wheelie op parkeerterrein -> rijbewijs foetsie

Het invorderen van t rijbewijs komt waarschijnlijk door dat brommer ongeluk. Maar check die puch: sprint stuur extra versteviging in het frame. zo'n polini sticker dus die uitlaat zal ook niet standaard zijn.
en wat zien we aan de achterkant: een blauw kenteken dus max 25km/u ik weet zeker dat die geen 25 gaat en die gast zal wel zonder helm gereden hebben dus ik vind t niet logisch dat hij ernstig letsel opgelopen heeft. En Hierdoor krijg je zo'n zielige actie van de politie. Geef dan een waarschuwing of hoogstens een boete |(
 
tja wat zal ik zeggen, het is wat overdreven om meteen dat rijbewijs af te pakken, maar goed, regels zijn regels. op een openbare weg mag het gewoon niet. en ik zie hier een paar mensen zeggen "lintje spannen", ja zo werkt dat natuurlijk niet. dan paktie nog je rijbewijs af, feit dat jij dat lintje spant veranderd niks aan het feit dat het een openbare plek is. zou mooi zijn als je elke plek kan opeisen door ff lintje te spannen. ZO werkt dat dus NIET. er moeten inderdaad afspraken zijn gemaakt met de eigenaar van het terrein en als die niet aanwezig is dien je schriftelijk bewijs te tonen dat hij die plaats afstaat aan jou voor privegebruik.
 
sterker nog, lintje spannen is EXTRA boete voor verkeershinder :D je maakt het andere bestuurders moeilijk om een openbare weg te gebruiken. zelfde als bijv. je auto midden in het hert parkeren. :P
 
Hard remmen zou inderdaad een artikel 5 op kunnen leveren in bepaalde situaties ja....

Elke gedraging in het verkeer zou onder bepaalde omstandigheden een artikeltje 5 kunnen worden ;)

Klopt! Ik heb bijna een artikel 5 gehad voor een verkeerd ingeschatte inhaalactie (mijn tegenligger was een motoragent) :P
 
Hallo allemaal, ik ben nu net een beetje bezig met lessen en ik vind motorrijden echt machtig mooi. En ik zit nu met het idee te spelen om, nadat ik me rijbewijs heb, een lichte fiets te kopen en (zo verantwoord mogelijk) een beetje proberen te gaan stunten op een parkeerterreintje hier in de buurt.
Totdat ik dit filmpje zag:

Is dit nou normaal? Het aantal keren dat ik zelf ben aangehouden loopt dik in de dubbele cijfers, maar mijn ervaring is dat er eigenlijk altijd goed te praten met ze is. En de sancties die mij opgelegd waren vond ik altijd wel redelijk. Vandaar ook dat ik enorm verbaasd zat te kijken naar dit filmpje.


Om te kotsen dit optreden :r :r

nederland op z'n best :r :r
 
Het filmpje maakt melding van een bromfietser die op dat bedrijventerrein een ongeluk had gehad. Sindsdien wordt het stunten er aangepakt. Zoiets lijkt me een logische aanleiding kunnen zijn. Iets wordt vaak genoeg gedoogd tot het fout gaat.
Aan het begin zie je die gast ook een wheelie maken op de openbare weg. Er wordt duidelijk geklooid op de openbare weg. Als die bromfietser idd volledig buiten zijn/haar schuld om op de openbare weg een stunter tegen z'n harsens krijgt, dan begrijp ik dat de politie ingrijpt bij dat gestunt op de openbare weg.
Voor dit gestunt op die parkeerplaats zou ik een waarschuwing logischer vinden. Weliswaar is dat ook openbare weg, maar een parkeerterrein is wel iets anders dan een straat. Ik heb het filmpje niet afgekeken (tenenkrommende voice over), maar wellicht had de gozer eerder een waarschuwing gehad? Dat je dan je rijbewijs mgl kwijt raakt lijkt me redelijker.
 
Privé terreinen blijkt echt een onmogelijke opgave, ook niet alle grote terreinen zijn geschikt als oefenplek.
En wiens schuld is dat?! Het is niet aan de wetgever om te zorgen voor plaatsen waar je je hobby kan beoefenen. De naam "prive" zegt het al een beetje: daar mag je zelf voor zorgen.
En als er genoeg mensen daadwerkelijk geld voor over hebben, is het mogelijk om een terrein aan te schaffen, hek er omheen te zetten, asfalt er in, en je kan je gang gaan!
Maar je kan niet van de belastingbetaler verwachten dat-ie je een terreintje gaat geven. Wellicht is er wel subsidie voor te vinden, ik weet niet of circuits daar nu aanspraak op maken, maar die kunnen in ieder geval zichzelf financieren. Maar ik vrees dat je dan wel aan vergelijkbare tarieven moet denken als een dagje circuit.
 
Laatst bewerkt:
jouw argumentatie was:Hiermee opper je dat DE reden is om dit te verbieden of streng tegenop te treden het feit is dat men zichzelf kan verwonden en de hulpdiensten moeten komen en geld kosten.

Impliceer je hiermee dat als een stuntrijder op eigen terrein een ongeluk krijgt de hulpdiensten niet komen of dit goedkoper is?

Bovendien zeg je impliciet dat stunten niet goed is omdat je jezelf dus kunt verwonden en geld kost. Dat betekend dus ook dat we sporten en hobby's moeten afschaffen die ook risicovol zijn? Dan moet voetbal dus per direct worden afgeschaft.

Als er een filmpje word gepost waar iemand op de openbare weg wheely's doet dan zeggen veel: doe dat op een afgelegen plek.
Nu heb je een paar stunters die bewust een verlaten parkeerplaats opzoeken en dan worden ze alsnog aangepakt.
Volgens de letter van de wet hebben ze gelijk maar waar moeten ze dan heen?
Gaat de overheid stuntplekken aanleggen?

Zoals gezegd, hier in de buurt heb je ook een "afgesloten" stuntplek.
Dat stunten gaat veilig, althans voor de omstanders die vaak in grote getale komen kijken. Politie komt er ook vaak ff kijken en die geniet er ook van.

Maar eikels heb je overal, dit vind ik gewoon een hele laffe bekeuring.

Trouwens, ik ben liever op een parkeerplaats met stunters dan op een parkeerplaats waar mensen hun AVB oefenen :X

Nee daar impliceer ik niet mee dat het op eigen terrein geen geld kost en/of goedkoper is. Ik bedoel er mee te zeggen dat de politie op de openbare weg het recht heeft zulke dingen te verbieden c.q te bestraffen om ongevallen (aan anderen of jezelf) te voorkomen. Op prive terrein heeft de politie geen zeggenschap en zullen ze dan ook niet kunnen voorkomen dat iemand iets overkomt.

Iedereen weet dat je met voetbal ernstige blessure`s op kunt lopen, dat lijkt me duidelijk. Het enige verschil is dat voetbal niet bij de wet verboden is en stunten op de "openbare" weg wel. En ik denk dat jij je ook wel voor kan stellen dat de risico`s van het stunten met een 200 kg zware motorfiets zonder beschermende kleding vele malen groter is dan een potje voetbal op zondag op een afgesloten trapveldje. Ik vind het echt appels met peren vergelijken, of het ene met het andere goed proberen te praten. Dat het een kinderachtige reactie van de agenten is ben ik overigens volkomen met je eens. Maar ergens moet je er toch de logica wel van inzien? Op deze manier moet je op den duur alles maar gedogen. Wij staan achter motorrijders, maar morgen staan er 15 gepimpte civic`s donuts te draaien, en overmorgen komt de plaatstelijke kartclub daar z`n rondjes rijden. Snap je een beetje wat ik bedoel?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan best begrijpen dat er stunters zijn die weten wat ze doen en hun voertuig perfect onder controle hebben (respect trouwens voor de jongens op het filmpje, ik doe het ze niet na!). Maar dat kan geen argument zijn om niet gewoon de wet te volgen. Wat voor precedentwerking gaat daar dan van uit?
Allereerst zal iedereen die bekeurd wordt, zeggen dat hij heus wel weet wat hij doet en dat hij zijn voertuig onder controle heeft. Verder als je op die plek gaat stuntrijden en je komt er ook gewoon mee weg, zal dat een aanzuigende werking op minder getalenteerde rijders hebben; blijkbaar mag het daar.

Wat dat privéterrein betreft; inderdaad is het niet gemakkelijk maar misschien moet je gewoon eens een rondje bedrijventerrein doen en eens contact opnemen met eigenaars van een geschikt terrein. Als je met een goed verhaal komt waar je mee bezig bent en je bent evt. bereid om wat huur te betalen, kom je een heel eind. Of ga eens in gesprek met een rijschool met eigen terrein of je daar iets mee kan buiten de lestijden; als 'echt' stuntteam zal je wellicht wat eerder toestemming hebben dan een gemiddelde motorrijder. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Ik ken ook een motorzaak met eigen afgesloten parkeerterrein (met hek eromheen) waar een trage lesser elke zondag zijn AVB-kunstjes mag oefenen.
Beetje creatief zoeken en vooral je netwerk gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Wat dat privéterrein betreft; inderdaad is het niet gemakkelijk maar misschien moet je gewoon eens een rondje bedrijventerrein doen en eens contact opnemen met eigenaars van een geschikt terrein. Als je met een goed verhaal komt waar je mee bezig bent en je bent evt. bereid om wat huur te betalen, kom je een heel eind. Of ga eens in gesprek met een rijschool met eigen terrein of je daar iets mee kan buiten de lestijden; als 'echt' stuntteam zal je wellicht wat eerder toestemming hebben dan een gemiddelde motorrijder. Nee heb je, ja kan je krijgen.
Daar zal de rijschool blij mee zijn qua imago: 's avonds stuntrijders op het terrein...
 
Nou, als het idd een (semi-)professioneel team is; waarom niet?
Wannabees is natuurlijk een heel ander verhaal.
Iedereen moet ergens beginnen, je kunt namelijk niet meteen balanswheelies, stoppies en allerlei andere tricks.

Wat versta je onder wannabees, beginnende stuntrijders? Waar moeten de beginners dan rijden? Gewoon maar helemaal verbieden en nooit meer ergens stuntshows? Zonder nieuw bloed sterft de sport uit, want zo zien wij stunters het motorrijden Als een sport en niet zomaar een beetje de bike aftrappen, wij leven voor de sport en laten er veel voor.
 
Iedereen moet ergens beginnen, je kunt namelijk niet meteen balanswheelies, stoppies en allerlei andere tricks.

Wat versta je onder wannabees, beginnende stuntrijders? Waar moeten de beginners dan rijden? Gewoon maar helemaal verbieden en nooit meer ergens stuntshows? Zonder nieuw bloed sterft de sport uit, want zo zien wij stunters het motorrijden Als een sport en niet zomaar een beetje de bike aftrappen, wij leven voor de sport en laten er veel voor.
Ik gok dat ze met wannabees de mensen bedoelt die geen zier geven om de techniek die er achter zit maar gewoon lomp burnouts (voor zover dat onder stunten valt :') ), wheelies en stoppies willen maken. Niet de mensen die het als een sport zien en bij wie het om de techniek gaat.
 
Burnouts en drifts is 1 van de 5 categoriën bij het stunten, dus ja het valt onder stunten. Maar goed, je hebt natuurlijk burnen en burnen ;) Voetjes niet op de grond dus.
 
de gemiddelde burnout die op op een MFMM zie valt m.i. niet onder stunten, en over die burnouts heb ik het :+
 
Ha, ik snap ;) die zijn indd vrij gay ja. No offence voor de mensen die ze zetten trouwens, props voor het verstoken van GEKOCHTE banden :+
 
Ik gok dat ze met wannabees de mensen bedoelt die geen zier geven om de techniek die er achter zit maar gewoon lomp burnouts (voor zover dat onder stunten valt :') ), wheelies en stoppies willen maken. Niet de mensen die het als een sport zien en bij wie het om de techniek gaat.

Precies!

Daarbij ging het om de vraag of een rijschool dat niet op hun terrein zou willen. Ik zeg niet dat dit soort waaghalsjes nooit zouden mogen 'stunten', dat moeten ze van mij lekker zelf weten. Alleen ik denk niet dat rijscholen dat soort dingen op hun terrein willen zien.
Serieuze stunters die ook verantwoord bezig zijn daarentegen, zijn eerder reclame dan anti-reclame voor een rijschool.
(en zo zou ik het persoonlijk ook brengen als ik als stunter bij een rijschool ging vragen of ik daar mocht trainen O-) )
 
Zo'n stelling moet je dan wel onderbouwen met de definitie van "openbare weg". En dan niet die van jezelf, je buurman of de Van Dale, maar die van de wetgever. En dan geen info-site, maar echt. De wet.

Vereninging Nederlandse Gemeenten dan?
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=40646

Op afgesloten terrein mag je stunten. Sluit dus het terrein af en je krijgt hooguit gezeik over het afsluiten, niet over het stunten.
 
tja wat zal ik zeggen, het is wat overdreven om meteen dat rijbewijs af te pakken, maar goed, regels zijn regels. op een openbare weg mag het gewoon niet. en ik zie hier een paar mensen zeggen "lintje spannen", ja zo werkt dat natuurlijk niet. dan paktie nog je rijbewijs af, feit dat jij dat lintje spant veranderd niks aan het feit dat het een openbare plek is. zou mooi zijn als je elke plek kan opeisen door ff lintje te spannen. ZO werkt dat dus NIET. er moeten inderdaad afspraken zijn gemaakt met de eigenaar van het terrein en als die niet aanwezig is dien je schriftelijk bewijs te tonen dat hij die plaats afstaat aan jou voor privegebruik.

Je kan de plek ook niet opeisen, maar een bekeuring voor het stunten kan niet meer. Als een parkeer terein duidelijk is afgesloten, lintje, hekje, pionetje, etc etc, dan kan er geen bekeuring geschreven worden want, het is GEEN openbare weg meer.

Het illigaal gebruik maken van deze plek is een civiele zaak volgens mij. Tenzij de politie een melding heeft gekregen van de eigenaar zullen ze niet kunnen optreden.
 
Je kan de plek ook niet opeisen, maar een bekeuring voor het stunten kan niet meer. Als een parkeer terein duidelijk is afgesloten, lintje, hekje, pionetje, etc etc, dan kan er geen bekeuring geschreven worden want, het is GEEN openbare weg meer.

Het illigaal gebruik maken van deze plek is een civiele zaak volgens mij. Tenzij de politie een melding heeft gekregen van de eigenaar zullen ze niet kunnen optreden.

Ik denk dat dit een beetje kort door de bocht denken is....

Volgens mij is het namelijk daardoor nog steeds niet ineens geen openbare weg meer, gezien het feit het terrein niet is afgesloten door de eigenaar of een overheidsinstantie.

Anders zou ik hier even aan het begin en aan het eind van de straat even een lintje moeten spannnen en ineens is het geen openbare weg meer?
 
Vereninging Nederlandse Gemeenten dan?
http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=40646

Op afgesloten terrein mag je stunten. Sluit dus het terrein af en je krijgt hooguit gezeik over het afsluiten, niet over het stunten.
Nee. Daarnaast staat op die site het tegenovergestelde te lezen van wat je beweert.

Een weg wordt openbaar in de zin van de Wegenwet door:

a. verjaring: 30 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk geweest óf 10 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk + onderhoud door gemeente of andere overheid;

b. bestemming door de rechthebbende (zie art. 4 Wegenwet).

Als niet rechthebbende kan je dus niet gewoon een lintje spannen.
 
Nee. Daarnaast staat op die site het tegenovergestelde te lezen van wat je beweert.

Een weg wordt openbaar in de zin van de Wegenwet door:

a. verjaring: 30 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk geweest óf 10 jaar feitelijk voor iedereen toegankelijk + onderhoud door gemeente of andere overheid;

b. bestemming door de rechthebbende (zie art. 4 Wegenwet).

Als niet rechthebbende kan je dus niet gewoon een lintje spannen.

"02. Begrip ‘openbare weg’
Wat moet worden verstaan onder een ‘openbare weg’?
Onderscheid moet worden gemaakt tussen ‘feitelijke’ en ‘juridische’ openbaarheid van een weg. Van feitelijke openbaarheid van een weg is sprake, wanneer die weg vrij voor een ieder toegankelijk is. In dat geval is de Wegenverkeerswetgeving hierop van toepassing. "


De wegenwet is niet van belang bij een verkeersovertreding. Verkeersovertredingen vallen onder de Wegenverkeerswetgeving. Als de weg niet meer vrij toegankelijk is, dan is de Wegenverkeerswet niet van toepassing en kan je er stunten.

Als er een braderie is in een winkelstraat dan lopen de voetgangers toch ook op de weg zonder bekeurd te kunnen worden? De feitelijke afsluiting is van belang, of er nu toestemming is of niet.
 
Precies!

Daarbij ging het om de vraag of een rijschool dat niet op hun terrein zou willen. Ik zeg niet dat dit soort waaghalsjes nooit zouden mogen 'stunten', dat moeten ze van mij lekker zelf weten. Alleen ik denk niet dat rijscholen dat soort dingen op hun terrein willen zien.
Serieuze stunters die ook verantwoord bezig zijn daarentegen, zijn eerder reclame dan anti-reclame voor een rijschool.
(en zo zou ik het persoonlijk ook brengen als ik als stunter bij een rijschool ging vragen of ik daar mocht trainen O-) )

de meeste rijscholen hebben geen eigen terrein maar gebruiken ook grote parkeerplaatsen van bedrijven.
Bovendien denk ik dat het mee balt met de mensen die onverantwoord stunten.

Neem een petje in een golf of een badslipper dragende macho op een r1.
Die willen juist "stoer" doen op plekken waar veel mensen ze kunnen zien.
De parkeerplaatsen waar gestunt wordt zijn vaak geen plekken waar je snel mensen zult zien.
Als ze er al zijn dan komen ze specifiek om juist die stunters te zien. Ik heb geregeld gekeken bij die oefensessies en je ziet toch echt dat ze "veilig" te werk gaan. Ze stunten niet in de buurt van de mensen. ze houden afstand van elkaar. en sommigen dragen zelfs beschermende kleding :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan