300 cc voor 2 km woon werk

Lekker doen waar je zin hebt.

Als je 2 km wilt rijden waarom niet je betaald niet voor niks wegenbelasting.

Koud rijden en korte ritjes is wel slechter voor je scooter, hoe slecht dat zal de tijd je leren
Meer kans op vervuiling en inderdaad sludge vorming in de olie kan.

In dit geval zou ik de onderhouds interval niet op basis van km's doen maar op basis van Jaren.

Ieder jaar een kleine beurt
Olie + filter en algemene check

Iedere 2 jaar grote beurt
Olie + filter
Remolie
Bougies
Luchtfilter (inspectie/schoonmaken/vervangen)
V-snaar rollen etc

En dan komt het wel goed.
 
goeiedag ik heb dus een 300 cc motorscooter maar mijn werk is best dichtbij zo een 2 km
is dit niet slecht voor de motor want het word nooit echt warm denk ik of heb ik het mis ?
Geen enkele verbrandingsmotor wordt daar blij van, precies wat je zegt, de motor wordt niet warm, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat mijn ww verkeer ook slechts 5 á 6 km is ...maar ik dagelijks daar nog een kilometer of 30 aan plak ( stukje omrijden is dagelijkse kost) en ik als het mogelijk is samen met de vrouw op de motor stap in het weekend om een stuk te touren ( tussen de 150 en 300 km), inmiddels 144k op de teller, geen gekke dingen, olie blijft netjes en geen sludge of iets dergelijks, heb wel een vrij laagtoerige motor maar trek met regelmaat wel het gas open.
ja...zou inderdaad op de fiets kunnen...maar dat wil ik niet.
 
mischien begrijpen jullie mij niet goed ik rij niet maar 4km per dag. ik rij daarna op de weg naar huis wel een mooi stukje om ik bedoel alleen iedere dag op de heen weg die 2km hoe erg is dat
 
Laatst bewerkt:
dus maakt dat nog steeds uit al rijd ik de rest van de dag 30 km
Als je elke dag de motor een keer warm rijdt, dan verdampt al het condenswater van je korte ritje en krijg je geen last van mayonaise / slagroom olie.
Geen probleem dus.
Ja de eerste koude kilometers heb je iets meer slijtage. Daar begint elke rit mee.
 
Mijn woonwerk verkeer is 11km en daar ga ik echt mn motor niet voor starten. Voor 2 km pak ik de fiets niet eens. Maar ja ik ben dan ook nog van de oude stempel en niet zoals de jeugd van tegenwoordig.
 
Lekker doen waar je zin hebt.

Als je 2 km wilt rijden waarom niet je betaald niet voor niks wegenbelasting.

Koud rijden en korte ritjes is wel slechter voor je scooter, hoe slecht dat zal de tijd je leren
Meer kans op vervuiling en inderdaad sludge vorming in de olie kan.

In dit geval zou ik de onderhouds interval niet op basis van km's doen maar op basis van Jaren.

Ieder jaar een kleine beurt
Olie + filter en algemene check

Iedere 2 jaar grote beurt
Olie + filter
Remolie
Bougies
Luchtfilter (inspectie/schoonmaken/vervangen)
V-snaar rollen etc

En dan komt het wel goed.

Als je elke dag 2x 2km rijd en nooit een langer stuk dan ga je dat niet oplossen met vaker onderhoud doen. Een motor die nooit warm wordt dat is gewoon slecht.
Ik heb aan auto's gewerkt die dagelijks een rondje om de kerk doen waarbij op den duur de kleppen niet meer dicht gingen.
Gewoon minimaal 1x per week goed warm rijden lijkt mij voldoende.

mischien begrijpen jullie mij niet goed ik rij niet maar 4km per dag. ik rij daarna op de weg naar huis wel een mooi stukje om ik bedoel alleen iedere dag op de heen weg die 2km hoe erg is dat

Nu is het verhaal compleet anders.
2 km heen en 20 - 30 km terug zal geen problemen geven verwacht ik.
 
Als je elke dag 2x 2km rijd en nooit een langer stuk dan ga je dat niet oplossen met vaker onderhoud doen. Een motor die nooit warm wordt dat is gewoon slecht.
Ik heb aan auto's gewerkt die dagelijks een rondje om de kerk doen waarbij op den duur de kleppen niet meer dicht gingen.
Gewoon minimaal 1x per week goed warm rijden lijkt mij voldoende.



Nu is het verhaal compleet anders.
2 km heen en 20 - 30 km terug zal geen problemen geven verwacht ik.
aha ik heb het gewoon verkeerd uitgeleggen maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan