ander nu niet meer op papier of via de mail, heeft hij alleen maar meer bewijzen dat jullie wel een overeenkomst hadden (hij heeft recht op betaling van de afgesproken prijs en de plicht tot leveren ... de levering heeft al plaats gevonden, dus tja ... dan is het nog ff betalen)
 
Deal is een Deal. Ik zeg jij betaald gewoon die €2000 euro. Een mondelinge overeenkomst is immers ook een overeenkomst welke nageleefd dient te worden. Dat er schade met de motor is gereden was ook voor de deal al bekend en dat er "onderhuidse" schade is, is niet relevant voor de overeenkomst, het is immers jou onderzoeksplicht als je de motor koopt.

Okee de verkoper heeft ook een informatieplicht maar het is moeilijk om te bewijzen of hij wist van de "onderhuidse" schuide.

Dus betalen ;-)
 
Ik was ook op de hoogte van de schade. Dat zeker. In eerste instantie was de afspraak dat hij de motor eerst zelf zou repareren en het daarna (aan mij) zou door verkopen. Maar ik besloot hem (en natuurlijk mezelf, laten we eerlijk zijn, je wilt natuurlijk ook wel lekker rijden) een handje te helpen door de motor alvast over te nemen vanwege de maandelijkse belastingskosten die hij dubbel moest betalen aangezien hij de andere motor al had gehaald.

Dit is indd mn eerste motor.

En bedankt, ik zal hier zeker nog veel leren op MF, waardoor er minder beginnersfoutjes ontstaan, hehe :P
 
Een gebutste rammelbak voor 2000 euro slijten. Hmmmm....

Gewoon een motor kopen omdat je verliefd bent, hmmmm....

Afspraak afzeggen, tja.

Echt een verhaal met twee kanten :Y
 
Wat is die vriendschap je waard?

Als hij motormonteur is dan weet 'ie waarschijnlijk maar al te goed wat 't spul kost én/of wat 't kost om 't spul te laten repareren én wist 'ie dat ook op voorhand al.
Dat subframe zou ik me prijstechnisch niet eens al te druk over maken (subframe is het deel waarop je zit, dus niet de achterbrug!!), die butsen in de tank zijn erger ;)

Brommer terug brengen en netjes bedanken voor z'n aanbod, oftwel HOUDOE & BEDANKT, Olléé oléé :+

[edit]En als ik zo de foto's eens bekijk is 't frame zélf ook voorzien van een mooie "tik".... Mooi laten staan en :W naar de kennis.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Lang verhaal kort: Hij staat al op jouw naam, je moet de 2000 nog betalen, maar je mag de kosten van het repareren daar vanaf trekken? Dat is toch niet heel unfair?

Volgende keer moet je beter opletten en geen schademotor kopen, maar aangezien hij al op jouw naam staat vind ik dat deal al rond is, dus de motor is van jou en kan niet meer terug naar je vriend.

Verder wat hierboven staat. De noodzakelijke dingen laten fixen, maak er een naked van en lekker tuffen op dat ding. Het is je 1e motor dus je gaat 'm vast zelf ook nog wel een keer laten vallen. Dat doet minder zeer als hij toch al niet helemaal nieuw meer was.
 
Al het geld dat ik dus uitgeef aan reparaties gaan van de €2000,- af.

Ik snap de miskoop niet nav dit stukje tekst

Je hebt afgesproken dat al het geld dat je uitgeeft aan het repareren van die 2000,- af gaat?

Dus je betaald 2000,- voor een schadevrije zx9r, dat is toch geen gek bedrag?
 
Ik snap de miskoop niet nav dit stukje tekst

Je hebt afgesproken dat al het geld dat je uitgeeft aan het repareren van die 2000,- af gaat?

Dus je betaald 2000,- voor een schadevrije zx9r, dat is toch geen gek bedrag?

Dan krijgt TS dadelijk geld toe _O-
 
Laatst bewerkt:
Deal is een Deal. Ik zeg jij betaald gewoon die €2000 euro. Een mondelinge overeenkomst is immers ook een overeenkomst welke nageleefd dient te worden. Dat er schade met de motor is gereden was ook voor de deal al bekend en dat er "onderhuidse" schade is, is niet relevant voor de overeenkomst, het is immers jou onderzoeksplicht als je de motor koopt.

Okee de verkoper heeft ook een informatieplicht maar het is moeilijk om te bewijzen of hij wist van de "onderhuidse" schuide.

Dus betalen ;-)

Niet betalen!!

Lekkere kennis... kan zijn schadebak niet kwijt op MP/Speurders/schademotoren etc etc ... maar vraagt wel de hoofdprijs aan jou ....

Gewoon terug met dat ding, geef hem 250 euro en betaal de overschrijvingskosten ... moet voldoende zijn voor het gebruik van zo'n levensgevaarlijke motor :Y
 
Ik snap de miskoop niet nav dit stukje tekst

Je hebt afgesproken dat al het geld dat je uitgeeft aan het repareren van die 2000,- af gaat?

Dus je betaald 2000,- voor een schadevrije zx9r, dat is toch geen gek bedrag?
Dat deel snap ik dus ook niet helemaal...
 
'DRINGEND!!! Wie kan mij Helpen met het volgende?!!!' > 'Wat te doen, schademotor gekocht.'

Is inderdaad een betere titel!

Begrijp ik het nu goed dat als het €2000,- kost om hem te repareren, je die kennis niks meer hoeft te betalen???

Dat klopt helemaal!

Ooh en ff voor de duidelijkheid er zijn 2 vrienden in het verhaal. De verkoper én de motormonteur.

ALS ik er voor zou kiezen om er een naked van te maken, waar raden jullie me aan rond te kijken? En weet iemand ongeveer de gemiddelde prijs van zo een soort ombouwing

Ooh en ja nogmaals, ik was indd impressed door de power van die motor waardoor ik "verliefd" werd. Hoort er ook bij, en tsjah liefde maakt een soort van blind toch haha. Nee maar indd, ik ren ook niet weg voor de fout die ik heb gemaakt door met mn hart te kiezen ipv met mn hersenen. Maar daar komt ook een deel vertrouwen bij kijken natuurlijk...(oh oh als ik niet uitkijk begint dit als een lovestory te klinken :X )
 
Terug
Bovenaan Onderaan