zwaardere motoren

Boom Boom

MF veteraan
9 jul 2001
4.237
0
44
Amsterdam
Nederlandse motoren worden alsmaar zwaarder

Uitgegeven: 17-9-2001 11:39

VOORBURG - Het Nederlandse motorenpark wordt alsmaar zwaarder, concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vijftien jaar geleden had slechts een op zeventien motoren een cilinderinhoud van meer dan een liter. Nu is dat een op zes.



Nederland telt momenteel 438.000 motoren. De meeste motorfietsen hebben een cilinderinhoud tussen 500 cc en 750 cc.

Overigens is cilinderinhoud geen maatstaf voor de snelheid die motoren kunnen ontwikkelen. Dat vermogen is vooral afhankelijk van de hoeveelheid pk\'s.

Volgens het CBS huizen de meeste motorrijders in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Beide provincies tellen er 72.000.
 

Boom Boom

MF veteraan
9 jul 2001
4.237
0
44
Amsterdam
ze vergelijken de test van nu ook met een test van 15 jaar geleden. Alsof er in die 15 jaar niet onwijs veel is gebeurd op motorisch gebied. Beetje een domme test die eigenlijk zo in de prullenbak kan. Of zou Netelenbos weer geld ruiken en wat sancties gaan ondernemen.
 

GL-sjon

Rookie
7 aug 2001
10
0
www.geljon.nl
Over zwaar gesproken....(even wat geschiedenis)

Me GL was 25 jaar naast kawasaki de enige 1000cc jap op de markt. Kawa was de eerste met de bedoeling de sportmarkt op z\'n kop te zetten. Honda wilde wel antwoorden, maar had alleen een 1000cc boxer op de plank liggen. De eerste GL is dus bedoeld als superbike!!!! (dat dit een regelrechte flop is geworden, moge blijken. Veel te weinig grondspeling en veel te zwaar. De GL werd pas veel verkocht toen men ontdekt had dat je met een vetter of windjammer kuip eigenlijk een top-toerfiets had. Honda heeft de 1100 nog uitgebracht zowel in naked als in opgetuigde staat. Vanaf de 1200 kon je niet meer kiezen (ze schijnen wel te bestaan, kale 1200\'s, maar ze zijn erg zeldzaam. De 1500 is wel kaal te krijgen, als Valkyrie))

Ik ben zelf trouwens ook veel zwaarder (112kg) dan 15 jaar geleden... ;)

8-)
GL-sjon
 

Niels

MF veteraan
Donateur
21 mei 2001
19.812
6
jah, die 1800 cc shadow is ook snel , ahum, vergeleken met een racer is die :j |(
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.519
138
Nederland
www.startersmotor.nl
Ik heb ook 500cc ! Ik hoor er ook bij ;)
Maar dan wel 25kw :(

Maar vind je het gek dat Nederland steeds zwaardere motoren heeft. Overigens worden er volgens mij nog maar weinig 250cc\'s gemaakt (op crossmotoren na dan). Zelfs 400cc is soms met moeite te vinden, neem bv. de GSXR400RR... moeilijk te krijgen, ik heb er maar 1 in m\'n leven gezien, en die was DUUR :)

Mijn volgende motor wordt zeker niet minder dan 500cc.

Overigens kunnen we zo ook naar auto\'s kijken, ook de motoren van de auto\'s worden steeds zwaarder. Ik hoop echt dat Netelenbos niet een ideetje krijgt dat ze mischien meer wegenbelasting moet eisen van de rijders met zwaardere motoren. Alhoewel ik het pas zwaar vind worden bij 1 liter ;)

En wat is zwaar, qua gewicht weegt de Yamaha R1 even zwaar als mijn 500cc-tje. Maar het gaat hier over anders zwaar :)
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
alles boven de 1000 cc verbieden, normaal ben ik tegen verbieden,maar dan zijn we wel mooi af van de Pans, Goldwings, choppers, Harley´s.
Nou jammer dan van de Hayabusa ed, je moet er wat voor over hebben. })
 

Maximum

Banned User
6 sep 2001
5.267
1
Sweet Lake City
Gizzmo...geen nieuwe R1...ik hou de mijne en laat hem spuiten/verbouwen enzo :)
enne, ik voldoe ook met OOK al 998cc maar nu in Zuid-Holland
 

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.734
0
42
Leiden
Ik heb ook 500cc ! Ik hoor er ook bij ;)
Maar dan wel 25kw :(

Maar vind je het gek dat Nederland steeds zwaardere motoren heeft. Overigens worden er volgens mij nog maar weinig 250cc\'s gemaakt (op crossmotoren na dan). Zelfs 400cc is soms met moeite te vinden, neem bv. de GSXR400RR... moeilijk te krijgen, ik heb er maar 1 in m\'n leven gezien, en die was DUUR :)

Mijn volgende motor wordt zeker niet minder dan 500cc.

Overigens kunnen we zo ook naar auto\'s kijken, ook de motoren van de auto\'s worden steeds zwaarder. Ik hoop echt dat Netelenbos niet een ideetje krijgt dat ze mischien meer wegenbelasting moet eisen van de rijders met zwaardere motoren. Alhoewel ik het pas zwaar vind worden bij 1 liter ;)

En wat is zwaar, qua gewicht weegt de Yamaha R1 even zwaar als mijn 500cc-tje. Maar het gaat hier over anders zwaar :)
Valt wel mee hoor die CBR400RR. Ook een ZXR400 of een VFR400R zijn best te vinden hoor. En het zijn hele leuke gooi en smijt fietsen. Ik zag laatst een CBR400RR voor 6000 piek te koop staan, is toch een leuke prijs? Let echter wel op ex-racers, die zijn goedkoop, maar erg afgragd.
 

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.519
138
Nederland
www.startersmotor.nl
Valt wel mee hoor die CBR400RR. Ook een ZXR400 of een VFR400R zijn best te vinden hoor. En het zijn hele leuke gooi en smijt fietsen. Ik zag laatst een CBR400RR voor 6000 piek te koop staan, is toch een leuke prijs? Let echter wel op ex-racers, die zijn goedkoop, maar erg afgragd.
Ja die zijn veel te vinden ja. CBR voor 6k is niet veel nee. Vaak vragen ze nog 8 tot 10k ervoor.

Maaruh zoek eens dus de GSXR400RR, succes met zoeken. Ik heb er dus 1 gezien. Mooie fiets, maar voor een uit 1991 leg ik dus ECHT niet 13.000 gulden neer.
 

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
0
JK, ik heb een Yamaha FZR400, zie je ook weinig. Staat er wel eentje te koop bij Nubo in Hippolytushoef, kop afsluitdijk.

Die van mij was goed onderhouden en kostte me slechts dik 5000,-

Goed zoeken dus.

Over dat onderzoek, zal Netelenbos wel weer achter zitten. :r
 

Yigal

MF veteraan
25 mei 2001
1.734
0
42
Leiden
Ja die zijn veel te vinden ja. CBR voor 6k is niet veel nee. Vaak vragen ze nog 8 tot 10k ervoor.

Maaruh zoek eens dus de GSXR400RR, succes met zoeken. Ik heb er dus 1 gezien. Mooie fiets, maar voor een uit 1991 leg ik dus ECHT niet 13.000 gulden neer.
Heel toevallig :P staat er een gsxr400r bij Safe Apeldoorn bijna helemaal zilver. Prachtig ding, alleen kost ie wel 11000 piek... Wel vrijwel schadevrij (paar gebruiks schades), schitterend gewoon.
 

Fastcruiser

MF veteraan
Donateur
14 aug 2001
10.831
81
Bezoek site
alles boven de 1000 cc verbieden, normaal ben ik tegen verbieden,maar dan zijn we wel mooi af van de Pans, Goldwings, choppers, Harley´s.
Nou jammer dan van de Hayabusa ed, je moet er wat voor over hebben. })
Volgende stap alles boven de 100 Pk? Zijn ze al eens eerder mee bezig geweest.

Iedereen aan de supermotard dan.