500 euro challenge 2015: Borisz and the GL650 Silverwing

borisz

"In de moele"
18 dec 2009
4.319
708
Leeuwarden
Na een tijd zoeken en graven op het internet naar een geschikte 500 euro challenge motor was ik nog steeds niet de juiste fiets tegengekomen. Niet dat er geen geschikte motorfietsen passeerden, maar het moest wel een beetje in mijn smaak liggen. Niet teveel vermogen, oldskool uitstraling, geen 13 in een dozijn fiets en een beetje redelijke onderdelenvoorziening. Goede vriend Tuowe opperde een aantal fietsen:
BMW K100/K75. Maar ik heb al een K100 en een vakantie op zo'n ding is geen uitdaging, maar een gespreid bedje.
Honda Sabre V65. Mooi hoekige oldskool bike, maar door het vermogen ook niet echt een uitdaging (staat de Sabre nog steeds te boek als de snelste Naked-Bike?)

Dus toch stiekem weer een beetje rondkijken naar een CX. En plotseling kwam er een advertentie tevoorschijn op MP. Een Honda GL650 Silverwing Interstate. Het apparaat was al 17 jaar van dezelfde eigenaar. Rien had bij het halen van zijn rijbewijs zichzelf een Silverwing cadeau gedaan en had daar een aantal jaren met veel plezier op gereden. Helaas was het, door een blessure aan zijn knie, niet echt meer vertrouwd om op de motor weg te gaan. De Silverwing stond dus al een aantal jaren stil in de schuur bij een aardappelboer in Rhoon. En dat vond Rien zonde.

GL650_zps166622b7.jpg


Ik klom meteen in de pen en waagde een mail aan de verkoper. Ik deed mijn verhaal en Rien liet weten dat ik wel langs kon komen. Dus op 9 oktober hing ik de aanhanger achter de auto en toog ik naar Rhoon. Eenmaal op het juiste adres werd ik gastvrij onthaald op een boerderij waar ik meteen aan kon schuiven voor de lunch. Na de lunch werd het tijd om de Silverwing uit de schuur te trekken en deze aan een inspectie te onderwerpen. De eerste indruk was niet slecht. Er stond slechts 75.000KM op de teller en de motor zag er redelijk geconserveerd uit. Nou ja, geconserveerd? Er lag een dikke laag klei over de hele motor! Maar goed, dat is weg te wassen.

Tijdens het verplaatsen meteen even de motor in de 5 en gevoeld of het blok niet vastzat. Het blok zat niet vast en daarna kwamen de volgende inspectiepunten.
Hoe is de tank aan de binnenkant en zit er nog benzine in?
Werken alle sloten nog?
Zit er nog prik in de accu? (die was natuurlijk overleden door de stilstand)
Hoe is de olie?
Vooral de voorrem niet gebruiken tijdens zo'n inspectie. Als die blijft hangen wordt het een crime om de motor op de aanhanger te krijgen.

Als volgende stap werden de startkabels tevoorschijn gehaald en de connectie tussen de auto en de motor werd gelegd. Toen was er stroom, de lampen deden het, de knipperlichten ook, de remlichten deden het en uiteraard de toeter. In de kuip zat een radio-cassette speler die vol trots door Rien werd aangezet, die wrkte dus ook nog. Het luchtfilter werd geïnspecteerd om eventuele muizennesten en andere onzin te verwijderen maar het zag er in de airbox netjes en schoon uit. Je moet er toch niet aan denken om een heel muizengezin door de carbs heen te jagen bij een startpoging!

De carbs werden gedrained om ruimte te maken voor verse benzine, de benzinekraan werd gecontroleerd op werking. toen werd het eindelijk tijd voor het serieuze werk. Voordat het echte starten kon beginnen werd de dodemansknop op OFF gezet en liet ik de startmotor een paar seconden draaien. Op deze manier gaat de oliepomp het motorblok weer van olie voorzien. Na deze procedure een paar keer herhaald te hebben wordt het tijd voor het serieuze werk, de carbs hadden zich ondertussen gevuld en het blok was weer een beetje gesmeerd. De dodemansknop kon op RUN, een snuif remmenreiniger in de airbox en starten maar. Er was vrijwel meteen het magische moment wat iedere brikker kent: de eerste roffels na jaren stilstand. Nog een keer starten resulteerde in een lopende motor. Weliswaar op 1 cilinder maar nr2 deed na een seconde of 10 ook al mee. Na een minuutje of 5 vond ik het welletjes. De motor werd op de aanhanger geduwd en het postagentschap werd bezocht. het was nu een feit: ik ben trotse eigenaar van een GL650Silverwing Interstate!

De terugweg was prettig, steeds in de spiegel kijkend naar mijn Silverwing en bij de pomp maar proberen om met niet al te glazige ogen naar de vrouwelijke pompbediende te kijken. Het gaat thuis weer leuk worden deze winter met sleutelen en proefrijden.

GL6505_zps01b5bbf6.jpg


En de radio-unit!
2014-10-09155230_zps9d16fc21.jpg
 
Wat een geweldige vondst! Zal hiermee zal de challenge wel een echte uitdaging zijn?
Veel plezier ervan, ik ga in ieder geval meelezen wat je allemaal nog tegen gaat komen......
Succes en veel plezier.
 
Dat is geen geld voor die motor. Volgens mij ben jij maar een minimaal bedrag kwijt om die motor 100% te krijgen, vooral omdat veiligheidsvoorzieningen (remmen, banden) buiten de kosten vallen.

Ik heb je, net als alle andere challange deelnemers, bij de favorieten gezet.

Succes :Y
 
Hahaha, de CX/GL'en achtervolgen jou ook!
Ik vermoed dat er een schijnwereld bestaat van CX'en die mensen houden, net als katten...

Niet verkeerd hoor om tijdens de challenge achter deze Silverwing te rijden!
 
Tsja, het valt volgens mij wel mee met dit exemplaar Jaap, Carbs moeten gereinigd, voorrem moet nagekeken/nieuwe remleidingen, balhoofdlager moet vervangen en er moet nog een trekhaakje gemonteerd, dat was het wel zo ongeveer. Ik gebruik de motor de laatste paar weken als boodschappenfiets en dat gaat verder allemaal goed.

En inderdaad Jottum!, De CX'en achtervolgen mij ook al. Ik kijk regelmatig even over mijn schouder om te zien of ik nog een mooi exemplaar kan spotten!
 
Vandaag een klein klusje geklaard. Omdat ik veel op ouwe brikken rijd ben ik al vaak tegen het probleem van een "zwakke vonk" aangelopen. Om dit probleem op te lossen zijn er maar een paar dingen nodig:
schroevendraaier
pen
en een verloren zondagmiddag.

Wat is er nu aan de hand. In het verleden, 45+ers zullen dit nog wel kunnen herinneren, zorgden langsrijdende motoren en brommers er regelmatig voor dat je een knetter in je radio of een stuk sneeuw op je tv had. Hoe het hele verhaal met die hoogfrequente storingen precies in elkaar zit dat weet ik niet precies, dat zal een deskundige vast beter kunnen dan ikzelf. Feit is dat men ergens in de jaren 60/70 is begonnen om een weerstand in de bougiedoppen te verwerken, de zogenaamde ontstoorde bougiedop. Iedereen gelukkig, geen storingen meer op audio/tv en de motorrijders konden hun gang gewoon gaan.

Ergens in de jaren 80 is men begonnen met het produceren van ontstoorde bougies, de weerstand werd in de bougie verwerkt. Daar zit het probleem van de zwakke vonk. Na verloop van jaren kan de weerstand in de bougiedop flink zijn gaan roesten met als gevolg: een nog hogere weerstand. Neem daarbij nog de weerstand die in moderne bougies vind en ziehier de zwakke vonk. Het wordt dus tijd om de bougiedoppen van mijn GL650 Silverwing eens te checken.

Hier zie je de opening van de bougiedop die je op de bougie drukt. Je ziet duidelijk een groef waar je een schroevendraaier in kan zetten.
IMGP8302_zpsf510de5a.jpg


De volgende stap is om de schroevendraaier erin te zetten en het geheel los te schroeven. Je ziet hier de inhoud die uit de dop komt.
2014-11-23113150_zpse560c8eb.jpg


Nu neem je een gewone pen, niks bijzonders dus, en neem de veer die in de pen zit eruit.
2014-11-23113430_zps5f10c4e8.jpg


Nu vervang je de weerstand door de veer en schroeft alles weer samen.
2014-11-23114225_zps1f1f7382.jpg


In de onderstaande link zie je wat het verschil is tussen de behandelde bougiedop en de onbehandelde. Filmkwaliteit is niet je van het, maar verschil in vonken tussen de onbehandelde en de behandelde dop is duidelijk te zien.
http://youtu.be/DQWJD1_TN70
 
..geen bougie nemen met een 'R' waarde. bij mijn weten heeft alleen ngk van die ondingen..
 
..geen bougie nemen met een 'R' waarde. bij mijn weten heeft alleen ngk van die ondingen..

Ja dat kan ook natuurlijk. Bij deze silverwing waren de weerstanden nog als nieuw (5 kOhm), meestal zijn de weerstanden flink gecorrodeerd. De weerstand bedraagt in die toestand al gauw 10kOhm. Vandaar dat ik ze verwijder.
 
even een vraagje, hoelang houd zo'n veertje het ongeveer vol?

niet dat hij na honderd km bijvoorbeeld op is..... is een eind lopen namelijk.
 
Ik heb er nog geen problemen mee gehad. De afgelopen challenge ook 4000km zo rondgereden. Al mijn cx-en rijden met deze modificatie.

Het is een modificatie die vaak gedaan word bij de cx-club en heb daar nog nooit gehoord dat het misging. Er gaat ook maar weinig stroom door trouwens.

En als je het niet vertrouwd dan kun je altijd nog nieuwe bougiedoppen kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe oud je GN400 is, maar het is ook goed mogelijk dat de bougiedoppen reeds vervangen zijn door het weerstandsloze type bij een onderhoudsbeurt.

Ow ja, over die veertjes gesproken. helemaal bovenin de dop zit af-fabriek ook zo'n veertje. Dat houdt het dus wel ongeveer een 150.000km.
 
Mooi dat de CX serie van Honda steeds wordt opgeknapt.
Ik heb zelf meer dan 200.000 km gereden met mijn eerste CX. Daarom wil ik niks anders meer dan een Honda.
Het starten laat wel eens te wensen over. Goede tip van dat veertje.
 
Het starten laat wel eens te wensen over.
Als dat moeilijk starten pas optreedt na een aantal dagen stilstaan helpt het om vooraf de vlotterkamers af te tappen.

Mijn CX had het euvel dat na ongeveer 5 dagen stilstaan hij maar op 1 cilinder (rechts) wilde starten. Pas na 1 minutt stationair draaien kwam de linker cilinder meedoen. Na aftappen van de linker vlotterkamer was het wel gelijk starten.
 
Al mijn CX-en hebben daar idd ook last van. als ze meer dan een week stilstaan tap ik altijd de vlotterkamers af. Bij aanvang van de "ophokplicht" worden de carbs ook afgetapt. Dat scheelt een boel troep in de carburateurs.

Een dezer dagen zal ik ook de startmotor eens uit elkaar trekken. De startmotor heeft grote moeite om het blok "door de compressie heen te trekken". Nu hebben de startmotoren van een 650 daar vaker moeite mee (is dezelfde als van een 500), maar ik wil toch de sartmotor van binnen zien. Het opgehoopte vuil van de afgelopen 32 jaar zal ook niet echt meehelpen en ik vermoed dat de koolborstels ook niet helemaal jofel meer zijn. Eventueel maak ik nog een extra aardepunt op de startmotor, dat wil ook nog wel eens tegenwerken bij het starten.
 
Mooi dat de CX serie van Honda steeds wordt opgeknapt.
Ik heb zelf meer dan 200.000 km gereden met mijn eerste CX. Daarom wil ik niks anders meer dan een Honda.
Het starten laat wel eens te wensen over. Goede tip van dat veertje.

En 200.000km is best veel!! Ben benieuwd waar je allemaal tegenaan gelopen bent in die 200.000km? Heb je nog een foto van die ouwe CX van je en hoe lang heb je hem gehad?
 
Ik ben eigenlijk alleen tegen een cdi problem aangelopen.
Net als jij, creatief aan de gang gegaan, openzagen met een dremel, schoonmaken, contacten opnieuw maken en vervolgens dicht smelten en weer gaan.
Mijn eerste was van 1979. Ik kocht hem in 1987 met 50.000 op de teller. Toen ik was thuisgekomen, natuurlijk super trots, meteen onderhoud gepleegd zoals olie e.d. Eigenlijk reed ik altijd rustig, want bij hardrijden gaat zo een cx wel veel benzine gebruiken. Dat slechte starten, herken ik wel en inderdaad na een dag of 5 begon dat al. Maar behalve dat, zou ik er zo de hele wereld mee rondrijden.

Nu een cx500c in bezit, met GL spullen opgebouwd, die behoorlijk slecht is, maar blok geeft minimal 10,5 in de cylinder. en een cdi blokje lijkt stuk te zijn. Een zomerproject, voor als ik toch geen K75 koop, om van de zomer door Europa te gaan rijden.
Ik mis alleen een 6e versnelling. Verder een probleemloze motor en eenvoudig aan te sleutelen.
Je projecten Boris volg ik altijd met belangstelling, geweldig om te lezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan