advies bagage

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Hoi beste forum bezoekers.

Ik zou graag advies willen over het volgende:
Wat is de beste manier om bagage mee te nemen op de motor??
1. tanktas
2. textiel zijtassen
3. koffers

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar van die textielen zijtassen omdat ik bang ben dat een tanktas krassen geeft.
Wie kan mij hierin adviseren??
En wie heeft ervaring met deze zijtassen en kan een merk/model noemen met de voor/tegen argumenten??

Het gaat trouwens om een Bandit1200 uit 1997.

Alvast bedankt.

Groeten Peter
 
Ik heb een paar zijtassen van track, daar zit ruim voldoende ruimte in voor een weekendje o.i.d. en mits goed vastgezet, overleven ze probleemloos volgas over de autobahn :P

En ze zijn ook nog eens perfect waterdicht
 
Goekoopst en snelst is de tanktas (mijn ervaring). Krassen kun je voorkomen door er een zeemlerenlap onder te leggen (magneettas). Je kunt ook een Bagstertas nemen met een tankvover, de tas bevestig je dan aan de haken op het cover.
Met andere bagage toepassingen heb ik geen ervaring.

Wie?
 
ik rij bijna elke dag met tanktas, nog steeds geen krassen van gekregen, ik heb er ook niks onder ter bescherming.
Je moet er alleen goed omdenken dat je niet de tanktas in het zand legt en daarna zonder schoon te maken op de tank plaatst
Verder zijn stevige magneten en een antislip onderkant ook aan te raden

Tijdens de vakanties rij ik met koffers, maar tanktassen zal ook goed kunnen, maar laat ze niet tegen je fiets aan hangen want dat geeft bijna altijd beschadigingen omdat ze kunnen klapperen
 
Hoi beste forum bezoekers.

Ik zou graag advies willen over het volgende:
Wat is de beste manier om bagage mee te nemen op de motor??
1. tanktas
2. textiel zijtassen
3. koffers

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar van die textielen zijtassen omdat ik bang ben dat een tanktas krassen geeft.
Wie kan mij hierin adviseren??
En wie heeft ervaring met deze zijtassen en kan een merk/model noemen met de voor/tegen argumenten??

Het gaat trouwens om een Bandit1200 uit 1997.

Alvast bedankt.

Groeten Peter

In ieder geval niet té veel achterop binden want dan wordt je voorwiel wat "licht", dus de zware dingen gewoon in je tanktas. Ik meen dat de verdeling 1/3 voor en 2/3 achter was, maar zo precies komt dat niet.
De oudere modellen koffer met zwart kunststof kunnen prima tegen krassen, zeker met rubberen stoot-strips erop. De nieuwere op de Pan, BMW1200RT en Yammie FJR1200 zijn in kleur gelakt. |( Staat leuk, is enorm krasgevoelig.
IMO is de meest ideale pak ezel combinatie: tanktas-2 zijkoffers-bagagerol.
Koffers zijn lekker makkelijk, maar geven niet mee met het inpakken, een bagagerol (waterdicht van ORTLIEB ) zijn ideaal voor het inproppen van je spullen.


Koop goed spul, daar heb je lang plezier van.
 
Heb textielen zijtassen gebruikt en nu is me kontje van me motor kaal '(

Me tanktas werkt perfect alleen zie je met een hoge tanktas vaak je tellers niet. Een oplossing is een afritsbare tanktas met als bovenste gedeelte een rugzak, ideaal *D
 
Gewoon EN tanktas EN zadeltassen, dan krijg je vast alles mee. Tegen het krassen gewoon bij de Kruidvat ff van die antislipmatjes halen en onder je tanktas en zadeltassen stoppen. Houdt het bovendien mooi op de plaats.

Koffers zou ik gezien de prijs alleen doen als je ook dagelijks extra bagageruimte nodig hebt (laptop ofzo).

Heb me zelf ook net goed georienteerd en zadeltassen moet goed te doen zijn.
 
In het algemeen moet je de relatief lichte, grote spullen achterop binden (tent, slaapzak, dat soort dingen), de wat zwaardere in koffers of zijtassen (die zitten lager tenslotte) en zoveel mogelijk de zwaarste dingen in de tanktas. Ik prop daar meestal in ieder geval m'n kettingslot in en die heeft toch al snel net zoveel gewicht als de gemiddelde bungalowtent, dus dat schiet lekker op.

Als ik zonder zooi achterop kan rijden doe ik dat. Meestal is het een tanktas en desnoods een bagagerol met wat onderbroeken en een tandenbrorstel achterop ;)
 
Ik hoef niet zo denderend veel rotzooi mee.
Als ik naar het strand ga moeten er badlakens en een fles cola in.
En als ik naar mijn vriendin ga wat schone kleren.

Voor een weekendje weg moeten ze ook geschikt zijn.
Belangrijk is ook dat bij zadeltassen er ook nog iemand achterop kan zitten. Is dat mogelijk?
Ik denk dat dit in combinatie met een tanktas de oplossing gaat worden.
Kan iemand me een merk en model noemen waar ze tevreden over zijn??
Met een fotootje erbij zou helemaal handig zijn.

ps. ik heb bij Motozoom van die zijtassen gezien voor weinig. Iemand hier ervaring mee??
 
harde koffers blijven wel het beste als je langer op reis gaat, ze zijn zeker waterdicht en liggen nooit te zwabberen (normaal gezien :9 ), maakt geen krassen ofzo
en je kan ze snel erafnemen en er terug opzetten (zadeltassen kan je eigenlijk nooit echt afsluiten, ze geraken er altijd wel in :N )
als je geluk hebt, vind je ze goedkoop, zoals ik })
twee zo goed als nieuwe (krasvrije) givi koffers van 40l en een rek voor 150 eurootjes :} :}

wie zoekt die vindt
 
Hangt er van af hoe vaak je het gaat gebruiken. Als je vaak met bagage rijdt, zijn koffers gewoon de beste oplossing.
Ik gebruik een topcase, omdat ik die vrijwel dagelijks nodig heb. Voor de paar keer per jaar dat ik met m'n vrouw een toerrit doe, heb ik van die nylon zadeltassen.

Tegen evt krassen: gewoon een rol "boeklon" kopen. Doorzichtig zelfklevend plastic om boeken te kaften. Plakt sterk genoeg om er op te blijven zitten, maar gaat er heel makkelijk en zonder schade weer af. NOOIT plakplastic gebruiken.
 
Interessant topic. :P

Ik ben benieuwd naar tanktas ervaringen, wat zijn nou precies the do's and don'ts rondom tank en zadeltassen?

Je hoort mensen over magneten miepen dat ze je pasjes slopen en dat die bandjes je lak aan alle kanten bekrassen. En de bagsters schijnen vrij duur te zijn...

En dat terwijl lidl laatst zo'n leuke actie had, voor minder dan 10 euro.

Zet je toch aan het twijfelen.
 
Je hoort mensen over magneten miepen dat ze je pasjes slopen en dat die bandjes je lak aan alle kanten bekrassen. En de bagsters schijnen vrij duur te zijn...
In een magneettanktas zitten vrij sterke magneten. Dat heeft me inderdaad wel eens een pinpas gekost.

Een tanktas met bandjes zal echt niet krassen als je de onderkant schoon houdt en 'm niet op een (erg) vuile tank motneerd. Wat wel krast is een magneettanktas van de tank trekken en ontdekken dat de magneten ook erg goed moertjes en andere ijzeren voorwerpen aantrekt.

Ik heb overigens goede ervaringen met een held (magneet) tanktas. Zelfs op een naked bike bleef die goed zitten. Aan de andere kant ben ik op de A6 bij Almere ook wel eens een tanktas kwijt geraakt en er blijft weinig over als die onder twee auto's door gegaan is. Niet altijd vertrouwen op de magneet maar een extra riempje los om het stuur of balhoofd dus.

Er zijn trouwens zat andere bevestigingen tegenwoordig. Klitteband flap onder de buddie monteren en een riem of haken aan de voorkant. Zoeen heb ik ook gehad (weer Held) tot ik een hoger zadel monteerde (erg laag die 1150 GS'en) en de tank te klein bleek om het spul aan te trekken (erg kleine tanks, die 1150 GS'en). Nu heb ik een origeneel bmw tanktas en dat past erg mooi zonder krasgevaar, maar dat is merk gebonden natuurlijk.

Held is wat mij betreft verder een aanrader.
 
gewoon een tas achterop met 2 paar spanners eroverheen, en :] maar. Zo ben ik ook al verschillende malen op vakantie geweest (italië, oostenrijk) werkt prima. Kun je tenminste op de autobahn achter je ruitje wegkruipen als het tempo wat omhoog gaat O-)
 
ik rij bijna elke dag met tanktas, nog steeds geen krassen van gekregen, ik heb er ook niks onder ter bescherming.
Je moet er alleen goed omdenken dat je niet de tanktas in het zand legt en daarna zonder schoon te maken op de tank plaatst
Verder zijn stevige magneten en een antislip onderkant ook aan te raden

Tijdens de vakanties rij ik met koffers, maar tanktassen zal ook goed kunnen, maar laat ze niet tegen je fiets aan hangen want dat geeft bijna altijd beschadigingen omdat ze kunnen klapperen

Precies dezelfde ervaring en dezelfde tip. Niet moeilijk doen. Zorg ervoor dat je een goede tanktas hebt en houd de onderkant schoon. Geen zooi ertussen, laden en rijden. Geen krasje te zien!
Moet je eens kijken wat je aan krassen overhoudt door gewoon te rijden zonder tassen en zo (straatvuil tegen de voorzijde), bij je contactslot (die sleutels zijn scherp), door te wassen (één zandkorreltje in de spons is al genoeg), of aan de zijkant van de tank waar je knieën langsschaven. Bijvoorbeeld. Zelfs die mooie uitsteeksteltjes op je banden slijten weg.
Dat ding is van '97 man! Daarbij is een motor om te gebruiken. Vinnik dan :-)
 
Mijn motor is van 97 maar nog in zeer goede staat.
Dus ik zit niet zo te wachten op krassen op mijn tank.
Maar ok.
Ik vroeg ook om ervaringen met die zadeltassen van textiel?
Heel concreet:
Kan er dan nog iemand achterop?
Past er genoeg zooi in voor een weekendje weg?
Zijn ze "redelijk" waterdicht?
Beschadigen ze je motor?

Gr. Peter
 
Alles wat niet standaard op de motor "zit" of langs de motor "hangt" kan je motor beschadigen. Daar ben ik ondertussen wel achtergekomen. Kleine steentjes onder je tanktas enz... dat voorkom je gewoon niet, helemaal niet als je ff snel naar je vriendin gaat. 8-)
De zadeltassen die ik ken laten nauwelijks ruimte over voor de benen van een duopassagier. Koffers lijken me het meest ideaal maar dat ziet er niet uit...

Ik rijd veel met bagage en zolang ik geen grote zware of harde dingen meeneem gebruik ik een rugzak. Harde bagage zoals een slot, pot gel, riem enz stop ik onder de buddyseat. Daar wil ik mijn rug namelijk niet op breken als het fout zou gaan.
 
Zijn jullie niet bang dat de tassen of de spullen in de tassen worden gejat? Of nemen jullie alles mee als jullie bijv de stad in gaan? Is er een goede manier om de tassen te beveiligen?
 
Ik vroeg ook om ervaringen met die zadeltassen van textiel?
Heel concreet:
Kan er dan nog iemand achterop?
Past er genoeg zooi in voor een weekendje weg?
Zijn ze "redelijk" waterdicht?
Beschadigen ze je motor?

Gr. Peter

Ik heb onlangs textiele zadeltassen gekocht van Booster, en ben er nu 4 dagen mee naar frankrijk geweest. Mijn bevindingen:
- Iemand achterop, alleen in theorie, maar dat is met mijn zx9r, volgens mij heb jij een iets meer toer ingestelde fiets, dan zou het denk ik wel kunnen.
- Er past genoeg in, ik kan ze ook nog groter maken dmv "openritsen". Een tent/matje past er niet in, niet vanwege volume, maar omdat ze de lengte niet kwijt kunnen.
- Ik heb met die tassen plus een rol erop gereden (voor de tent e.d.), ideaal, ook omdat er bevestiging ogen zitten voor banden/ bagage net.
- 1e dag 90% regen '( , alles wat aan de rand zat was nat. Er zitten wel plastik hoezen bij, maar dat werkte niet icm. het gebruik van de bevestigings ogen voor de bagagerol. Dit is eigenlijk mijn enige echte kritiek.
- Geen enkele beschadiging aan de lak, ookal was er de eerste dag wat vuil tussen gekomen door de regen. Blijkbaar werkt de anti-slip goed genoeg. Volgende keer doe ik er voor de zekerheid nog wat boek-plastic tussen.
 
Tanktassen geven normaal gezien geen krassen, tot je ze uitleent aan je pa en die ze in zijn garage in ijzervijlsel laat vallen :( . Leuke (ahum) ontdekking als je ze er dan weer afhaalt... Moraal van het verhaal: let op waar je je tanktas neerlegt...
 
Zijn jullie niet bang dat de tassen of de spullen in de tassen worden gejat? Of nemen jullie alles mee als jullie bijv de stad in gaan? Is er een goede manier om de tassen te beveiligen?
Ik laat mijn tassen in principe nooit onbeheerd achter, voor zover ik weet is er geen goede manier om ze te beveiligen (of je moet een hangslot aan je ritsen doen, maar met een mes heb je hem alsnog zo open als ze echt willen...)

Tanktassen geven normaal gezien geen krassen, tot je ze uitleent aan je pa en die ze in zijn garage in ijzervijlsel laat vallen :( . Leuke (ahum) ontdekking als je ze er dan weer afhaalt... Moraal van het verhaal: let op waar je je tanktas neerlegt...
Had je er een anti-slip matje onder? Helpt tegen verschuiven én tegen krassen. Wel balen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan