Hooooog.Kijk eens voor een Yamaha Tenere 700
Een honda grom!Ha allen,
Ik heb nu een paar maandjes hier rond zitten snuffelen en nu ik donderdag m’n AVD gehaald heb durf ik ook wat te postenJullie geven enorm goede adviezen en hoop dat jullie met mijn dilemma kunnen helpen: de eerste motor. Ik heb veel andere topics gelezen, en veel goede tips gezien (bepaalde typen, goed laten adviseren, proefrijden, doel voor liefde, rode Hayabusa etc) maar veelal voor lange mannen en ik weet de ballen van rijgedrag, kosten van onderhoud noch heb ik echt motorrijders in m’n omgeving. Ik ben nu naar drie dealers geweest en heb het gevoel dat ze bij “woon-werk” direct die ene motor die mij past naar voren schuiven :p Covid maakt overal even binnenlopen en uitproberen ook wat lastiger en liefst heb ik zsm een motor staan ^^
Specs:
- Vrouw, 173cm
- Vrij sterk (haha), maar grote kans dat ik hem eens laat vallen want vrij onhandig en <55kg
- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen). Hij moet ook buiten kunnen staan :p
Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…
Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen. Iemand raadde ook een CBF650 aan, de dealer vond dat “een oude mannen motor”, de NC750 loop ik niet echt warm van. Ik neig nu naar een jonge tweedehands, om twee jaar te rijden ofzo en dan te switchen als ik meer weet wat voor motorrijder ik ben. Ik heb ook een oudje overwogen om beter te leren rijden en het minder uitmaakt als ik hem eens laat vallen, maar wil wel graag abs en vrees dat ik dan met onverwacht onderhoud enzo moet rekenen.
Vragen:
- tips voor andere modellen?
- ervaring met regelmatig snelweg met een andere motor dan (sport)tour?
- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?
- ervaring met de Tiger 660-sport? Zijn er nul tweedehands van nog, is wat minder in looks maar wel driecilinder en kleiner
- tweedehands, jong tweedehands (<2jaar) of nieuw?
- BMW aan te raden of nee? Lees ik wisselende dingen over (duur, vaak stuk, heb net een Mini naar de sloop gebracht dus ben wat huiverig). Ik heb er een zien staan waar ik licht verliefd op ben.
- koffers bij aankoop erbij of er zelf opzetten? Zijkoffers lijken met handig voor langere ritten, maar dan snel 1000e in aanschaf erbij.
Wauw, sorry voor deze waslijst. En in dit veelbesproken onderwerp. Als ik een vergelijkbaar topic gemist heb heel graag de link
Alvast dank
Sorry, maar dit is flauwekul. Menigeen is nooit gevallen met de eerste motor. De eerste keer dat ik viel met een wegmotor was toen ik zelf met m’n vijfde bezig was, en de motor die ik toen total-loss reed was niet eens van mezelf, maar een dienstmotor. Als je op de motor stapt vanuit de overtuiging dat je sowieso gaat vallen, dan vind ik het persoonlijk verstandiger om niet op te stappen. Gewoon lekker kopen wat je wilt c.q. kunt/wilt betalen, het leven is al kort genoeg.eerste motor sowieso tweedehands, je gaat sowieso je eerste motor óf een keer laten vallen of misschien zelf wel een keer vallen op lage snelheid of je laat hem zelf vallen bij het parkeren)
Dat deed TS zelf al, maar het moet natuurlijk wel een rode zijn, want anders werkt het niet.Iemand al de Hayabusa genoemd?
Ja vallen is nu eenmaal het risico op 2 wielen,na meer dan 40jaar rijden ben ik er genoeg keren vanaf gestuiterd en af gereden,dusssSorry, maar dit is flauwekul. Menigeen is nooit gevallen met de eerste motor. De eerste keer dat ik viel met een wegmotor was toen ik zelf met m’n vijfde bezig was, en de motor die ik toen total-loss reed was niet eens van mezelf, maar een dienstmotor. Als je op de motor stapt vanuit de overtuiging dat je sowieso gaat vallen, dan vind ik het persoonlijk verstandiger om niet op te stappen. Gewoon lekker kopen wat je wilt c.q. kunt/wilt betalen, het leven is al kort genoeg.
Terzijde: topkoffers voor een RT zijn gewoon te koop, kom je zelfs op marktplaats nog regelmatig tegen, zowel in klein als groot formaat. Het deksel kun je demonteren en in de gewenste kleur laten spuiten: dat kost niet de hele wereld, en spuiterijen staan bijna in de rij om het voor je te doen. Dus zo’n uitdaging hoeft dat niet te zijn. Wel zul je een slotset moeten kopen om jouw sleutel ook voor de topkoffer te kunnen gebruiken.
Dat heet verkeer. Ongelukken kun je krijgen in de auto, o de fiets, brommer, motor, etc. alleen is het risico dat je er zelf minder goed vanaf komt bij de laatste drie wat groterJa vallen is nu eenmaal het risico op 2 wielen,na meer dan 40jaar rijden ben ik er genoeg keren vanaf gestuiterd en af gereden,dusss
dat risico loop je nu eenmaal op 2 wielen,oud of nieuwe motor maakt niks uit, zorgen dat je goed verzekerd ben wel.
Als je ook in de winter wil rijden is een kuip/ scherm echt wel aan te raden, eventueel aangevuld met handkappen en handvatverwarming.- Doel: genieten. Ook in de winter. En ik denk nu zo’n twee / drie keer per week 40km woon-werk te willen doen. Dit zou op zich naast de snelweg kunnen, maar dan duurt het twee keer zo lang. Totaal verwacht ik rond de 10/15.000km per jaar te rijden.
- Budget: flexibel tot 12k.
- Graag: ABS, stoere motor, niet veel onderhoud (want ik moet nog een cursus bij van Lent doen). Hij moet ook buiten kunnen staan :p
Ik vond de lesnaked (Kawa z650) super rijden, behalve dat ik er op de snelweg praktisch vanaf waai. Dus iets met een kuip is waarschijnlijk beter. Maar daar wel een vraag; is er iemand die wel snelweg rijdt met een naked? Of dat je er een schermpje op zet ><? Ze zijn zo lekker licht en wendbaar…
Met kuip vind ik de Tiger 800 super mooi maar wel erg groot. De F650/750GS vind ik ook cool met z’n ongelijke ogen. Dealers raden de Tracer 700 of Versys 650 aan, die vind ik vrij plasticy en ook wel erg groot ogen.
Dan kom je al snel uit bij een Yamaha R3 of Kawasaki Ninja 300/400. Die kan ook wel op je lijst. Voor de R3 zijn er sowieso topkoffers te krijgen.- kleiner blok een optie? In kosten en gewicht lijkt me <650cc me ideaal, maar dan zijn de opties met kuip minimaal?