xs 750 bwj 81

Er zijn meerdere types, maar in Nederland heten ze allemaal 'C' (zie kenteken).
Het eerste (export)type was de 'D', en aan die fiets heeft de XS750 z'n slechte naam te danken: slechte zuigers zorgden al rap voor vast- of warmlopers en Yamaha was dan ook erg snel in de weer om de nodige modificaties uit te voeren.
Ga er maar vanuit, mocht je een 'D' op het oog hebben, dat de modificaties zijn uitgevoerd.
Deze zijn van buitenuit herkenbaar aan de vergrootte oliepan (steekt nu ruim 4 cm onder het frame uit).
Yamaha heeft alle modificaties ook op nieuwe geleverde fietsen uitgevoerd en die zijn omgedoopt als '2D'.
De opvolger kwam in 1978 met de komst van de 'E' /'SE' (met de 'S' van sjoppert): electronische ontsteking, andere carburateurs en betere prestaties.
Dan komt in 1979 de 'F/SF': vergelijkbaar met de 'E/SE' maar nu zonder kickstart.
In 1980 volgt de XS850 en vervalt de 750-versie.

De fiets die jij op het oog hebt heeft dus langere tijd bij een dealer gestaan voordat iemand zich over haar ontfermde, vandaar de '1981' als bouwjaar.

Lang verhaal kort:

1976-'77 -> 'D/2D',
1978 -> 'E/ SE',
1979 -> 'F/ SF'.

Hier een overzicht: The Yamaha Triples Community - Workshop - General Information - Model identification

KWAALTJES:

- de primaire ketting kan rammelen, niets kwalijks (als je met je vinger door de vulopening de ketting tegen het carter kan trekken wèl..).

- electriek kan een crime zijn, niet verwonderlijk na 30 jaar,

- doorgerotte dempers,

- lekkende benzinekranen : wanneer ze in het blok stinkt naar benzine, niet starten!!; dit kost je de krukas.
Eerst oliewisselen en kranen reviseren of ombouwen naar manuele.

Verder een sterk en goed blok, al heeft ze soms wat moeite om haar warmte kwijt te kunnen. De vergrootte oliepan is dus zeker aan te raden, ook op nieuwere types.
Als je engels een beetje op peil is, hier een paar pointers:

Viewing a thread - So you just acquired an old triple...

succes!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere types, maar in Nederland heten ze allemaal 'C' (zie kenteken).
Het eerste (export)type was de 'D', en aan die fiets heeft de XS750 z'n slechte naam te danken: slechte zuigers zorgden al rap voor vast- of warmlopers en Yamaha was dan ook erg snel in de weer om de nodige modificaties uit te voeren.
Ga er maar vanuit, mocht je een 'D' op het oog hebben................enz enz

succes!

Jij kunt iemand gelukkig maken op een Zondag, O-)
Maar het klopt wel, dus let er mee op.

Btw, best wel fijne, en vooral grote motor.
Suc6
 
Het is een simpele ingreep om dat 'probleem' te verhelpen, wèl een mooi afdingpuntje wil je een fiets kopen die deze kwaal heeft ( niet verder vertellen..) ;)

inderdaad komt het wel eens voor dat onder belasting (zeg stevige accelleratie) deze Yam's wel eens uit hun tweede versnelling willen schieten, maar zoals aangegeven is de remedie vrij simpel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan