300 cc voor 2 km woon werk

De olie temperatuur van mijn ktm 1290 is pas 80graden na 12km bij buitentemperaturen van 18-23 graden.
Zeker dat je auto olietemperatuur weergeeft want daar zijn er maar weinig van.
Bij mijn bmw 320d f31 komt de olie pas op 100 graden na ongeveer 20km rijden. (en die heeft ook een warmtewisselaar voor olie en elektrische waterpomp)

Jouw auto is waarschijnlijk benzine als die echt zo snel opwarmt.

Bij een auto heb je ook een watergekoelde EGR die zorgt voor sneller opwarmen van de olie.
2014 Leon Cupra 280.... heb hem altijd op de olietemperatuurweergave staan, weet ik wanneer het gas er echt op kan
 
2km? En ik dacht dat ik al een korte afstand woon/werk had met 15km enkele reis…
 
Ook een Leon hier, en idem! Altijd op olietemp.
Ze hebben dan ook bij Seat super goed hun best gedaan om het blok zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen en daar te houden.
Zelfs na 8 uur stilstaan zit er nog warmte in.

Dit allemaal om de slijtage van een koud motorblok te verminderen, zeker doordat ze ook nog een laagtoerige turbo hebben.
Geldt trouwens voor alle vag motoren.
 
Ze hebben dan ook bij Seat super goed hun best gedaan om het blok zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen en daar te houden.
Zelfs na 8 uur stilstaan zit er nog warmte in.

Dit allemaal om de slijtage van een koud motorblok te verminderen, zeker doordat ze ook nog een laagtoerige turbo hebben.
Geldt trouwens voor alle vag motoren.
maar motorscooter is het zelfde toch
voor wat ik hier lees is het erg slecht voor je motorblok
 
maar motorscooter is het zelfde toch
voor wat ik hier lees is het erg slecht voor je motorblok
2 km is voor alles met een verbrandingsmotor gewoon slecht.
Wil je echt niet fietsen of lopen dan kan ik je een E-scooter oid aanraden.
 
Ik zou indien mogelijk inderdaad switchen naar elektrisch vervoer of een fiets.
Wat ik me wel afvraag, ben je niet langer bezig met aan/omkleden dan met rijden zelf?
Ik zou zelf voor 2km namelijk best een 25km ding willen maar zelf een gewone scooter met helm lijkt me al (bijna) te veel goed haha.

En anders zou ik gewoon proberen elk weekend een uurtje te rijden ofzo.
 
of pak een bromfiets (lucht gekoeld) , ik rijdt +- 10km elke dag met bromfiets , en die wordt goed warm de eerste 2 á 3 km . (honda SS50)
 
Ik zou indien mogelijk inderdaad switchen naar elektrisch vervoer of een fiets.
Wat ik me wel afvraag, ben je niet langer bezig met aan/omkleden dan met rijden zelf?
Ik zou zelf voor 2km namelijk best een 25km ding willen maar zelf een gewone scooter met helm lijkt me al (bijna) te veel goed haha.

En anders zou ik gewoon proberen elk weekend een uurtje te rijden ofzo.
ik kleed me niet speciaal voor motor
 
ik rijd zelf een nog korter stukje met een 150cc scooter.
al 3 jaar lang en zonder enig probleem.
pas de olie ververst, niets gezien wat niet hoort.
en fietsen of iets anders begin ik niet aan en ja ik ben lui wat dat betreft.
dit gaat goed met de scooter en zal ik dan ook blijven doen.
 
ik rijd zelf een nog korter stukje met een 150cc scooter.
al 3 jaar lang en zonder enig probleem.
pas de olie ververst, niets gezien wat niet hoort.
en fietsen of iets anders begin ik niet aan en ja ik ben lui wat dat betreft.
dit gaat goed met de scooter en zal ik dan ook blijven doen.
hoe kleiner de cc hoe beter lijkt me voor korte afstand of niet?
 
denk dat 300cc klein genoeg is.
sommige problemen worden hier enigszins overdreven hier op het forum.
in theorie klopt het wel, maar in de praktijk valt het allemaal wel mee.
en mocht het idd zo zijn dat er toch witte sludge/mayonaise vorming in de olie zichtbaar word, dan kun je altijd nog een andere oplossing zoeken.
 
hoe kleiner de cc hoe beter lijkt me voor korte afstand of niet?
In principe moet een kleine motor harder werken, en de veronderstelling is dat-ie dan eerder op werk temperatuur is. Dat is niet evident trouwens, want hangt erg af van de capaciteit van het koelsysteem. Sowieso is 2 km wel heel erg weinig, dan ben je vooral de startmotor aan het verslijten imho. Ik zou niet eens de moeite nemen om voor die afstand de motor te pakken, dat stukkie loop ik desnoods gewoon even.
 
In principe moet een kleine motor harder werken, en de veronderstelling is dat-ie dan eerder op werk temperatuur is. Dat is niet evident trouwens, want hangt erg af van de capaciteit van het koelsysteem. Sowieso is 2 km wel heel erg weinig, dan ben je vooral de startmotor aan het verslijten imho. Ik zou niet eens de moeite nemen om voor die afstand de motor te pakken, dat stukkie loop ik desnoods gewoon even.
jaa ik probeer sws wat droger te worden voor mijn fitness doelen dus vind het totaal niet erg.
is het trouwens gek dat ik mijn motorscooter als een vriend bekijk.alsof het bij mij hoort
 
Terug
Bovenaan Onderaan