wheelie op parkeerterrein -> rijbewijs foetsie

Ken één van de jongens en ze hadden hun rbw binnen 4dagen terug en kregen een boete van 150 eu. Was achteraf een afgesloten terrein (afgezet met hekken waar je wel met een motor maar niet met een auto doorheen kan) dus de politie had hun rbw niet mogen afpakken.

Dat is echt een hartverwarmend bericht! Ben inderdaad ook wel benieuwd waar ze dan de boete voor hebben gekregen :)
 
Spijtig genoeg niet.

voorrang weigeren, levert je zelden Art 5 op
door rood rijden (zonder ongeval): ook geen Art 5
enkel en alleen omdat er artikels bestaan waarin dit gedrag wordt omschreven.

je voorwiel 3 cm van de grond: ook Art 5

Dat is dan weer heel jammer voor je Neander....je kunt voor niet voorrang verlenen gewoon een artikel 5 krijgen...zo ook voor door rood rijden....

Het moet niet, maar het kan :)

Er staat nergens geschreven dat je alleen maar een artikel 5 kunt krijgen voor een gedraging die niet in een ander artikel in de wet genoemd staat....
 
Dat is dan weer heel jammer voor je Neander....je kunt voor niet voorrang verlenen gewoon een artikel 5 krijgen...zo ook voor door rood rijden....

Het moet niet, maar het kan :)

Er staat nergens geschreven dat je alleen maar een artikel 5 kunt krijgen voor een gedraging die niet in een ander artikel in de wet genoemd staat....

Dus in princiepe kunnen ze, als je bijvoorbeeld door rood licht rijdt, er 2 bekeuringen voor geven?
 
Dus in princiepe kunnen ze, als je bijvoorbeeld door rood licht rijdt, er 2 bekeuringen voor geven?
Nee, zie: wetten.nl - Regeling - Aanwijzing administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften - BWBR0025373

Indien een proces-verbaal wordt opgemaakt ter zake van overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het niet toegestaan om daarnaast administratieve sancties op te leggen of transactievoorstellen te doen voor feiten die in relatie staan tot het gevaarlijke c.q. het belemmerende gedrag op de weg.Op grond van het arrest van de Hoge Raad van 23 juni 1998 (NJ 1999, 47), mag, indien voor een gedraging een administratieve sanctie is opgelegd, deze gedraging niet bij een vervolging wegens overtreding van artikel 5 WVW 1994 worden betrokken. Evenzeer is het volgens dit arrest zo, dat indien is vervolgd wegens overtreding van artikel 5 WVW 1994, niet nog eens een administratieve sanctie kan worden opgelegd voor zover deze gedraging in de vervolging was betrokken.

Als voorbeeld kan worden aangegeven het feit dat een bestuurder gevaarlijk rijgedrag vertoont en daarbij tevens een rood verkeerslicht negeert. Het negeren van het rode licht, is een gedraging die is opgenomen in de bijlage van de WAHV.
 
Laatst bewerkt:
1 ambulance is wel genoeg hoor

Als er gereanimeerd moet worden zijn het er 2.. Gelachen om je artikel 5 opmerking trouwens!

Ik denk dat dit een geval is waarbij je je parkeerterrein goed moet uitzoeken zodat het niet echt in het zicht ligt. Of waar je auto's al van een afstand ziet aankomen..
 
ok duidelijk :) dankjewel voor het uitzoeken. Ik heb geprobeerd het allemaal een beetje op te zoeken in me basis wetboekje, maar daar was de hele WVW ingekort tot een uittreksel van 1 artikel :P

overigens wel grappig dat ze het constant hebben over "administratieve sancties" en "transactievoorstellen" :P (Ik ben verder helemaal niet thuis in het strafrecht etc, alleen ondernemings en belastingrecht)
 
Heeft er juist alles mee te maken.

tuurlijk niet, we hebben het hier over stunten met je motor op de openbare weg. Niet over het al dan wel of niet verbieden van voetballen en mountainbiken etc. Het is altijd zo makkelijk he? Ja als dit niet meer mag dan moeten we dat andere ook maar verbieden want.......

Met andere woorden, het een heeft totaal niks met het ander te maken.
 
Nogmaals, een parkeerterrein waar iedereen mag komen, is openbare weg, ookal is het privébezit.
pas als er een hek omheen staat en duidelijk is dat je er niet zomaar op mag zonder toestemming van de eigenaar, zelfs al ben je voetganger, maakt dat het geen openbare weg meer is.
 
tuurlijk niet, we hebben het hier over stunten met je motor op de openbare weg. Niet over het al dan wel of niet verbieden van voetballen en mountainbiken etc. Het is altijd zo makkelijk he? Ja als dit niet meer mag dan moeten we dat andere ook maar verbieden want.......

Met andere woorden, het een heeft totaal niks met het ander te maken.

Dat parkeerterrein zal dan openbare weg heten,in de praktijk hebben die jongens een locatie uitgezocht waar ze op dat moment niemand anders kunnen benadelen als zichzelf.
Moeten er dus hulpverleners uitrukken om ,en zo intepreteer ik jouw reactie,op onze kosten eea op te vangen dan heeft dat alles te maken met elkaar.

Er rukken elke dag hulpdiensten uit op onze kosten ,voor zaken die wel of niet gecontroleerd worden ,waar ik niks mee van doen heb.

Dus zo makkelijk is 't idd .....
 
tuurlijk niet, we hebben het hier over stunten met je motor op de openbare weg. Niet over het al dan wel of niet verbieden van voetballen en mountainbiken etc. Het is altijd zo makkelijk he? Ja als dit niet meer mag dan moeten we dat andere ook maar verbieden want.......

Met andere woorden, het een heeft totaal niks met het ander te maken.

jouw argumentatie was:

Een motorrijder is op een afgelegen parkeerplaats een beetje aan het stunten met z`n motor. Verder zijn op die parkeerplaats niemand behalve hij en z`n vrienden. Niks aan de hand toch? Tot je jezelf van je motor lanceert en er ineens 3 politiewagens, 2 ambulances en een trauma heli moeten komen om je te helpen. Wat denk je dat dat kost? Op eigen terrein heeft de politie hier natuurlijk niks over te zeggen, maar op de openbare weg denk ik dat ze dit soort dingen willen voorkomen. Niet alleen het gevaar voor anderen, maar ook voor jezelf is natuurlijk aanwezig.

Hiermee opper je dat DE reden is om dit te verbieden of streng tegenop te treden het feit is dat men zichzelf kan verwonden en de hulpdiensten moeten komen en geld kosten.

Impliceer je hiermee dat als een stuntrijder op eigen terrein een ongeluk krijgt de hulpdiensten niet komen of dit goedkoper is?

Bovendien zeg je impliciet dat stunten niet goed is omdat je jezelf dus kunt verwonden en geld kost. Dat betekend dus ook dat we sporten en hobby's moeten afschaffen die ook risicovol zijn? Dan moet voetbal dus per direct worden afgeschaft.

Als er een filmpje word gepost waar iemand op de openbare weg wheely's doet dan zeggen veel: doe dat op een afgelegen plek.
Nu heb je een paar stunters die bewust een verlaten parkeerplaats opzoeken en dan worden ze alsnog aangepakt.
Volgens de letter van de wet hebben ze gelijk maar waar moeten ze dan heen?
Gaat de overheid stuntplekken aanleggen?

Zoals gezegd, hier in de buurt heb je ook een "afgesloten" stuntplek.
Dat stunten gaat veilig, althans voor de omstanders die vaak in grote getale komen kijken. Politie komt er ook vaak ff kijken en die geniet er ook van.

Maar eikels heb je overal, dit vind ik gewoon een hele laffe bekeuring.

Trouwens, ik ben liever op een parkeerplaats met stunters dan op een parkeerplaats waar mensen hun AVB oefenen :X
 
Dat parkeerterrein zal dan openbare weg heten,in de praktijk hebben die jongens een locatie uitgezocht waar ze op dat moment niemand anders kunnen benadelen als zichzelf.
Moeten er dus hulpverleners uitrukken om ,en zo intepreteer ik jouw reactie,op onze kosten eea op te vangen dan heeft dat alles te maken met elkaar.

Er rukken elke dag hulpdiensten uit op onze kosten ,voor zaken die wel of niet gecontroleerd worden ,waar ik niks mee van doen heb.

Dus zo makkelijk is 't idd .....
Als de jongens op een afgesloten terrein hadden gestunt en ze hadden zichzelf verwond, dan was er ook een ambu gekomen... dus ik denk dat we het hele "op kosten van de samenleving"-verhaal gemakkelijk buiten beschouwing kunnen laten, zoals jij ook al aangeeft.

Hier telt alleen maar: hebben de jongens de wet overtreden? Nou, blijkbaar dus wel, in ieder geval dacht de politie er zo over. Had de politie zo hysterisch moeten reageren? Lijkt me toch niet. Tenzij alle andere problemen op dat moment al waren opgelost natuurlijk... :z
 
Nogmaals, een parkeerterrein waar iedereen mag komen, is openbare weg, ookal is het privébezit.
pas als er een hek omheen staat en duidelijk is dat je er niet zomaar op mag zonder toestemming van de eigenaar, zelfs al ben je voetganger, maakt dat het geen openbare weg meer is.

Als je het filmpje kijkt zie je bij 2.07 dat er hekjes voor het parkeerterrein staan. De politie auto komt op het parkeerterrein door met de auto over de stoep te rijden.

Vind zelf deze agenten nog redelijke kerels. Gelukkig rijden dirk en wander niet rond in Groningen :X
 
Nogmaals, een parkeerterrein waar iedereen mag komen, is openbare weg, ookal is het privébezit.
pas als er een hek omheen staat en duidelijk is dat je er niet zomaar op mag zonder toestemming van de eigenaar, zelfs al ben je voetganger, maakt dat het geen openbare weg meer is.
Dat is helaas een feit Lady, feit blijft dat het vinden van een geschikt terrein zoals door jou omschreven uiterst moeilijk is, zoniet onmogelijk.

Bekende uitspraken van vele agenten zijn "dit hoort op een circuit thuis" of "je kunt vast wel een privé terrein vinden". Met beide uitspraken kunnen stunters niets, een circuit is eenrichtingsverkeer en hou je je beide wielen zoveel mogelijk op de grond en een priveterrein vinden is heel erg lastig (ik spreek uit ervaring).

Wat ik de moraalridders mee wil geven is dat wij stunters niet voor anderen stunten maar omdat wij het beschouwen als sport. Er wordt serieus getraind, elk weekend weer en er worden soms andere dingen voor gelaten (stappen, laat naar bed, feestjes enz.). Waarom doen wij dit? Om ten eerste zoveel mogelijk motorbeheersing te krijgen, dat is namelijk de uitdaging . En ten tweede om mensen op georganiseerde shows te kunnen vermaken, boeien en blij te kunnen maken. Mocht iemand kritiek hebben op welwillende stunters vind ik dat onterrecht, draai dan tijdens een show ook maar je hoofd om want voor die ogen is het niet bestemd.
Helaas kunnen wij dit jaar niet aan de kika rit meedoen want er is dit weekend een wedstrijd (ONK) anders hadden wij weer kankerpatientjes blij kunnen maken. Zo weer stof tot nadenken voor de moraalridders, dank u.
 
jouw argumentatie was:Hiermee opper je dat DE reden is om dit te verbieden of streng tegenop te treden het feit is dat men zichzelf kan verwonden en de hulpdiensten moeten komen en geld kosten.

Impliceer je hiermee dat als een stuntrijder op eigen terrein een ongeluk krijgt de hulpdiensten niet komen of dit goedkoper is?

Bovendien zeg je impliciet dat stunten niet goed is omdat je jezelf dus kunt verwonden en geld kost. Dat betekend dus ook dat we sporten en hobby's moeten afschaffen die ook risicovol zijn? Dan moet voetbal dus per direct worden afgeschaft.

Als er een filmpje word gepost waar iemand op de openbare weg wheely's doet dan zeggen veel: doe dat op een afgelegen plek.
Nu heb je een paar stunters die bewust een verlaten parkeerplaats opzoeken en dan worden ze alsnog aangepakt.
Volgens de letter van de wet hebben ze gelijk maar waar moeten ze dan heen?
Gaat de overheid stuntplekken aanleggen?

Zoals gezegd, hier in de buurt heb je ook een "afgesloten" stuntplek.
Dat stunten gaat veilig, althans voor de omstanders die vaak in grote getale komen kijken. Politie komt er ook vaak ff kijken en die geniet er ook van.

Maar eikels heb je overal, dit vind ik gewoon een hele laffe bekeuring.

Trouwens, ik ben liever op een parkeerplaats met stunters dan op een parkeerplaats waar mensen hun AVB oefenen :X
3-0 voor fubaar :+
 
Dat is helaas een feit Lady, feit blijft dat het vinden van een geschikt terrein zoals door jou omschreven uiterst moeilijk is, zoniet onmogelijk.

Bekende uitspraken van vele agenten zijn "dit hoort op een circuit thuis" of "je kunt vast wel een privé terrein vinden". Met beide uitspraken kunnen stunters niets, een circuit is eenrichtingsverkeer en hou je je beide wielen zoveel mogelijk op de grond en een priveterrein vinden is heel erg lastig (ik spreek uit ervaring).

Wat ik de moraalridders mee wil geven is dat wij stunters niet voor anderen stunten maar omdat wij het beschouwen als sport. Er wordt serieus getraind, elk weekend weer en er worden soms andere dingen voor gelaten (stappen, laat naar bed, feestjes enz.). Waarom doen wij dit? Om ten eerste zoveel mogelijk motorbeheersing te krijgen, dat is namelijk de uitdaging . En ten tweede om mensen op georganiseerde shows te kunnen vermaken, boeien en blij te kunnen maken. Mocht iemand kritiek hebben op welwillende stunters vind ik dat onterrecht, draai dan tijdens een show ook maar je hoofd om want voor die ogen is het niet bestemd.
Helaas kunnen wij dit jaar niet aan de kika rit meedoen want er is dit weekend een wedstrijd (ONK) anders hadden wij weer kankerpatientjes blij kunnen maken. Zo weer stof tot nadenken voor de moraalridders, dank u.

Denk dat de "moraalridders" het voornamelijk hebben over het feit dat, volgens de letter van de wet de agenten juist hebben gehandeld, maar het over het algemeen ook wel overdreven vinden om daar het rijbewijs voor in te gaan vorderen....

Voor wat betreft circuit volg ik je helemaal, dat is echt een onzinnige opmerking...

Dat priveterrein vind ik op zich niet eens echt een verkeerde oplossing, maar dan moeten die terreinen er wel zijn en ook nog eens toestemming verkregen worden door de eigenaar.

Dat deze heren hier een parkeerterrein opzoeken op een zondag vind ik persoonlijk al wel een goede zet van ze, want ik heb liever dat ze het daar doen dan op de weg. Toch wordt het daardoor niet meer of minder openbare weg en zou een waarschuwing misschien wel op zijn plaats zijn.

Misschien zou het wel een optie zijn om met wat grotere gemeenten of bedrijven te gaan praten over de mogelijkheid om dergelijke terreinen wel ter beschikking te stellen en te kunnen oefenen op een veilige en verantwoorde manier. Ik vraag me namelijk af of men dat al eens in overweging heeft genomen om te doen.
 
Het erge is dat die agenten niet eens wat zeiden over het feit dat ze in t-shirt aan het stunten waren. Als het dan toch om de veiligheid ging dan was er een betere optie.
Gewoon het stunten gedogen mits ze zelf veilige kleding aan hebben anders alsnog een art 5 voor stunten.

Maar goed, dan lopen ze geld mis
 
Het erge is dat die agenten niet eens wat zeiden over het feit dat ze in t-shirt aan het stunten waren. Als het dan toch om de veiligheid ging dan was er een betere optie.
Gewoon het stunten gedogen mits ze zelf veilige kleding aan hebben anders alsnog een art 5 voor stunten.

Maar goed, dan lopen ze geld mis

Nou nou, ze hadden geen korte broek en teenslippers aan :+ Dus was wel veilig denk ik ;)

Maar je hebt 100% gelijk....als je dan toch als agent er iets van wilt zeggen, zeg dan iets van de kleding....
 
Denk dat de "moraalridders" het voornamelijk hebben over het feit dat, volgens de letter van de wet de agenten juist hebben gehandeld, maar het over het algemeen ook wel overdreven vinden om daar het rijbewijs voor in te gaan vorderen....
Volgens de wet is het inderdaad openbaar terrein, mijn kritiek is ook niet op mensen die er over denken zoals hierboven beschreven. ;)
Voor wat betreft circuit volg ik je helemaal, dat is echt een onzinnige opmerking...

Dat priveterrein vind ik op zich niet eens echt een verkeerde oplossing, maar dan moeten die terreinen er wel zijn en ook nog eens toestemming verkregen worden door de eigenaar.
Privé terreinen blijkt echt een onmogelijke opgave, ook niet alle grote terreinen zijn geschikt als oefenplek.
Dat deze heren hier een parkeerterrein opzoeken op een zondag vind ik persoonlijk al wel een goede zet van ze, want ik heb liever dat ze het daar doen dan op de weg. Toch wordt het daardoor niet meer of minder openbare weg en zou een waarschuwing misschien wel op zijn plaats zijn.
Op deze manier werk je het in de hand dat stunters steeds andere en wellicht minder geschikte plekken gaan bezoeken. Bij ons is er een soort van gedoogbeleid en dat werkt prima, komen er mensen die herrie maken of gevaarlijk rijden dan worden die vriendelijk doch dringend verzocht te stoppen.
Misschien zou het wel een optie zijn om met wat grotere gemeenten of bedrijven te gaan praten over de mogelijkheid om dergelijke terreinen wel ter beschikking te stellen en te kunnen oefenen op een veilige en verantwoorde manier. Ik vraag me namelijk af of men dat al eens in overweging heeft genomen om te doen.
Ik ben er voor om het ten eerste als officiele sport te laten erkennen, pas dan kan er verder gepraat worden met bedrijven, overheden etc.
 
Is het nog geen officiele sport dan? (weet ik echt niet, want heb me daar niet zo in verdiept)...

Zou zeker wel gaan schelen als het als officiele sport te boek staat.

Op lokaal niveau moet daar toch ook wel iets te regelen zijn als het geen officiele sport is? Lijkt mij tenminste....

Kan me voorstellen dat je bijv. eerst met de eigenaar van een betreffende locatie gaat praten om uit te leggen wat je graag zou willen...
Als die dat prima vindt, dan met gemeente en politie aan tafel gaan om te kijken of zij daar ook een mogelijkheid in zien om het zo op te lossen.

Zeg niet dat het van vandaag op morgen zal lukken, maar ik denk dat je dergelijke zaken op lokaal niveau zou moeten kunnen oplossen lijkt me.
 
Het is helaas nog niet erkend als officiele sport, dan is het een stuk makkelijker praten ind.

Op lokaal niveau kun je zeker wel het 1 en ander bespreken met de politie/gemeenten bedrijven e.d. Gisteren hebben wij nog getraind en de nieuwe wijkagente kwam zichzelf even voorstellen en daar hebben we zo'n 20 minuten mee staan kletsen. Ze vond de sport an sich zeer vermakelijk en beheerst, ook het geluidsniveau was zeer acceptabel (standaard dempers ftw!!).
 
Het is helaas nog niet erkend als officiele sport, dan is het een stuk makkelijker praten ind.

Op lokaal niveau kun je zeker wel het 1 en ander bespreken met de politie/gemeenten bedrijven e.d. Gisteren hebben wij nog getraind en de nieuwe wijkagente kwam zichzelf even voorstellen en daar hebben we zo'n 20 minuten mee staan kletsen. Ze vond de sport an sich zeer vermakelijk en beheerst, ook het geluidsniveau was zeer acceptabel (standaard dempers ftw!!).

Kijk zo kan het dus blijkbaar ook :)

Als iedereen (die het moet weten) van te voren weet wat er gaande is en wat de bedoeling is, dan zal er weinig moeilijk over gedaan worden lijkt me....
 
Op een afgesloten parkeerterein mag het wel. Dus span een lintje waarmee je de ingang afsluit, de politie kan geen bekeuring uitschrijven. (Of hooguit voor het spannen van het lintje)
 
Kijk zo kan het dus blijkbaar ook :)

Als iedereen (die het moet weten) van te voren weet wat er gaande is en wat de bedoeling is, dan zal er weinig moeilijk over gedaan worden lijkt me....
Je hebt altijd zure agenten, en die staan in hun recht als ze je rijbewijs afpakken. Dus je bent min of meer afhankelijk van die agenten, helaas...
 
Je hebt altijd zure agenten, en die staan in hun recht als ze je rijbewijs afpakken. Dus je bent min of meer afhankelijk van die agenten, helaas...

Ja en nee....

Als je op lokaal niveau overleg hebt gehad met gemeente, politie en de eigenaar van het terrein en je kunt daar samen afspraken over maken, dan zal de politie misschien wel een keertje langs komen om te kijken hoe het er aan toe gaat, maar zeker niet schrijven....er is dan immers een afspraak gemaakt over hoe en wat...

Als je gewoon zo, zonder van te voren dat geheel te bespreken, het zelfde gaat doen....dan ben je inderdaad afhankelijk van de agent....
 
Op een afgesloten parkeerterein mag het wel. Dus span een lintje waarmee je de ingang afsluit, de politie kan geen bekeuring uitschrijven. (Of hooguit voor het spannen van het lintje)
Zo'n stelling moet je dan wel onderbouwen met de definitie van "openbare weg". En dan niet die van jezelf, je buurman of de Van Dale, maar die van de wetgever. En dan geen info-site, maar echt. De wet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan