Weinig vertrouwen in de bochten

Nico Haak en Tineke de Nooij waren gestrikt voor de reclames. _O-
Worden ze nog verkocht. :?
 
Een voetsteun aan de grond rijden is een teken dat je onvoldoende naast je motor hangt. (Even afgezien van gymkana waar je bij lage snelheid extreem korte bochten draait).
Onder bijna alle andere omstandigheden zitten mensen veel te recht op de fiets terwijl ze hem onder zich plat duwen. Stoer de stepjes aan de grond, en vervolgens bij het minste beetje glijden de rest ook, want de fiets is totaal niet in balans. Na een paar race cursussen kijk ik niet eens meer naar de chicken-lines op mijn banden. Van rand tot rand rijden op de openbare weg is een teken van slechte techniek, niet van goede. Die rand bereik je op het circuit, en wat je moet doen om die rand te bereiken, varieert (afhankelijk van het soort fiets) van zeer onverstandig tot totaal onverantwoord op de openbare weg.

Shit.........bedankt, nu zit ik met het complex dat ik onverstandig tot totaal onverantwoord rij.😢😢
 
:^

En soms is de veerafstelling van de motor niet optimaal af fabriek.
In het BMW 310 topic lees je de ene na de andere.. ze moeten even de veervoorspannning twee tot drie tandjes opschroeven. :P
 
Volgende week maandag ga ik een rijvaardigheidstraining volgen bij de ADAC in Grevenbroich.

DA57B4A1-7496-4AC1-98C6-EBCADD9484CC.jpeg


Heb er zin in. :Y
 
Om met de deur in huis te vallen: ik heb wat last van weinig (zelf) vertrouwen in de bochten.

Ik vind mijzelf absoluut niet als een opa rijden (er zijn er genoeg die ik prima bijhoud / overstijg), maar het vertrouwen blijft een probleem.

Wat achtergrond: in 2018 heb ik na lang twijfelen mijn TDM 850 '98 ingeruild voor een Tiger 800 2011. Initieel natuurlijk heel blij mee en even wennen aan alle kanten. Na 6 maanden ben ik bij zeer lage snelheid op een rotonde (vochtige weg) onderuit gegleden met een gescheurd frame tot gevolg. Daarmee dus total loss. Maargoed, all-risk verzekerd, geld beuren en opnieuw beginnen. Nóg weer wat extra's bij gelegd en begin 2019 een Tiger 800 XRX uit 2015 gekocht, daarmee ben ik nu zo'n 12dkm verder (ook veel woon-werk snelweg).

Echter, ik heb nog steeds niet het vertrouwen terug dat ik mij herinner van mijn TDM. Nu zit ik dus met het probleem: ligt het aan de motor (afstelling, banden etc), motortype (zithouding) of aan mij? Met de TDM zat ik nog wel eens (onbedoeld) met de pedalen aan de grond en gebruikte ik de achterband tot het randje. Nu heb ik nog 1 - 1.5cm over.

Nu ben ik dus zoekende naar wat te doen. Dat kan vanalles zijn van kleine aanpassingen tot zoeken naar een andere motor.

Ideen die die ik tot nu toe heb (oplopend in kosten):
- Stuur ietsje verder draaien zodat de zithouding iets verder naar voren komt (ik ben 1.9m en merk dat als ik iets dichter op het stuur ga zitten ik al meer vertrouwen heb)
- Spelen met voorspanning achtervering (enige instelbare veerweg voor zover ik weet)
- Bochtentraining volgen, hoewel ik eerlijkgezegd niet geloof dat een dagje 4x 10 minuten oefenen echt zoden aan de dijk zet
- Andere banden. Er liggen nu Pirelli Scorpion Trail II's op, maar die lijken me niet echt de beperkende factor qua prestaties. Tot en met de TDM heb ik 8 jaar alleen maar met Bridgestone BT021/23/30/31 gereden en was daar altijd erg tevreden mee, maar ook die zal ik zeker niet tot de limiet gereden hebben.
- Vering vervangen (bijv hyperpro)
- Overstappen op andere motor (wat dan... ik vind de allroad zithouding wel erg fijn voor mijn rug en schouders namelijk)

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (of interessante vragen stellen :)).

Om nog maar even serieus te reageren: ik heb vorige week een clinic gehad van Frits Groeneveld, waar precies aan dit soort problemen gewerkt kan worden. Frits traint o.a. motoragenten en kan je heel veel vertellen over veilig, leuk én snel bochten rijden op de openbare weg. Ik kan je dit ten zeerste aanraden, je gaat echt een dagdeel samen op pad en hij geeft heel gerichte feedback! Al die adviezen over naast je motor gaan hangen... lekker op het circuit laten, da's niet voor de openbare weg.
 
Om nog maar even serieus te reageren: ik heb vorige week een clinic gehad van Frits Groeneveld, waar precies aan dit soort problemen gewerkt kan worden. Frits traint o.a. motoragenten en kan je heel veel vertellen over veilig, leuk én snel bochten rijden op de openbare weg. Ik kan je dit ten zeerste aanraden, je gaat echt een dagdeel samen op pad en hij geeft heel gerichte feedback! Al die adviezen over naast je motor gaan hangen... lekker op het circuit laten, da's niet voor de openbare weg.
Frits klinkt als een Nederlandse versie van "fast eddy" van het motojitsu kanaal op YouTube.
 
Om nog maar even serieus te reageren: ik heb vorige week een clinic gehad van Frits Groeneveld, waar precies aan dit soort problemen gewerkt kan worden. Frits traint o.a. motoragenten en kan je heel veel vertellen over veilig, leuk én snel bochten rijden op de openbare weg. Ik kan je dit ten zeerste aanraden, je gaat echt een dagdeel samen op pad en hij geeft heel gerichte feedback!

Ziet er goed uit! Ik heb net Frits’ website bekeken en dat wekt wel een goede indruk.
Voor mij is Apeldoorn nogal uit de buurt, in vergelijking met Grevenbroich.
Misschien wel voor TS?
 
Hoe gaat het nu met het vertrouwen? Het weer was met vlagen uitstekend (om te oefenen bijvoorbeeld).
 
Om nog maar even serieus te reageren: ik heb vorige week een clinic gehad van Frits Groeneveld, waar precies aan dit soort problemen gewerkt kan worden. Frits traint o.a. motoragenten en kan je heel veel vertellen over veilig, leuk én snel bochten rijden op de openbare weg. Ik kan je dit ten zeerste aanraden, je gaat echt een dagdeel samen op pad en hij geeft heel gerichte feedback! Al die adviezen over naast je motor gaan hangen... lekker op het circuit laten, da's niet voor de openbare weg.

Nou.... bij bepaalde snelheden en boxhten loont het ook op de openbate weg om te gasn verziiten en er naast te hangen. Zeker omdat je dan meer marge hebt om te kunnen corrigeren.
 
3000km in Frankrijk vorige week, stukkies offroad rijden en een goede voorrijder heeft mij wel weer de juiste kant op geduwd :)
Een goede voorrijder kent jou grenzen en zal die steeds wat verschuiven maar schaam je NOOIT als je toch even een terugval hebt. Heb ik ook wel eens en ik weet dat ik niet de enige ben. Iemand die nooit eens "niet lekker" rijdt moet volgens mij nog uitgevonden worden. Volgende rit beter denk ik dan altijd maar.
 
Nou.... bij bepaalde snelheden en boxhten loont het ook op de openbate weg om te gasn verziiten en er naast te hangen. Zeker omdat je dan meer marge hebt om te kunnen corrigeren.

Nee, juist minder marge... omdat je naast je motor hangt kun je hem niet nóg platter douwen en dus niet corrigeren als je de bocht verkeerd hebt ingeschat. Naast de motor hangen is echt voor die paar laatste km meer bochtensnelheid, niet om te corrigeren. Die jongens op het circuit corrigeren ook nooit in een bocht, ze gaan altijd wijd als er iets gebeurt. (ik neem even aan dat je met corrigeren bedoelt dat de bocht scherper is dan je dacht)
 
De Ogre Superbike School bestaat nog steeds.

Wij kunnen met terechte trots claimen dat alle leerlingen kneedown hebben geleerd en het kunnen navertellen.

De instructeur is niet kaal (of sloom zoals fast eddie) en rijdt tegenwoordig ook op een 1000cc om al te bijdehante leerlingen het nodige respect bij te brengen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, juist minder marge... omdat je naast je motor hangt kun je hem niet nóg platter douwen en dus niet corrigeren als je de bocht verkeerd hebt ingeschat. Naast de motor hangen is echt voor die paar laatste km meer bochtensnelheid, niet om te corrigeren. Die jongens op het circuit corrigeren ook nooit in een bocht, ze gaan altijd wijd als er iets gebeurt. (ik neem even aan dat je met corrigeren bedoelt dat de bocht scherper is dan je dacht)
Sorry, je weet echt niet waarom je naast de motor hangt. Juist omdat je naast je moto hangt kun je hem wel platter duwen. Maar dat is zelden de grens waar je op de openbare weg tegenaan loopt.
Wat veel belangrijker is: Je balans is veel beter: In het algemeen moet je aanzienlijk minder inkantelen dan dat jouw massa middelpunt naar binnen moet. Er echt naast hangen is over het algemeen overbodig, maar een stukje gaan verzitten, meer druk op je voetsteuntjes, dat brengt jouw massamiddelpunt naar binnen en naar beneden. Tegelijkertijd blijft de motor zelf verder rechtop, waardoor de vering beter zijn werk kan doen en dus de wegligging beter is.
 
Sorry, je weet echt niet waarom je naast de motor hangt. Juist omdat je naast je moto hangt kun je hem wel platter duwen. Maar dat is zelden de grens waar je op de openbare weg tegenaan loopt.
Wat veel belangrijker is: Je balans is veel beter: In het algemeen moet je aanzienlijk minder inkantelen dan dat jouw massa middelpunt naar binnen moet. Er echt naast hangen is over het algemeen overbodig, maar een stukje gaan verzitten, meer druk op je voetsteuntjes, dat brengt jouw massamiddelpunt naar binnen en naar beneden. Tegelijkertijd blijft de motor zelf verder rechtop, waardoor de vering beter zijn werk kan doen en dus de wegligging beter is.

Precies dit dus....
 
Nee, juist minder marge... omdat je naast je motor hangt kun je hem niet nóg platter douwen en dus niet corrigeren als je de bocht verkeerd hebt ingeschat. Naast de motor hangen is echt voor die paar laatste km meer bochtensnelheid, niet om te corrigeren. Die jongens op het circuit corrigeren ook nooit in een bocht, ze gaan altijd wijd als er iets gebeurt. (ik neem even aan dat je met corrigeren bedoelt dat de bocht scherper is dan je dacht)

Nope!! Doordat je er naast hangt heb je juist nog hellingshoek over, je kan de ljn dus prima aanpassen.

Het wijd gaan op het circuit heeft te maken met het op de limiet rijden...(technische/natuurkundige limiet of limiet van de motorrijder)
 
Nu even het praktisch verjhaal.
Circuit is heel anders dan de weg.
Op het circuit kom je steeds dezelfde bochten tegen waarop je anticipeert en op voorbereid bent.
De openbare bochtige weg bestaat uit legio bochten die je van te voren niet kent.
Als je al die bochten op de "circuit stijl gaat nemen ben je A langzamer,B bekaf na een uur en C rij je voor lul als een "local"je buitenom voorbij komt zetten 😁,ik denk hierbij aan bijvoorbeeld : een ritje eifel.
Ik ben wel van mening dat je de motor het beste zo recht mogelijk dient te houden,omdat je dan het meeste rubber op de weg houd.
Ik ga niet verzitten ,maar hang wel wat af.
Voor de rest zit het vooral tussen de oren.

Het ging erom dat TS zich weer makkelijker op de openbare weg kan verplaatsen.
Dat doel schijnt bereikt te zijn👍
 
Nu even het praktisch verjhaal.
Circuit is heel anders dan de weg.
Op het circuit kom je steeds dezelfde bochten tegen waarop je anticipeert en op voorbereid bent.
De openbare bochtige weg bestaat uit legio bochten die je van te voren niet kent.
Als je al die bochten op de "circuit stijl gaat nemen ben je A langzamer,B bekaf na een uur en C rij je voor lul als een "local"je buitenom voorbij komt zetten 😁,ik denk hierbij aan bijvoorbeeld : een ritje eifel.
Ik ben wel van mening dat je de motor het beste zo recht mogelijk dient te houden,omdat je dan het meeste rubber op de weg houd.
Ik ga niet verzitten ,maar hang wel wat af.
Voor de rest zit het vooral tussen de oren.

Het ging erom dat TS zich weer makkelijker op de openbare weg kan verplaatsen.
Dat doel schijnt bereikt te zijn👍

A: nee
B: nee
C: nee, nog niet gebeurd....
 
Terug
Bovenaan Onderaan