Dit wordt niet iedereen geleerd. Mij is het ook niet geleerd.Niet om het een of ander, maar dit is toch normaal ?
Zo werd me dat aangeleerd bij AVB, bij de slalom, draaien, achtje, en de uitwijkoefening?
Verder moet ik haast wel, heb een cruiser/chopper. Zonder tegensturen kan ik bijna niet om de bocht in 30km zones.
Dit wordt niet iedereen geleerd. Mij is het ook niet geleerd.
Gewoon op gevoel en oefenen totdat het lukt. Er is mij ook niets van tegensturen verteld bij het lessen. Nu had ik wel het gevoel dat ik niet 1 van de betere instructeurs hadhoe heb jij dan je achtje, slalom en halve draai, uitwijken ed gedaan???
Wat je hier allemaal beschrijft doe je allemaal samen zeg maar.Ik hoor links en rechts in de motorwereld dat er op rijles geleerd wordt dat je bijv. met je knie tegen de tank moet duwen als je een bocht wilt maken. Of ook wel dat je je gewicht moet verplaatsen.
Maar als je het kunstje door hebt om gewoon tegen de rechterkant van je stuur te duwen als je naar rechts wilt (en andersom natuurlijk), kan je sneller manouvreren dan op welke andere manier ook. Op deze manier leg ik mijn Fjr1300 in een tel van zijn ene op zijn andere oor.
Op het net staan vele artikelen hierover, zoek maar op tegensturen en vooral op countersteering, er gaat een wereld voor je open. Met countersteering kan je gewoon roerloos als een zoutpilaar (tisdat?) blijven zitten en dat komt de rust in de combinatie motor en rijder ook ten goede. Doen jullie dat nou uiteindelijk ook?
Of ben ik weer de enigsde?
Ik zou niet weten hoe ik 300kg Vmax op een andere manier kan overtuigen iets anders te doen dan rechtdoor gaan
Zoals al gezegd, op gevoel, zonder bewust tegen te sturen. Met het lichaam de motor de juiste kant op wensen en bidden dat het goed ging.hoe heb jij dan je achtje, slalom en halve draai, uitwijken ed gedaan???
Wat je hier allemaal beschrijft doe je allemaal samen zeg maar.
Dus komt erop neer ongeveer dat je eerst gaat verzitten dan knietje uit, countersteering, je knie en of arm tegem de tank en ondertussen ook nog druk en licht staan op je steppies.
Dan stuur je echt als een malle alle kanten op tenminste dat vertelde ze me op de TOMS cursus en na geprobeerd te hebben hadden ze zeker wel gelijk
Het is natuurkundig gezien onmogelijk om te sturen zonder 'countersteering'
Op de fiets geldt dit ook. Het is de enige manier om je fiets/motor te kantelen! Alle zogenaamde verzit-bewegingen verplaatsen het zwaartepunt niet in absolute zin (enkel relatief t.o.v motor/rijder). Verzitten beweegt de motor en de bestuurder, maar dan in tegengestelde richting (het zwaartepunt staat stil, jij en je motor bewegen tegengesteld)
Duwen op een stepje/tank etc is totaal kul en getuigd van een totaal gebrek aan inzichtDe kracht die je uitoefent op het stepje/tank wordt dan namelijk elders gecompenseerd door je armen op het stuur of door je kont op het zadel etc.
Klinkt hard.. maar het is wel waar
Zal wel een regen van tegengestelde beweringen over me heen krijgen, maar iedereen die dynamica heeft bestudeerd weet dat dit klopt
Enige verschil is dat er mensen zijn die het bewust toepassen en mensen die het onbewust toepassen.
Mensen die het niet toepassen vallen om
Motor komt nogmaals langs nu doet hij met losse handen de korte slalom. Laatste bochtje die die maakt gaan de steps aan de grond. Nog steeds de handen los: Alles vanuit de heupen doen, de motor reageert dan wel.
Waarschijnlijk blijft het lichaam dan als het ware rechtop terwijl de motor schuin gaat. Om de motor schuin te krijgen zet je je in dat geval af tegen de traagheid van je lichaamsmassa (bij een slalom kan dat best omdat je toch direct weer de andere kant op stuurt).Hoe verklaar je dit dan??
uit het stukje van Lilanie
Ik hoop niet dat je het zelf hebt vertaaldVoor degenen die het engels niet helemaal machtig zijn heb ik een prima artikel vertaald:
...
hoe heb jij dan je achtje, slalom en halve draai, uitwijken ed gedaan???