WeetIkHetNou
KTM 1090 Adventure R
- 7 nov 2012
- 1.209
- 973
Om met de deur in huis te vallen: ik heb wat last van weinig (zelf) vertrouwen in de bochten.
Ik vind mijzelf absoluut niet als een opa rijden (er zijn er genoeg die ik prima bijhoud / overstijg), maar het vertrouwen blijft een probleem.
Wat achtergrond: in 2018 heb ik na lang twijfelen mijn TDM 850 '98 ingeruild voor een Tiger 800 2011. Initieel natuurlijk heel blij mee en even wennen aan alle kanten. Na 6 maanden ben ik bij zeer lage snelheid op een rotonde (vochtige weg) onderuit gegleden met een gescheurd frame tot gevolg. Daarmee dus total loss. Maargoed, all-risk verzekerd, geld beuren en opnieuw beginnen. Nóg weer wat extra's bij gelegd en begin 2019 een Tiger 800 XRX uit 2015 gekocht, daarmee ben ik nu zo'n 12dkm verder (ook veel woon-werk snelweg).
Echter, ik heb nog steeds niet het vertrouwen terug dat ik mij herinner van mijn TDM. Nu zit ik dus met het probleem: ligt het aan de motor (afstelling, banden etc), motortype (zithouding) of aan mij? Met de TDM zat ik nog wel eens (onbedoeld) met de pedalen aan de grond en gebruikte ik de achterband tot het randje. Nu heb ik nog 1 - 1.5cm over.
Nu ben ik dus zoekende naar wat te doen. Dat kan vanalles zijn van kleine aanpassingen tot zoeken naar een andere motor.
Ideen die die ik tot nu toe heb (oplopend in kosten):
- Stuur ietsje verder draaien zodat de zithouding iets verder naar voren komt (ik ben 1.9m en merk dat als ik iets dichter op het stuur ga zitten ik al meer vertrouwen heb)
- Spelen met voorspanning achtervering (enige instelbare veerweg voor zover ik weet)
- Bochtentraining volgen, hoewel ik eerlijkgezegd niet geloof dat een dagje 4x 10 minuten oefenen echt zoden aan de dijk zet
- Andere banden. Er liggen nu Pirelli Scorpion Trail II's op, maar die lijken me niet echt de beperkende factor qua prestaties. Tot en met de TDM heb ik 8 jaar alleen maar met Bridgestone BT021/23/30/31 gereden en was daar altijd erg tevreden mee, maar ook die zal ik zeker niet tot de limiet gereden hebben.
- Vering vervangen (bijv hyperpro)
- Overstappen op andere motor (wat dan... ik vind de allroad zithouding wel erg fijn voor mijn rug en schouders namelijk)
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (of interessante vragen stellen ).
Ik vind mijzelf absoluut niet als een opa rijden (er zijn er genoeg die ik prima bijhoud / overstijg), maar het vertrouwen blijft een probleem.
Wat achtergrond: in 2018 heb ik na lang twijfelen mijn TDM 850 '98 ingeruild voor een Tiger 800 2011. Initieel natuurlijk heel blij mee en even wennen aan alle kanten. Na 6 maanden ben ik bij zeer lage snelheid op een rotonde (vochtige weg) onderuit gegleden met een gescheurd frame tot gevolg. Daarmee dus total loss. Maargoed, all-risk verzekerd, geld beuren en opnieuw beginnen. Nóg weer wat extra's bij gelegd en begin 2019 een Tiger 800 XRX uit 2015 gekocht, daarmee ben ik nu zo'n 12dkm verder (ook veel woon-werk snelweg).
Echter, ik heb nog steeds niet het vertrouwen terug dat ik mij herinner van mijn TDM. Nu zit ik dus met het probleem: ligt het aan de motor (afstelling, banden etc), motortype (zithouding) of aan mij? Met de TDM zat ik nog wel eens (onbedoeld) met de pedalen aan de grond en gebruikte ik de achterband tot het randje. Nu heb ik nog 1 - 1.5cm over.
Nu ben ik dus zoekende naar wat te doen. Dat kan vanalles zijn van kleine aanpassingen tot zoeken naar een andere motor.
Ideen die die ik tot nu toe heb (oplopend in kosten):
- Stuur ietsje verder draaien zodat de zithouding iets verder naar voren komt (ik ben 1.9m en merk dat als ik iets dichter op het stuur ga zitten ik al meer vertrouwen heb)
- Spelen met voorspanning achtervering (enige instelbare veerweg voor zover ik weet)
- Bochtentraining volgen, hoewel ik eerlijkgezegd niet geloof dat een dagje 4x 10 minuten oefenen echt zoden aan de dijk zet
- Andere banden. Er liggen nu Pirelli Scorpion Trail II's op, maar die lijken me niet echt de beperkende factor qua prestaties. Tot en met de TDM heb ik 8 jaar alleen maar met Bridgestone BT021/23/30/31 gereden en was daar altijd erg tevreden mee, maar ook die zal ik zeker niet tot de limiet gereden hebben.
- Vering vervangen (bijv hyperpro)
- Overstappen op andere motor (wat dan... ik vind de allroad zithouding wel erg fijn voor mijn rug en schouders namelijk)
Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (of interessante vragen stellen ).