Ohjajoh
MF veteraan
.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Met mijn zxr had ik er echt moeite mee. De schadeangst en iets mindere geschiktheid van de motor maakt het echt moeilijk. Je handen zaten snel klem door de lage clip-ons en het bochtinval karakter dat ie had vond ik op kort draaiwerk niet leuk. Uiteindelijk kon ik daar wel binnen een paar meter mee keren, maar alleen als ik alles precies goed had. (snelheid, zithouding, kijken). Ik durfde dan ook niet op de weg ermee te keren. Achtjes en dergelijke lukten me helemaal niet, ik ben nooit verder dan keren gekomen.
Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je nou veilig langzaam door het stadsverkeer manouvreren wanneer je je met de motor niet vertrouwt om een achtje te draaien? Het heeft allemaal met evenwicht en kijkgedrag te maken.
Maar als je je op een drukke zaterdag door de auto´s kunt wurmen moet je volgens mij ook wel een achtje kunnen draaien, desnoods iets ruimer dan op het examen vereist.Tuurlijk kan dat wel, het gaat allemaal ruimer dan mogelijk is, maar daarom is er nog wel mee te rijden.
Ik denk dat de meeste mensen met supersports en tourbakbeesten er minstens moeite mee hebben. En dat een groot gedeelte het echt niet kan zelfs of nooit uberhaupt probeert. En dat ook een heel groot gedeelte dat niet toe zal geven (aan zichzelf).
En mensen die lullen dat het met elke motor even makkelijk is, daar geloof ik niet zo in. Het maakt echt wel verschil, grotendeels ook tussen de oren dat wel, maar het is moeilijker met de ene dan de andere. Ookal kan het wel.
Ik streef er naar om mijn motor goed te beheersen en dat op een consequente manier. En dat gaat steeds beter en met stappen vooruit.
Ik denk zoals gewoonlijk...leven en laten leven.. straatje keren en achteruit lopen met de motor..tja handig als je het kan maar niet direct van levensbelang.
Noodstop lijkt me belangrijker om te oefenen..zijn er zat die dat ook weinig doen denk ik (mezelf incluis)
Als iemand het wel oefend prima, heb je er geen zin in dan moet je het zelf weten..je heb er zelf de last van als je het niet kan.
Dat zou voor iedereen moeten gelden natuurlijk. Ik besef ook wel dat oefenen voor mij moeilijker zou zijn wanneer ik niet op een ouwe CX zat waar weinig waardevols aan kapot kan, maar op een supersport met dure kuipdelen. Maar dat is dus ook een reden (naast smaak) *dat* ik op die ouwe CX zit.
Wat is eigenlijk in godsnaam de amazonezit?slalom in amazonezit, achtje... nog net niet, wel als'k er iets meer ruimte voor
Ik vroeg laatst hier al een keer wat de officiele breedte van de halve draai moet zijn?
Ik was destijds met mijn Div nog aan het oefenen op 4m breed, dit kreeg ik nog wel voor elkaar, maar ik dacht dat de breedte 3m moest zijn? Dus ik oefenen en oefenen, 4m is een eitje, maar 3... (3m lijkt me, aangezien de bovenstaande verhalen, toch wel vrij krap)
Wie
Ik vroeg laatst hier al een keer wat de officiele breedte van de halve draai moet zijn?
Ik was destijds met mijn Div nog aan het oefenen op 4m breed, dit kreeg ik nog wel voor elkaar, maar ik dacht dat de breedte 3m moest zijn? Dus ik oefenen en oefenen, 4m is een eitje, maar 3... (3m lijkt me, aangezien de bovenstaande verhalen, toch wel vrij krap)
Wie Wat is eigenlijk in godsnaam de amazonezit?
Nog steeds wel hoor Hoewel ze nu eindelijk ook haar eigen fiets heeft, kan ze lekker zèlf fietsen2 benen aan een kant van de motor laten hangen.
Zoals je vriendin waarschijnlijk vroeger bij je achterop de fiets zat
Maar hoe begin je dan met zo'n amazonezit, al rijdend je been over je stuur heen gooien Of in het begin al zo gaan zitten?
inderdaad al rijdend (hoewel: als je motor laag genoeg is kun je zo starten ook), maar niet langs je stuur langs, gewoon rijdend op je steps gaan staan, en doen alsof je afstapt... meest confortabele positie is trouwens om je benen gekruist te laten , zodat het juiste been nog op je step staatNog steeds wel hoor Hoewel ze nu eindelijk ook haar eigen fiets heeft, kan ze lekker zèlf fietsen
Maar hoe begin je dan met zo'n amazonezit, al rijdend je been over je stuur heen gooien Of in het begin al zo gaan zitten?
Hmmm Dat gaan we eens een keer proberen!inderdaad al rijdend (hoewel: als je motor laag genoeg is kun je zo starten ook), maar niet langs je stuur langs, gewoon rijdend op je steps gaan staan, en doen alsof je afstapt... meest confortabele positie is trouwens om je benen gekruist te laten , zodat het juiste been nog op je step staat
(best ook eerst oefenen door je een voet al rijdend onder je kont te leggen en zo verder te rijden)
En die CX kan het in 5 meter. Vanavond op de terugweg getest
Van een K1100LT is de officiele draaicirkel 5,2 meter. Mwoah... dan doe ik het toch niet zo slecht als ik had gedacht in ca 6,5 meter
En wordt het dus gewoon een kwestie van blijven oefenen om de 5,2 meter te halen (heeft bij denk ik vooral met de psychologische factor te maken)
inderdaad al rijdend (hoewel: als je motor laag genoeg is kun je zo starten ook), maar niet langs je stuur langs, gewoon rijdend op je steps gaan staan, en doen alsof je afstapt... meest confortabele positie is trouwens om je benen gekruist te laten , zodat het juiste been nog op je step staat
(best ook eerst oefenen door je een voet al rijdend onder je kont te leggen en zo verder te rijden)
Ik heb al verschillende mensen zien typen (?) over het gebruik van de koppeling tijdens het rijden van bochten met lage snelheid. Iets wat ik heb geleerd tijdens de rijlessen is dat je ten alle tijden vermogen op het achterwiel moet houden als je wilt draaien. Alleen dan kun je de motorfiets naar de grond drukken om zo een kleinere bocht te draaien.
De koppeling inknijpen tijdens het draaien is volgens mij dan niet bevordelijk voor de diameter van je cirkel, harder op de achterrem trappen wel.
Als je niet kan keren op de weg moet je je rijbewijs maar inleveren