Advies gevraagd tweede motor

Cumulonimbus

Rookie
18 nov 2014
16
0
Hallo mede-motorrijders, ik struin al een tijdje op dit forum rond, maar voor de volgende vraag heb ik me toch meer eens geregistreerd omdat ik graag jullie tips en suggesties wil horen.

Ik rij pas sinds 1.5 jaar, maar heb al een dikke 20000km op mijn persoonlijk teller. Als eerste motor heb ik een Kawasaki KLE500 uit 2007 waar ik met veel plezier zo goed als dagelijks op rij. Omdat nu toch blijkt dat ik niet alleen recreatief rij, maar dagelijks pendel en af en toe weekendtrips wil ondernemen van meer dan 500km, overweeg ik een opvolger voor mijn KLE.

Mijn wensenlijstje:
- Rechte houding voor comfort en overzicht
- Een alleskunner die zonder probleem 120km/u rijdt voor langere periodes, maar ook handzaam genoeg is om door files en stadsverkeer te laveren.
- Bij voorkeur uitgerust met ABS (budget zou wat omhoog kunnen hiervoor)
- 600 tot 800cc, ik hoef geen +1000cc fiets om wille van gewicht en verbruik
- Bij voorkeur rijklaar gewicht onder of rond 200kg
- Handkappen en handvatverwarming om zoveel mogelijk te kunnen rijden tijdens de koude maanden.
- Budget: rond €4000

Het punt is nu dat ik een DL650 V-strom proefgereden heb die aan alle bovenstaand wensen voldeed, maar ik miste het rijplezier: Hoewel het geen trage motor is, voelde hij log en groot en ik had erg veel last van turbulentie rond mijn hoofd.
Ik neig naar zogenaamde allroads (hoewel ik nooit offroad ga) om wille van hun veelzijdigheid en rijhouding, maar dit is zeker geen vereiste. Een aantal kandidaten die ik nog overweeg zijn:
- XT660Z Tenere: boven budget en ik ben niet overtuigd van de rijeigenschappen van een ééncilinder
- XL650V Transalp: heel weinig verschil met mijn KLE, maar 5 versnellingen, geen ABS mogelijk
- CBF500: met veel plezier op gelest en ABS is mogelijk, maar lijkt me meer een mooi weer fiets. Het blok van de CBF600S vond ik veel te hoogtoerig voor lange afstanden.
- F650GS of F700GS: Dure motoren door de BMW naam

Hebben jullie suggesties, opmerkingen, tips? Alvast bedankt.
 
ik zou gewoon eens gaan proefrijden op alles waar je lekker rechtop op zit. Naar een grote motorzaak gaan en gewoon overal op gaan zitten en proefrijden wat bevalt.

maar als ik het zo lees zou je ook eens moeten kijken in de 600-800cc sport-toer en toermotoren. Handkappen en handvatverwarming zijn op elke fiets in te bouwen trouwens, dus daar je niet op doodstaren. Als je echt in de winter rijdt kun je ook altijd nog verwarmde kleding gaan dragen.

een Fazer bijvoorbeeld, of een bmw K75, of inderdaad een F800GS of GT, diversion, honda VFR800, eigenlijk alles kan je wel proberen. Ook lijkt me de xt660z een uitstekende keuze, gewoon een keertje proberen voordat je eencilinders afschrijft.

en natuurlijk is een yamaha xtz750 super tenere de allerbeste keuze, maar dat is vanzelfsprekend! Alleen echte helden hebben een Suup! *O*
 
Laatst bewerkt:
Gezien jouw eisen zou ik eens kijken naar een Kawasaki Versys 650. Deze zijn niet al te duur, de blokken hebben een voor mij persoonlijk erg leuk karakter.
Zijn (ook de vorige modellen) geleverd met ABS en hebben een rechte zit.
Zijn niet zo zwaar en relatief smal.

Enige wat ik er persoonlijk minder aan vind zijn de looks, maar ach.. dat staat niet in jouw lijstje :9

Edit: Ik kwam deze toevallig tegen, leuk leesvoer over de versys van een paar jaar terug.

Kawasaki Versys - webBikeWorld
 
Laatst bewerkt:
Ik zou serieus kijken naar een Suzuki Bandit,
voldoet aan bijna al je eisen/criteria.
Alleen handvatverwarming dan niet standaard,
maar zoals hierboven al vermeld wordt, dat is altijd te monteren.
Groet,
Hans
 
Om maar te spreken voor eigen parochie :+

Xrv 750
:^

snelweg tripjes van >2000km mogelijk.
dagtripjes van >1000km
dankzij het ontbreken van abs leef ik nogsteeds. *O*
handvatverwarming lekker in de winkel laten liggen en verwarmde gebrings handschoenen meenemen. :}
 
Dank zij het ontbreken van ABS leef ik nog steeds? Da's mooi, maar ik ken uit mijn praktijk wel een aantal voorbeelden van motorrijders die mét ABS nog geleefd zouden hebben. Ik denk dat het beslist een zinvol accesoire is. Zeker het wat modernere spul.
 
De BMW F800GS is wel een goede keuze. Wellicht kun je kijken of je het de prijs waard vindt.
Ik kreeg er eentje mee voor een vakantie omdat mijn R1100S intern ontploft was.

Wendbaar, ABS, Handvatverwarming, je zit rechtop, ziet er goed uit...
Autobahn ging ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg Super Tenere 750. Lekker veelzijdig, handvatverwarming zit er in no-time op mocht de vorige eigenaar dat niet al gedaan hebben, onverwoestbare 2-pitter voor normaal geld, en inderdaad... alleen voor echte helden!

Houdt je ook nog budget over ;)
 
Bedankt voor de suggesties tot nu toe, ik ga ze zeker serieus bekijken.

Wat looks betreft, tja, is daar iets zinnigs over te zeggen? Smaken verschillen, maar het uiterlijk van een motor speelt een grotere rol dan ik wil toegeven. Anderzijds heb ik het vermoeden dat alles went, een XT660Z Teneré bijvoorbeeld is niet mooi te noemen, maar hij heeft een karakter die me ondertussen wel bevalt . Ik vind de huidige Honda reeks met onder andere de CB500X, NC700X ook wel goed smoelen, maar door hun jonge leeftijd nog behoorlijk buiten budget.

Nu we het toch over leeftijd hebben, Ik zie de K75, de Super Tenere 750 en de Africa Twin voorbij komen, toch (bijna) allemaal motoren van 10 of meer jaar oud. Ik vraag me af of dit dan nog geschikte motoren te zijn om de komende pakweg 3 of 4 jaar 20000km per jaar mee te rijden? Ik weet dat levensduur van veel factoren afhangt, maar het houdt toch een keer op? Moet ik de leeftijd, km-stand of reputatie van een merk dan het zwaarst laten doorwegen?

Stiekem wil ik de toekomstige Africa Twin (verwacht in 2015 of 2016), maar aangezien die nog niet bestaat en een heel eind boven budget zal zijn, moet ik in tussentijd maar iets anders vinden.

Ik ga aanstaande weekend maar weer eens een paar proefritten proberen scoren.
 
Ik heb zelf een Honda ST1100 Pan European uit 1993. Het beestje heeft bijna 200.000 gelopen, en ik gebruik hem nog vrijwel dagelijks zonder problemen. De BMW K75 heeft ook de reputatie onverslijtbaar te zijn, er zijn zelfs exemplaren met meer dan 300.000 km op de klok. De Pan is gewoon een heel stuk zwaarder dan jij aangeeft (een slordige 300 kg) maar de K75 komt redelijk in de buurt.
 
Dank zij het ontbreken van ABS leef ik nog steeds? Da's mooi, maar ik ken uit mijn praktijk wel een aantal voorbeelden van motorrijders die mét ABS nog geleefd zouden hebben. Ik denk dat het beslist een zinvol accesoire is. Zeker het wat modernere spul.

Ik ga er inderdaad vanuit dat hij 'ondanks' bedoelt!? :?
 
Het punt is nu dat ik een DL650 V-strom proefgereden heb die aan alle bovenstaand wensen voldeed, maar ik miste het rijplezier: Hoewel het geen trage motor is, voelde hij log en groot en ik had erg veel last van turbulentie rond mijn hoofd.
:? De V-strom ziet er dan log uit, maar weegt geen drol en is handelbaarder dan de meeste andere motoren die ik heb gereden. Had je niet toevallig een exempaar met zonder lucht in de banden en/of verrotte balhoofdlagers? Turbulentie ben ik wel met je eens, andere spiegels schijnt veel te helpen.

BMW: de F650 GS (de 800 cc tweecilinder) heeft een 19" voorwiel, de F800 GS heeft 21". Dat verschil is goed merkbaar, de 650 stuurt vlotter.
 
Er zijn heel wat F800GT/GS/ST te koop voor elk budget een goede tour motor niet te groot wel kuip en genoeg pk degelijke machines (het is BMW) comfortabel en voor BMW betaalbaar.

Zelf een F800GT gekocht super motor ;) voor woon werk en fun.
 
Er zijn heel wat F800GT/GS/ST te koop voor elk budget

Dan ben ik heel benieuwd waar je die gezien hebt, de goedkoopste F800GS die ik op autoscout, marktplaats en motoroccasion zie staan kost €6300, vind ik toch een fors bedrag voor een motor.
 
Bedankt voor de suggesties tot nu toe, ik ga ze zeker serieus bekijken.

Smaken verschillen, NC700X

Ik heb best veel motoren gereden ondertussen, ik vond dit een van de slechtste ervaringen..
Heb deze met en zonder de automatische transmissie gereden.. vond er echt niets aan..
Weinig vermogen, wat an zich niet erg is, maar ook totaal geen karakter. Slechte voorvork, ondermaatse voorrem, niet mijn soort bike :N .

Maar gelukkig, smaken verschillen! :)
 
Naast mijn chopper, racer e.d. heb ik daarnaast ook motorscooters in het bezit. Gezien je abs, handvatverwarming (zadel kan ook) zou je ook eens op een Suzuki AN650 burgman of Honda Silverwing om maar wat te noemen een testritje maken.
Ik moest, tot 2 jaar terug, nooit iets met die dingen te maken hebben totdat ik een proefritje met mijn vrouw ging maken. Rijdt super - had ik maar jaren eerder gedaan.
 
Doe eens een proefrit op een KTM (Super)Duke, met jouw budget zal je rond een 2005 model zitten. Dan rijdt je een echte motor, wat een verschil!
 
Laatst bewerkt:
Doe eens een proefrit op een KTM (Super)Duke, met jouw budget zal je rond een 2005 model zitten. Dan rijdt je een echte motor, wat een verschil!
Ja, want die staan bekend om hun zeer zuinige verbruik :')

Het is idd een geweldige motor, er is niets wat beter rijd in mijn ogen maar voor dagelijks gebruik of lange snelweg ritjes kun je beter 1 van zijn neefjes hebben, een smt of adventure
 
Dank zij het ontbreken van ABS leef ik nog steeds? Da's mooi, maar ik ken uit mijn praktijk wel een aantal voorbeelden van motorrijders die mét ABS nog geleefd zouden hebben. Ik denk dat het beslist een zinvol accesoire is. Zeker het wat modernere spul.

ga er maar niet op in, hij houd er vreemde gedachtes op na :')

in Nederland kan dat niet. maar daarbuiten wel :Y kan ik me lichaam in rust gooien terwijl me hoofd bezig is met rijden. en hoeveel je ook rijd je stapt uitgerust af :}

duits/franse snelwegen kan ik snachts zonder moeite nemen. houd rechts zie je rode lichtjes maak je klaar om naar links te gaan en zie je koplampen in je spiegel rechts houden :Y dat kost je 0,001% van je hersencapaciteit dus de rest kan in slaap gezet worden :Y
60-80 wegen in de Balkan. daar zit rustig 30 km tussen het ene en het andere dorp. daar tussen hoef je weinig te doen en kan je op 1% rijden :Y niks gevaarlijks aan je trapt alleen al het onnodige uit :Y

en je vind het zeker ook gek dat ik geen pijn hoef te lijden als ik daar geen zin in heb :W

alles zit tussen je oren. en hoe je dat organiseer moet je zelf uitzoeken :P

semi slapend motorrijden _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan