Zelfbouw handkappen

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goedenavond allen!

Edit: intussen is de eerste versie gebouwd! :) Op naar pagina 3 & 4 voor foto's & update! ;)
Edit2: tweede versie is onderweg *D


Ik zit met een vraagje :) Heb zelf handkappen ontworpen (nog steeds lelijk, maarbon ;) ) in Solid Edge. Nu zou ik deze gaan fabriceren uit plaatstaal.
Volgens het programma zou het gewicht van één kap op 1,2 kilo uitkomen. Dit lijkt me wat veel om aan de uiteinden van je stuur te bevestigen... Neen?
Gaat dit m'n stuureigenschappen beïnvloeden?
Zoja: hoe? :)


De reden waarom ik staal kies is omdat ik dit mooi kan slijpen in de vormen die ik wil & daarna aaneenlassen. Dacht eerst aan plastic, maar dan moet ik met mallen enzo aan de slag, heb ik niet veel zin in...

Een andere optie is natuurlijk een dragende structuur te maken uit plaatstaal & de handkap zelf uit plastic.

Wat denken jullie? :)

edit: handkappen kopen is geen optie, zijn niet beschikbaar of passen niet...
edit2: kopen & aanpassen doe ik niet zou ook gewoon een project zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Mwah, beinvloeden zal wel meevallen. No way dat je stuur nog trilt, dat niet :+
Kan ik gelijk die lelijke stuurgewichtjes eruitgooien! :+
Zou dit trouwens problemen geven bij ongelukken? Dat het staal zich rond m'n hand plooit ofzo? :)

ik denk in plaatjes
Normaal begin ik er zaterdag aan, kan ineens het resultaat laten zien :)
Anders kan ik morgennamiddag ook wel even een render maken, zie je hoe slecht mijn artistiek talent is :+
disclaimer: de tekening die ik gemaakt heb is puur als voorbeeld, ga het zowiezo nog aanpassen op het moment zelf :+
 
Laatst bewerkt:
Dit is hoe het er ongeveer uitziet: (screenshotje van een of andere viewer)
full


De linkerkant wordt op m'n spiegelsbevestigingspunt vastgezet, de rechterkant aan m'n stuurgewicht
edit: ja het is de bedoeling dat het zo hoekig is :+
 
Laatst bewerkt:
het lijkt wel zo'n schoonmaakblik wat normaal gesproken op aan een steel zit!
geintjee, leuk idee, ik betwijfel of het ook leuk zal staan op je motor

ik heb nog wel witte plastic handbeschermkappen, nieuw , overgebleven van een crosser.
mag je gratis ophalen. interesse ?
 
het lijkt wel zo'n schoonmaakblik wat normaal gesproken op aan een steel zit!
geintjee, leuk idee, ik betwijfel of het ook leuk zal staan op je motor

ik heb nog wel witte plastic handbeschermkappen, nieuw , overgebleven van een crosser.
mag je gratis ophalen. interesse ?
Of het echt mooi gaat zijn weet ik ook nog niet, heb 4 vierkante meter vers plaatstaal liggen, kan dus een paar ontwerpjes proberen :+ Ga ze ook eerst in balsa-hout oid maken, zien hoe het eruitziet, ontwerp aanpassen, etc etc...

Die handbeschermers die je hebt liggen, bieden die windbescherming of is het puur valbescherming? :) Zou alleen voor wintergebruik zijn... :)
 
zal wel tegen de wind zijn, aangezien het plastic is, en voor takken etc, als je door een bos crossed. als je er op straat mee op je muil gaat zal het wel breken

plus, als je valt, hou jij je stuur dan vast ? zolang mogelijk misschien, totdat je zeker weet dat je gaat en bijna de grond raakt., dus valbescherming ?

en 4 vierkante meter plaatstaal :) maak je eigen badkuip en poedercoat die ! ( wereld-idee he)
 
zal wel tegen de wind zijn, aangezien het plastic is, en voor takken etc, als je door een bos crossed. als je er op straat mee op je muil gaat zal het wel breken

plus, als je valt, hou jij je stuur dan vast ? zolang mogelijk misschien, totdat je zeker weet dat je gaat en bijna de grond raakt., dus valbescherming ?

en 4 vierkante meter plaatstaal :) maak je eigen badkuip en poedercoat die ! ( wereld-idee he)
Neem niet graag een bad, eerder douches ;)
Ben wel héél blij met het aanbod, maar ik heb dat staal nu gekocht, heb nood aan een projectje, ga er dus voor gaan! ;) Dus geef ze maar aan Nickel89! :)
Laatste keer dat'k viel had ik het pas tegoei door toen ik op de grond lag, geen idee dus hoe lang ik m'n stuur vasthou :+
 
Laatst bewerkt:
Of het echt mooi gaat zijn weet ik ook nog niet, heb 4 vierkante meter vers plaatstaal liggen, kan dus een paar ontwerpjes proberen :+ Ga ze ook eerst in balsa-hout oid maken, zien hoe het eruitziet, ontwerp aanpassen, etc etc...

Die handbeschermers die je hebt liggen, bieden die windbescherming of is het puur valbescherming? :) Zou alleen voor wintergebruik zijn... :)

Ik snap eerlijk waar waarom je zelf het wiel aan het uitvinden bent?

Je zegt: voor wintergebruik, Koop een setje Hotgrips&Kijk is bij acerbis op de site voor handkappen...

Er zijn handkappen voor windbescherming soms gecombineerd met een valbeschermer.


Zelf iets fabrieken doe je toch alleen als het nog niet bestaan, of niet leverbaar is?
 
Ik snap eerlijk waar waarom je zelf het wiel aan het uitvinden bent?

Je zegt: voor wintergebruik, Koop een setje Hotgrips&Kijk is bij acerbis op de site voor handkappen...

Er zijn handkappen voor windbescherming soms gecombineerd met een valbeschermer.


Zelf iets fabrieken doe je toch alleen als het nog niet bestaan, of niet leverbaar is?
Aha, goed punt! Maar, dat is net het probleem.
Alle handkappen die zogezegd zouden moeten passen, passen niet.
Iedereen bij wie ik gekeken hebt gaat er klakkeloos vanuit dat een Z750S hetzelfde is als een Z750, maar ik zit wel met een kuip die goed in de weg zit van die dingen... (bij volledig uitdraaien tenminste)

Daarom moet ik dus zelf iets fabriceren, en dan begin ik het liefst van nul... Geef niet graag 80 euro (of meer) aan iets uit om er dan onmiddelijk het mes in te zetten & niet zeker te zijn van het resultaat. Nu kan ik het bouwen specifiek voor mijn fiets...

edit: hotgrips ben ik geen fan van, heb er even mee rondgereden, vond het niet zoooo schitterend... En er zijn al genoeg elektriciteitsverbruikers aangesloten op m'n fiets :+
 
Laatst bewerkt:
edit: handkappen kopen is geen optie, zijn niet beschikbaar of passen niet...

Wat een onzin... maak dan gewoon iets passend van een ander type motor. Áltijd minder wek als helemaal zelf maken. Plaatstalen handkappen zullen bij een glijpartij nog redelijk onschuldig zijn, maar bij een frontale aanrijding kan je je er toch lelijk aan verwonden...
 
Wat een onzin... maak dan gewoon iets passend van een ander type motor. Áltijd minder wek als helemaal zelf maken. Plaatstalen handkappen zullen bij een glijpartij nog redelijk onschuldig zijn, maar bij een frontale aanrijding kan je je er toch lelijk aan verwonden...
Lees de post boven de jouwe even ;)
Vind veel werk trouwens niet erg, heb ik een leuk projectje... Kan ik nog wat oefenen op m'n las & slijpwerk :)
 
Laatst bewerkt:
Ik snap eerlijk waar waarom je zelf het wiel aan het uitvinden bent?

Je zegt: voor wintergebruik, Koop een setje Hotgrips&Kijk is bij acerbis op de site voor handkappen...

Er zijn handkappen voor windbescherming soms gecombineerd met een valbeschermer.


Zelf iets fabrieken doe je toch alleen als het nog niet bestaan, of niet leverbaar is?

Of als je het leuk vind om te doen, het je hobby is, je graag een persoonlijke tint aan je motor wilt geven, de bestaande net niet zijn/is wat je zoekt, je op verjaardagen graag wilt vertellen dat je helemaal zelf je handkappen hebt gemaakt, je de leverbare producten te duur vind voor wat je krijgt.

Reden genoeg dus om het wel te doen.
Ik vind 1,2 kg best zwaar, maar ik denk niet dat het problemen gaat geven bij het rijden.
Hoe dik plaatstaal ga je gebruiken?



Je zet niet graag het mes in handkappen van 80 euro.

Maar je gebruik zelfgemaakte handakppen van 0 euro dus wel graag als mes om je polsen door te snijden?


Als je handkappen van 80 euro koopt weet je zeker dat je 80 euro kwijt bent.
De kans dat je zelfgemaakte handkappen schade toe brengen is veeele malen kleiner.

Als ik zo ver moest nadenken bij alle dingen die ik doe of ze eventueel wel of geen schade zouden kunnen toebrengen aan wie of wat dan ook dan zou ik geen leven hebben vind ik. Maar daar heeft een ieder ongetwijfeld zijn eigen kijk op.
 
Laatst bewerkt:
het lijkt wel zo'n schoonmaakblik wat normaal gesproken op aan een steel zit!
geintjee, leuk idee, ik betwijfel of het ook leuk zal staan op je motor

ik heb nog wel witte plastic handbeschermkappen, nieuw , overgebleven van een crosser.
mag je gratis ophalen. interesse ?

En als nickel89 ze toch niet wilt hebben wil ik ze wel ophalen :) woon nog in de buurt ook...
 
Of als je het leuk vind om te doen, het je hobby is, je graag een persoonlijke tint aan je motor wilt geven, de bestaande net niet zijn/is wat je zoekt, je op verjaardagen graag wilt vertellen dat je helemaal zelf je handkappen hebt gemaakt, je de leverbare producten te duur vind voor wat je krijgt.

Reden genoeg dus om het wel te doen.
Ik vind 1,2 kg best zwaar, maar ik denk niet dat het problemen gaat geven bij het rijden.
Hoe dik plaatstaal ga je gebruiken?
Ik zou 2 mm dik plaatstaal gebruiken, om 2 redenen:
- lekker stevig, bij een kleine val gaat dit dus niet meteen helemaal omplooien ofzo.
- mijn laspost kan minimaal 2 mm dik staal lassen :) dunner gaat wel, maar dat betrouw ik niet helemaal.

Kwestie van gewicht zou het idd beter zijn om dunner staal te gebruiken, maar dan moet ik het laten doen, en dat wil ik nu net niet :)

Alle redenen die je opsomt zijn eigenlijk van toepassing ;)
 
Als je handkappen van 80 euro koopt weet je zeker dat je 80 euro kwijt bent.
De kans dat je zelfgemaakte handkappen schade toe brengen is veeele malen kleiner.

Als ik zo ver moest nadenken bij alle dingen die ik doe of ze eventueel wel of geen schade zouden kunnen toebrengen aan wie of wat dan ook dan zou ik geen leven hebben vind ik. Maar daar heeft een ieder ongetwijfeld zijn eigen kijk op.

Ik heb al in geen 4 jaar een band meer gekocht... ik rijdt altijd op gratis 2dehands banden. Het is echt niet dat ik om ieder klein ding panisch loop te doen...

Maar gewoon het idee om stalen handkappen op het stuur te zetten vind ik gestoord, die dingen zijn gevormd enorm sterk, en net zo zwaar dat je ze wel goed vast moet zetten. En 80 euro kosten ze heus niet als je een beetje kan Ebayen moet je voor een kwart/de helft max. wel klaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al in geen 4 jaar een band meer gekocht... ik rijdt altijd op gratis 2dehands banden. Het is echt niet dat ik om ieder klein ding panisch loop te doen...

Maar gewoon het idee om stalen handkappen op het stuur te zetten vind ik gestoord, die dingen zijn gevormd enorm sterk, en net zo zwaar dat je ze wel goed vast moet zetten. En 80 euro kosten ze heus niet als je een beetje kan Ebayen moet je voor een kwart/de helft max. wel klaar zijn.
Hoofdzaak is dat ik ze gewoon zelf wil bouwen. Daar gaat niets aan veranderen :)
Voorlopig ben ik van plan om gewoon staal te gebruiken, maar als er teveel mensen denken dat het niet goed komt, dan ga ik (zoals eerder vermeld) een dragende constructie maken & de rest uit plastic.
Het wordt ZOWIEZO een eigenbouwprojectje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan