ABE voor motoren in duitsland.

kompas

Held der groene draden
9 okt 2007
345
164
Ik zie op youtube filmpjes dat men in duitsland motoren controleert op diverse onderdelen. (uitlaat, ruitjes, remhendels enz. ) Duitse motor rijders moeten daar ABE papieren voor bij zich hebben om aan te tonen dat die onderdelen goed gekeurd zijn voor hun motor.
Is dit ook verplicht voor nederlandse motorrijders? En zo ja, is het voor alle onderdelen nodig?
Ik heb bijv een MRA ruitje er op zitten en een bodystyle achterwielspoiler. Voor beide heb ik een ABE er bij gekregen. Maar voor mijn Givi kofferset niet. en kan ik ook niks vinden op de website van Givi.
Wie weet er het fijne van?
 
Voor koffers is het idd niet nodig, de rest wel (zeg ik als D ingezetene). Of je moet alle veranderingen op het kentekenbewijs hebben staan, dan hoeft het niet (in D).

Maar kom gerust naar D met je ali spiegels, knippers, remhendels open uitlaten of afgezaagde achterkanten (zonder reflector). Je wordt bij politiecontroles geen strobreed in de weg gelegd en krijgt een vrijgeleide, omdat je uit NL komt....

sarcasme modus uit...
 
Dank je wel. De rest van de motor is origineel. Dus geen gezeur.
 
Ik meen te weten dat een Nederlandse motor in Duitsland aan Nederlandse regels moet voldoen. Stel eens dat Duitse motoren voorzien moeten zijn van een brandblusser met 5 kg ABC blusmiddel, dan hoeven Nederlandse motoren in Duitsland niet aan deze eis te voldoen.
 
Er zijn wel grenzen. Zonder spiegels, te veel DB uit de uitlaat en verblindende verlichting zijn ook zonder ABE strafbaar.
Maar dat spreekt voor zich.
 
Een land kan alleen controleren op regels (mbt voertuig eisen) die in Europees verband zijn vastgelegd bij weggebruikers van een andere nationaliteit.

Om die reden kijkt Duitsland naar het e-keur op de uitlaten. Dat is immers op Europees niveau vastgelegd. Geluid meten is wat dat betreft veel te complex om snel en betrouwbaar te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan