A.J.S 16m(C)S restauratie

Hoefijzer

MF veteraan
13 okt 2013
1.286
12
Amerongen
Ik kon het weer niet laten en heb een volgend project aangeschaft. Een A.j.S uit 1956.
Althans volgens chassisnummer en motorcode.
Al is het frame model 1955,maar heb er nu al een paar gezien van begin 56 met dit frame. Blijkbaar namen ze het niet zo nauw.
Na alle Duitsers en Japanners is dit wel even wennen,moet in ieder geval mijn gereedschap aanvullen met wat Engelse maten.
Inmiddels zijn de carburateur en de versnellingsbak gereviseerd en ligt het frame bij de straler.
De bedoeling is omdat er toch geen spatborden bij zaten om hem het uiterlijk te geven van een 16MCS trail/crosser met een upswept dempertje.
Samen met de kleinere tank,groter voorwiel en trailbanden waren dit de enige uiterlijke verschillen.
Verder nog wat kleine verschillen in de krukas,cilinder,kortere eerste versnelling etc.
full
 
Versnellingsbak voorzien van nieuwe lagers ,pakkingen,keerringen en busjes.
verders nog wat polijstwerk aan het deksel.
Slijtage en roest vielen ontzettend mee gezien de melkachtige substantie die er in zat.
Je moet hem ook niet in de regen laten staan,want in de gleuf van de vuldop zit een ontluchtingsgaatje van ong. 2 mm. Blijkbaar een Engelse constructie.
full
 
Vandaag het blok uit elkaar gepeuterd,kostte nogal wat tijd.
Eerst moest ik twee tandwieltrekkers maken maar toen ging het snel.
Wat een krukasflenzen,geen wonder dat het blokje zo zwaar is.
Bigendlager is versleten,maar daar staan ze om bekend.
Verder alles in goede staat,zelfs de zuiger is nog op maat. er zitten niet eens keerringen in.
full
 
Nogmaals veel succes met je leuke project.
Water in de bak komt meestal via de koppelingskabel binnen en het is raadzaam om hier een strakpassend rubber slangetje (mof) overheen te schuiven met een beetje vet.
De bakken zijn overigens haast onverslijtbaar.
 
Bedankt voor de tip,ik zal er een mof omheen doen.
Laat dat allejezus snel er maar af ,want met een krukas/vliegwiel die zo alle Jezus zwaar is kan die nooit snel op toeren komen.
 
Je zal merken dat het heel anders rijd dan een moderne motor.
Maar leuk dat het is! Veel koppel goed sturend het geluid de geur de trillingen, ik ben eraan verslaafd. :]
Sterker nog ik ga nog een rondje :W :+
 
Vandaag wat spulletjes in de vaatwasser gedaan(mijn vrouw was weg).
Dat gaat super,het wordt alleen erg donker van kleur.
Maar ik vond op internet een superoplossing om ruw alumnium weer netjes te krijgen.
Remolie en een staalborstel gaat echt superrrr! Zie kleppendeksel midden,cilinderkop moet ik nog doen.
Verder de magneet ontsteking uit elkaar gehaald (echt een vernuftig simpel ding zonder bedrading)schoongemaakt,nieuw lager vet erin,puntjes gesteld en nieuw kabeltje er aan gemaakt.
En met dat fantastische weer natuurlijk een stuk wezen rijden op mijn kawa scrambler.
full
 
Daar ga ik zeker naar toe,bedankt voor de tip.
Ben naar Barneveld geweest,heb daar aardig wat kunnen scoren.
 
Dat ziet er heel fraai uit,zover ben ik nog niet. Wel veel delen klaar (zie foto)
Heb je hem al helemaal klaar?
Misschien heb je nog bruikbare delen over? Zoek nog velgen, buddyseat en voorvorkpoten
Ik heb alles uit elkaar liggen, behalve de wielen.
Zit nog met een paar probleempjes.
Bijvoorbeeld de zuiger en veren zijn nog goed,cilinder ook (alles nog standaard maten,blok is van 56 type 16MS) maar er zat een compressieplaat onder(volgens gegevens niet standaard,legeruitvoering misschien?)
Hoort er niet een zuiger in met uitsparingen in de zuiger als ik die plaat weg wil laten?
Ik vind daar geen info over.
Verder heeft het bigend lager ongeveer twee tiende speling,in alle richtingen lijkt niet ovaal maar moet ik nog loshalen (eerst een stukje hulpgereedschap maken).
Misschien overmaat rollen erin?
full
 
Dat ziet er heel fraai uit,zover ben ik nog niet. Wel veel delen klaar (zie foto)
Heb je hem al helemaal klaar?
Misschien heb je nog bruikbare delen over? Zoek nog velgen, buddyseat en voorvorkpoten
Ik heb alles uit elkaar liggen, behalve de wielen.
Zit nog met een paar probleempjes.
Bijvoorbeeld de zuiger en veren zijn nog goed,cilinder ook (alles nog standaard maten,blok is van 56 type 16MS) maar er zat een compressieplaat onder(volgens gegevens niet standaard,legeruitvoering misschien?)
Hoort er niet een zuiger in met uitsparingen in de zuiger als ik die plaat weg wil laten?
Ik vind daar geen info over.
Verder heeft het bigend lager ongeveer twee tiende speling,in alle richtingen lijkt niet ovaal maar moet ik nog loshalen (eerst een stukje hulpgereedschap maken).
Misschien overmaat rollen erin?[afbeelding]

Waarschijnlijk kan de compressieplaat er onder uit, om te checken of het echt goed gaat kun je het volgende doen.
Als je zover bent dat het onderblok klaar is. De cilinder, kop, kleppendeksel e.d. monteren, als je een stukje silly putty op de zuiger legt kun je nadat je de krukas rond hebt gedraaid kijken hoeveel de silly putty ingedrukt is.
Als je 2mm overhoud zit je ideaal veilig.
Er kunnen overmaat rollen in het bigend, maar meestal red je het daar niet mee.
Ben je al lid van de Ajs-Matchless club?
 
Die plaat onder de cylinder heet DE-compressieplaat. :? Hij zorgt er n.l. voor dat de compressie lager wordt. De standaard zuiger is gewoon vlak van boven. Als dat bij jou zo is, kan je de plaat zondermeer verwijderen. :Y Het bigend kan je inderdaad beter reviseren. :Y De motor is niet van mezelf, maar van een kennis, waarvoor ik de revisie ter hand genomen heb. :) Hij rijdt er alweer een tijdje vrolijk mee in de rondte :) De velgen en spaken heb ik toen ook vernieuwd; de staat ervan was zó erbarmelijk, :( dat nieuw bijna net zo duur was als opnieuw chromen '( (en dan moet je nog maar afwachten hoe het resultaat is :? ) Ik zal wel eens navragen of hij die ouwe zooi nog bewaard heeft :) :W
 
Ik weet waar hij voor dient,ik vroeg mij alleen af waarom hij op deze motor zit. Terwijl hij er niet standaard op hoort. En ik zie veel zuigers met klep uitsparingen.
Heb hier een slechte foto en hij is redelijk vlak.
full
 
Decompressieplaat inderdaad.
Maar het kan best zijn dat iemand in de afgelopen 60 jaar de cilinder afgedraaid heeft, of dat de kop vaak gevlakt is.
Zoveel mogelijk alles controleren bij zo'n oude machine zal de betrouwbaarheid tengoede komen.

De ajs-matchless club beschikt overigens over een goed onderdelenfonds, bergen met kennis, een leuk en zeer mooi clubblad, en als kers op de taart veel leuke treffens.( sorry ik ben bevooroordeeld :P )
 
Dit model zuiger hoort erin zonder klepuitsparingen.
De plaat kan eronder gedaan zijn om de motor wat smeuiger te maken, koeler te houden of om pingelen tegen te gaan. Maar in principe hoeft hij er niet onder.
Ik rijd met mijn 350 matchless en 500 ajs ook zonder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan