wil ik motor proberen, 1 onderdeeltje weg

Bij 2 bedoel ik eigenlijk huis incl. de bevestiging van de dyn. Je hoeft dan in principe alleen de bedr. aan te sluiten. Dit is wel lastig omdat ik dan ook de rest moet verzorgen o.a. het frame de dynamo, v-riem en puleys.

Het "huis " is het huis dat, de as met tandwiel en puley, en de lagers herbergd.
Het wordt zo gemaakt dat je het huis op de draadeinden kan monteren op de plaats van de Dnepr dynamo.

Lagers kan ik via mijn werk kopen. Puley's ook, maar die zouden eventueel ook op de sloop kunnen liggen. Ikzelf heb helaas geen tijd om op de sloop te zoeken.
De V-riem moet kort zijn, die is misschien bij de handyman verkrijgbaar.
Ik weet niet wat ze bij Gossie vragen voor zo'n tandwiel, kan toch niet zoveel zijn.



Gr,
Henk
 
ah, je bedoelt de kast van de dynamo met de 2 tapeinden, zodat je daarvan een huis na kan maken..
dan zou ik mijn dynamo ook op moeten sturen..een beugel van stoelsteune of zo bouwen en die vastbakken aan het frame moet wel lukken, je kan moeilijk denk ik aan het vervangende huis (die dus in de plek komt van de huidige dynamo) ook meteen de autodynamo vastbouwen omdat dat geheel wel meer stuen nodig heeft dan de 2 tapeinden of bedoel je het juist wel zo(maar dan zelf nog een extra steun bouwe denk ik?)
 
dus een dinges bouwen waar de autodynamo op gaat, iets met gaten waar de bouten van de autodynamo door gaan denk ik, vast aan het huis wat in de plek komt voor de huidige dynamo, die met de 2 originele tapeinden vast zit plus een bevestigin vastgelast aan het frame onde de tank en links/rechtsvoor?
 
Je moet een frame maken.
Dat frame kan je aan het frame van de motor bevestigen.
Ook zitten er 1 of 2 bevestigingspunten aan het lagerhuis zodat je ook daar het frame aan kan bouten. Ik zou wel gebruik maken van deze punten om de spankrachten van de v-snaar op te vangen.
In dat frame moet je de auto-dyn. bevestigen, verstelbaar i.v.m. aanspannen van de V-riem.

Het lagerhuis is kant en klaar, dat moet je op de plaats bouten van de Dnepr-dyn.

Gr,
Henk
 
da's leuk ;)
je hebt dan je russische dynamo met ingebouwde gelijkrichterbrug waarvan je niet weet of dat het probleem is :?
zojuist vervangen door een autodynamo met ingebouwde gelijkrichterbrug waarvan je niet weet of dat de oplossing is :}

ik zou de dynamo van een lada nemen, die is mooi compatible :+

als de wikkelingen van de originele dynamo goed zijn zou ik hem gewoon laten zitten en zorgen dat hij werkt.
of je moet een ontzettende behoefte hebben aan handvatverwarming, radio, gps en dergelijke.
zonder startmotor hoeft hij alleen vermogen te leveren voor vonkjes en lampjes, daar zou ik niet zoveel werk voor op mijn hals halen :N
 
dat is een punt.
Als de Dnepr dynamo uiteindelijk goed werkt bespaar je een hoop werk.

Maar mocht het niet zo zijn dan kan ik altijd zo'n huis met as en puley maken.

Gr,
Henk
 
Je moet een frame maken.
Dat frame kan je aan het frame van de motor bevestigen.
Ook zitten er 1 of 2 bevestigingspunten aan het lagerhuis zodat je ook daar het frame aan kan bouten. Ik zou wel gebruik maken van deze punten om de spankrachten van de v-snaar op te vangen.
In dat frame moet je de auto-dyn. bevestigen, verstelbaar i.v.m. aanspannen van de V-riem.

Het lagerhuis is kant en klaar, dat moet je op de plaats bouten van de Dnepr-dyn.

Gr,
Henk
Top! en het zal meer bevestigingspunten dan die 2 va het lagerhuis nodig hebbe lijkt me maar daar valt altijd wel wat op te kleien..
 
en de huidige dynamo, hij lijkt wat te doen maar niet voor lang, als ik 'm doormeet lijkt alles goed maar ik heb zo een aantal al weggegeven omdat ze het toch iet deden, daarnaast moet ik dan weer zo'n russische regelaar hebben(hella kan dus niet) en die gaan om de haverklap kapot, 4 regelaars binnen 2 jaar vinnik niet leuk meer..
 
Dat was dus (een van)de reden dat mijn vriend die dyn. toen ook had vervangen. Op een geg. moment heb je alles al geprobeert en sta je op het punt bagger te gaan sch..ten.

Zoek een kleine dynamo. Denk ook even aan de draairichting. Dezelfde als de krukas.

Gr,
Henk
 
yep, heb je ook veel aan de bedrading moeten veranderen? de draden naar de dynamo vanaf contact kan blijven denk ik en de draden naar deregelaar eraf?
 
Het electriciteitsgedeelte heeft hij gedaan.
Om eerlijk te zijn heb ik niet zoveel kaas van het aansluiten van dyn. gegeten. Ik zou het moeten navragen als ik iets dergelijks zou aansluiten.

Hij heeft toen een peugeot-dyn. gebruikt.
Ik zal hem eens bellen en vragen hoe dat zat.

Gr,
Henk
 
goed, moet ik je dan lagers en een dyn.tandwiel opsturen? en wat wl je er voor terug? ik heb nog cyl. koppen, 2 spatborden, een dnepr tank andere tandwielen oliepomjes kleppen veren en andere purk..
 
Tandwiel van de dynamo.
Een puley, diam iets kleiner dan de dynamo.
Lagers , moeten wel 2 goede lagers zijn, het liefst 1 erbij met sealer.
Da's alles.

Als je nog 4de versn. tandwiel(en) over hebt graag 1 stuks primaire as.

Gr.
Henk
 
een puley moet ik nog effe zien te vinden, versnellingsspul heb ik helaas niet...
 
O.k. geeft niets.
Zorg dat je twee (ongeveer) gelijke puley's hebt, ook een voor de dynamo. Niet te kleine diam. net iets kleiner dan de dynamo van de Dnepr. Ik vrees dat de standaart puley op dyn. een te kleine diam heeft zodat de v-snaar een scherpe bocht moet maken. Met een grotere puley hoeft de v-snaar dan ook niet onder een grote spanning te staan i.v.m. grotere frictie.
In geval van nood kan ik er ook een draaien.

Gr,
Henk
 
hoi, ik kan vandaag misschien kijken naar een dynamo van een honda civic, de puley leek op de foto wel vrij klein, misschien bij een sloperij? kan een riem zo slecht tegen kleine bochten? hoe zou het dan bij het origineel gaan.. of krijg ik dan problemen dat ze er niet zijn in zo'n korte maat.
een 4de versnelling(ingaande as?) kan ik wel voor je regelen alleen ik weet niet wanneer, ik wacht zelf al een week op onderdelen(o.a.een remhandle, is gebroken) maar ik denk dat hij op vakantie is..
 
Misschien kan een kleine puley toch wel. Beter is een wat grotere (diam. dynamo Dnepr)
V-snaar kan je bij de handyman kopen. Ik weet alleen niet wat de keinste diam is.

4de versn.heeft niet veel haast.

Ik zie het wel.

Gr,
Henk
 
Hoi, ik heb net bij de sloop een subaru 2pitter dynamo gehaald, nietzo groot en lekker licht. er zat een ander soort puley op en die heb ik verwosseld voor een andere normale, ik heb ook een groter puley erbij. ik kan de zooi wel opsturen, kun je me je adres melen? heeft het zin als ik de riem ook meestuur?
 
check, nu allen nog uitvinden hoe die dynamo(van een starlet, geen subaru) aangesloten moet worden, hi heeft een pool IGN, daar moet een draad op die spanning vanaf het contact geeft denk ik, hij heeft een pool 'L', misschien voor het controlelampje? en een 'S', geen idee waarvoor, misschien dat de pool waar altijd psnning op moet, zoals bij de dnepr dynamo? ik zal eens infirmeren bij een toyota dealer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan