3000 km op de motor in 24 uur

Eind jaren 90 reed ik in Marokko een fietser van de sokken op mijn toenmalige 1100GS. Na het ongeval wilde ik alleen nog maar naar huis. Vanuit Marbella in zuid Spanje ben ik toen in één keer naar huis gereden, geen 3000 km maar 2600 in 24 uur. Overigens de dag ervoor ook meer dan 1000 km gereden van Ouartzazate naar Tanger en vanaf Algeceiras naar Marbella.
Vooral het verhaal rond Parijs klinkt herkenbaar.
Niet dat de rit zo zwaar was maar als je er bijna bent begint de vermoeidheid toe te slaan.
Toen ik thuis kwam heb ik denk ik ook 24 uur geslapen.
Dan heb je wel geluk gehad: een collega van mij werd tijdens een motorvakantie in Marokko door een tractor aangereden, waarna hij in de cel belandde.
 
Met de auto is het geen kunst om lang door te halen - vind ik. Doe een paar keer per jaar Ayamonte-Amsterdam, altijd dik binnen een dag (meestal over de a75, kortste over bordeaux haat ik, tussen de 2400 en 2700km). En inclusief riante hapjes en drankjes (zolang in spanje)
Heb ooit Alicante-Amsterdam in 15u20min gedaan, hadden we bij de spaans/franse grens 171km/u gemiddeld.
Maar dat is tegenwoordig met alle controles niet meer mogelijk.
Met de motor vind ik het bij 700-750km mooi geweest. Autobahn alleen als het (bv door de weersomstandigheden) niet anders kan.
 
De toestand na het ongeluk?

De fietser had een ingedeukt fietsmandje, ik had mijn arm afgeschaafd koffer kapot. Voorwielas krom. 1 remklauw afgebroken. Deze heb ik met trekbandjes aan de voorvork gehangen. Ik kon nog met 1 voorrem en een achterrem remmen.



Dan heb je wel geluk gehad: een collega van mij werd tijdens een motorvakantie in Marokko door een tractor aangereden, waarna hij in de cel belandde.

Dat was ook een reden dat ik zo snel mogelijk het land uitwilde. De politie drong er telkens op aan om daar een nacht in het hotel te blijven waarna ik na 3 dagen het politie rapport zou krijgen. Zoveel schade had ik niet aan mijn motor dus ben ik toch maar gaan rijden, ik vertouwde het gewoon niet.
Na 1 jaar touwtrekken heeft mijn verzekering 5000 gulden uitbetaald aan een vouwfiets.
 
Precies de reden waarom ik uberhaupt niet in Afrika wil komen.
je moet het gewoon goed kunnen brengen. sommige worden hard genaait in het oostblok en ik heb niks hoeven lappen ook al werd ik tig keer aan de kant gehaald.
 
je moet het gewoon goed kunnen brengen. sommige worden hard genaait in het oostblok en ik heb niks hoeven lappen ook al werd ik tig keer aan de kant gehaald.


Ze dachten natuurlijk dat een zwerver een motor had gejat
Ach laat hem maar gaan daar valt niks te halen
:+
 
De betreffende persoon is toch ook zonder problemen met hoge snelheid door Belgie gekomen. Dus wat is nu eigenlijk jou probleem ?

De strekking van zijn bericht was dat je zoiets in 2005 nog kon volbrengen zonder een stapel snelheidsfacturen op de mat te krijgen, vandaag de dag absoluut niet meer... zowel vanuit Frankrijk als België komt er nu post door. In Frankrijk zijn de vaste snelwegflitsers nog steeds alleen van voren, maar staan ze ook her en der met andere apparatuur te flitsen. Met name buiten de autoroutes wordt er volop van achteren geflitst. In Vlaanderen is het onderhand al net zo erg als in Nederland qua controles.
 
Precies de reden waarom ik uberhaupt niet in Afrika wil komen.

Heb lang in Afrika gewoond (Malawi en Zambia) en daar geweldig motor kunnen rijden, op Kawa KLR 250 en Honda XR 600 enduro's. In Malawi had ik niet eens papieren of een kenteken (met dank aan wijlen Motorhuis Safe), terwijl je daar op de doorgaande wegen om de 10-20km moest stoppen voor controle bij een een zogenaamde roadblock.

Afrika is een ruim begrip.
 
De aprillia club organiseerd elk jaar de rubberbutt rond de 21e juni (langste dag) Het is voor een goed doel (Kika), je kan je dus laten sponsoren, of gewoon je zelf sponseren. De rit begint vanuit Heerlen, gaat door de eifel en de lange variant is 1000 km (de kort 650 oid). Het is dus niet alleen maar snelweg, maar ook veel bochten.


Ik wil zelf al 2 jaar mee doen, maar elke keer komt er net weer wat tussen (trouwerij, verhuizing :( )
Volgend jaar ben ik er hopelijk wel bij.

link naar de sites:
http://www.aprilia-riders.nl/subpages/rubberbutt/aanmelding.htm (nog van 2013)
Forumoverzicht - Aprilia Riders Association
 
Laatst bewerkt:
Ik zei niet dat hij het niet kon, maar als hij zegt dat het een peulenschil was en nergens last van had dan liegt hij het ook. Lijkt me trouwens ook niet echt verantwoord te zijn. Wij moeten om de 4,5 uur 3 kwartier rust nemen en meneer komt alleen van zijn fiets om te tanken. Vakantieritje naar Portugal was met eetpauze tussendoor en wat files, vandaar het wat lagere gemiddelde. Hele weg ongeveer 140 km/h gereden.
Staat er op die tankbonnetjes ook wie er reed?
 
Heb lang in Afrika gewoond (Malawi en Zambia) en daar geweldig motor kunnen rijden, op Kawa KLR 250 en Honda XR 600 enduro's. In Malawi had ik niet eens papieren of een kenteken (met dank aan wijlen Motorhuis Safe), terwijl je daar op de doorgaande wegen om de 10-20km moest stoppen voor controle bij een een zogenaamde roadblock.

Afrika is een ruim begrip.

Yep en ik bedoel het ook in de ruimste definitie van het woord Afrika. Ik heb er vaak over nagedacht dat ik er graag eens heen zou willen om vrijwilligerswerk te doen, maar ik heb er geen veilig gevoel bij (terecht of onterecht).
 
Yep en ik bedoel het ook in de ruimste definitie van het woord Afrika. Ik heb er vaak over nagedacht dat ik er graag eens heen zou willen om vrijwilligerswerk te doen, maar ik heb er geen veilig gevoel bij (terecht of onterecht).


Terecht,de wetten zijn daar.vaak een momentopname.
Je zal de eerste en zeker niet de laatste westerling zijn die gewoon "verdwijnt"
 
Yep en ik bedoel het ook in de ruimste definitie van het woord Afrika. Ik heb er vaak over nagedacht dat ik er graag eens heen zou willen om vrijwilligerswerk te doen, maar ik heb er geen veilig gevoel bij (terecht of onterecht).

Je moet bv. ook niet naar Zimbabwe gaan als ze daar weer eens een hetze voeren tegen blanke boeren. Maar je ging ook niet op motorvakantie naar Kosovo toen het daar donderde. Wel ervoor en erna. Ik ben zelf vrijwilliger geweest bij Deutsche Entwicklungsdienst (Duitse versie van Peace Corps, ooit door Willy Brandt opgericht om Kennedy een plezier te doen) in Zambia. Tijdens mijn tijd in Malawi stonden blanken onder de speciale bescherming van de toenmalige president (dictator). Ik voelde me er veiliger dan in Nederland. Heb daar overigens wel eens een off road tocht gemaakt van 3000km, echter niet in 24 uur.
 
Laatst bewerkt:
Nog niet helemaal 3000 km, maar toch mooi 14 landen meepakken in 24 uur. :P
BikeTrac Events – The Baron 24H – Double Bloody Challenge
1280 miles = 2060 km.
Leuk videoverslag. :)
maxresdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
Verschrikkelijk leuke testverslagen ook, op motormaniacs. Jammer dat men er niet mee kon door gaan / doorgegaan is.
 
Deed Marcus Kingma eerder: 15 landen in 24 uur, ook leuke verslagen van zijn poging om samen met R1 Sjaak de Noord Kaap te bereiken. Ik heb van R1 Sjaak ook hele gave presentaties bijgewoond.
 
"Dit worden uiteindelijk de zwaarste kilometers. Ik heb er ineens geen zin meer in, raar maar waar. Nederland is gewoon niet leuk om te rijden, dat is me wel duidelijk geworden na deze rit. Om 23.23 uur arriveer ik thuis met exact 3.000 km op de teller."



Dit is precies wat ik dacht toen ik terug kwam van mijn motortrip door Spanje in 2001.
Waar ze in Spanje soms gek en erg hard kunnen rijden, rijden we hier in Nederland agressief en gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan