Weinig vertrouwen in de bochten

WeetIkHetNou

KTM 1090 Adventure R
7 nov 2012
1.209
973
Om met de deur in huis te vallen: ik heb wat last van weinig (zelf) vertrouwen in de bochten.

Ik vind mijzelf absoluut niet als een opa rijden (er zijn er genoeg die ik prima bijhoud / overstijg), maar het vertrouwen blijft een probleem.

Wat achtergrond: in 2018 heb ik na lang twijfelen mijn TDM 850 '98 ingeruild voor een Tiger 800 2011. Initieel natuurlijk heel blij mee en even wennen aan alle kanten. Na 6 maanden ben ik bij zeer lage snelheid op een rotonde (vochtige weg) onderuit gegleden met een gescheurd frame tot gevolg. Daarmee dus total loss. Maargoed, all-risk verzekerd, geld beuren en opnieuw beginnen. Nóg weer wat extra's bij gelegd en begin 2019 een Tiger 800 XRX uit 2015 gekocht, daarmee ben ik nu zo'n 12dkm verder (ook veel woon-werk snelweg).

Echter, ik heb nog steeds niet het vertrouwen terug dat ik mij herinner van mijn TDM. Nu zit ik dus met het probleem: ligt het aan de motor (afstelling, banden etc), motortype (zithouding) of aan mij? Met de TDM zat ik nog wel eens (onbedoeld) met de pedalen aan de grond en gebruikte ik de achterband tot het randje. Nu heb ik nog 1 - 1.5cm over.

Nu ben ik dus zoekende naar wat te doen. Dat kan vanalles zijn van kleine aanpassingen tot zoeken naar een andere motor.

Ideen die die ik tot nu toe heb (oplopend in kosten):
- Stuur ietsje verder draaien zodat de zithouding iets verder naar voren komt (ik ben 1.9m en merk dat als ik iets dichter op het stuur ga zitten ik al meer vertrouwen heb)
- Spelen met voorspanning achtervering (enige instelbare veerweg voor zover ik weet)
- Bochtentraining volgen, hoewel ik eerlijkgezegd niet geloof dat een dagje 4x 10 minuten oefenen echt zoden aan de dijk zet
- Andere banden. Er liggen nu Pirelli Scorpion Trail II's op, maar die lijken me niet echt de beperkende factor qua prestaties. Tot en met de TDM heb ik 8 jaar alleen maar met Bridgestone BT021/23/30/31 gereden en was daar altijd erg tevreden mee, maar ook die zal ik zeker niet tot de limiet gereden hebben.
- Vering vervangen (bijv hyperpro)
- Overstappen op andere motor (wat dan... ik vind de allroad zithouding wel erg fijn voor mijn rug en schouders namelijk)

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (of interessante vragen stellen :)).
 
IMG_20200510_114443.png

:+:+:+
 
Ik rij wel eens met lekkere dames en die zijn vaak niet vooruit te branden, maar dat maken ze op andere manieren weer goed meestal.

Die lekkere dames, vragen vaak rij tips en de beste die ik iemand kan geven die weinig vertrouwen heeft is:

Die bocht ligt daar stil, die doet helemaal niets! Waarom voel je je aangevallen door een bocht? Jij moet die bocht aanvallen.
 
Om met de deur in huis te vallen: ik heb wat last van weinig (zelf) vertrouwen in de bochten [...] op een rotonde (vochtige weg) onderuit gegleden [...] heb nog steeds niet het vertrouwen terug [...]

Ideen die die ik tot nu toe heb (oplopend in kosten):
- [ingekort: motor verbouwen]

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (of interessante vragen stellen :)).
Even los van het feit dat TDM en Tiger XRX verschillende motoren zijn - Tiger heeft een groter voorwiel en een andere geometrie - zou ik de oorzaak van de plotselinge onzekerheid bij jezelf zoeken. Motorfietsen denken zelf namelijk niet na, dus doen in principe nooit iets fout. Berijders doen dat daarentegen wel: foutjes maken en nadenken, soms een beetje teveel.

Een bochtentraining kan wel degelijk nuttig zijn imho. Domweg omdat je een dag even heel intensief met de motor bezig bent: ik weet niet hoe je bij die 4 x 10 minuten komt, maar als je een training boekt bij b.v. KNMV, dan zit je beslist heel veel langer op de motor. En je gaat er een paar dingen doen die je normaliter waarschijnlijk niet doet, maar die je wel helpen de (voor jou nieuwe) motor beter te leren kennen. Dat kun je natuurlijk ook allemaal ervaren zonder bochtentraining, door gewoon zelf te gaan rijden en e.e.a. weer kalmpjes op te bouwen, maar dan ben je langer bezig. Daarnaast zul je tijdens zo'n training gewezen worden op wat je eventueel fout doet, of anders kunt doen (zithouding, kijktechniek, etc.). Je kunt daarna altijd nog je motor gaan verbouwen, met andere vering/demping, banden, en wat je verder allemaal nog kunt bedenken.

Natuurlijk moet de motor jou passen, dus afstelling van het stuur zou je naar kunnen kijken. Je bent vrij lang, en ik (1.82 meter) vind bij de Tiger het stuur al relatief laag geplaatst voor het type motor. Nu is dat heel persoonlijk, maar eventueel kun je dat stuur d.m.v. risers een paar centimeter hoger plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
De twee hierboven vervelen zich op de zondag.

Ik rijd nu zo'n 10 jaar motor en heb in totaal op iets van 9 motoren (veelvuldig) gereden, 5 in bezit gehad. Ik weet ook waar je het over hebt, want ik heb dit ook een tijdje gehad met mijn laatste motor en sporadisch met een andere motor. In mijn mening kan een band echt heel veel verschil maken hoe een motor aanvoelt (merk / type) , maar vooral de bandenspanning! En als je het gevoel hebt dat je achter in de bocht wat wilt 'wegslippen', lag dit vaak, in mijn geval, aan een te lage bandenspanning.

Ik heb ook 1 motor gehad en daar had ik eigenlijk nooit 100% vertrouwen in de bochten, ik weet niet waar het aan lag maar die motor heb ik dus ook niet meer zoals je zult begrijpen.

En heel eerlijk, ik heb toen met die motor een kleine schuiver gemaakt (alles was netjes gerepareerd, rechtgetrokken / gericht etc) en dat vertrouwen is nooit meer teruggekomen in die motor.

Technisch zullen er veel meer mensen zijn die je dingen zullen vragen over je afstelling, kromme voorvork enz enz, het enige wat ik als tip kan geven: huur een dagje een compleet andere motor en kijk of je daar ook het gevoel bij hebt. Het zou zo maar kunnen dat je zelf de bocht verkeerd aansnijdt en dan zou een bochtencursus geen overbodige luxe zijn.

Succes!
 
En laat een ander is op je motor rijden,misschien mankeert er wat aan je vering ,lagers oid ,en idd banden maken een wereld van verschil, succes met t (her)vinden van t vertrouwen 👍
 
Persoonlijk ben ik het met @Zot en @DucBMW eens. Het lijkt er sterk op, dat je je vertrouwen niet hervonden hebt, na je valpartij.
Doe eens die bochtentraining, dan leer je vrij veel, en is de kans groot dat je het vertrouwen weer terugkrijgt.
 
Je opent hier echt een beerput mee btw :P Zal me niks verbazen als straks half MF hier z’n reactie geeft.

Maar: ik denk dat het tussen je oren zit. Een motor kan die bocht wel aan hoor, misschien soms wat moeilijker als die niet optimaal afgesteld is, maar ik geloof niet dat het aan de motor ligt.
En wat hierboven genoemd wordt, de bandenspanning, weet ik het nog niet zo. Dat slippen hoeft niet zozeer aan je bandenspanning te liggen. Valt goed te corrigeren mits hij niet te hard uitbreekt. Ik reed namelijk vaker met een te lage bandenspanning (vraag me niet waarom), maar had er geen last van in de bochten.

Bochten is altijd een ding. Het zal vast helpen als je je motor beter afsteld (als dit het geval is), maar ligt denk ik toch echt voor het meerendeel bij de rijder. Ik zou de bochten wat langzamer nemen als normaal, en het vanuit daar opbouwen. Het zou ook een beetje raar zijn als je in de grootste achtbaan begint, terwijl je al bang bent. Dus klein (in jouw geval langzaam) beginnen :Y
 
je moet eerst voor jezelf duidelijk hebben wat voor jouw gevoel gebeurd. valt de motor spontaan dieper in de bocht of blijft het te veel recht op, ect.
bandenspanning 0,1~0,2bar meer of minder heeft veel invloed op het gedrag van de band.
de banden zelf zijn niet voor jouw geschikt.
vering/schokdemping te stijf dan wel te zacht.
 
vertrouwen krijg je niet achter je toetsenbord. Zoek een groot parkeer terrein en ga bochtjes draaien, langzaam groter langzaam sneller.
toen je je roze pasje gehaald hebt is je zeker verteld dat je zo ver mogelijk door een bocht moet kijken en niet net voor je op de weg.
zorg als eerste dat je goed zit.
 
Tja waarom moet je de stepjes aan de grond rijden,er is ook nog zoiets als normaal rustig een bocht nemen,je heb
maar 2 wielen onder je en er is dus altijd een kans dat je onderuit gaat,die kans is alleen heel wat kleiner als je
gewoon normaal rustig rijd,en is dat niet jou idee van motorrijden volg dan een VRO cursus,al zal zelfs de beste
cursus en motor je niet kunnen behoeden dat het mogelijk is dat je kan vallen met de motor,wil je absolute zekerheid dat je niet
kan vallen, dat kan,daar hebben ze de 4 wielers voor uitgevonden. 🥴
 
vertrouwen krijg je niet achter je toetsenbord. Zoek een groot parkeer terrein en ga bochtjes draaien, langzaam groter langzaam sneller.
toen je je roze pasje gehaald hebt is je zeker verteld dat je zo ver mogelijk door een bocht moet kijken en niet net voor je op de weg.
zorg als eerste dat je goed zit.
Zo makkelijk is motorrijden niet. Je moet ook naar het wegdek kijken.
 
Nou dan doe ik ook iets fout,waarom naar het wegdek kijken,je weet toch wel op wat voor weg je rijd
Het wordt pas anders als het wegdek verandert
En vooral link als het opeens klinkers worden,maar om daarvoor nou naar het wegdek te kijken
 
Terug
Bovenaan Onderaan