19, hahah qua velg maat precies tussen de 17 en 21Een standaard Rus velg is 19". Meest gebruikte Bandenmaat is 4.00 x 19. (Sovjet-banden waren 3.75x19, maar daarin is de keuze minimaal.)
Er zijn ook 18"wielen in omloop. Vroeger zaten die op Solo's. Tegenwoordig op een moderne Ural C en Ct-uitvoering
Deze begrijp ik niet helemaal. Je hebt een Ural-spanframe zie ik.Russische trommel rem is lastig te combinemen met schijf /olie druk rem.
Sorry, mijn foutDankje!!!
gewoon NL
spattert = spatbord of niet? volgens bij zit i goed, knipperlicht aan de buiten kant. wit licht er naast. foto is van voor genomen. maar laat naar weten als ik het verkeerd zie/doe
Ik snap wat je typt maar volgens mij zit er niets qua stangen en hevels en ook volgens mij geen bevestigingsogen /punten aan het frame.Deze begrijp ik niet helemaal. Je hebt een Ural-spanframe zie ik.
Bij een Ural-bak/frame hooit origineel ter hoogte van het rempedaal een hevel die de remkracht oppakt doordat die domweg onder het rempedaal steekt en middels een torsiestang/as de kracht onder de bak doorvoert, aan de wiel-kant zit weer een heveltje aan de stang die middels een stangetje de trommelrem/remsleutel bedient. Simpeler kan bijna niet. Voordeel is dat het rem-gebeuren van het span volledig los is(en blijft) van de motor en de remkracht-verdeling tussen achterwiel en spanwiel heel simpel af te stellen is door een gaffeltje bij het spanwiel iets in- of uit te draaien. Ik hoop dat de uitlag zo duidelijk is. Anders moet/kan ik er een paar foto's van maken straks voor het idee.
Zo ziet hij er ook niet helemaal uit. Ik zal vanavond eens onder mijn span rollen voor een paar plaatjes, dan kunnen we vergelijken.Zal wel een ouder ongeremd span geweest zijn. Ik heb trouwens nog wel een paar wielen liggen. Niet superrond misschien maar er slingeren hier nog wel een paar half naaf of volnaaf wielen rond.
Ik denk zelf ook dat het een ouder ongeremde spam betreft, super thanks voor je aan bod! zou mij niet verbazen als ik er bij je op terug kom.Zal wel een ouder ongeremd span geweest zijn. Ik heb trouwens nog wel een paar wielen liggen. Niet superrond misschien maar er slingeren hier nog wel een paar half naaf of volnaaf wielen rond.
Beloofd is beloofd..Ben benieuwd naar de foto's van onder je span!
Hier kan ik zeker wat mee, onder andere dat ik met zekerheid kan zeggen dat mijn frame af-fabriek remloos door het leven is gegaan.Beloofd is beloofd..
Aan het rempedaal zit een pin/uitsteeksel dat een hevel indrukt als je op de rem trapt:
Bekijk bijlage 1714529
rechts van de framebuis kun je nog de torsiestang zien die naar rechts onder de bak doorloopt.
aan de andere kant van de bak zie je die torsiestang weer terug. aan de voorkant, vlak voor de draaipunten van de swingarm:
Bekijk bijlage 1714533
het heveltje kun je beter van boven bekijken:
Bekijk bijlage 1714534
en bedient de trekstang die naar de rem-ankerplaat loopt. die rem-ankerplaat zit gewoon op de as geschoven en is tegen draaien gezekerd doordat er een "gleuf" in zit waar een lip van de swingarm in valt:
Bekijk bijlage 1714535
Lastig te zien. Het is was donker in het hok, niet het schoonst gepostste deel van de motor(sowiezo ben ik niet zo poetserig in deze tijd van het jaar) en een flits slaat alles een beetje "Plat" qua beeld
De remankerplaat van achteraf-boven gezien (met stelmogelijkheid):
Bekijk bijlage 1714532
en van achter-onder:
Bekijk bijlage 1714531
Bekijk bijlage 1714530
Hopelijk kun je hier iets mee.
Zeer mooi aanbod! wacht nog even met het op zoeken, ik moet/ga eerst de keus maken hoe ik het ga doen.Ik heb eventueel ook nog 1 of 2 russisch wielen liggen. (ural of dnepr geen idee)
Ik weet ook niet of ze rond zijn, zelf nooit iets mee gedaan. Van 1 weet ik dat alle spaken los zitten.
Als je wil zoek ik ze op en maak een paar foto's.
Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?Beloofd is beloofd..
Aan het rempedaal zit een pin/uitsteeksel dat een hevel indrukt als je op de rem trapt:
Bekijk bijlage 1714529
rechts van de framebuis kun je nog de torsiestang zien die naar rechts onder de bak doorloopt.
aan de andere kant van de bak zie je die torsiestang weer terug. aan de voorkant, vlak voor de draaipunten van de swingarm:
Bekijk bijlage 1714533
het heveltje kun je beter van boven bekijken:
Bekijk bijlage 1714534
en bedient de trekstang die naar de rem-ankerplaat loopt. die rem-ankerplaat zit gewoon op de as geschoven en is tegen draaien gezekerd doordat er een "gleuf" in zit waar een lip van de swingarm in valt:
Bekijk bijlage 1714535
Lastig te zien. Het is was donker in het hok, niet het schoonst gepostste deel van de motor(sowiezo ben ik niet zo poetserig in deze tijd van het jaar) en een flits slaat alles een beetje "Plat" qua beeld
De remankerplaat van achteraf-boven gezien (met stelmogelijkheid):
Bekijk bijlage 1714532
en van achter-onder:
Bekijk bijlage 1714531
Bekijk bijlage 1714530
Hopelijk kun je hier iets mee.
Naaf maakt niet veel uit bij Russen. De remtrommel heeft intern de zelfde gestandaardiseerde maat en de naaf heeft de zelfde standaard breedte bij Russen. Uitzondering is een M-72 naaf (werkt met smallere remschoenen).Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?
Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven
Dnepr gebruikt kabels voor het zijspanremmetje, altijd al. Vaak met een evenaar tussen achter en zijspanrem. werkt goed mits goed afgesteld. Ural doet het met stangetjes.Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?
Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven
Maakt het kwa remsysteem nog iets uit of je de volle naven hebt of de bloemkoolnaven?
Hevel en "anker" is wel hetzelfde systeem/manier?
Ik weet dat @Benno123 met een kabel remt (toch?) icm volle naven
Ik stuur je een prive berichtDie bollen zijn bevestigingskogels, de schaaldelen klem je daar omheen en met de bout en het moerdeel trek je de schaaldelen strak om de kogels. Prima bevestigingssysteem. Het verstelbare deel is inderdaad om de sporing van het span te bepalen. vaak is bij oudere russenframes de voorste kogel vast en de achterste stelbaar.
die kogels kun je van een bestaand motorframe halen (heb je meteen een subframe voor naast je motor te bouten) of losse kopen en aan een frame lassen. Bedenk je wel dat je eigenlijk niet aan het motorframe moet willen gaan lassen, zeker dat XT frame gaat wat te licht zijn om daar flink aan te trekken met een span. Ik zou er altijd een subframe naast hangen. vaak wordt dikwandige gaspijp gebruikt voor zulke frames. relatief gemakkelijk te verwerken en stevig genoeg. Het kan ook wel wat lichter hoor maar zeker geen CV buisje gebruiken, dat is te licht.
Had het in een eerder topic al aangegeven. Ik hbe hier bij het oud ijzer nog een Ural kopkleppermotor frame met kogels liggen, geen framenummer of kenteken
Ik zoek nog een paar van die bollenBevestiging: letterlijk en figuurlijk....
Ik heb bij het frame wel 2 van deze gekregen zie foto 1
Googelend en een beetje na denken kan ik mij voorstellen dat ze een bol moeten omklemmen.. foto 2 & 3 die bollen/ballen ben ik overigens niet... ik weet ook niet wat de officiële of geuzennaam voor ze zijn.
Mogelijk jullie wel over en ter overname
wat mij op viel:
Een van de pijpen waar de onderdelen in gaan van foto 1, daarvan is de buis telescopisch, wast te klemmen met twee bouten. Is dat om de hoek/stand van de zijspan te kunnen na stellen? die afstelling met die latten wat is her en der leest.