4 cilinder motor loopt op 3 cilinders..

reuffneck

MF veteraan
21 jul 2006
12.497
6
Hillegom
Help!

Heb weer eens een bandit die op 3 cilinders loopt...meestal is dit aardig makkelijk op te lossen door gewoon een hele checklist langs te lopen, maar dit keer heeft dit geen resultaat gegeven.

probleem: motor loopt op 3 cilinders. Cilinder 4 ontploft haar mengsel niet.
bougiekabels omwisselen helpt niet, cilinder 4 doet het nog steeds niet.
bougie's omwisselen helpt niet, cilinder 4 doet het ook niet.
er zit wel benzine in de cilinder want de bougie wordt wel (goed) nat

dus we hebben wel een vonk, wel benzine + lucht, maar geen verbranding?

wat kan het nog meer zijn..
geen compressie?
er zijn verder geen rare geluiden te horen.

de kleppen zijn nog geen 4000 km geleden gestelt dus neem aan dat die nog goed zijn

waar kan k nog meer naar kijken?, wat moeten jullie nog meer weten om een oplossing te verzinnen? :) -O-
 
nog een kleine toevoeging:

bij de linker carb lekt hij benzine, het probleem zit echter rechts.
kan het zijn dat de naald/vlotter blijft hangen, waardoor er teveel benzine in de cilinder komt, het mengsel te rijk wordt en daardoor niet/slecht verbrand?
de bougie is zwart. (tis overigens een 25kw motor)
 
nog een kleine toevoeging:

bij de linker carb lekt hij benzine, het probleem zit echter rechts.
kan het zijn dat de naald/vlotter blijft hangen, waardoor er teveel benzine in de cilinder komt, het mengsel te rijk wordt en daardoor niet/slecht verbrand?
de bougie is zwart. (tis overigens een 25kw motor)


yep, check die carburateur maar eens goed!
 
idd toevallig met iemand op vakantie geweest 2 weken geleden ook een bandit en ook 1 cilinder die het niet deed eerst dacht hij en de locale motordealer aan een kapotte bobine maar het bleek toch echt gewoon de bougie te zijn, als je ze vervangt wel ff alle 4.
 
idd toevallig met iemand op vakantie geweest 2 weken geleden ook een bandit en ook 1 cilinder die het niet deed eerst dacht hij en de locale motordealer aan een kapotte bobine maar het bleek toch echt gewoon de bougie te zijn, als je ze vervangt wel ff alle 4.

tsja lijkt me sterk als het met een andere bougie ook niet werkt..


maar de bougiekabels omwisselen helpt ook niet?

Is je bougie niet gewoon kapot in die ene cilinder??

bougie's en bougiekabels omwisselen hielp niet, dus kappotte bougie lijkt me sterk...

compressie meten, je hebt nodig zuurstof en brandstof om te kunnen ontbranden, druk in de cilinder komt er nu ook nog bij..

true, dat had k ook bedacht. staat nog in de planning :) heb helaas zelf geen compressie meter

Lijkt me meer een elektrisch probleem..

hoezo? :?
 
overigens staat hij nu in m'n achtertuin en dat ding stinkt gewoon naar de benzine
Het zou kunnen komen door verstopte vlotterkamerventilatie ("overloop"); dat spul moet vrij "ademen" tussen het binnenste van iedere vlotterkamer en de buitenlucht, anders houdt een lucht/damp-belletje de vlotter(s) iets omlaaggedrukt en verzuipt de boel. Er zitten soms slangetjes of pijpjes aan die vervormd/bekneld kunnen raken en ook het nippeltje hoog op de vlotterkamer kan verstopt raken.

Anders, wat al geopperd was, een vlotternaaldje of de overbrenging daarop. Naaldje onder vergrootglas checken op vervorming/slijtage, vooral eventueel modern plastic sluittipje.
 
Laatst bewerkt:
kan het dan zijn dat de carb van de 4de(rechter) cilinder iets mis is, daardoor verzuipt en al het overtollige benzine zo doorsluits naar de linker carb en het daar gaat lekken?
dit omdat hij de hele tijd op de zijstandaard staat?
 
kan het dan zijn dat de carb van de 4de(rechter) cilinder iets mis is, daardoor verzuipt en al het overtollige benzine zo doorsluits naar de linker carb en het daar gaat lekken?
dit omdat hij de hele tijd op de zijstandaard staat?
Ja, vooral als de "overlopen" samen gebundeld staan met slangetjes/pijpjes kun je rare dingen krijgen; kan te maken hebben met zowel verstopping/belemmering van de overlopen als met een niet goed sluitend vlotternaaldje. In sommige typen zit er in de carb ook een rubberachtig passinkje waartegen het naaldje de brandstof moet afsluiten en ook dat rubber kan gaar zijn.

Het kan ook zijn dat er vuil in de vlotterkamer(s) zit waardoor een vlotter klem loopt tegen de wand en niet goed sluit.

Soms kun je zonder noemenswaardig werken van het vuil afraken, met een flesje carburateurreinigertoevoeging verdeeld over 2 tankbeurten, ongeveer een tientje aan de pomp.
 
Laatst bewerkt:
dan heb ik iig een richting waarin ik het kan zoeken.

carburetor-model-s_bigsue0053fig12_e57f.gif

rubberachtig passinkje, is dat toevallig nummer 16?
dat is ook namelijk de 25kw set.
echter had de motor ook al benzine gelekt (toen hij nog bij een autohandelaar te koop stond..) zonder de 25kw set, dus die rubberachtinge passinkjes durf ik uit te sluiten. :)
 
Nee, ik denk dat 22 het naaldje zal zijn en dat moet naar boven toe een kleine opening kunnen dichtdrukken, staal tegen messing of staal tegen kunststof/rubber of kunststof tegen kunststof.

Heel klein priegelspul.
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook zijn dat er vuil in de vlotterkamer(s) zit waardoor een vlotter klem loopt tegen de wand en niet goed sluit.

Soms kun je zonder noemenswaardig werken van het vuil afraken, met een flesje carburateurreinigertoevoeging verdeeld over 2 tankbeurten, ongeveer een tientje aan de pomp.

Dit zou ik altijd het eerst proberen want onervaren sleutelen zonder deskundig toezicht aan zoiets gevoeligs als een carburateur is riskant.
 
Laatst bewerkt:
die is er nog geen 4000km geleden ingeweest..

dan kan het natuurlijk nog een keer gebeuren
maar 2 tanken leeg rijden op 3 carbs is geen pretje

wat betreft je edit:
daar heb je eigenlijk ook wel gelijk in. :)
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst eens compressie meten voor je er de carbs afhaalt/schoonmaakt.
Hij heeft alles wat hij moet hebben en bij wisselen der onderdelen blijft het in de 4e cilinder zitten. Das meestal geen goed teken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan