Zephyr 750 leerproject vragentopic

Ja, die witte vind ik ook ergens het mooist. Heeft iets speciaals denk ik. Ben nog niet uit wat voor een tekening qua belijning het moet worden. (toekomstmuziek)

dit heeft ook wel wat: wit met zilver/grijs:

kleur06.jpg


en als we toch aan het sjoppen zijn:

vorm_edit.jpg


alleen nu wordt de achterkant wat lang. Dus dan moet je het zitje gaan inkorten. Kun je net zo goed zelf een zitje gaan polyesteren.. Toekomstmuziek, zei ik al geloof ik :X
 
over die distributie: een boel mensen zetten er uiteindelijk een handmatige spanner op. Is dat iets dat helpt?

Ook zou het kunnen zijn dat de carburateurs slecht zijn afgesteld.. daardoor kan de motor onregelmatig lopen, en zou de primaire ketting kunnen rammelen. (en dus niet eens de distributieketting)

Is het zo dat als de distributieketting rammelt, dat het dan heel regelmatig is? en dat de primaire ketting zo af en toe tikt? Want dan is mijn gerammel meer van de laatste categorie. Kan hem helaas nog even niet starten, want de tank ligt er vanaf. Moet eerst die een beetje schoonmaken (hoop troep erin) en kijken of ik het kraantje kan fixen. (loopt altijd door, meer of minder, maar er zit niet echt een 'uit' stand op.

gr


Hallo, nwe kraantjes is wel aan te komen rond de 50 / 60,- Euro.
Als de ketting meer lawaai maakt dan je lief is kun je het carterdeksel er ook uithalen en checken of er geen brokstukken van de geleiding onderin liggen die afgebroken zijn. Je zult niet de 1e zijn die dat aantreft...
Die handmatige kettingspanner moet je wel bijstellen controleren af en toe, als de ketting meer herrie gaat maken ben je zomaar te laat...



Wouter
 
DE KETTING

Op een website gevonden (waar je kettingen kunt bestellen per type motor) dat mijn motor 106 schakels in de ketting heeft zitten.

Officiele telling van mijn eigen fiets heeft er 108. Dus ik moet er twee tussenuit halen.

Ik denk toch dat ik gewoon voor een goedkope ponsset ga, schijnt niet te hoeven, maar vind het toch een veiliger gevoel..
 
SCHOKBREKERS..

Zoals al eerder vermeld, ze lekken. Moriwakid vertelde al dat marktplaats een risico is: nl dat je nog steeds slechte schokbrekers krijgt. De vorige eigenaar heeft deze schokbrekers ook via ebay gekocht, en deze waren dus niet goed. Dat risico ga ik niet lopen.

Ik heb een tutorial gezien waar mensen ze zelf reviseren, maar dat lijkt met toch niet zo praktisch. Het is toch iets wat nogal precies moet, en het heeft nogal invloed op het rijgedrag.

Dus ik ga goedkope nieuwe halen? Of toch reviseren?

Eerst maar eens uizoeken hoeveel het kost om deze te laten reviseren. Als dat enigszins onder de prijs van nieuwe blijft, dan gaan we dat maar doen.

schokbrekers.jpg
 
DE TANK.. is deze nog goed

Heb hem helemaal leeg gemaakt, en hij staat nu te luchten.. Ondertussen ook het kraantje en de sensor voor de benzinemeter eruit gehaald. En de vraag is: Is deze tank nog goed? En kan ik hem beter helemaal een tank cure geven? of is alleen ontroesten en vullen met benzine genoeg? Ik heb niets van lekkende benzine gemerkt, dus heeeel erg is het niet (hoop ik) Maar toch, er zit een hoop roest, vooral onder de tankdop en bovenin de tank. (onderaan is het nog redelijk goed, op een paar puntjes na.)

Roest aan de buitenzijde onderkant:
tank01.jpg


Tankdop roest onder de dop:
tank02.jpg


Binnenkant roest:
tank03.jpg
tank04.jpg


De bezine die eruit kwam was in ieder geval behoorlijk smerig:
tank_benzine.jpg
 
zijdekjes.jpg


Deze zijn net binnen! Twee zijdekjes ergens kunnen vinden, even stickers verwijderen, en als de tank dan klaar is, kan het geheel naar de spuiter. (als ik geld heb gespaard.. maar voorlopig toch geen rijlessen ivm het weer, dus kan ik lekker doorklussen)

Shit, de inkomstenbelasting moet nog de deur uit! :/
 
Leuk project! Zijn inderdaad leuke motoren weet ik uit ervaring :)

Doet je remlicht het inmiddels al wel dan?
Heb volgens mij hier nog een schakelaar liggen voor voetrem.
(nieuw in verpakking)
 
M'n remlicht doet het nog niet.. Maar ben er achter dat dat is omdat er alleen maar een veer ontbreekt die de voetrem aan de schakelaar vastmaakt..

Kan ook nergens een koplamp vinden. Misschien maar gewoon een nieuwe standaard kopen en die passend maken..
 
Ik merk dat ik van hot naar haar ga met mijn reparatiewerkzaamheden, ik pruts en kijk veel, lees veel op andere topics, maar echt vooruitgang boekt het niet.

Ik bestel ook steeds wat dingetjes via Ebay ed. maar ik heb niet echt een goed overzicht gemaakt van wat ik allemaal wil/moet doen voordat de motor rijdt. (alles los bestellen levert trouwens ook een boel verzendkosten op)

Dus hier mijn To Do Lijstje:

[edit]heb m verplaatst naar de OP[/edit]

Electra koplamp fixen
nieuwe Knipperlichten installeren
Knipperlichtrelais repareren (condensator)
Nieuwe claxon installeren
Veertje Remlichtschakelaar

Ketting inkorten
Klinkschakel erop.
klinkschakel vervangen door dichte en passende klinkschakel
Evt achterbrug lager inspecteren.

tank uit elkaar halen
Tank Blank schuren en inspecteren.
Tank plamuren en schuren (deukjes)
Tank Ontroesten + coaten
brandstofkraan inspecteren
Brandstofkraan reviseren

Carburateurs eruit halen
Carburateurs inspecteren
Nieuwe inlaatspruitstukken + ringen
Nieuwe luchtfilter

Olie carter inspecteren
Olie filter vervangen
Olie verversen
Nieuwe plug plus pakking

Spiegels installeren
Plastic delen klaarmaken voor spuiten
Tank klaar voor spuiten
kleurstelling: 1 kleur, 2 kleuren, 1 kleur + sticker?
laten spuiten.. of zelf?

Nokkenaskettingspanner inspecteren
Nokkenasketting inspecteren (pakking)
Kleppen inspecteren plus stellen?

nieuw Achterspatboard gedeelte maken (long term)
nieuw achterlicht cafe racer stilo (long term)
remmen reviseren, + kleurtje spuiten (long term)

Eerst moet ik dus echt even wat dingen uit elkaar halen en gaan kijken wat ik allemaal precies moet vervangen. Vervolgens een boodschappenlijst maken, en dan in 1 keer de hele hap bestellen. (of in een paar happen)

Ow ja, en mn rijbewijs halen.. gaat ook nog een flinke duit kosten -O-
 
Laatst bewerkt:
Voor het rijklaar maken van een brik zou ik de volgende volgorde een beetje aanhouden.

1. Zorgen dat het blok loopt.
2. Zorgen dat het rijwiel wat veilig is (dus remmen, ketting, banden)
3. Zorgen dat het blok GOED loopt.
4. Zorgen dat het rijwiel er goed uitziet! :)
 
thanks voor de reality check!

1. Het blok loopt sowieso al :)
2. Ketting wordt aan gewerkt, banden zijn nieuw, remmen doen het (moet ik wel nog naar kijken, lopen een beetje aan geloof ik, maar dat is lange termijn)
3. Goed loopt.. Tsja, er is een klein rammeltje, en er was een valse lucht issue door de inlaatspruitstukken. (vermoedelijk)
4. I'll try!
 
Gisteravond tot laat verder gewerkt. (hopelijk aan punt 3 van mijnheer NaakteWaarheid) Heb de nokkenaskettingspanner uit elkaar gehaald. Daarvoor moesten de carburateurs eruit (spannend!), en het luchtfilter. Die carburateurs liggen te wachten op inspectie. (even wat meer youtube filmpjes kijken over carburateurs, en nog wat brikken topics lezen. (voor de moed))

De spanner is in ieder geval een mooi dingetje. Heb een schematische foto gemaakt (ter herinnering) over hoe die jongen in elkaar zit.

spanner1.jpg


toen ik hem eruit haalde leek het alsof hij op zijn eind zat (dik versleten ketting dus) Echter, tijdens het demonteren schoot hij nog een stukje verder.

Hoe het systeempje volgens mij werkt, is dat de (op de foto) horizontale wig 90o tov de verticale wig op elkaar drukt. De verticale gaat het blok in en drukt tegen de geleider, en door de zijwaardse druk van de horizontale kan ie dan alleen nog maar verder naar binnen (als de ketting verder oprekt.)

Nadeel van het systeem is volgens mij dat de twee horizontale vlakken ook aan elkaar kunnen plakken, of dat het systeempje door de zijwaardse druk ook tegen de wand van het huis kan blijven plakken. Daardoor kan de verticale stang aan het eind van zijn veerweg (als de veer minder sterk is) vermoedelijk blijven steken en functioneert de spanner niet meer)

Het losdraaien van de grote zijschroef van de spanner en het er met een tangetje even uittrekken van het horizontale wiggetje zou dat ook moeten oplossen.. (nu moest ik hem helemaal uit elkaar halen)

Bij het in elkaar zetten moet je volgens mij de wig aan de zijkant nog niet installeren, want dan schroef je hem er op de maximale stand in, en sloop je je ketting. Dus eerst de spanner (met nieuwe pakking) erop gezet, vervolgens pas de zijschroef met het wigje en veertje die daarin horen.

spanner2.jpg


Klaar! hopen dat het rammelen nu over is.

Uiteindelijk zal er ook wel een nieuwe ketting in moeten, maar ik hoop dat hij voorlopig nog effe doorgaat. Dan moet het hele blok open, en moet ik ook eerst kijken hoe de andere onderdelen eruit zien. Nokkenassen, krukas, speling op cylinders etc etc. Is volgens mij best een duur en tijdrovend procesje en de motor misschien niet meer waard. Misschien ben ik er volgende winter wel zo aan gehecht dat ik hem helemaal ga reviseren. Voor nu proberen we het gewoon zo..

gr

Wouter
 
Laatst bewerkt:
thanks rene! Mocht je suggesties of opmerkingen hebben dan hoor ik het sowieso graag, alle info die ik kan gebruiken is welkom!
 
Nieuwe spiegels zijn binnen gekomen. Niet de mooiste, maar wilde eerst voor een standaard noob setje gaan. Kan ik mooi kijken wat ik nu precies nodig vind qua spiegels, voordat ik allemaal dure leipe bar end spiegels ga kopen die misschien wat minder praktisch zijn.

spiegels.jpg


Ben voor zwarte gegaan, want ga nog meer dingen op mijn motor zwart maken. Veel chroom onderdelen zijn toch een beetje aan het roesten. Denk aan: dekseltjes vacuumkamer carburateurs, toerental- en snelheidsmeterbehuizing, koplamp. Uiteindelijk gaan die in ieder geval (mat)zwart worden, misschien nog gecombineerd met zwart gespoten deksels van ketting, bak, carter en ontstekingstiming.
 
Een tijdje geleden kwam ook een nieuwe schakel binnen voor de ketting. (deze was twee schakels te lang; standaard zitten er 106 schakels in)

Via motorketting.nl heb ik geprobeerd om een klinkschakel te krijgen, maar ze hadden mijn merk niet. De verkoper zei dat ik het wel met een schakel kon proberen die zij verkopen. Beetje een risicotje, maar hij wilde hem wel zonder verzendkosten versturen. (was maar 5 euro)

ketting_schakel.jpg


Ik dacht dat een klinkschakel een schakel was die geklonken moest worden, en dat met zo'n visje dat dat een snelschakel was of zo. Heb in ieder geval een visje binnen gekregen. Toch maar geprobeerd. Na meten leken de schakels overeen te komen qua maten. Maar na installatie blijkt het andere merk een binnenasje te hebben dat een fractie dikker is. Daardoor klemt het wat meer dan de originele schakels. (je ziet ook dat die schakel niet helemaal recht komt te hangen in de foto.

Heb er geen vertrouwen in. Na intensief zoeken op het web (had ik beter eerder kunnen doen, en niet meteen in de telefoon gaan hangen) blijkt er een shop hier in eindhoven te zijn. (motohuis eindhoven of zo) die Tsubaki dealt. Daar gaan ze er eentje voor mij bestellen (hadden hem ook niet meer op voorraad) Ze raadden me ook aan om toch een klinkschakel te nemen die je moet klinken zeg maar. Voor motoren vanaf 500cc doen ze dat eigenlijk altijd.

Nu weer wachten op de nieuwe schakel.
 
Ik lees in veel brikken topics dat de carburateurs helemaal vol met zooi zitten. Ook staat de motor al een tijdje stil, en dan kan er ook weer allemaal aanslag ontstaan.

Omdat ik nu toch de carburateurs eruit heb gehaald voor de kettingspanner, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, en ben de carburateurs van binnen gaan bekijken.

de vorige eigenaar had al een inline brandstoffilter geinstalleerd (gelukkig) Daarin zal wel veel roestige zooi, misschien maar een nieuwe halen, of kun je zo'n filter schoon maken. (of mag ie zelfs nog veel voller?

brandstoffilter.jpg


Carburateur van binnen. De sproeiers zagen er iig nog goed uit. Mooi ronde gaatjes te zien als je ze tegen het licht houdt. Ook in de vacuum kamers is er niets spannends te vinden. Rubbers zijn goed en geen rotzooi. (komt daar ook niet zo snel denk ik)

vlotterkamer2.jpg


In de vlotterbakjes zit wel een beetje troep. Niet veel, en makkelijk weg te halen met wat benzine en een papiertje. Niks aangekoekts, dus weet niet of ik helemaal met carb cleaner aan de slag moet nu.

vlotterkamer.jpg


Al met al was het vooral goed om even te kijken hoe eea in elkaar zit. Vooral omdat er toch wel redelijk wat roodbruine prut onderin de carburateur, lijkt het me toch wel belangrijk om de tank goed schoon te krijgen.

gr

Wouter
 
Wat die knipperlichten betreft, minder watt is langzamer (of helemaal niet) knipperen. Tenminste bij een heel basic knipperlicht relais.

En kawasaki's (zeker de oudere) waarvan de nokkenasketting/kettingspanner niet rammelt is stuk :) Ik heb een paar jaar een oude GT550 gehad, wat op zich wel een vergelijkbaar blok is, en dat rammelde dat het een lieve lust was. Maar het werd niet erger en bij 120000km was er nog steeds niets kapot gegaan. Dus...
 
Wat die knipperlichten betreft, minder watt is langzamer (of helemaal niet) knipperen. Tenminste bij een heel basic knipperlicht relais.

En kawasaki's (zeker de oudere) waarvan de nokkenasketting/kettingspanner niet rammelt is stuk :) Ik heb een paar jaar een oude GT550 gehad, wat op zich wel een vergelijkbaar blok is, en dat rammelde dat het een lieve lust was. Maar het werd niet erger en bij 120000km was er nog steeds niets kapot gegaan. Dus...

... dan heb ik nog een boel KM te gaan :]

Dank voor de geruststelling, ik zal in de gaten houden dat ie blijft rammelen. :+
 
Maak je al weer wat vorderingen ?
Hoe vordert je rijbewijs ?
Eens is het koude weer over en wil je :]
 
Dus dat is die OMA!!

Voor de zomer heb ik mijn rijbewijs gehaald. Ik heb het topic hier een beetje verwaarloosd. (vragen kun je toch beter stellen in het techniek forum, en mijn semi brik is een stuk minder interessant dan wat ik hier kan lezen.)

Twee weken geleden ben ik verhuisd, en heb ik dus met een goede harde deadline mijn motor in elkaar gezet.

De tank heb ik ontroest en gecured, dus die kan er voorlopig weer tegenaan. Uiteindelijk heb ik de tank en kappen allemaal oliezwart laten spuiten. Dat was het minst duur en ik vind het toch wel heel klassiek mooi. Vooral omdat de rest van de motor ook zwart gepoedercoated is.

Ketting klinken heb ik met een tooltje gedaan. Ik heb nog de knippers moeten herstellen, want mijn gefixte relais ging snel weer kapot. Ook heb ik de koplamp opnieuw gepolyesterd en gespoten. En toen kon ik m starten! Liep eigenlijk meteen! Top ding!

Uiteindelijk waren er nog een boel mooie klussen: afstellen van het stationairtoerental, afstellen van de gaskabels, nieuw brandstofslangetje en filtertje. Kraantje gereviseerd..

Maar hij doet het en de eerste kilometers zijn al gemaakt!! Wat een super ding, en hij rijdt lekker!!

zephyr_af.jpg
 
Inmiddels begint zich alweer een nieuw lijstje te vormen:

- het neutraal lampje brandt constant.
- het linksvoor knipperlicht krijgt teveel stroom mee door de koplamp en smelt (._.)
- en ik heb gemeten dat de schijfremmen helemaal onder aan hun marge zitten.. dat wordt een dure grap! Maar dan ga ik ook meteen roestvrijstalen remleidingen erop zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan