Het is alweer even geleden, maar toch een update. Voor mensen die mogelijk iets vergelijkbaars meemaken: het is namelijk niet altijd een verstopte carburateur of slechte/kapotte bougie of matige bobine.
De hele riedel aan "standaard" voor de hand liggende en logische zaken gedaan (naast alle checks zoals genoemd in de opening):
(1) carburateurs eraf, gecontroleerd en schoongemaakt. Waren niet vies trouwens en bijna brandschoon. Toch bij alle 4 een revisiesetje gemonteerd aangezien alles open lag.
(2) toch ook maar de ingedroogde "gescheurde" rubberen inlaatstukken vervangen. Was tenslotte makkelijk bereikbaar nu.
(3) alles gemonteerd en nog steeds op 3 cilinders lopen waarbij cilinder 2 ijskoud blijft.
(4) bobines uitgewisseld met een bevriende Fazer 600 van hetzelfde type/bouwjaar. Die van hem draaide probleemloos op mijn bobines en mijn motor hield hetzelfde probleem. Ook nog de CDI uitgewisseld: precies hetzelfde. Shit.
Tja, wat dan? Bougie eruit gedraaid en de endoscoop van de buurman geleend. Toen viel op dat de zuiger van cilinder 2 de hele tijd op dezelfde hoogte bleef terwijl ik de krukas draaide. Zuiger stond op het bovenste dode punt. Ai, is niet goed dus. Hoe verder.
Weinig keus en alles gedemonteerd. Cilinderkop eraf en toen het cilinderblok. Afijn, zie de foto's. Zuigerstang op 2 punten gebroken: bij de krukas en bij de zuiger. Beide net onder het "oog" zeg maar. De zuigerstang zelf zwemt ergens in de olie onder in het carter.
Aan de zuiger is niets te zien. Geen veren weg, niks gebroken en alles op z'n plek en lekker in de olie. Cilinderkop en kleppen in prima conditie, klepspeling toch nog even nagemeten en alles keurig op de middenwaarde van de bandbreedte. Cilinderwand is keurig netjes, geen krassen of vegen of andere tekenen van een vastloper. Omdat de zuiger in het BDP stond vermoed ik dat eerst de zuigerstang boven gebroken is en even later beneden bij de krukas vanwege het ontbreken van de geleidende werking van de zuiger. En zonder verder ergens klem te komen is de zuigerstang tussen de krukwangen door in het carter gekomen. Waarom de zuigerstang gebroken is? Wie het weet mag het zeggen. Die zat bovenin "vast" vanwege de klemming van de zuigerveren en met een klein duwtje kwam de zuiger mooi en recht los.
Op zoek naar een donorblok denk ik. Want dit kan ikzelf op zich wel weer goed krijgen, maar dan moet ik een andere krukas vinden. Met die kosten en al het bijkomende materiaal aan complete pakkingsets ben ik net zoveel of meer kwijt dan een donorblok. Afgezien van alle uren (al is mijn eigen werkplaatstarief uiterst schappelijk voor mezelf).
Maar goed, misschien heeft iemand later nog iets aan deze informatie.