downsider
Offerings to the God of Speed
- 30 mrt 2008
- 34.967
- 21.681
MYRIAD klein maar fijnWelke metalband? Toevallig AC/DC of off topicbandje?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
MYRIAD klein maar fijnWelke metalband? Toevallig AC/DC of off topicbandje?
Die band herinner ik me wel, leuk bandje.
Ik ben met vrouwlief in '20 naar Zwitserland geweest en in '21 naar Zuid-Frankrijk, met een elektrische auto. Uitgerekend betaalde ik zo'n €80-€100 per 1000km, zonder abonnement. Maar goed, we hebben het over een paar tientjes per 1000km verschil op een vakantie. Niet iets waar ik me druk om zou maken.Net een artikel in de ANWB kampioen over met de electrische auto op vakantie gaan, het kan en heeft wat aandacht/planning nodig.
Wat ik vooral opvallend vond was dat de "brandstofkostten" tov snelladen nagenoeg gelijk waren per 1000 km
ze kwamen namelijk uit op
benzine 1000 km 139 euro (gemiddelde pompprijs 2,21)
diesel 1000km 115 euro (gemiddelde pompprijs 2.07)
laden zonder abonnement
allego 135 euro
fastnet 135 euro
ionity 154 euro
tesla gastladen 137 euro
Het kan alleen goedkoper wanneer je een abonnement neemt bij een van die partijen
fastnet is dan 99,50
ionity 86,00
tesla gastladen 120,00
Daar verdien je het dan echt niet op terug.
..
Naast al mijn vorige argumenten vind ik het ook apart dat een elektrische motor gelijk een ding van 30 rooitjes moet zijn .
Nee stel je voor dat je op iets rijd wat net 100 kan terwijl je nergens meer harder dan 100 mag in NL.
Verkeerde topic? Mijn Energica maakt geen foto's maar wordt soms wel gefotografeerdJa, plaatselijk ook hoog contrast.
Maar de kleuren zijn echt een van alles wat rommeltje.
Deels ook het licht ter plaatse, maar ik heb mijn bedenkingen bij de electronica/software.
De lens zal goed scherp zijn.
Nog wel, ik ben benieuwd hoe de wedstrijd over 5 jaar is.De restwaarde van die GS'sen is wel een andere rekensom.
MF storing. Je kijkt te snel.Verkeerde topic? Mijn Energica maakt geen foto's maar wordt soms wel gefotografeerd
Er komt een omslagpunt aan.Nog wel, ik ben benieuwd hoe de wedstrijd over 5 jaar is.
En rest waarde is altijd lastig vind ik, wanneer ik inruil is er altijd wel weer wat de waarde net even negatief beĂŻnvloed, bla bla bla..
Er komt een omslagpunt aan.
EV/ICE.
ik bedoelde dat 'men' gelijk uitgaat van een electrische motor van 30k .Je hebt het over de Energica, de Zero is volgens mij een redelijk stuk goedkoper.
Helaas is 30k tegenwoordig een "normale" prijs voor een "premium" merk.
BMW / Ducati zitten hier ook hoor.
In mijn keuze voor een nieuwe motor heb ik een offerte gehad voor een 1250 GS, scheelde echt bijna niets met de Energica.
Ducati heeft vele modellen die hier ruim overheen gaan zelfs.
En heb je wel eens rondgekeken hoeveel van de GS motoren er rijden in Nederland? Blijkbaar is 30k dan ook geen probleem.
Er zit nu eenmaal een dure accu in de Energica en er zitten ook premium onderdelen op. carbon spullen, Brembo's Ohlins enz.
Ja, duur, maar dat is vergelijkbaar materiaal ook. Qua onderhoud ben ik dan weer bijna niets kwijt nu.
Wow, dan kun je nog veel langer van de mooie omgeving genieten. Ik neem voor het gemak even aan dat je er voor vakantie bent. Prettige vakantie en geniet ervan.Nog een praktijkvoorbeeld.
Ik ben met de elektrische auto in Oostenrijk en natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe dat allemaal gaat.
Tipje van de sluier, nog veel mooier dan in Nederland. Hier komt ie echt tot z’n recht.
Afgelopen week ben ik via de Reschenpas elektrisch naar Italië gereden, en terug. Afstand was 214 km en daarvoor had de auto 33% SoC nodig.
Dat geeft een range van 640 km.
Dat ’vervalsen’ of extreem creatief manipuleren van de autonomie-getallen bij allerhande elektrische voertuigen is wat mij nu het meest wantrouwig maakt. Buiten dat ik zulks eigenlijk gewoon smerige leugens en oplichterij vind dewelke van meet af aan verboden en zéér streng bestraft zouden moeten worden denk ik dat zulke praktijken wel meer potentieel geïnteresseerde kopers doet afhaken. En dan wordt er nog niets gezegd van alle andere verdoken ’beperkingen’ zoals bv enkel een vol vermogen gedurende een bepaalde (zeer korte) tijd en enkel tussen bepaalde minimum en maximum temperaturen.. Ik koop liever geen kat in een zak.Zolang de huidige techniek niet verandert, vraag ik me echt af of het ooit iets gaat worden als tourmachine. Als ik kijk naar mijn auto als voorbeeld, volgens de fabriek een wltp van 341km..
En nu de praktijk, als de auto volledig is opgeladen geeft die 288km aan, of 302 in de Eco stand. De accu is ongeveer 42kwh groot qua bruikbaarheid.
Rijd je 80, verbruikt die +- 15kwh.
Rijd je 100, verbruikt die +- 18kwh.
Rijd je 135, verbruikt die +- 30kwh.
En je rijdt dus nooit de hele accu leeg, dus het resultaat hiervan is dat je dus een stuk minder ver komt dan je zou denken bij een volle accu.
Stel je wil nog 20% in je accu overhouden, in mijn voorbeeld zou er dan 33,6kwh voor gebruik overblijven.
Dus bij:
80 km/u kan je dan 224km rijden.
100 km/u kom je 186km ver.
135 km/u kom je maar 112km ver.
Geen idee wat zo'n energica doet bij deze snelheden, maar ik kan me voorstellen dat het net zo ongunstig is qua verbruik.
Mijn Energica Ribelle die een stuk meer vermogen en koppel heeft en minder stroomlijn doet nog geen 10 kWh bij 100 km/h, ik reken voor het gemak 10 kWh bij 100 km/h. Een stuk lager dan je auto wat ook logisch is gezien het veel lagere gewicht.Zolang de huidige techniek niet verandert, vraag ik me echt af of het ooit iets gaat worden als tourmachine. Als ik kijk naar mijn auto als voorbeeld, volgens de fabriek een wltp van 341km..
En nu de praktijk, als de auto volledig is opgeladen geeft die 288km aan, of 302 in de Eco stand. De accu is ongeveer 42kwh groot qua bruikbaarheid.
Rijd je 80, verbruikt die +- 15kwh.
Rijd je 100, verbruikt die +- 18kwh.
Rijd je 135, verbruikt die +- 30kwh.
En je rijdt dus nooit de hele accu leeg, dus het resultaat hiervan is dat je dus een stuk minder ver komt dan je zou denken bij een volle accu.
Stel je wil nog 20% in je accu overhouden, in mijn voorbeeld zou er dan 33,6kwh voor gebruik overblijven.
Dus bij:
80 km/u kan je dan 224km rijden.
100 km/u kom je 186km ver.
135 km/u kom je maar 112km ver.
Geen idee wat zo'n energica doet bij deze snelheden, maar ik kan me voorstellen dat het net zo ongunstig is qua verbruik.
Dat ’vervalsen’ of extreem creatief manipuleren van de autonomie-getallen bij allerhande elektrische voertuigen is wat mij nu het meest wantrouwig maakt. Buiten dat ik zulks eigenlijk gewoon smerige leugens en oplichterij vind dewelke van meet af aan verboden en zéér streng bestraft zouden moeten worden denk ik dat zulke praktijken wel meer potentieel geïnteresseerde kopers doet afhaken. En dan wordt er nog niets gezegd van alle andere verdoken ’beperkingen’ zoals bv enkel een vol vermogen gedurende een bepaalde (zeer korte) tijd en enkel tussen bepaalde minimum en maximum temperaturen.. Ik koop liever geen kat in een zak.
Dat ’vervalsen’ of extreem creatief manipuleren van de autonomie-getallen bij allerhande elektrische voertuigen is wat mij nu het meest wantrouwig maakt. Buiten dat ik zulks eigenlijk gewoon smerige leugens en oplichterij vind dewelke van meet af aan verboden en zéér streng bestraft zouden moeten worden denk ik dat zulke praktijken wel meer potentieel geïnteresseerde kopers doet afhaken. En dan wordt er nog niets gezegd van alle andere verdoken ’beperkingen’ zoals bv enkel een vol vermogen gedurende een bepaalde (zeer korte) tijd en enkel tussen bepaalde minimum en maximum temperaturen.. Ik koop liever geen kat in een zak.
Mijn Energica Ribelle die een stuk meer vermogen en koppel heeft en minder stroomlijn doet nog geen 10 kWh bij 100 km/h, ik reken voor het gemak 10 kWh bij 100 km/h. Een stuk lager dan je auto wat ook logisch is gezien het veel lagere gewicht.
De Experia zal daar dus met zijn stroomlijn/lager koppel/ vermogen verder mee komen, dat is logisch.
De Experia heeft 22,5 en 19 kWh nominaal, daar moet je sowieso 250 km mee komen, zou mij niets verbazen.
Ik heb de mijne een keertje helemaal leeg gereden (moest voor calibratie) en die hield het veel langer vol dan ik verwachte. (en serieus op invorder snelheid op de snelweg gereden om die accu leeg te trekken)
En waarom rij je niet leeg? Ik durf nu zeker met 3 a 4 % thuis te komen, ik heb al zoveel vertrouwen in de motor dat dat geen probleem is hoor.
De 420 km range geloof ik ook niet, dat zal een range zijn bij 80 km/h ofzo