Wel knietje, maar niet keren op de weg?

Waar begint motorbeheersing

  • Kunnen keren op de weg

    Stemmen: 107 84,9%
  • Knietje aan de grond

    Stemmen: 11 8,7%
  • Anders

    Stemmen: 8 6,3%

  • Totaal aantal stemmers
    126
Wel opvallend..mijn Vulcan 700 was makkelijker dan de ZX-10 om straatje te keren...dat terwijl Choppers de naam hebben om moeilijk handelbaar te zijn :?

Kan ook zijn dat ik gewoon nog ff meer moet wennen aan de ZX-10 natuurlijk O-)
 
Met mijn zxr had ik er echt moeite mee. De schadeangst en iets mindere geschiktheid van de motor maakt het echt moeilijk. Je handen zaten snel klem door de lage clip-ons en het bochtinval karakter dat ie had vond ik op kort draaiwerk niet leuk. Uiteindelijk kon ik daar wel binnen een paar meter mee keren, maar alleen als ik alles precies goed had. (snelheid, zithouding, kijken). Ik durfde dan ook niet op de weg ermee te keren. Achtjes en dergelijke lukten me helemaal niet, ik ben nooit verder dan keren gekomen.

Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je nou veilig langzaam door het stadsverkeer manouvreren wanneer je je met de motor niet vertrouwt om een achtje te draaien? Het heeft allemaal met evenwicht en kijkgedrag te maken.
 
Misschien een stomme vraag, maar hoe kun je nou veilig langzaam door het stadsverkeer manouvreren wanneer je je met de motor niet vertrouwt om een achtje te draaien? Het heeft allemaal met evenwicht en kijkgedrag te maken.

Tuurlijk kan dat wel, het gaat allemaal ruimer dan mogelijk is, maar daarom is er nog wel mee te rijden.

Ik denk dat de meeste mensen met supersports en tourbakbeesten er minstens moeite mee hebben. En dat een groot gedeelte het echt niet kan zelfs of nooit uberhaupt probeert. En dat ook een heel groot gedeelte dat niet toe zal geven (aan zichzelf).

En mensen die lullen dat het met elke motor even makkelijk is, daar geloof ik niet zo in. Het maakt echt wel verschil, grotendeels ook tussen de oren dat wel, maar het is moeilijker met de ene dan de andere. Ookal kan het wel.

Ik wil gerust toogeven dat het korte werk op mijn zxr niet super was. Eerste motor, en niet de makkelijkste. Ik ben nu wat verder en heb een betere motor om het rijden mee onder de knie te krijgen. En ik ben nog steeds niet op het niveau waar ik wil wezen, en dan heb ik het niet alleen over BV's. Dat betekent echter nog niet dat je niet kunt rijden.

Ik streef er naar om mijn motor goed te beheersen en dat op een consequente manier. En dat gaat steeds beter en met stappen vooruit.
 
Tuurlijk kan dat wel, het gaat allemaal ruimer dan mogelijk is, maar daarom is er nog wel mee te rijden.
Maar als je je op een drukke zaterdag door de auto´s kunt wurmen moet je volgens mij ook wel een achtje kunnen draaien, desnoods iets ruimer dan op het examen vereist.

Ik denk dat de meeste mensen met supersports en tourbakbeesten er minstens moeite mee hebben. En dat een groot gedeelte het echt niet kan zelfs of nooit uberhaupt probeert. En dat ook een heel groot gedeelte dat niet toe zal geven (aan zichzelf).

Nadat ik een demonstratie cirkeltjesdraaien met een Pan heb gezien geloof ik niet meer dat het bijna onmogelijk is op een dikke toerfiets :)

En mensen die lullen dat het met elke motor even makkelijk is, daar geloof ik niet zo in. Het maakt echt wel verschil, grotendeels ook tussen de oren dat wel, maar het is moeilijker met de ene dan de andere. Ookal kan het wel.

Natuurlijk is het op een licht offroadje makkelijker. Dat zou een ideaal fietsje zijn voor in de stad overigens. Maar ook een Pan krijg je in heeeel korte bochtjes gedraaid (ik kan dat niet hoor, trouwens, maar heb wel een KNMV-instructeur gezien die er behoorlijk mee kon stunten), dus een normaal of iets groter achtje moet volgens mij zonder meer kunnen.

Ik streef er naar om mijn motor goed te beheersen en dat op een consequente manier. En dat gaat steeds beter en met stappen vooruit.

Dat zou voor iedereen moeten gelden natuurlijk. Ik besef ook wel dat oefenen voor mij moeilijker zou zijn wanneer ik niet op een ouwe CX zat waar weinig waardevols aan kapot kan, maar op een supersport met dure kuipdelen. Maar dat is dus ook een reden (naast smaak) *dat* ik op die ouwe CX zit.
 
Laatst bewerkt:
Jep, zo zie ik het ook. Het kan allemaal, maar je moet dat beseffen en zonder regelmatig oefenen kun je dit echt niet. Doe je dat wel, dan is het tweede natuur.

Ik ben trouwens ook wel blij dat een NTV heb met dit soort dingen. Ik heb hem al eens eerder neergelegd en weet dat hij dan nauwelijks wat heeft, dus dat zit wel goed met het vertrouwen. ?Ik heb er ook lange tijd niet veel vertrouwen in gehad, maar dat bleek aan een lekke schokdemper te liggen. En aan kutbanden.

Met sommige sportmotoren is het trouwens ook redelijk te doen hoor. Ik heb van t weekend op mijn broer's cbrf2 rondgereden en die voelt met kort werk veel makkelijker dan een zxr400 bijvoorbeeld. Zal wel met de zit/stuurpositie en uitslag te maken hebben.
 
Ik denk zoals gewoonlijk...leven en laten leven.. straatje keren en achteruit lopen met de motor..tja handig als je het kan maar niet direct van levensbelang.
Noodstop lijkt me belangrijker om te oefenen..zijn er zat die dat ook weinig doen denk ik (mezelf incluis) |(

Als iemand het wel oefend prima, heb je er geen zin in dan moet je het zelf weten..je heb er zelf de last van als je het niet kan.

Volgens mij oefenen de meeste hun remproef bij elk stoplicht })

FF serieus, ik denk dat ik nu harder rem bij een stoplicht dan dat ik dat bij de bv's tijdens mijn lessen deed, zeker als er nog geen andere weggebruikers staan.
 
-poseursgehalte straatje-keren is lager dan dat van knee-down, anders hadden wel wat meer poseurs het straatje-keren als wallpaper op de PC.

-niet elke motor keert binnen de BV gestelde richtlijnen, maar met elke motor moet een U-turn mogelijk zijn. Het voorbeeld uit het eerste bericht is duidelijk een geval van slecht kijken en niet oefenen. Ligt, mijns inziens, niet aan de motor.

-voor rijders die de U-turn willen oefenen: vraag aan iemand om achter je te gaan staan terwijl je wegrijdt langs de uiterste rechterkant van de weg. Dan, als je wilt keren, kijk over je linkerschouder naar het gezicht van diegene die staat te wachten en haalt je blik daar niet vanaf tot je gekeerd bent. Dit voorkomt dat je blik naar de grond of naar de berm dwaalt en zo de draaicirkel vergroot.

-natuurlijk is het niet absoluut noodzakelijk dat je de BV op jouw motor kan uitvoeren, maar het vergroot wel je plezier als je met je motor kan doen wat jij wilt en niet door de motor wordt gelimiteerd.

Voorbeeld:
Mijn vriendin begon op een Bandit 1200S (vond ze een gave motor en maar 25 kilo zwaarder dan een 600). Ze merkte dat ze bij langzame BV situaties de motor niet zo goed onder controle had, het gewicht was gewoon te hoog voor haar rijervaring. Daarnaast zag ze mij de 1200 keren op een kwartje en dat wilde ze ook kunnen. Toen dat op de 1200 maar niet wilde lukken, heeft ze deze motor verkocht en een Fazer 600 gekocht. Hoewel ze eerst het koppel van de Bandit 12 miste, ging haar rijtechniek op de Fazer met sprongen vooruit. Waarschijnlijk kan ze nu, na twee jaar op de Fazer, de Bandit 12 een stuk makkelijker hanteren.
 
Tijdje geleden een keer een ducati monster gehuurd. Die heeft toch wel een erg grote draaicirkel. Ik heb het niet geprobeerd toen, maar keren op de weg was toch een heel stuk moeilijker geweest dan met de gemiddelde motor.
 
Dat zou voor iedereen moeten gelden natuurlijk. Ik besef ook wel dat oefenen voor mij moeilijker zou zijn wanneer ik niet op een ouwe CX zat waar weinig waardevols aan kapot kan, maar op een supersport met dure kuipdelen. Maar dat is dus ook een reden (naast smaak) *dat* ik op die ouwe CX zit.

En die CX kan het in 5 meter. Vanavond op de terugweg getest ;)
 
Ik vroeg laatst hier al een keer wat de officiele breedte van de halve draai moet zijn?
Ik was destijds met mijn Div nog aan het oefenen op 4m breed, dit kreeg ik nog wel voor elkaar, maar ik dacht dat de breedte 3m moest zijn? Dus ik oefenen en oefenen, 4m is een eitje, maar 3... (3m lijkt me, aangezien de bovenstaande verhalen, toch wel vrij krap)
Wie :?

slalom in amazonezit, achtje... nog net niet, wel als'k er iets meer ruimte voor
Wat is eigenlijk in godsnaam de amazonezit? :o
 
Ik vroeg laatst hier al een keer wat de officiele breedte van de halve draai moet zijn?
Ik was destijds met mijn Div nog aan het oefenen op 4m breed, dit kreeg ik nog wel voor elkaar, maar ik dacht dat de breedte 3m moest zijn? Dus ik oefenen en oefenen, 4m is een eitje, maar 3... (3m lijkt me, aangezien de bovenstaande verhalen, toch wel vrij krap)
Wie :?

6 meter, dus jou draai is wel examenwaardig :P

Shit, dan moet ik nog even oefenen, want veel minder dan 5 meter lukt mij niet zonder de koppeling erbij te pakken.

P.S. amazonezit is met beide benen aan één kant van de motor.
 
Ik vroeg laatst hier al een keer wat de officiele breedte van de halve draai moet zijn?
Ik was destijds met mijn Div nog aan het oefenen op 4m breed, dit kreeg ik nog wel voor elkaar, maar ik dacht dat de breedte 3m moest zijn? Dus ik oefenen en oefenen, 4m is een eitje, maar 3... (3m lijkt me, aangezien de bovenstaande verhalen, toch wel vrij krap)
Wie :?Wat is eigenlijk in godsnaam de amazonezit? :o

2 benen aan een kant van de motor laten hangen.
Zoals je vriendin waarschijnlijk vroeger bij je achterop de fiets zat :)

/woops.. werdt hierboven ook al uitgelegt. (damn alcohol O-) )
 
2 benen aan een kant van de motor laten hangen.
Zoals je vriendin waarschijnlijk vroeger bij je achterop de fiets zat :)
Nog steeds wel hoor ;) Hoewel ze nu eindelijk ook haar eigen fiets heeft, kan ze lekker zèlf fietsen *D

Maar hoe begin je dan met zo'n amazonezit, al rijdend je been over je stuur heen gooien :? Of in het begin al zo gaan zitten?
 
Maar hoe begin je dan met zo'n amazonezit, al rijdend je been over je stuur heen gooien :? Of in het begin al zo gaan zitten?

Geen idee, nog nooit gedaan. Ik ben al blij dat ik alle BV's kan op mijn fiets :P Eigenlijk zou ik weleens willen weten hoe de nieuwe BV's precies moeten, en die gaan oefenen.

Johan
 
Nog steeds wel hoor ;) Hoewel ze nu eindelijk ook haar eigen fiets heeft, kan ze lekker zèlf fietsen *D

Maar hoe begin je dan met zo'n amazonezit, al rijdend je been over je stuur heen gooien :? Of in het begin al zo gaan zitten?
inderdaad al rijdend (hoewel: als je motor laag genoeg is kun je zo starten ook), maar niet langs je stuur langs, gewoon rijdend op je steps gaan staan, en doen alsof je afstapt... meest confortabele positie is trouwens om je benen gekruist te laten , zodat het juiste been nog op je step staat :P

(best ook eerst oefenen door je een voet al rijdend onder je kont te leggen en zo verder te rijden)
 
inderdaad al rijdend (hoewel: als je motor laag genoeg is kun je zo starten ook), maar niet langs je stuur langs, gewoon rijdend op je steps gaan staan, en doen alsof je afstapt... meest confortabele positie is trouwens om je benen gekruist te laten , zodat het juiste been nog op je step staat :P

(best ook eerst oefenen door je een voet al rijdend onder je kont te leggen en zo verder te rijden)
Hmmm :) Dat gaan we eens een keer proberen!
 
En die CX kan het in 5 meter. Vanavond op de terugweg getest ;)

Van een K1100LT is de officiele draaicirkel 5,2 meter. Mwoah... dan doe ik het toch niet zo slecht als ik had gedacht in ca 6,5 meter :)
En wordt het dus gewoon een kwestie van blijven oefenen om de 5,2 meter te halen (heeft bij denk ik vooral met de psychologische factor te maken) :)
 
Van een K1100LT is de officiele draaicirkel 5,2 meter. Mwoah... dan doe ik het toch niet zo slecht als ik had gedacht in ca 6,5 meter :)
En wordt het dus gewoon een kwestie van blijven oefenen om de 5,2 meter te halen (heeft bij denk ik vooral met de psychologische factor te maken) :)

Ja, het is absoluut psychologisch. Die CX moet ook nog schuiner kunnen dan ik nu doe.
 
inderdaad al rijdend (hoewel: als je motor laag genoeg is kun je zo starten ook), maar niet langs je stuur langs, gewoon rijdend op je steps gaan staan, en doen alsof je afstapt... meest confortabele positie is trouwens om je benen gekruist te laten , zodat het juiste been nog op je step staat :P

(best ook eerst oefenen door je een voet al rijdend onder je kont te leggen en zo verder te rijden)

Volgens mij ben jij ook bij Russel geweest ist nie?
 
Ik heb al verschillende mensen zien typen (?) over het gebruik van de koppeling tijdens het rijden van bochten met lage snelheid. Iets wat ik heb geleerd tijdens de rijlessen is dat je ten alle tijden vermogen op het achterwiel moet houden als je wilt draaien. Alleen dan kun je de motorfiets naar de grond drukken om zo een kleinere bocht te draaien.
De koppeling inknijpen tijdens het draaien is volgens mij dan niet bevordelijk voor de diameter van je cirkel, harder op de achterrem trappen wel.
 
Ik heb al verschillende mensen zien typen (?) over het gebruik van de koppeling tijdens het rijden van bochten met lage snelheid. Iets wat ik heb geleerd tijdens de rijlessen is dat je ten alle tijden vermogen op het achterwiel moet houden als je wilt draaien. Alleen dan kun je de motorfiets naar de grond drukken om zo een kleinere bocht te draaien.
De koppeling inknijpen tijdens het draaien is volgens mij dan niet bevordelijk voor de diameter van je cirkel, harder op de achterrem trappen wel.

Je knijpt hem ook niet helemaal in, maar doseert met de slip het vermogen. Net zoals je dat doet met de achterrem, maar dan anders. Ik zou wel eerder voor de rem gaan, vanwege mogelijk uitvallen of wegvallen van vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan