Weer terug met een span :VX800 EML

Dat spanwiel komt vast nog wel eens aan de beurt. Beroemde prutconstructie. Ik heb samen met RobM84 hier ook ervaring mee ondertussen. Op mijn K1200RS span heb ik twee keer het lager kapot gereden en toen de aanpassingen doorgevoerd die EML zelf ook gedaan heeft. De standaard twee kogellagers vervangen door een hoekcontactlager en een kogellager. Nu heb jij wel net een ander naadje maar dezelfde lagertjes zo te zien.

Ik heb nu FAG 3205-2RS aan de binnenkant. Op zich niet zo'n moeilijke aanpassing. Kamer uitdraaien zodat hij wat dieper wordt en de spanbus tussen de lagers iets inkorten en dat is het grotendeels.

Tevens hebben we toen de losse wielbouten vervangen door bouten die vast in de naaf gemonteerd worden en daarna het wiel met losse moeren gemonteerd. Sinds die tijd is het bij mij heel gebleven.


Bekijk bijlage 1831060
Ik heb de lagers gewoon vervangen. En de wielbouten laat ik ook zitten want ik krijg nu het wiel maar net tussen het spatbord en de naaf door. Met draadeinden zou dat nog moeilijker gaan.
 
Ik heb de lagers gewoon vervangen. En de wielbouten laat ik ook zitten want ik krijg nu het wiel maar net tussen het spatbord en de naaf door. Met draadeinden zou dat nog moeilijker gaan.
Als je er nu stalen bouten inzet ipv rvs gaat het ook al beter!

Als deze lagers er over een paar jaar uit liggen, dan maar aanpassen naar de goede geupdate constructie ;-)
 
Als je er nu stalen bouten inzet ipv rvs gaat het ook al beter!

Als deze lagers er over een paar jaar uit liggen, dan maar aanpassen naar de goede geupdate constructie ;-)

Waarom zou ik de rvs bouten aanpassen?

De lagers ga ik eerst eens Bekijk hoe lang ze het uithouden. Ik had ze al gekocht voordat ik dit het bericht las over de modificatie.
 
Waarom zou ik de rvs bouten aanpassen?

De lagers ga ik eerst eens Bekijk hoe lang ze het uithouden. Ik had ze al gekocht voordat ik dit het bericht las over de modificatie.
De originele EML bouten zijn erg zacht, geloof het of niet. Ik werk bij de wielen graag met een moment sleutel en merkte dat ze oprekten. Je kon het met blote oog gewoon zien, zandloper effect.
Ik heb de wielbouten ook vervangen door draadeinden met de RVS moeren van Rob, gewoon goede (inbus)bouten kan ook.

De lagers heb ik nooit stuk gehad, had precies dezelfde ophanging als de jouwe. Het korte armpje zeg maar.
 
De originele EML bouten zijn erg zacht, geloof het of niet. Ik werk bij de wielen graag met een moment sleutel en merkte dat ze oprekten. Je kon het met blote oog gewoon zien, zandloper effect.
Ik heb de wielbouten ook vervangen door draadeinden met de RVS moeren van Rob, gewoon goede (inbus)bouten kan ook.

De lagers heb ik nooit stuk gehad, had precies dezelfde ophanging als de jouwe. Het korte armpje zeg maar.
Ik heb de bouten net bekeken en je verhaal klopt. Hier zijn ze ook opgerekt. Dus opzoek naar andere. Bedankt voor de tips heren.
 
De oplossing die EML later deed is om draadeinden in de naaf te zetten met moeren, dat werkt echt een stuk beter. Volgens mij ware de originele EML bouten ook handgemaakt of zo. Hier had ik in ieder geval ook al wat opgerekte exemplaren er bij zitten en dit was de mooiste optie.

IMG_20210327_110034.jpg
IMG_20210327_101458.jpg
IMG_20210327_092858.jpg
 
Je kunt ook zien dat er bij mij ook al helicoils inzaten vanuit het verleden dnek ik of misschien wel standaard. Weet ik ook niet zeker. Nu zit het in ieder geval goed en prettiger om aan te werken
 
Zoals Daf al concludeerde, ik doelde op de HY.
Ah, van de foto. Dat is een hy van een klant van mij. En de foto is dus bij mij in de schuur. Daf400 en ik kennen elkaar al een tijdje. Ik word wel eens ingehuurd door het bedrijf waar hij werkt.
 
Ik heb de bouten net bekeken en je verhaal klopt. Hier zijn ze ook opgerekt. Dus opzoek naar andere. Bedankt voor de tips heren.
Hoi hoe zit het ook weer met het moment waarop je die wiel bouten moet vastzetten? Vergeet ik steeds. Heel weinig weet ik nog... (zelfde constructie op mn gsx1100g EML span). Thnx
 
Hoi hoe zit het ook weer met het moment waarop je die wiel bouten moet vastzetten? Vergeet ik steeds. Heel weinig weet ik nog... (zelfde constructie op mn gsx1100g EML span). Thnx
Geen idee, ik heb ze met de hand vast gezet.
 
De rvs bouten 40 Nm had ik ze altijd vast, dat geval stond aan de binnenkant van de naafkap geschreven dus dat heb ik maar aangehouden.
 
Ik heb nu Hagon schokbrekers in mijn Eml voorvork. Ik vind ze erg stug en weet ook niet of het eerste montage is. Wie weet er iets meer van?
 
Ik denk niet dat eml hagon gebruikte, maar voor hagon is wel nog alles te koop. Als ze verder nog goed zijn kun je overwegen lichtere veren te kopen.
Ze zijn bij hagon erg meedenkend.
Je moet dat wel even via een motorzaak doen.
 
Ik denk niet dat eml hagon gebruikte, maar voor hagon is wel nog alles te koop. Als ze verder nog goed zijn kun je overwegen lichtere veren te kopen.
Ze zijn bij hagon erg meedenkend.
Je moet dat wel even via een motorzaak doen.
nee, dat hoeft niet perse via een motorzaak. Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met Morren in Barneveld die ze verkoopt. Je kunt namelijk ook bij ze langs, ze hebben zicht op wat nodig is voor zijspannen, ze wisselen in een handomdraai de veer én je kunt proefrijden (wel zelf eraf en eronderschroeven, dat doen ze niet voor je). Ben er een maandje geleden geweest en uiteindelijk met het derde setje (van 3) naar huis gereden. Maar goed, ik kom uit Amersfoort, 15km van Barneveld. Dan kun je zo'n ritje nog es wagen...
 
Is dat nog zo? Marten is al een paar jaar dood, ik weet niet of zijn vrouw nog steeds veren overzet.
EML maakte trouwens zijn eigen schokdempers. Henny was redelijk uniek, een echte Selfmade man.
 
Is dat nog zo? Marten is al een paar jaar dood, ik weet niet of zijn vrouw nog steeds veren overzet.
EML maakte trouwens zijn eigen schokdempers. Henny was redelijk uniek, een echte Selfmade man.
Ik heb een paar jaar geleden ook Hagons in Barneveld opgehaald. Zijn vrouw heeft een handig apparaat door Morren zelf gemaakt (ik heb de beste man nooit gekend). Maar waarmee ze zelf heel makkelijk alles wisselt. Maarja en anders gewoon even bellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan