Het was mooi weer deze week dus weer alles gedaan. We willen tenslotte zsm rijden nu het mooi weer is.
Allereerst bij de zwarte de voorvork keerring vervangen en ook gelijk de voorvork olie maar vervangen. Scheelt enorm in wegligging. Officieel moet je ieder jaar de voorvorkolie vervangen maar volgens mij zijn er maar weinig brikken waarbij dat ook werkelijk gebeurt. Wat hier uitkwam leek wel water.
De blauw-wit-rode heeft inmiddels zijn nieuwe krukas keerring, en na 45km rijden is ie nog dicht. Die keerring was al eens vervangen bij de vorige eigenaar, maar dat had toen eigenlijk niet geholpen, werd mij bij aankoop verteld. Ik snap nu waarom dat niet hielp, de keerring was er met nogal veel kit of lijm ingezet, en daarbij zat wat van die troep precies op het dichtvlak van de keerring. Tja, dan dicht ie niet af. De nieuwe zit er nu zonder kit of lijm in, hij zit aardig klem op zijn plaats dus ik verwacht dat ie gewoon blijft zitten.
En omdat ik toch met voorvorkolie bezig was, gelijk van deze ook de voorvorkolie maar ververst. Ben wel tevreden met het huidige rijgedrag. Het hoeft niet te sturen als een supersport maar het voelt allemaal lekker degelijk aan.
De remmen zijn ook weer gangbaar, dat ging net allemaal wat stroef. Alle zuigers eruit gehaald, de roestpitjes weggepoetst, en weer netjes met remmenvet gemonteerd. De keerringen waren allemaal nog in redelijk goede staat. Ik heb ze niet vervangen. De remmen weer op druk gebracht, en het remt weer zoals het hoort. Als je een beetje naar voren gaat zitten krijg je het achterwiel wel los van de grond.
Laatste klus aan deze is de tank. Momenteel zit er een reserve tank op, die al eens gelast is, en dat ziet er niet uit.
Dus de goeie tank er maar eens bijgepakt. Die staat al een paar jaar droog en is van binnen helemaal bruin. Daar gaan we wat aan doen:
Men neme 2 houten balken, 1 van 50cm lang en 1 net zo lang als de tank, en boren in iedere balk 2 gaten van 10mm:
Vervolgens nemen we een betonmolen en schroeven met een stuk draadeind van 10mm de balken vast. De kleine in de molen en de lange en bovenop:
Het uit stekende stuk draadeind verstoppen we onder een dik stuk stevig schuimrubber:
we hebben de afgelopen tijd nog wat meer van dat (cisco) schuimrubber verzamelt :
en daar pakken we de tank helemaal in:
en met wat touw en spanbanden knopen we de tank op de betonmolen :
Oja, de tank is gevuld met een doos spaanplaatschroeven, zo'n voordeelpak met meerdere maten van de gamma. Vergeten foto van te maken, maar ik geloof dat er 200 schroeven in zo'n pak zitten.
Kwartiertje linksom laten draaien, en een kwartiertje rechtsom laten draaien.
Alle gaten van de tank afgeplakt om te voorkomen dat er schroeven uitrollen die vervolgens de lak beschadigen:
Na het draaien plakband losgetrokken en daar in staat een keurige afdruk van roeststof.
Eerste indruk is dat er erg veel roest losgekomen is, dat willen we van dichtbij bekijken dus we werpen een blik in de donkere tank. Daarvan nemen we een wit ledje wat we laten branden op 4 penlites, uiteraard met een voorschakelweerstandje anders is het ledje een eenmalig flitslampje geworden.
Door het gat van de benzine peil sensor laten we het ledje in de tank zakken, drukken de digcam met de lens op hetzelfde gat, even scherpstellen en dan zie je dit:
De schroeven liggen in een dikke laag roeststof, en dat moet er allemaal weer uit. Das effe lastig want de vulopening heeft een opstaande rand, dus het wordt gericht schudden, maar na 10 minuten zijn de eerste 100 schroeven er al weer uit en ligt dit op de werktafel :
Na nog even schudden komt er nog veel meer troep uit, en ook het merendeel van de schroeven. Morgen weer verder. De tank is nu nagenoeg blank van binnen en om te voorkomen dat ie vannacht weer lekker begint te roesten heb ik er maar een flinke hoeveelheid kruipolie in gespoten, en alle openingen weer dichtgeplakt met afplakband. Morgen of zaterdag maar weer verder.