Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

A1 motor voor de kleine meid


MT-125 volle wind tegen (het waaide behoorlijk tussen de weilanden op de N201 naar Schiphol) haalde ik een dikke 110km/u die ik goed vast kon houden. Elke 11kW vloeistofgekoelde 125cc moet 110km/u met een aardige tegenwind kunnen volhouden. Mijn luchtgekoelde 125cc haalde met zware tegenwind tussen de 76-79km/u op de teller. Niet prettig, kan ik je zeggen. Ik werd op dat ding dan ook regelmatig binnendoor ingehaald, ook op plekken waar het niet mocht. Provinciale wegen waar je 100km/u mocht rijden kwam ik niet eens, want de top van dat ding was 101km/u en dat haalde je alleen bij lang wachten en gratie Gods. Maar ik had wel lol op dat ding, dat dan weer wel. Maar de topsnelheid heb ik maar 1x aangetikt.

Hier trouwens mijn test van de MT-125; Test: Yamaha MT-125 A1-rijbewijs 11kW
Met lekker vlot doorrijden zat ik op 1 op 36 (en ik neem nooit klakkeloos info over van de boordcomputer, want die geloof ik nooit en die mening blijkt vaak te kloppen).
Test van de 125 Duke (oude model) zwerft ook nog wel ergens rond daar.

Alleen de nieuwprijs van al die 10-11kW 125'jes zijn idioot hoog. Welke 18-jarige kan even 5000-6000 euro neerleggen? Ik destijds niet. Misschien als je een rijke pa hebt.

Maar A1 slaat in Nederland nergens op. Leuk als je 16 bent, zoals in andere Europese landen. Daar mag je op je 16e op A1 stappen en op je 18e op A2. Waarom dan weer hier betuttelen? Daarnaast; hier is iedereen gehaast en de leasebakrijders hebben echt geen 1.0 liter auto, nee die knallen je gewoon hard voorbij. Beetje meer pit mag best. Op je 18e op een veredelde brommer stappen past perfect in het ontmoedigingsbeleid van de overheid.

Er was niets mis met 25kW en de automatische overstap naar vol vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Jouw argumenten (jongeren volgas + weinig onderhoud) gelden voor èlke 125 cc.
Daarnaast het is een import maar het is niet gezegd waar hij vandaan komt; maar zouden ze in bijv. Duitsland er beroerder op rijden dan hier? Ik kan me voorstellen dat je je daar nog minder op de snelweg waagt, gezien de hoge snelheden daar.
 
@ Monomuis er was zelfs niets mis met de oude regeling waaronder ik direct mijn gehaald heb.
Overigens bedankt voor je bijdrage in beantwoording van onze vragen.

In dit tijd was een 500cc met 50pk een zware motor en een 750cc met 75pk echt een monster.
Met goed sparen kon je wellicht een 2e hands 500cc kopen. mijn 2e motor was een 550 met wel 65pk.

Een aantal jaren later kwamen "betaalbare" 600cc fietsen meer dik meer dan 100pk en kwam de vraag of het allemaal zo verstandig was om daar beginners op te laten rijden.

Nederland wil altijd het braafste jongetje van de klas zijn in europa en de wereld.
Ik krijg dat toch niet veranderd dus moeten we het (helaas) doen met wat het is.
 
op een 125 cc a1 ding rij je 90% van de tijd volgas. Altijd.
Opa misschien 80% van de tijd, maar niet veel minder.
 

Hoe kan ik je uitleggen dat langzaam soms sneller is van A naar B dan snel....

Beste Rob,

Ik ben blij dat jou dochter al op haar 18e haar motorrijbewijs wilt halen en dat daar haken en ogen aan verbonden zijn dankzij geleerden die denken dat zij weten wat goed is voor de mensheid en is ook daarom goed voor haar ontwikkeling als zijnde een goede motorrijder.

Regels zijn er om nageleefd te worden maar ook om mee te spelen, nu denk jij vast kan die trut nu gewoon even wachten tot dat zij haar A2 kan halen want dan hebben we dit gepruts ook niet maar er zijn hier wel degelijk voordelen aan verbonden.

Nu weet ik niet waar jullie wonen maar dit zijn voorbeelden die zij heel goed kan gebruiken.

Voorbeeld 1) zij moet van Utrecht naar Amersfoort, nou das simpel je pakt gewoon de A28 en voila en dat terwijl je op een Yamaha YBF 125 rijdt max 90 misschien 105.

voorbeeld 2)zij moet van Eibergen naar Emmer-Compascuum lang leve Duitsland denk je met een Hyosung RT 125.

2 motoren die langzaam zijn en toch sneller dan de gemiddelde motor als je weet hoe je moet rijden, haar topografie van nederland zal beter worden dan van jou Rob doordat zij over wegen moet gaan waar je in eerste instantie niet eens bij stilstond.

Regels daar kan je mee spelen zeker met A1 motoren is het en blijft het leuke, sommige motoren kunnen vollast niet al te lang hebben en die rij je dan ook in de soep maar andere kunnen juist heel goed daar tegen.

Honda MSX en zijn trawanten moet je gewoon niet doen tenzij het er voor erbij is maar dan nog......

Honda CB125F/Hyosung RT 125/Yamaha YBF 125 erg leuke motoren in de 8/9,5kw sectie en motoren waar je serieus nog eens een goede vermogenscurve uit kan halen en die je later kan houden als pekel/fun-fiets.

De Suzuki GSX 125SA/Yamaha MT-125/KTM Duke 125 zijn de betere 11kw waar zij een lange tijd vrolijk op rond kan rijden maar kijk even of een nieuwe map mogelijk is of een powercomander om de hoge toeren te verbeteren waardoor ze net effe wat prettiger rijden op hoge snelheid en ook bij deze geld je later kan houden als pekel/fun-fiets.

de racers (Duke RC/YZF-R) daar moet ze eigenlijk niet naar kijken want echt leuk sturen lukt niet echt in duitsland.

waar kan je naar toe met een A1 motorfiets, eigenlijk is jou inleving je belemmering waar je naar toe wilt/kan, wil je naar zuid-Duitsland of de Vogezen in Frankrijk allemaal mogelijk.
 
Hoe kan ik je uitleggen dat langzaam soms sneller is van A naar B dan snel....
Door het zelf te ervaren

Korte afstanden, zijn soms sneller binnendoor op de 25 km/u snorscooter, op het fietspad, dan op een snelle motor(scooter) op de rijbaan
 
Laatst bewerkt:
Tja wel mooi al die voorbeelden van motorfietsjes,maar de jonge dame waar het
hier om gaat moet er ook nog op gezien willen worden ,leuk dat pa aan het kijken is maar
we weten niet wat zij wil
 

Beste Tobias,

Inmiddels 4 pagina's terug is er al een keer aangegeven dat het hoofdzakelijk voor spelen in de buurt is. Binnen bebouwde kom, 60km wegen en wat 80km wegen.

Dat het verder prettig is om soms ook even een stukje snelweg te kunnen pakken. Gewoon omdat er zoals je zelf ook al aangeeft plekken zijn waar de binnenwegen echt geen doen is.
Die discussie was overigens ook al eerder voorbij gekomen.

Het stuk wat ik gequote heb daar hebben we wel iets aan. Top
 
Tja wel mooi al die voorbeelden van motorfietsjes,maar de jonge dame waar het
hier om gaat moet er ook nog op gezien willen worden ,leuk dat pa aan het kijken is maar
we weten niet wat zij wil

Als je gelezen hebt wat ik geschreven heb dan zou je het wel weten.

Zelf is ze helemaal weg van een KTM 125 Duke.

Gelukkig lijkt die hier samen met de Yamaha MT 125 en de Suzuki GSX 125 het meeste in de smaak te vallen. Moeten we wel even kijken dat er op de KTM wel één van de laatste mappings staat.
 
Dat van die mapping op de KTM is 6 jaar terug, dat zal vast wel goed zijn. en anders ff bij een dealer aan een laptop hangen, dat zullen ze geen probleem vinden.


Zot heeft wel gelijk, met 125cc is het heel veel vol gas. Maar de kilometerstanden zijn niet mis. Rond 50.000 kom je veel in Duitsland tegen en iemand op wereldreis met een YBR ging over een ton. Weet alleen niet of die overal vol gas reed. Vast niet. Dit vraagt om een langeduurtest eigenlijk. Heeft MotoPlus niet een keer een 125cc uit elkaar getrokken na 50k km?
 

Ja inderdaad,was ik alweer vergeten ,word ook al een dagje ouder
 
Honda MSX en zijn trawanten moet je gewoon niet doen tenzij het er voor erbij is maar dan nog......

Hier ben ik het eigenijk absoluut niet mee eens, zelf heb ik gelest voor mijn A2 rijbewijs maar door omstandigheden thuis was een 125cc fiets het maximale dat hier binnen kwam.

Doordat ik een fan ben van Mini 4 takt een Dax en Monkeytje gekocht. Dit in 125 en 108cc. Liep prima, zolang je maar van de snelweg bleef.
Na een tijdje door de vele dagelijkse km's de chinese Dax ingeruild voor een Honda MSX. Absoluut geen snelle motor, maar alle binnenwegen waren er prima mee te doen. GPS liep deze altijd wel 90km/h (Ook met wind tegen) + als je echt wilde op de snelweg kon je er wel 100km/h uit persen.

Ik ga niet beweren dat snelweg er een aanrader mee is, maar als het moet ? Dan is dat best goed te doen. Je bent nog altijd sneller dan de vrachtwagens, dus gewoon rechts blijven en gaan. Inhalen zit er uiteraard niet in.

Zelf heb ik +-25.000 km gedaan met deze motortjes het afgelopen jaar en afraden zou ik het zeker niet doen.

Een Vloeistofgekoelde 125 loopt dan nog eens een pak rapper, daar kom je als beginner zeker wel mee toe. Zelfs voor de sporadische snelwegritten.
 
Laatst bewerkt:
http/www.suzuki.nl/motoren/street/gsx-s125a

dan zou ik voor deze gaan in het zwart met powercomander zodat ie vollast iets beter rijdt.
Maar gaat zij daar ook voor...en in het zwart, of toch een KTM

We zullen het wellicht nooit weten
 
Ik heb half november nog met de Suz GSX-S125 gereden. Dan heb je beetje indruk hoe het toerental is op de snelweg en hier en daar een auto inhalen. Dit model is er pas sinds oktober ofzo.
Lange stukken 110km/u in 6 is volgens mij goed vol te houden.


MSX125 op provinciale wegen is ook geen mega succes. Dan blijven ze je inhalen. Wel echt een tof ding.
 

Ik weet niet of je een punt wilt maken, maar als je ze gebruikt, dan wordt je tekst alvast een stuk duidelijker. Ik begrijp er nu in ieder geval maar weinig van.
 
Ik begon destijds in '82 ook met een Honda XL125, 11 pk , lekker zuinig viertaktje en geen snelweg want met een proefrijbewijs moest je binnen de grenzen van de bebouwde kom blijven. Voor de jonkies: een proefrijbewijs kreeg je als je rijles had bij een rijschool. Je kon dan op 't politiebureau een proefrijbewijs halen die je elke maand opnieuw door de politie moest laten afstempelen.Je moest dan met een blauw L plaatje bevestigd aan de onderkant van de nummerplaat rijden. Ik had hem met vleugelmoer bevestigd zodat ik hem snel kon verwijderen als ik stiekem door het bos naar een schoolvriendin een dorp verderop wilde rijden..
Politieagent bij de maandelijkse verlenging: Nog steeds les bij de rijschool ? Ja hoor loog ik, want ik had inmiddels een scharrel die les gaf in het leger, die reed op zaterdagmorgen met een oude ford taunus achter mij aan om me les te geven. Om de paar straten stoppen want een intercomsysteem bestond toen nog niet. Toen moest ik examen aanvragen, oh jee... Een autorijschoolhouder bij ons in de straat wilde dat voor 80, = gulden wel doen ( plus minus 36,,= euro nu) Hij kwam ook netjes bij cafe restaurant Jansen, waar je vertrok met afrijden, de examinator reed met een groene simca achter mij aan. Regelmatig stoppen, motor afzetten en weer aantrappen als we weer verder gingen. Na 20 minuten rijden waren we alweer terug, en niks bijzondere verrichtingen of achtjes draaien etc.welnee! Wel mooi geslaagd. Ja, zo ging dat destijds!
 
Ben ik nou de enige die geen bal begrijpt van dit verhaal?
 
Ben ik nou de enige die geen bal begrijpt van dit verhaal?


Je begreep mijn verhaal ook al niet en de TS had exact hetzelfde probleem

Kijk dat we van mening verschilen okay dat kan en mag het nadeel effect ervan is dat je dan als afvallige meteen in een afzeik hoekje gezet wordt.
 
Mijn dochter was 18 we hadden samen een honda xl gekocht om op te knappen...ze was zo verstandig om te wachten...

Van de zomer komt ze weer thuis wonen de studie klaar dan gaat ze lessen volgen...
Welke studie doet ze ? Communicatiewetenschap
 
Laatst bewerkt:
Ik snap er ook al geen bal van
Mss dat slimme brilletje van de avatar kwijt...............
 
Ik rij zelf op een yamaha yzf r125. Ik rij plat (voorover gebukt) op de snalweg met wind tegen rond de 117 km/h bij wind mee 125 en in de tunnel 136 aangetikt als de tunnel wat langer was had ik wel de 140+ kunnen halen. Niet gedacht dat ik de 136 zou kunnen halen met een 125cc haha
 

dus in 't donker is ie sneller