Zelfbouw handkappen

Flippedewip Van Appekezam

Die hard MF'er
11 feb 2010
672
0
Linden - België
Goedenavond allen!

Edit: intussen is de eerste versie gebouwd! :) Op naar pagina 3 & 4 voor foto's & update! ;)
Edit2: tweede versie is onderweg *D


Ik zit met een vraagje :) Heb zelf handkappen ontworpen (nog steeds lelijk, maarbon ;) ) in Solid Edge. Nu zou ik deze gaan fabriceren uit plaatstaal.
Volgens het programma zou het gewicht van één kap op 1,2 kilo uitkomen. Dit lijkt me wat veel om aan de uiteinden van je stuur te bevestigen... Neen?
Gaat dit m'n stuureigenschappen beïnvloeden?
Zoja: hoe? :)


De reden waarom ik staal kies is omdat ik dit mooi kan slijpen in de vormen die ik wil & daarna aaneenlassen. Dacht eerst aan plastic, maar dan moet ik met mallen enzo aan de slag, heb ik niet veel zin in...

Een andere optie is natuurlijk een dragende structuur te maken uit plaatstaal & de handkap zelf uit plastic.

Wat denken jullie? :)

edit: handkappen kopen is geen optie, zijn niet beschikbaar of passen niet...
edit2: kopen & aanpassen doe ik niet zou ook gewoon een project zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Als je ooit naar voren geslingerd wordt, zit je hand knel tussen de kap en het handvat. Dan moet ie wel meegeven of breken. Kan je hem niet aan een enkele kant vastzetten , in plaats van zowel aan de spiegel als het stuureinde, zoals bv. op de NX

Honda NX 650 Dominator

Louisde heeft ze aan 2 kanten vast. Zit ook een lampie in, als je toch aan het klussen bent, voor de contourverlichting of zo

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
 
Als je ooit naar voren geslingerd wordt, zit je hand knel tussen de kap en het handvat. Dan moet ie wel meegeven of breken. Kan je hem niet aan een enkele kant vastzetten , in plaats van zowel aan de spiegel als het stuureinde, zoals bv. op de NX

Honda NX 650 Dominator

Louisde heeft ze aan 2 kanten vast. Zit ook een lampie in, als je toch aan het klussen bent, voor de contourverlichting of zo

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit
Daar heb je een punt... Ik ga morgen ofzo maar 'ns wat krachtberekeningen maken. Zien of het inderdaad mogelijk is met 1 ophangpunt. Vrees alleen dat ik dit dan zwaar ga moeten verstevigen, anders blijft het niet omhoog :)

Eventueel kan ik één ophangpunt uit staal maken, dat draagt dan al het gewicht. Vervolgens de andere kant uit plastic oid, zodat de kap niet beweegt door de wind, maar wel kan afbreken bij een ongeval... Of is dat helemaal uit den boze? :)

Die lampjes heb ik ook al over zitten denken, maar dat ga ik voorlopig niet doen. Misschien later nog toevoegen :) Kan altijd nog eens opnieuw beginnen hé ;)
 
~
Of als je het leuk vind om te doen, het je hobby is, je graag een persoonlijke tint aan je motor wilt geven, de bestaande net niet zijn/is wat je zoekt, je op verjaardagen graag wilt vertellen dat je helemaal zelf je handkappen hebt gemaakt, je de leverbare producten te duur vind voor wat je krijgt.

Reden genoeg dus om het wel te doen.
Ik vind 1,2 kg best zwaar, maar ik denk niet dat het problemen gaat geven bij het rijden.
Hoe dik plaatstaal ga je gebruiken?

[/qoute]

Persoonlijke dingen zijn niet te koop ;) .
 
Handkappen kopen geen optie?

Setje van een V-strom 650 (kabel koppeling) of 1000 (hydr. koppeling) kost ongeveer 4 tientjes en is voor een normaal stuur ontworpen. Inclusief bevestigingsmaterialen. Eventueel beetje aanpassen en je hebt een paar prima kunststof handkappen.
 
scheer jullie weg aasgieren! :P ;) tenzij je een mening hebt over m'n eigenbouw handkappen natuurlijk :+
Het begon (alleen) met interesse voor het topic zelf inderdaad.
Gewoon doen die kappen, het houdt je lekker bezig.
Handig en veilig is het niet, maar Einstein is ook ergens begonnen. ;) *O*
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :Y

Gegroet! :W

harnas.jpg
 
Handkappen kopen geen optie?

Setje van een V-strom 650 (kabel koppeling) of 1000 (hydr. koppeling) kost ongeveer 4 tientjes en is voor een normaal stuur ontworpen. Inclusief bevestigingsmaterialen. Eventueel beetje aanpassen en je hebt een paar prima kunststof handkappen.
ga het nog 1 keer zeggen, zet het ook zo ineens in de op:

handkappen kopen wil ik niet doen om 2 redenen:
- ik geef geen 80 euro of meer (of minder) uit om dan meteen het mes erin te zetten
- dit is tevens een projectje voor me, bouw graag onnuttige meuk :)
heb zo ook al een dragende constructie voor m'n takel gemaakt in m'n werklpaats, gereedschap zelf gemaakt... Kan je toch ook allemaal kopen?
Punt is gewoon dat ik het ZELF wil doen :)
 
Het begon (alleen) met interesse voor het topic zelf inderdaad.
Gewoon doen die kappen, het houdt je lekker bezig.
Handig en veilig is het niet, maar Einstein is ook ergens begonnen. ;) *O*
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. :Y

Gegroet! :W

[afbeelding]
Hey, stop met m'n idee te stelen, m'n volgende project was een full-body armour voor op de moto, allemaal plaatstaal! :+

Maar even serieus: denk je echt dat het zo onveilig is?
Langs de ene kant denk ik van wel, als je er idd overvliegt kan je blijven hangen
Maar langs de andere kant, hoe vaak vlieg je over je stuur & blijf je dat vasthouden? Ben trouwens niet overtuigd of plastic wél zou afbreken in zo'n geval. Als je gewoon op je plaat gaat dan zijn ze natuurlijk kapot als het van plastic is. Daar heb ik dan toch net een voordeel, nee? O-)
 
Hey, stop met m'n idee te stelen, m'n volgende project was een full-body armour voor op de moto, allemaal plaatstaal! :+

Maar even serieus: denk je echt dat het zo onveilig is?
Langs de ene kant denk ik van wel, als je er idd overvliegt kan je blijven hangen
Maar langs de andere kant, hoe vaak vlieg je over je stuur & blijf je dat vasthouden? Ben trouwens niet overtuigd of plastic wél zou afbreken in zo'n geval. Als je gewoon op je plaat gaat dan zijn ze natuurlijk kapot als het van plastic is. Daar heb ik dan toch net een voordeel, nee? O-)
Ik zat zelf meer te denken aan het stuur wat op je handen valt, of inderdaad het ombuigen bij een impact. En het bull bar/hamer idee bij het scheppen van andere weggebruikers. :)

In ieder geval moet de vorm zo zijn dat de motor er goed mee kan glijden bij een val.

Voor het ombuigen kan je er wellicht nog een profiel inzetten aan de binnenkant.
Of wat busjes tussen de onder en de bovenkant.
Het is toch al een erg lichte contructie. ;)
 
Ik zat zelf meer te denken aan het stuur wat op je handen valt, of inderdaad het ombuigen bij een impact. En het bull bar/hamer idee bij het scheppen van andere weggebruikers. :)

In ieder geval moet de vorm zo zijn dat de motor er goed mee kan glijden bij een val.

Voor het ombuigen kan je er wellicht nog een profiel inzetten aan de binnenkant.
Of wat busjes tussen de onder en de bovenkant.
Het is toch al een erg lichte contructie. ;)
Is inderdaad niet zo handig om andere weggebruikers te scheppen... Zal er nog wat stalen pennen oplassen, worden ze ineens gespiest :+
Wel een goed plan om een profiel aan de binnenkant te zetten! Maar dat ga ik achteraf bekijken. Ben nu een programma aan het downloaden (Femap) waarmee ik een volledige analyse kan doen van wat er gebeurt bij krachten op een of ander.
Hiermee ga ik allereerst kijken of de dragende constructie stevig genoeg is, de wind niet teveel weerstand gaat bieden, en wat er gebeurt als ik met m'n volle gewicht tegen 80 per uur ofzo tegen de grond ga. Als het er nog enigzins heel uitziet ga ik het bouwen :)

Moest het toch tegenvallen als het af is, dan kan ik nog steeds de handkap zelf ombouwen tot een mal, om er dan een plastic versie van te maken. Heb ik zeker nog wel genoeg te doen de komende dagen (weken?) :)
 
Klinkt ook idioot dat scheppen, maar ze houden er bij het ontwerp van bullbars wel rekening mee. ;)

Nou keep on the good work, graag was screendumps van dat stress berekeningsprogramma. :}
screendumps volgen zeker :) Maar waarschijnlijk pas vrijdag of zaterdag, heb morgen stiekem nog een examen B|
Zowiezo begin ik zaterdag ook aan de fabricage, normaal volgen er in de loop van volgende week dus wat productiefoto's :)
ohja en ik ga er zowiezo ook voor zorgen dat alle randen mooi rond zijn, niets scherp of uitstekend. Dus als ik dan een voetganger oid raak, dan gaat het normaal zelfs minder pijnlijk zijn dan zonder de kappen (zo'n remhandle in je zij is ook niet je van het) :)
 
Laatst bewerkt:
screendumps volgen zeker :) Maar waarschijnlijk pas vrijdag of zaterdag, heb morgen stiekem nog een examen B|
Zowiezo begin ik zaterdag ook aan de fabricage, normaal volgen er in de loop van volgende week dus wat productiefoto's :)
ohja en ik ga er zowiezo ook voor zorgen dat alle randen mooi rond zijn, niets scherp of uitstekend. Dus als ik dan een voetganger oid raak, dan gaat het normaal zelfs minder pijnlijk zijn dan zonder de kappen
:9~
(zo'n remhandle in je zij is ook niet je van het) :)
Nee maar die zijn ook berekend op breken, en voor de rest ook superglad afgewerkt. :Y
Maar je hebt wel een punt. ;)
 
Gewoon lekker doen :)

Buiten de gebaande wegen gaan is in mijn ogen alleen maar goed ;)

En ja, bijkomend voordeel... dan hoef jij die plastic handkappen van ca-gi-va mito niet en ben ik ook blij O-)
 
Eventueel kan ik één ophangpunt uit staal maken, dat draagt dan al het gewicht. Vervolgens de andere kant uit plastic oid, zodat de kap niet beweegt door de wind, maar wel kan afbreken bij een ongeval... Of is dat helemaal uit den boze? :)

of het ophangpunt (of zelfs allebei?) zo construeren dat hij makkelijk losschiet naar voren. Hoef je verder niet veel te veranderen

In ieder geval moet de vorm zo zijn dat de motor er goed mee kan glijden bij een val.
Of dat ze loslaten
 
of het ophangpunt (of zelfs allebei?) zo construeren dat hij makkelijk losschiet naar voren. Hoef je verder niet veel te veranderenOf dat ze loslaten
Als ik het ophangpunt zo maak dat het losschiet naar voren, kan dat dan ook niet gebeuren bij trillingen en dergelijk? Wat een héél snelle optie is: het bevestigingsgaatje 'open' laten. Dus u-vormig. Zou dat genoeg zijn?

edit: zoiets dus
full


edit2: de analyse van de krachten e.d. die erop gaan inwerken gaat nog even moeten wachten, duurt verdomt lang om in te stellen dat programma :/
Ga het waarschijnlijk gewoon bouwen, dan analyseren op computer & verstevigen waar nodig :)
 
Laatst bewerkt:
aluminium??
hmmm... Kun je zeker niet zelf lassen.
(ik ook niet hoor)
Veel succes bij het brouwen van deze handkappen
En als het niet wil lukken heb je altijd nog van die beren poten. soort van grote zak die je om je stuur hangt. En er vervolgens met je handschoenen in kunt. (geen idee hoe ze die noemen.)
 
aluminium??
hmmm... Kun je zeker niet zelf lassen.
(ik ook niet hoor)
Veel succes bij het brouwen van deze handkappen
En als het niet wil lukken heb je altijd nog van die beren poten. soort van grote zak die je om je stuur hangt. En er vervolgens met je handschoenen in kunt. (geen idee hoe ze die noemen.)
Alu kan ik idd niet lassen :) (simpele elektrodelaspost) en alu heb ik ook niet liggen.
Dat is een plan voor later ;) Als er meer financiële ruimte is maak ik ze opnieuw uit alu :)
Van die zakken, dát zou ik nu eens niet vertrouwen :/ Daar blijf je toch zeker in vasthangen als er wat gebeurt?
En het staat ook lullig op een motor vind ik, is eerder iets voor een Vespa ofzo :+
 
Als ik het ophangpunt zo maak dat het losschiet naar voren, kan dat dan ook niet gebeuren bij trillingen en dergelijk? Wat een héél snelle optie is: het bevestigingsgaatje 'open' laten. Dus u-vormig. Zou dat genoeg zijn?

edit: zoiets dus
[afbeelding]

edit2: de analyse van de krachten e.d. die erop gaan inwerken gaat nog even moeten wachten, duurt verdomt lang om in te stellen dat programma :/
Ga het waarschijnlijk gewoon bouwen, dan analyseren op computer & verstevigen waar nodig :)


Krachten berekenen? voor een handkapje?
Kheb het ooit voor m'n kroonplaten gedaan....kleine check.

Maar wat voor belasting wil je op je handkappen zetten dan?

in mijn ogen, hoe sterker je handkap is....hoe strakker je handen klem kunnen komen te zitten ...bij een hele ongelukkig val.

Dus sterker=gevaarlijker (in dit geval),
een stukkie plastic lijkt me echt stukken beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan