600cc of 900cc???

hoi

1e 600 cc tje ? Die bestaan niet meer.... het is geen 1970 meer dus die "moderne 600" gaan tegenwoordig al heel hard (valt wel mee?) nee 3,2 sec aan de honderd met een top van 250 km per uur valt niet mee...

2e ik rij men eigen dood op zo`n 1000...(bulshit) geloof mij maar, je rijd je eigen net zo dood op een "moderne 600" als op een 1000.

3e verzekering is goedkoper.

4e verbruikt minder.

5e Gebruiksvriendelijk, best belangrijk.....

Ik zou het wel weten als ik jou was.... (hint Kawasaki)
 
Kan toch zijn dat je dat ding gewoon mooi vindt? Als je het dan niet erg vindt om een beetje rustig aan te beginnen, waarom zou je 'm dan niet kopen? :?

Nou. als ik naar mezelf kijk: ik kan niet rustig beginnen. je wilt toch even kijken hoe snel zo'n ding nou vooruit gaat als je het gas erop zet he :?

waarom je hem niet moet kopen? omdat je dan volgens mij de eerste tijd weinig plezier beleeft op je fiets (met geknepen billen afwachten wat de motor nu weer gaat doen)

Wat ik niet begrijp is dat als een onderwerp als deze de kop opsteekt veel mensen beginnen over het uiterste uit je fiets halen. Ik zeg maar wat: "Ik rij een jaar 600cc en ik haal het uiterste er nog niet uit". MOET dat dan ofzo? Moet je uit een motor altijd het uiterste halen voor je de volgende stap mag nemen?
Dat heb ik in iedergeval niet gezegd, en als ik wel iets in die richting gezegd heb bedoel ik het niet zo!

er zijn maar weinig mensen die een moderne 600 op straat tot het uiterste kunnen krijgen. ook niet na jaren en jaren rijervaring. de motoren zijn gewoon te goed. en je hoeft echt geen rossi te heten voor je over mag stappen naar een 1000.

het gaat om een stukje veiligheid. met een 1000 heb je gewoon wat meer kans dat je door de motor verrast wordt, bijvoorbeeld bij het uitkomen van een bocht of bij te hard accelereren over slecht wegdek. bij een 600 heb je daar gewoon iets minder kans van.

bijvoorbeeld: ik ging van het weekeinde met een oom van me rijden. het was wel lekker weer, maar wel koud. ik rij op een R6 (600cc) en mijn oom op een GSXR1100 (1100cc). we hebben vergelijkbare banden (hij heeft iets betere banden) maar hij klaagde over een uitbrekend en glijdend achterwiel, terwijl ik op mijn 600 gewoon flink aan het gassen was en niets voelde glijden. hij heeft gewoon 2x zoveel koppel en dat merkt je als je het gas erop zet.

nou heeft mijn oom al 'wat jaartjes' ervaring en vangt hij zo'n glijdende achterkant wel op, maar ik kan me voorstellen dat je als je net begint dit geen prettig gevoel vindt en het zelfs wel kan voorkomen dat je hierdoor een valpartij maakt.


dit is dus gewoon even een praktijkvoorbeeld om aan te geven dat een 1000cc in sommige situaties gevaarlijker kan zijn dan een 600cc.

ik zeg niet dat je per definitie geen zware fiets moet kopen, maar ik vind wel dat je (zeker als beginner) net zoveel, of nog meer, lol kunt hebben op een wat lichtere machine: gewoon omdat je niet constant supervoorzichtig hoeft te zijn.

ook heb ik een beetje het idee dat een hoop mensen nog die lesmotor in hun hoofd hebben zitten: zo'n ER5 of CB500 ofzo. tja zo'n ding wil niet vooruit en het is 500cc. dus een 600cc supersport zal wel niet veel sneller zijn. ik wil wel snel dus moet ik een 1000cc kopen. nou. daar maak je dus een denkfout. een modere 600ss heeft dik 2x zoveel vermogen als een ER5 en weegt hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
jah. vooral als je net je rijbewijs hebt iemand zoek proberen te rijden in de bochten :X sta je volgende week alweer bij je dealer om je fiets terug te brengen. (met schade)

Volgens mij is hier sprake van een misverstand... :)
Ik bedoelde om die maat van mij,met zn dikke bike, eruit te rijden met juist een 600 machine! :]
Hij heeft ook nog niet zo lang zn papiertje...
 
hoi

1e 600 cc tje ? Die bestaan niet meer.... het is geen 1970 meer dus die "moderne 600" gaan tegenwoordig al heel hard (valt wel mee?) nee 3,2 sec aan de honderd met een top van 250 km per uur valt niet mee...

2e ik rij men eigen dood op zo`n 1000...(bulshit) geloof mij maar, je rijd je eigen net zo dood op een "moderne 600" als op een 1000.

3e verzekering is goedkoper.

4e verbruikt minder.

5e Gebruiksvriendelijk, best belangrijk.....

Ik zou het wel weten als ik jou was.... (hint Kawasaki)

Inderdaad...Heb iemand trouwens wel eens die Masterbike test in Motor gelezen? Dat ze al die motors testen? (600's, 750's, 1000's, 2 cilinders, etc.) Wat ik daar wel leuk uit vond was dat ze met alle motors hadden gekeken hoe snel ze waren op de 400 meter. Ik geloof dat de snelste 1000, 0.3 sec sneller was dan de snelste 600. Oke oke, tussenacceleraties enzo....maar toch is het wel zo dat de hedendaagse 600 gewoon echt bloed en bloedsnel zijn :}

Misschien een beetje offtopic, maar ik moest het gewoon even kwijt :)
 
Danjewel... ;)

Ik zal het nog bonter maken.. let op!

als iemand niet zo goed kan wegtrekken of niet eens durft te accelereren met zo`n zware bike.
is een 600 in de (meeste) sommige gevallen nog sneller. omdat je weet dat je bijna gelijk als de koppeling los is vol op het gas kan..
 
Gewoon proefrijden...

Mezelf ff als voorbeeld (rij wel 25 kw, maar dat ff terzijde; onderin merk je daar niet zoveel van).

Met m'n gs500 smeet ik bij wijze van spreke de motor elke bocht in, en kon voor de bocht, in de bocht, etc altijd het gas erbij gooien.

Laatst ff geprobeerd met m'n CBR 600; gas bij in de bocht = achterwiel dat stapje opzij zit.

Zoals gezegd; hoe zwaarder de motor is, hoe meer koppel (meestal) en hoe eerder je verrast wordt doordat je ff je pols beweegt...

Afhankelijk van je rijstijl (sportief/ rustig) gewoon ff lijstjes opstellen; en vervolgens op alles proefrijden; kan je zelf tot een oordeel komen; jij bent tenslotte degene die erop moet rijden, 'wij' niet.
 
Vanuit Spijkenisse naar Het Oosten is nog niet echt zo'n wereldreis hoor. Twee uurtjes met de trein (gratis met OV-kaart) en je bent er. Maak er een mooie dag van en bespaar enkele (soms wel) honderden euro's op het aankoopbedrag. De tweede keer dat je naar Het Oosten komt kun/mag je zelfs op de motor terug :]

Succes met het zoeken naar een motor en als je er echt niet uitkomt neem je toch gewoon een 750cc :?



De wijze die naar het Oosten ging en nooit meer terug wil :+
 
ok,ok, ik heb nog van alles te doen zo te horen.
gelukkig weet ik wel dat er een sportbike komt,dus dat scheelt alweer.
nu alleen nog door de brij van cbr's,zx6r's,vfr's,thundercats en srad's heen worstelen en dan moet er toch iets uitkomen...

maar goed eerst maar ff in utrecht kijken a.s.
 
Wat betreft de handling is een 600CC idd verstandiger om te beginnen,maar als je niet te gek doet dan kan een 900 ook,maar is de handling wat moeilijker en je legt hem ook wat moeilijker plat in een bocht als je net begint.
Of je nou op een 600 of een 900 begint,ik raadt je aan om een VRO-cursus te doen.
Leiver een beginner met een paar VRO-cursussen op zak een een dikke 900,dan iemand die denkt dat ie het allemaal weet,en te hard en onverstandig op een 600 rijdt.
Er gebeuren eigenlijk puur ongelukken door andere dingen,en dat gebeurt op een 600 ook.
Eigenlijk wel raar:We adviseren op een 600 te beginnen,maar eigenlijk is dat zelfs nog te gek als je net moet beginnen als je het tov een 900 bekijkt,maar zien we daar veel minder ongelukken mee beginnen als met een 900?(nee toch?)
Sterker nog,het gevaar zit hem in roekeloos rijden en dat kan met een 600 ook.
De nieuwe ZX6R(636) is sneller als de ZX9R,alleen heeft de 900 en berg meer koppel onderin,en dat veroorzaakt dat ie wat moeilijker te rijden is.

Ik heb er al eerder een stukje aan gewijd.(klik maar hieronder)

Post van Agostini in topic 'Motor om mee te beginnen!!!'

En de reply stond in het topic hieronder,daarin werd hetzelfde gevraagd.

Motor om mee te beginnen!!!
helemaal akkoord; behalve : het gaat toch ook om meer als 'geen ongeluk hebben?'
 
vergeet niet dat je ook in 600 cc klasse verschillen hebt, of je nou op een r6 rijdt of op een zzr 600.

ik ben begonnen op een zzr 600, lekkere fiets op alle fronten (vind ik)

daar heb ik een jaar op gereden,(wel elke dag) en ben nu sinds kort overgestapt op en zx9r.

ik had niet moeten beginnen op die zx9r, hij is toch zwaarder, meer koppel etc.

maar dat geldt voor mij(ik ben nogal van de gashendel zegmaar)

ik raad je aan om ook zeker een testrit te maken op een zzr 600..

niet te extreem, maar hij rijdt wel 240 als het moet... :)
 
................
het gaat om een stukje veiligheid. met een 1000 heb je gewoon wat meer kans dat je door de motor verrast wordt, bijvoorbeeld bij het uitkomen van een bocht of bij te hard accelereren over slecht wegdek. bij een 600 heb je daar gewoon iets minder kans van.
...............
Dit is DE reden waarom ik een dikke fiets afraad voor een beginner.
Een 600 en een 1000 zijn bijde erg snel, maar de 1000 zal je idd eerder spontaan verrassen met uitbreken/wheelies.
 
ik ben begonnen met de CBR600RR.
en moet zeggen dat deze echt ontzettend rap is als je net van je lesmotor afstapt })

zal je verder niets aanraden omdat ze mij al voor gek verklaard hebben dat ik de 600RR ging halen B|

gewoon halen wat je zelf leuk vind rijden en mooi vind om te zien :)
 
Ik ben ooit eens op een CB450S begonnen (1989, ja ik ben oud :) ) Dat was toen best een leuke beginnersmotor (tevens vaak lesmotor) Ik weet nog dat ik me er de eerste 10000 km toch bijna 3 x mee te pletter heb gereden... en dan ben ik van mezelf niet eens zo'n snelheidsmonster... puur gebrek aan ervaring.
Ik denk dus dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, je kan je op een 500cc fiets ook onderuit remmen. Probeer vooral eerst verkeers-inzicht en rijevaring te krijgen... (al een tijdje je autorijbewijs helpt ook al iets) Ga vooral voor heelhouden. VRO cursussen zijn prima, alhoewel het toch een kwestie is van domweg kilometers maken. En als je dat op een (relatief dure) zware machine wilt doen, waar je dus nog lang het uiterste niet uit kunt halen, moet je dat uiteraard zelf weten...

Wat je ook doet, gepoetste kant boven!
 
Ik rij nu sedert een paar weken met men cbr600rr , heb lessen gevolgd, rijbewijs gehaald en een goeie maand later kocht ik hem.(pics volgen nog)
Tot hiertoe heb ik daar nog geen moment spijt van gehad, in het begin is het wat wennen maar daarna rij je alsof het niets is.Gewoon zien dat je geen gekke dingen doet in het begin.
Over een blade of zo kan ik me niet uitspreken dus raad ik aan met 600cc te beginnen.
 
Heeft zo'n ZX636R maar een top van 250? :+

Nee maar bijwijze van spreke.

ik weet niet wat hij exact doet want de tellers wijken heel erg af.
rijdt op de teller 280 maar dat rijdt hij echt niet hoor... boeit toch niet zozeer aangezien je dat nooit rijdt.

En iemand die zegt dat hij het meer als 10 keer doet per jaar op de openbare weg LIEGT. (motorrijden) :+
 
nou, ik kan wel over ervaringen spreken.
Ik ben zelf begonnen op een cbr600 en ik moet zeggen dat rijd super en om te beginnen zeker. Dan kan je eerder leren motorrijden dan op een blade.(ligt natuurlijk ook aan jezelf) Ik ben na 1,5 jaar overgestapt naar een blade en ik kan me ook voorstellen dat het geen fijne motor is om mee te beginnen.
Dus ik raad je aan om het toch eerst op een 600 te beginnen en na een tijdejover te stappen op een blade.(is mij ook zeer goed bevallen)Ik zou het niet anders gedaan hebben. Maar goed dit is alleen maar advies vanuit mijn ervaringen.
succes ermee.
 
Inderdaad...Heb iemand trouwens wel eens die Masterbike test in Motor gelezen? Dat ze al die motors testen? (600's, 750's, 1000's, 2 cilinders, etc.) Wat ik daar wel leuk uit vond was dat ze met alle motors hadden gekeken hoe snel ze waren op de 400 meter. Ik geloof dat de snelste 1000, 0.3 sec sneller was dan de snelste 600. Oke oke, tussenacceleraties enzo....maar toch is het wel zo dat de hedendaagse 600 gewoon echt bloed en bloedsnel zijn

Op maandag 23 februari 2004 15:01 schreef Sanderman het volgende:
Danjewel... ;)

Ik zal het nog bonter maken.. let op!

als iemand niet zo goed kan wegtrekken of niet eens durft te accelereren met zo`n zware bike.
is een 600 in de (meeste) sommige gevallen nog sneller. omdat je weet dat je bijna gelijk als de koppeling los is vol op het gas kan..

Nou nee, niet helemaal. Ben wel eens te vinden op zandvoort met dragraces voor straatmotoren maareh, een 600cc wordt door zijn grote broers echt wel zoek gereden. Je mag dan zelfs best nog een foutje maken, bij de 300m komen de groete jongens hard terug. Ik weet niet hoe je komt aan 0.3 seconden maar dat is echt een fabeltje.
 
Als je zit te twijfelen tussen een zx636 en een blade, zou ik toch voor de blade gaan. dit omdat het vermogen veel beter beheersbaar is..
Ik vond de zx636 maar erg onstuimig en zenuwachtig...

Maar als beginnend motorrijder zou ik eerder gaan kijken voor gewoone cbr600f of een oudere zx6.
Ga je in het begin veel meel plezier mee hebben.
Kan je nog enigzins mee gooien.
Heeft meer dan genoeg vermogen.
En mocht je willen stunten gaat dat ook prima..
 
Nou nee, niet helemaal. Ben wel eens te vinden op zandvoort met dragraces voor straatmotoren maareh, een 600cc wordt door zijn grote broers echt wel zoek gereden. Je mag dan zelfs best nog een foutje maken, bij de 300m komen de groete jongens hard terug. Ik weet niet hoe je komt aan 0.3 seconden maar dat is echt een fabeltje.

je helemaal gelijk, alleen bedoel ik het niet zo. ik heb het over piet en jan en alleman gewoon op straat die niet gespeciaaliseerd zijn in dragraces.
 
Terug
Bovenaan Onderaan