Welk merk en type motorolie gebruik u??

revereruud

Geblokkeerd account
16 jan 2004
43
0
groningen
Naar aanleiding van zovel topics over olie, zou ik, en ik denk heel veel anderen, wel graag willen weten welk merk en type motorolie er gebruikt wordt en waarom men daarvoor kiest.
Ben benieuwd.
Alvast bedankt.
 
Ja, daar hebben we zeker wat aan. Maar zonder een link of scan toch niet zo heel veel vrees ik ;)

Inderdaad lijkt het me zeer ineressant.
Wil je misschien a.u.b. aangeven hoe we daar komen?
Ikzelf gebruik Kroon-Oil expulsa 10W40 die ik koop voor ong. 8 euro per liter bij de automaterialenzaak. Omdat ik me niet ( probeer )gek en bang te laten maken door de commercie en motordealers.
Aan alle reacties tot nu toe blijkt wel dat velen denken dat als je veel betaald (voor dure reclame onzin en sponsoring )je vanzelf het beste produkt hebt.
Als je er niet mee zit dat je in de maling genomen wordt, is dat niet erg.
Dit soort dingen geldt trouwens niet alleen voor olie, maar voor ontelbaar veel andere produkten.
Je kunt het ook als een sport zien om niet ( althans zo min mogelijk ) door de commercie voor de gek gehouden te worden.
Verder heb ik ook het idee, net als bij vele andere produkten, dat de werkelijke kwaliteit van zelfde typen olie niet zo heel veel verschillend is.
Maar ik kijk heel erg uit naar de bovengenoemde motorolietest van MOTORRAD.
Alvast bedankt en groeten.

Bijlage: radial engine.gif
 
Dat je niet altijd voor het duurste prodcuts gaat dat snap ik.
maar 8 van de 10 x is het duurste ook vaak het beste product vind ik.
heb vaak genoeg de goedkope gekocht .....om vervolgens de dure te mogen kopen omdat de andere stuk is gegaan.
Ik zie het zo dat als het in de racerij wordt gebruikt...dat het goed is.
Ik kan ook die kroon expulsaolie via mn werk kopen maar dta doe ik niet.
Wrm??? omdat ik de vertegnwoordiger op bezoek heb gehad en dr geen reet van zn verhaal klopte.... En daar ga ik dan vanuit.
Rijd zelf met motul 10w40 halfsysntheet en werkt perfect.
had in mn getunede K4 motul 10w40 volsysntheet zitten (300 V double eshter factoryline) maar die kostte me eigenlijk 22 E per liter.
En dan om de 100-1500 km verversen....wordt wel een dure grap.
 
Inderdaad lijkt het me zeer ineressant.
Wil je misschien a.u.b. aangeven hoe we daar komen?
Ikzelf gebruik Kroon-Oil expulsa 10W40 die ik koop voor ong. 8 euro per liter bij de automaterialenzaak. Omdat ik me niet ( probeer )gek en bang te laten maken door de commercie en motordealers.
Aan alle reacties tot nu toe blijkt wel dat velen denken dat als je veel betaald (voor dure reclame onzin en sponsoring )je vanzelf het beste produkt hebt.
Als je er niet mee zit dat je in de maling genomen wordt, is dat niet erg.
Dit soort dingen geldt trouwens niet alleen voor olie, maar voor ontelbaar veel andere produkten.
Je kunt het ook als een sport zien om niet ( althans zo min mogelijk ) door de commercie voor de gek gehouden te worden.
Verder heb ik ook het idee, net als bij vele andere produkten, dat de werkelijke kwaliteit van zelfde typen olie niet zo heel veel verschillend is.
Maar ik kijk heel erg uit naar de bovengenoemde motorolietest van MOTORRAD.
Alvast bedankt en groeten.

Ik zal kijken of ik foto's kan maken van de pagina's, voor de download bij Motorradonline.de moet nu worden betaald (zit wel midden in een verhuizing, kan dus even niets garanderen).

Ik weet nog wel wat de uitkomst was - voor elk type motor op de openbare weg is elke minerale olie voldoende (Shell, Motul, Castrol enz.)
Slijtage is ook gemeten, geen verschil bij mineraal of vol-syntheet!!

Op het circuit ZOU vol-syntheet kleine voordelen kunnen bieden (beter bestand tegen extreem hoge temperaturen, iets stabieler)

Groeten, Sebo.
 
Aan alle reacties tot nu toe blijkt wel dat velen denken dat als je veel betaald (voor dure reclame onzin en sponsoring )je vanzelf het beste produkt hebt.
Als je er niet mee zit dat je in de maling genomen wordt, is dat niet erg.
Volgens mij gaf ik toch een voorbeeld waarin je het verschil tussen goedkope en goede olie kon zien ?

Dit soort dingen geldt trouwens niet alleen voor olie, maar voor ontelbaar veel andere produkten.
Ook voor (auto)banden om maar iets te noemen ?
Vind het een vrij domme opmerking, ik heb al in zat gevallen gemerkt dat het duurdere merkproduct veel en veel beter werkte en langer meeging (in diverse categorien).

Je kunt het ook als een sport zien om niet ( althans zo min mogelijk ) door de commercie voor de gek gehouden te worden.
Je komt op mij over als iemand die er van overtuigd is dat iedere fabrikant dr op uit is om je grandioos te naaien en je het duurste van het duurste aan te smeren met mooie praatjes zonder dat het een werkelijke meerwaarde heeft.
 
Ik heb een aantal jaren met Castrol RS4T 10w60 API-SG gereden. Maar rijdt momenteel met Motul (dealer).

En dan nog een vraagje:

Welke kwaliteitsolie gebruiken jullie?

API: SA
API: SB
API: SC
API: SD
API: SE
API: SF
API: SG
API: SH
API: SI of
API: SJ

hoe verder in het alfabet, hoe hoger de kwaliteit.

Check ook even Topic: 5W40 olie voor Deauville

API norm is voor auto's en een verloren tweetakt definitie maar zegt niets over specifiek gebruik voor de motorfiets. (o.a. natte koppeling)

Hoe hoger het alfabet is geen "hogere kwaliteit" Een olie toepassen volgens de hoogste classificatie is overkill voor een (oudere) automotor.
 
Nu weet ik nog steeds niet of het verantwoord is dat een minerale 10W40 wel 12.000km kan blijven zitten in een Honda.
Er schijnt een olietest geweest te zijn in het Duitse motorblad Das Motorrad.
Maar dat is met geen mogelijkheid te vinden.
Weet iemand hoe?
Het zou fijn zijn als alle mythes over olie uit de wereld zouden zijn.
 
Ik weet het het is helemaal fout, maar om je gerust te stellen ik rijd al
44000 km met Castrol GPS 10W-40 (half synthetisch). zonder ook maar een keer ververst te hebben, natuurlijk moet ik zo snel mogelijk de handel verversen
maar in priciepe doe ik het 1 ker per jaar, ik rij nogal veel vandaar
het zal dus echt geen probleem zijn dat je 12000 met mineraal olie rijd

groet
 
Blijkbaar is het gebruik of misbruik van de motor belangrijker dan je denkt.
De meesten rijden weinig kilometers en veel korte ritten. Dat is funest, zelfs met topolie.
Motoren die altijd voor lange afstanden worden gebruikt( politie / koeriers ) zitten in veel gunstiger omstandigheden.
Dat doet veel meer dan dat keine beetje kwaliteitsverschil in olie, denk ik.

Uit een ander Topic: olie voor Honda CBF1000:

Quote:
Op zaterdag 23 september 2006 17:29 schreef rozzyy het volgende:
[...]
deze??
http://www.motorradonline.de/d/80864?template=d_mrd_te_artikel_index&_rubrik=4175&title=Zubehör&_back_url=%2Fsixcms%2Flist.php%3Fpage%3Dp_mrd_te_suche%26sv%5Bvt%5D%3Dmotul%26sort%3Dmrd_heft_ausgabe.jahrgang%2Cmrd_heft_ausgabe.ausgabe%26order%3Ddesc


Heel erg bedankt Rozzyy!
Dit is een heel interessant verhaal en goed onderbouwd.
Een aanrader voor iedereen die geintresseerd is in deze materie.
Blijkt dat de onderlinge verschillen tussen merken en prijzen minder groot zijn als men in de reclame ons wil doen geloven.
Dit geld dan wel voor gelijke typen olie!!
Dus het kwaliteitverschil tussen b.v. een dure topmerk semi-sinth. 10W40 en een goedkopere minder bekend merk semi-sinth. 10W40 is heel klein. Minder dan het prijsverschil ons wil doen geloven.
Het is denk ik net als zoveel dingen:
Een bepaald merk geeft ons een 'vertrouwd gevoel" en stelt ons tevreden en/of we zenden er "een signaal mee uit" naar anderen.
En ach....een goed gevoel is misschien voor sommigen ook wat euro's waard.
 
Ik gebruik een halfsyntheet van valvoline, kost niet erg veel en toch goede olie! Ik had eerst ook iets van moet dure olie zijn, maar een vriend van mij heeft eigen zaak in motor onderdelen etc en die zegt gewoon die gebruiken terwijl ie veel duurdere olie heeft staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan