XS 750

Waarom laat je de poten niet doorsteken door de kroonplaten?
Als je Standaard poten gebruikt, moet je ook de remmerij etc daarvan gebruiken..
 
Heb enige jaren geleden een hybride XS750. Was een Special met een motorblok van de eerste generatie met MKI carbs (blijkbaar ooit vervangen), voorpoten van een gewone XS gemonteerd. Motor reed gewoon goed.

Anders gezegd, wat houd je tegen ?

Plaatje bijgevoegd als bewijs :)




2013-05-18 20.39.43.jpg
 
Yesss, dat wilde ik horen. Ervaring uit de 1eHand.
K had je motor al voorbij zien komen hier, maar wist niet of je de kroonplaten ook had overgezet, of alleen de poten.
Thanx,!
 
Jij ook?
Ik heb een mooi rondje gereden vandaag, was goed te doen met een extra vest aan.
Wel veel zout al op de weg bij ons, dus ik wacht even op regen voor de volgende keer.
 
Geen zout gezien, maar ik stond in Hoek van Holland (dus wel zout in de buurt, maar met de motor kom je normaal niet mee in contact 😜).

Voordat het ritje gestart werd eerst de wintervoering in de jas geritst.

Ging lekker.
 
Pekel bij droog weer is zo erg niet, beste gewoon afspoelen met koud water (tuinslang)...
Pas als de weg nat is met pekel erop, spat het overal in en tussen... da's erger.
 
Net gestrooide pekel op een droge weg geeft trouwens het effect van zand. Je voelt het een beetje glijden.
Deze ervaring opgedaan met de Fazert tijdens woonwerkverkeer (en waarschijnlijk zal een herhaling vandeze ervaring deze winter achterwege blijven ;) met dank aan een klein virusje).

Verder nog te melden dat de 850 nog steeds staat te wachten op nieuwe lagers in het achterwiel (lagers zijn al wel aangeschaft). Merk dat het toch lastig is om de moed te verzamelen om het achterwiel te demonteren als de XS geen middenbok heeft (ding is namelijk lomp zwaar).
 
Blokje hout eronder, potkrikje...appeltje-eitje Wimmelemans.
Niet van dat benauwde...

'Kamikaze' heeft ook geen bok; op de zijstandaard, iets doorduwen en een blok hout eronder..staat stevig zat voor sleutelwerk.
 
En, het meeste werk, zoals het losmaken van de bouten, afhalen remklauw, kan je doen terwijl hij (stevig) met het wiel op de grond staat.
Pas omhoog doen om de as en het wiel eruit te halen!
Met monteren idem...
 
😳

Iets met schaamrood op de kaken. Lagers in het achterwiel zijn in orde. Probleem zat in het kapje wat de cardan afdekt. Daar zaten een paar stukjes afgebroken bout in.

Morgen proberen de 850 aan te “slingeren”, zal wat moeite kosten. Heeft al zeker 6 maanden niet gedraaid 😬
 

Bijlagen

  • 321E718E-1EB3-451D-8771-CB72F2EF10FB.jpeg
    321E718E-1EB3-451D-8771-CB72F2EF10FB.jpeg
    195,6 KB · Weergaven: 11
Appeltje-eitje; kraan open, choke open, volgas een paar jengels op de kicker zonder contact, contact aan en kick!

Krijgt elke ouwe dienstweigeraar aan de praat
 
Was zelfs nog simpeler 🤪

Accu monteren, even op pri, choke uit (MKII), knopje indrukken lopen 👍


Deze XS heeft geen kickstarter, staat nog wel op het verlanglijstje 😇
 
Ik ben zó blij dat ik destijds 'Kamikaze' heb geretrofit met een trapstaart...nooit gezeur meer met overstarten, lege accu en dat soort ongein
 
Wat eerst gedaan gaat worden is twee gaatjes boren in de zijkapjes (1 per kapje). Dan een touwtje zodanig van lengte dat deze onder de buddy door blijft hangen. Kan het kapje wel losraken maar compleet verliezen is er dan niet meer bij.
 
De rubberen onderdelen zijn o.a. verkrijgbaar bij Uwe Friedrich, Seitendeckelsicherungsgummi :). Woordwaarde in scrabble in Duits heel veel 😇
 
Er is niet veel aan te zien maar er zitten verse veertjes in.

Vanavond terugmonteren op de 750.

Kleine toevoeging, terugplaatsen wordt morgen zit nu aan het 🍺
 

Bijlagen

  • F12B5619-1849-4187-A80C-1E03B22D76DB.jpeg
    F12B5619-1849-4187-A80C-1E03B22D76DB.jpeg
    183,1 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Een tijd lang niets laten weten. Maar mijn XS-lijntje blijft toch actief :).

Er is ondertussen wel wat te melden. Als Duitsland weer open is moet/kan ik een frame gaan ophalen (kaal frame met wielen van een 750 met duitse papieren). Verder krijg ik als het goed is van het weekend een originele uitlaat toegezonden :P.

Als je deze delen optelt bij de verzameling oude Japans oud ijzer die ik met prutsen aan XS-en hebt verzameld is er nagenoeg een complete XS aanwezig (en dat wordt dan een "frankenstein" qua types/bouwjaren).

Enige detail wat nog "getackeld" moet worden is de ruimte in de garage. Er staat een CX500 in de weg :X :+ 8)7
 
Ik kom er laat bij maar ik ga dit topic nog even van het begin af (zie dat het al héél oud is) doornemen en verder volgen.
Mijn tweede motor was indertijd een XS750. Tweedehands gekocht in 1989. Geweldig ding, "helaas" ook héél veel aan gesleuteld, heeft me toen wel enkele tentamens gekost want ik moest natuurlijk de motor wel op tijd klaar hebben voor de kampeertrips. In die tijd kende ik elke schroef en bout van de motor en kon ik 'm geblinddoekt uit elkaar halen en weer in elkaar zetten zonder onderdelen over te houden 8-)
 
Tsja, dit topic heeft drukkere tijden gekend. Maar dat betekent niet dat de XS-en altijd stil in de garage staan ;)

Maar dit topic zal tzt wel weer wat actiever worden als de tijd daar is om de berg oud ijzer tot een fiets samen te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan