Zou jij wel een elektrische motor willen of niet?

Wil jij een elektrische motor?

  • Ja, die zou ik graag willen hebben.

    Stemmen: 193 58,1%
  • Nee, die wil ik niet.

    Stemmen: 114 34,3%
  • Interesseert me niet.

    Stemmen: 25 7,5%

  • Totaal aantal stemmers
    332
Net een artikel in de ANWB kampioen over met de electrische auto op vakantie gaan, het kan en heeft wat aandacht/planning nodig.
Wat ik vooral opvallend vond was dat de "brandstofkostten" tov snelladen nagenoeg gelijk waren per 1000 km

ze kwamen namelijk uit op
benzine 1000 km 139 euro (gemiddelde pompprijs 2,21)
diesel 1000km 115 euro (gemiddelde pompprijs 2.07)
laden zonder abonnement
allego 135 euro
fastnet 135 euro
ionity 154 euro
tesla gastladen 137 euro

Het kan alleen goedkoper wanneer je een abonnement neemt bij een van die partijen
fastnet is dan 99,50
ionity 86,00
tesla gastladen 120,00

Daar verdien je het dan echt niet op terug.
Ik ben met vrouwlief in '20 naar Zwitserland geweest en in '21 naar Zuid-Frankrijk, met een elektrische auto. Uitgerekend betaalde ik zo'n €80-€100 per 1000km, zonder abonnement. Maar goed, we hebben het over een paar tientjes per 1000km verschil op een vakantie. Niet iets waar ik me druk om zou maken.
Ik zou met een elektrisch voertuig liever niet verder dan 1000km gaan, dat vergt m.i. teveel laden/tijd en planning.

Een elektrische motor ben ik zeker in geĂŻnteresseerd, mede doordat ik al een elektrische auto rijd. Economisch is zo'n ding zeer aantrekkelijk, voor bijvoorbeeld woon-werk. Voor priveritten lijkt het me ook wel wat. Maar ik zou niet zo snel met een groep benzinemotoren op vakantie gaan, met een elektrische motor. Ik zou dan constant het gevoel hebben men op te houden. Je bent continue op de actieradius aan het letten, niet te hard optrekken, niet te hard doorrijden etc.
 
..
Naast al mijn vorige argumenten vind ik het ook apart dat een elektrische motor gelijk een ding van 30 rooitjes moet zijn .
Nee stel je voor dat je op iets rijd wat net 100 kan terwijl je nergens meer harder dan 100 mag in NL.

Je hebt het over de Energica, de Zero is volgens mij een redelijk stuk goedkoper.
Helaas is 30k tegenwoordig een "normale" prijs voor een "premium" merk.
BMW / Ducati zitten hier ook hoor.
In mijn keuze voor een nieuwe motor heb ik een offerte gehad voor een 1250 GS, scheelde echt bijna niets met de Energica.
Ducati heeft vele modellen die hier ruim overheen gaan zelfs.

En heb je wel eens rondgekeken hoeveel van de GS motoren er rijden in Nederland? Blijkbaar is 30k dan ook geen probleem.
Er zit nu eenmaal een dure accu in de Energica en er zitten ook premium onderdelen op. carbon spullen, Brembo's Ohlins enz.

Ja, duur, maar dat is vergelijkbaar materiaal ook. Qua onderhoud ben ik dan weer bijna niets kwijt nu.
 
De restwaarde van die GS'sen is wel een andere rekensom. :)
 
Ja, plaatselijk ook hoog contrast. _O-
Maar de kleuren zijn echt een van alles wat rommeltje.
Deels ook het licht ter plaatse, maar ik heb mijn bedenkingen bij de electronica/software.
De lens zal goed scherp zijn. ;)
Verkeerde topic? Mijn Energica maakt geen foto's maar wordt soms wel gefotografeerd B|
 
Verkeerde topic? Mijn Energica maakt geen foto's maar wordt soms wel gefotografeerd B|
MF storing. Je kijkt te snel. _O-
Ik zat in een ander topic namelijk te tikken. :?
Ik edit het gelijk weg na het plaatsen en staat het er twee keer zie ik nu. 8)7
 
Er komt een omslagpunt aan.
EV/ICE. :Y
daily_picdump_4081_640_high_38.jpg
 
Je hebt het over de Energica, de Zero is volgens mij een redelijk stuk goedkoper.
Helaas is 30k tegenwoordig een "normale" prijs voor een "premium" merk.
BMW / Ducati zitten hier ook hoor.
In mijn keuze voor een nieuwe motor heb ik een offerte gehad voor een 1250 GS, scheelde echt bijna niets met de Energica.
Ducati heeft vele modellen die hier ruim overheen gaan zelfs.

En heb je wel eens rondgekeken hoeveel van de GS motoren er rijden in Nederland? Blijkbaar is 30k dan ook geen probleem.
Er zit nu eenmaal een dure accu in de Energica en er zitten ook premium onderdelen op. carbon spullen, Brembo's Ohlins enz.

Ja, duur, maar dat is vergelijkbaar materiaal ook. Qua onderhoud ben ik dan weer bijna niets kwijt nu.
ik bedoelde dat 'men' gelijk uitgaat van een electrische motor van 30k .
Persoonlijk vind ik een KTM Freeride wel een leuk concept maar ook te duur, niet voor wat het is maar wat ik het waard vind.
Een Surron zou ik wel een erg leuk speeltje vinden en ideaal als vervanger van mijn xr400.
Ook zo een Niu scooter met een top van 70 of 100 zou ik hartstikke leuk vinden en goedkoper als een SH300.
Dat 10% van de NL bevolking een GS kan betalen vind ik heel leuk voor hun, ik zou toch ruim een ton op de bank willen hebben eer ik aan dat soort speelgoed zou beginnen.
Maar zo verbaas ik mij net zo goed dat er hele volksstammen op electrische fietsen rondrijden waar je met een half getraind oog al kan zien dat die rond de 4000 euro kosten en meer, en als je verder kijkt naar de haarkleur waarschijnlijk met pensioen geld gekocht ;)
Daarom ben ik ook zo rijk, genoeg vrije tijd om te kunnen zien wat mensen doen zodra ze gepensioneerd zijn :P
 
Zonder 200Km bereik bij 160km/h en binnen 15 minuten rijden overal een plek om na 30 minuten weer 200Km verder te kunnen rijden. Zou ik er niet aan beginnen. Dat bereik is al een drama met m'n huidige elektrische auto, vooral als je sneller dan 100km/h gaat. Zou dit never op m'n motor willen.
 
Inmiddels staan er 2 testverslagen in Moto73 en Motoplus over de nieuwe Energica Experia.
Beide testverslagen geven een zeer positief oordeel over deze nieuwe "Groene toermotor".
Jawel....toermotor ! Hetgeen wij over het algemeen associëren met lange afstanden rijden.

OK, 420 in de stad gaat niemand rijden. Woon je in de randstad dan kun je wel een zeer ruim rondje langs de 4 grote steden maken......
Ruim 200 km bereik op de snelweg, al staat er niet bij welke snelheid je dan moet rijden.

Met andere woorden: In Nederland kom je hiermee een heel eind.
Na 2 uur rijden een wat langere pauze, Motor aan de snellader....en weer door.
Of het ook weggelegd is voor een toer door Europa is natuurlijk van geheel andere orde.

Ik denk dat ik maar eens ga proefrijden om dit te ervaren. Helaas is de Experia nog niet leverbaar.
En de aanschafprijs is ook wel een dingetje .... € 30.000,= +
 
Zolang de huidige techniek niet verandert, vraag ik me echt af of het ooit iets gaat worden als tourmachine. Als ik kijk naar mijn auto als voorbeeld, volgens de fabriek een wltp van 341km..

En nu de praktijk, als de auto volledig is opgeladen geeft die 288km aan, of 302 in de Eco stand. De accu is ongeveer 42kwh groot qua bruikbaarheid.

Rijd je 80, verbruikt die +- 15kwh.
Rijd je 100, verbruikt die +- 18kwh.
Rijd je 135, verbruikt die +- 30kwh.

En je rijdt dus nooit de hele accu leeg, dus het resultaat hiervan is dat je dus een stuk minder ver komt dan je zou denken bij een volle accu.

Stel je wil nog 20% in je accu overhouden, in mijn voorbeeld zou er dan 33,6kwh voor gebruik overblijven.

Dus bij:

80 km/u kan je dan 224km rijden.
100 km/u kom je 186km ver.
135 km/u kom je maar 112km ver.

Geen idee wat zo'n energica doet bij deze snelheden, maar ik kan me voorstellen dat het net zo ongunstig is qua verbruik.
 
Nog een praktijkvoorbeeld.
Ik ben met de elektrische auto in Oostenrijk en natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe dat allemaal gaat.
Tipje van de sluier, nog veel mooier dan in Nederland. Hier komt ie echt tot z’n recht.

Afgelopen week ben ik via de Reschenpas elektrisch naar Italië gereden, en terug. Afstand was 214 km en daarvoor had de auto 33% SoC nodig.
Dat geeft een range van 640 km.
 
Nog een praktijkvoorbeeld.
Ik ben met de elektrische auto in Oostenrijk en natuurlijk ben ik heel benieuwd hoe dat allemaal gaat.
Tipje van de sluier, nog veel mooier dan in Nederland. Hier komt ie echt tot z’n recht.

Afgelopen week ben ik via de Reschenpas elektrisch naar Italië gereden, en terug. Afstand was 214 km en daarvoor had de auto 33% SoC nodig.
Dat geeft een range van 640 km.
Wow, dan kun je nog veel langer van de mooie omgeving genieten. Ik neem voor het gemak even aan dat je er voor vakantie bent. Prettige vakantie en geniet ervan.
 
Zolang de huidige techniek niet verandert, vraag ik me echt af of het ooit iets gaat worden als tourmachine. Als ik kijk naar mijn auto als voorbeeld, volgens de fabriek een wltp van 341km..

En nu de praktijk, als de auto volledig is opgeladen geeft die 288km aan, of 302 in de Eco stand. De accu is ongeveer 42kwh groot qua bruikbaarheid.

Rijd je 80, verbruikt die +- 15kwh.
Rijd je 100, verbruikt die +- 18kwh.
Rijd je 135, verbruikt die +- 30kwh.

En je rijdt dus nooit de hele accu leeg, dus het resultaat hiervan is dat je dus een stuk minder ver komt dan je zou denken bij een volle accu.

Stel je wil nog 20% in je accu overhouden, in mijn voorbeeld zou er dan 33,6kwh voor gebruik overblijven.

Dus bij:

80 km/u kan je dan 224km rijden.
100 km/u kom je 186km ver.
135 km/u kom je maar 112km ver.

Geen idee wat zo'n energica doet bij deze snelheden, maar ik kan me voorstellen dat het net zo ongunstig is qua verbruik.
Dat ’vervalsen’ of extreem creatief manipuleren van de autonomie-getallen bij allerhande elektrische voertuigen is wat mij nu het meest wantrouwig maakt. Buiten dat ik zulks eigenlijk gewoon smerige leugens en oplichterij vind dewelke van meet af aan verboden en zéér streng bestraft zouden moeten worden denk ik dat zulke praktijken wel meer potentieel geïnteresseerde kopers doet afhaken. En dan wordt er nog niets gezegd van alle andere verdoken ’beperkingen’ zoals bv enkel een vol vermogen gedurende een bepaalde (zeer korte) tijd en enkel tussen bepaalde minimum en maximum temperaturen.. Ik koop liever geen kat in een zak.
 
Zolang de huidige techniek niet verandert, vraag ik me echt af of het ooit iets gaat worden als tourmachine. Als ik kijk naar mijn auto als voorbeeld, volgens de fabriek een wltp van 341km..

En nu de praktijk, als de auto volledig is opgeladen geeft die 288km aan, of 302 in de Eco stand. De accu is ongeveer 42kwh groot qua bruikbaarheid.

Rijd je 80, verbruikt die +- 15kwh.
Rijd je 100, verbruikt die +- 18kwh.
Rijd je 135, verbruikt die +- 30kwh.

En je rijdt dus nooit de hele accu leeg, dus het resultaat hiervan is dat je dus een stuk minder ver komt dan je zou denken bij een volle accu.

Stel je wil nog 20% in je accu overhouden, in mijn voorbeeld zou er dan 33,6kwh voor gebruik overblijven.

Dus bij:

80 km/u kan je dan 224km rijden.
100 km/u kom je 186km ver.
135 km/u kom je maar 112km ver.

Geen idee wat zo'n energica doet bij deze snelheden, maar ik kan me voorstellen dat het net zo ongunstig is qua verbruik.
Mijn Energica Ribelle die een stuk meer vermogen en koppel heeft en minder stroomlijn doet nog geen 10 kWh bij 100 km/h, ik reken voor het gemak 10 kWh bij 100 km/h. Een stuk lager dan je auto wat ook logisch is gezien het veel lagere gewicht.

De Experia zal daar dus met zijn stroomlijn/lager koppel/ vermogen verder mee komen, dat is logisch.
De Experia heeft 22,5 en 19 kWh nominaal, daar moet je sowieso 250 km mee komen, zou mij niets verbazen.
Ik heb de mijne een keertje helemaal leeg gereden (moest voor calibratie) en die hield het veel langer vol dan ik verwachte. (en serieus op invorder snelheid op de snelweg gereden om die accu leeg te trekken)

En waarom rij je niet leeg? Ik durf nu zeker met 3 a 4 % thuis te komen, ik heb al zoveel vertrouwen in de motor dat dat geen probleem is hoor.

De 420 km range geloof ik ook niet, dat zal een range zijn bij 80 km/h ofzo
 
Dat ’vervalsen’ of extreem creatief manipuleren van de autonomie-getallen bij allerhande elektrische voertuigen is wat mij nu het meest wantrouwig maakt. Buiten dat ik zulks eigenlijk gewoon smerige leugens en oplichterij vind dewelke van meet af aan verboden en zéér streng bestraft zouden moeten worden denk ik dat zulke praktijken wel meer potentieel geïnteresseerde kopers doet afhaken. En dan wordt er nog niets gezegd van alle andere verdoken ’beperkingen’ zoals bv enkel een vol vermogen gedurende een bepaalde (zeer korte) tijd en enkel tussen bepaalde minimum en maximum temperaturen.. Ik koop liever geen kat in een zak.

Lol, dan kun je helemaal niet meer kopen, van wasverzachter tot tandenborstel.
Alles is geweldig en de oplossing tot alle problemen in de wereld met als eindresultaat wereldvrede :')

Maar bij de EV is het alleen misdadig.

Mijn BMW auto (ICE) verbruikt olie, oh is normaal zolang het boven de 1 op 800 is mijnheer :o 1 op 10000 is geen verbruik bij een BMW.
Staat toch echt niets over in de folder.
En het verbruik is hoger dan in de folder. En mijn ongekende vrijheid (staat echt in de folder :')) moet ik ook nog tegenkomen _O-
Volgende wordt een EV iig :t
 
Dat ’vervalsen’ of extreem creatief manipuleren van de autonomie-getallen bij allerhande elektrische voertuigen is wat mij nu het meest wantrouwig maakt. Buiten dat ik zulks eigenlijk gewoon smerige leugens en oplichterij vind dewelke van meet af aan verboden en zéér streng bestraft zouden moeten worden denk ik dat zulke praktijken wel meer potentieel geïnteresseerde kopers doet afhaken. En dan wordt er nog niets gezegd van alle andere verdoken ’beperkingen’ zoals bv enkel een vol vermogen gedurende een bepaalde (zeer korte) tijd en enkel tussen bepaalde minimum en maximum temperaturen.. Ik koop liever geen kat in een zak.

Het verbruik van elektrische auto’s wordt niet eens door de fabrikant zelf bepaald.

Het verbruik wordt bepaald door de gestandaardiseerde WLTP cyclus die elk model van elk merk moet doorlopen.
 
Mijn Energica Ribelle die een stuk meer vermogen en koppel heeft en minder stroomlijn doet nog geen 10 kWh bij 100 km/h, ik reken voor het gemak 10 kWh bij 100 km/h. Een stuk lager dan je auto wat ook logisch is gezien het veel lagere gewicht.

De Experia zal daar dus met zijn stroomlijn/lager koppel/ vermogen verder mee komen, dat is logisch.
De Experia heeft 22,5 en 19 kWh nominaal, daar moet je sowieso 250 km mee komen, zou mij niets verbazen.
Ik heb de mijne een keertje helemaal leeg gereden (moest voor calibratie) en die hield het veel langer vol dan ik verwachte. (en serieus op invorder snelheid op de snelweg gereden om die accu leeg te trekken)

En waarom rij je niet leeg? Ik durf nu zeker met 3 a 4 % thuis te komen, ik heb al zoveel vertrouwen in de motor dat dat geen probleem is hoor.

De 420 km range geloof ik ook niet, dat zal een range zijn bij 80 km/h ofzo

De vraag voor mij zou zijn, wat doet een Experia tussen de 140 en 160km/u, als je langere afstanden moet overbruggen.
Ik vermoed dat je dan richting de 150Km gaat.

Ik heb al te vaak moeten meemaken dat je dan op je laatste procentjes ergens aankomt, en dan ineens de lader in storing staat.
Dus ik neem een iets veiligere marge ;)
 
Nee die vergelijking met benzine motoren en ’onjuiste’ variabele autonomie waarden gaat niet op. Bij EV’s is het wel dermate buiten proportie dat we in realiteit aan 2/3e of 1/2 van de opgegeven getallen zitten; da’s nietmeer marketing opgesmukt maar gewoon leugenachtig foutief en dus wekt dit terecht wantrouwen. Bijvoorbeeld; Kawasaki zegt ook gem. 5.2l/100km verbruik voor een z900rs.. persoonlijk doe’k gem 5.3l soms 5.4l naargelang mijn rijstijl, nog nooit aan 5.2l geraakt doch voel ik me hiermee niet bedrogen want bij een 17l tank= 5.2l/100km =326,9km autonomie en bij 5.4l is dit 314,8km.. amper 12km verschil da’s totaal wat anders dan de discrepanties bij EV
 
Terug
Bovenaan Onderaan