Advies van veteranen nodig!!

Misschien tijd voor een stukje MF statistiek? Topic waarin mensen de KM stand bij aankoop van hun motor posten en een score van 1-10 om de kwaliteit aan te geven. Gaan we er gewoon even vanuit dat de verschillende definities van kwaliteit elkaar uitmiddelen etc. Gewoon om een keer een grof maar onderbouwd antwoord te krijgen op de vraag of een hoge km stand zoveel boeit of niet.

Een lage kilometerstand is niets waard als er geen onderhoud is gepleegd.
Een verzorgde motor met hoge kilometerstand en goed onderhoud is nagenoeg altijd een goede koop.

Natuurlijk wel rekening houdend met eventuele "bekende problemen" die zich bij een bepaalde km stand voor doen.

Sta er ook bij stil dat jonge (al dan niet import) motoren die geen historie hebben, ook wel eens een terugroep actie gemist hebben. In de regel kom je niet achteraf voor een gratis recall in aanmerking (met een drijfstang in je hand en tranen op je wangetjes) ;)
 
Dealeronderhoud is zeker geen garantie dat dit goed gebeurd, er zijn genoeg mensen die hun eigen motor onderhouden en dat beter doen dan de dealer.
Dan is er nog gebruik, de één stapt op en geeft gas want hij/zij koopt toch iedere zoveel jaar/kilometers een nieuwe dus lekker afgeragd en de ander rijdt 'm eerst netjes warm en rijdt wel zoals bedoeld is maar staat niet constant in de toerenbegrenser te joelen op meeting o.i.d.
Als je dat weet dan kan je beter de netjes warmgereden door de eigenaar zelf perfect onderhouden motor met 50k op de teller nemen dan de afgeragde door een slechte dealer onderhouden met 30k.
Weet je het niet dan ben je het beste af met die machine met 50k en 8 maanden garantie.
Dat is zeker zo, maar dealer onderhoud is het enige aantoonbare onderhoud.
 
Dat is zeker zo, maar dealer onderhoud is het enige aantoonbare onderhoud.

En waarom is dat dan ineens aantoonbaar? Omdat er een paar stempeltjes staan?


TS:
Zowel bij particulieren als dealers kom je goede en slechte motoren tegen. Niet iedere dealer lost garantiegevallen netjes op, de meeste wel.

Betreft de garantie: Als je nu die motor koopt en tot april niet rijdt vanwege het weer heb je effectief 5 - 6 maanden garantie. Leuk, maar dat binnen die tijd iets kapot gaat lijkt me erg klein.

Ik zou gaan voor de motor die technisch gezien het beste lijkt.
 
Ik zou voor de motor gaan die je het goedkoopste kunt krijgen, dan heb je nog reserves mocht hij inderdaad slecht onderhouden of afgetrapt oid zijn. Mijn motor kom ik ook elke keer weer gekke dingen bij tegen, maar dat boeit me niet omdat ik ten eerste niet veel ervoor betaald heb, en ten tweede omdat ik vanaf dan zeker weet dat het wel goed gebeurd is (omdat ik het zelf gedaan heb).
 
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende dilemma. Ik wil een andere motor kopen maar nu kan ik kiezen uit het volgende:

1: een z1000 sx uit 2011 met 50.000km op de teller. Volledig dealer onderhouden. Alles is gedaan en ziet er als nieuw uit.

2: een z1000 sx uit 2011 met 30.000km op de teller maar via een particulier. Ook onderhouden maar niet via een dealer.

Prijzen zijn gelijk (€7000).

Ik wil wel echt deze motor en mijn budget is max €7000.

Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!

Gr. Rens

Tweede topic met min of meer dezelfde vraag. Waarom ben je daar niet in verder gegaan? :?

Advies welke motor kiezen
 
Een lage kilometerstand is niets waard als er geen onderhoud is gepleegd.
Een verzorgde motor met hoge kilometerstand en goed onderhoud is nagenoeg altijd een goede koop.

Uiteraard, voor individuele gevallen hoeft zulke statistiek helemaal niets te zeggen. Het lijkt mij echter wel een interessante vraag.

Kijk bijv naar dit topic:
- Ja of dat 50.000km niet verstandig is om te kopen
- 20k kilometers vind ik toch een behoorlijk verschil
- wat kan er kapot gaan aan een kawa met 30k op de teller. Dingen zijn volgens mij redelijk bullet proof
- Het getal 20.000 zegt mij niets
- ziet eruit of ie ong. 20.000 km gereden heeft

Heel MF staat vol met een miljoen posts met dit soort teksten erin en uiteindelijk komen we met zijn allen tot een soortement van conclusie dat KM stand niks zegt want 'hangt er vanaf hoe er mee om is gegaan' en 'onderhoudsgeschiedenis' etc. Ondertussen kijkt er niemand op als een motor met 5 ton op de teller veel meer problemen heeft als een met 5000km. Ondanks dat je kan zeggen 'verschilt altijd per motor' heeft iedereen blijkbaar wel degelijk een bepaalde verwachtingswaarde bij km stand.
Misschien dat we dan met zijn allen een onderbouwde verwachtingswaarde kunnen hanteren of definitief kunnen concluderen dat km stand en kwaliteit echt helemaal niet zijn te relateren.
Ondertussen lul ik ook maar wat want uiteindelijk heb je aan die informatie niks en moet je het alsnog per motor bekijken :') ontopic dan maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Die van de dealer heeft net zn grote beurt gehad waarbij de kleppen gesteld zijn. Die zwarte die jij bedoeld staat in Zwolle denk ik? Ben ik geweest maar zijn uit Italië gehaald dus geen onderhoudshistorie en dat vind ik helemaal een vervelend idee

Van import auto's zijn verhoudingsgewijs heel vaak de kilometertellers teruggedraaid, ik denk niet, dat dat bij motoren anders is.
 
Km stand is totaal onbelangrijk.

Hoe er met de motor is gereden is veel belangrijker.

Ga eerst eens bij die particulier langs, hoor zijn verhaal, wat voor persoon het is, etc. Als je het niet vertrouwd kan je altijd naar de dealer gaan.
Of andersom..

Dealer onderhouden vind ik zelf ook een totaal overschat begrip, totaal geen argument.

Dealers willen zo min mogelijk kosten maken, en toch iets verdienen..

Niet om dealers af te zeiken, maar als je de eigenaar zelf wat technische feeling heeft is dat veel meer waard.
 
Uiteraard, voor individuele gevallen hoeft zulke statistiek helemaal niets te zeggen. Het lijkt mij echter wel een interessante vraag.

Kijk bijv naar dit topic:
- Ja of dat 50.000km niet verstandig is om te kopen
- 20k kilometers vind ik toch een behoorlijk verschil
- wat kan er kapot gaan aan een kawa met 30k op de teller. Dingen zijn volgens mij redelijk bullet proof
- Het getal 20.000 zegt mij niets
- ziet eruit of ie ong. 20.000 km gereden heeft

Heel MF staat vol met een miljoen posts met dit soort teksten erin en uiteindelijk komen we met zijn allen tot een soortement van conclusie dat KM stand niks zegt want 'hangt er vanaf hoe er mee om is gegaan' en 'onderhoudsgeschiedenis' etc. Ondertussen kijkt er niemand op als een motor met 5 ton op de teller veel meer problemen heeft als een met 5000km. Ondanks dat je kan zeggen 'verschilt altijd per motor' heeft iedereen blijkbaar wel degelijk een bepaalde verwachtingswaarde bij km stand.
Misschien dat we dan met zijn allen een onderbouwde verwachtingswaarde kunnen hanteren of definitief kunnen concluderen dat km stand en kwaliteit echt helemaal niet zijn te relateren.
Ondertussen lul ik ook maar wat want uiteindelijk heb je aan die informatie niks en moet je het alsnog per motor bekijken :') ontopic dan maar weer.

Ik heb in mijn hele leven nog nooit naar de km stand van iets gekeken bij aankoop.

Mijn XT500 heeft er nu ruim 86k opzitten, volgens de meeste is dat veel voor een 500, ik rij er iedere dag mee, start altijd met 1 trap, rijd zuinig en verbruikt geen olie.
De km stand zegt echt niets, ik denk dat 90% van de rijdende xt's met minder kms er slechter aan toe zijn, de andere 10% komt alleen met mooi weer buiten of zijn net gerestaureerd.

Van km standen moet je niets verwachten, echt helemaal niets.
 
Dealeronderhoud is zeker geen garantie dat dit goed gebeurd, er zijn genoeg mensen die hun eigen motor onderhouden en dat beter doen dan de dealer.
Een dealer moet aan het uurloon denken. Alles moet snel, snel, snel............
Mijn brommerd komt nooit bij een dealer. Goed onderhoud krijgt ie echt wel.
Als het iets langer duurt, is niet erg. Het blijft gewoon hobby!

Ook bij een dealer-onderhouden motor kan je advies voor vervanging negeren!
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor is nu 11 maanden oud en heeft 25k achter de kiezen. Volgend jaar waarschijnlijk 50k. Ziet er nog uit als nieuw. 50 K netjes gereden is echt geen reden om die af te schrijven. Ik zou wel overwegen om Van Lent er naar te laten kijken. Ik moet altijd wel lachen om mensen die een auto met 50 K er op als net ingereden beschouwen maar wegdeinzen bij een motor met iets dergelijks aan kilometers.
Waar is die motor van die particulier onderhouden trouwens? Zelf gedaan of bij een kleine garage?
 
1000euro erbij en je kunt ze uitzoeken met 20K op de teller met garantie.

Als je erop uitgekeken bent ben je hem straks veel sneller weer kwijt, die 1000euro zie je straks deels terug in de restwaarde en je bespaard geld op onderhoud.
 
1000euro erbij en je kunt ze uitzoeken met 20K op de teller met garantie.

Als je erop uitgekeken bent ben je hem straks veel sneller weer kwijt, die 1000euro zie je straks deels terug in de restwaarde en je bespaard geld op onderhoud.
Om diezelfde reden zou je je budget vervolgens weer met 1000 kunnen ophogen.
 
Ik heb in mijn hele leven nog nooit naar de km stand van iets gekeken bij aankoop.

Mijn XT500 heeft er nu ruim 86k opzitten, volgens de meeste is dat veel voor een 500, ik rij er iedere dag mee, start altijd met 1 trap, rijd zuinig en verbruikt geen olie.
De km stand zegt echt niets, ik denk dat 90% van de rijdende xt's met minder kms er slechter aan toe zijn, de andere 10% komt alleen met mooi weer buiten of zijn net gerestaureerd.

Van km standen moet je niets verwachten, echt helemaal niets.

Advies van een veteraan: aantal gereden kilometers kan je vergelijken met leeftijd, een goede indicator voor te verwachten ellende.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor is nu 11 maanden oud en heeft 25k achter de kiezen. Volgend jaar waarschijnlijk 50k. Ziet er nog uit als nieuw. 50 K netjes gereden is echt geen reden om die af te schrijven. Ik zou wel overwegen om Van Lent er naar te laten kijken. Ik moet altijd wel lachen om mensen die een auto met 50 K er op als net ingereden beschouwen maar wegdeinzen bij een motor met iets dergelijks aan kilometers.
Waar is die motor van die particulier onderhouden trouwens? Zelf gedaan of bij een kleine garage?

Bij iemand die monteurs is geweest.....zegt hij
 
Om diezelfde reden zou je je budget vervolgens weer met 1000 kunnen ophogen.

Valt wel mee, TS shopt nu te ver aan de onderkant van de markt. Want hij wil perse een bepaald model hebben dat pas sinds 2011 wordt gemaakt.

Een iets oudere maar nettere is niet te krijgen, dus binnen budget is alleen met een hogere km-stand te krijgen. Die 1000euro extra betalen zich grotendeels of zelfs helemaal terug.
 
Belangrijk is om eens bij die particulier te gaan praten en te kijken hoed motor erbij staat.
Staat ie er vies bij ketting ongesmeerd veel vet op de velg enz den heeft ie een beetje een ongeinterreseerde houding dn weet je al dat ie er niet echt voor zorgt zoals het hoort.
Ik zou dan toch al mijn twijfels hebben.

Ikzelf probeer bij de auto en motor alles bij te houden.
Van de motor bewaar ik alle bonnen in een map en in een documentje houd ik bij wat ik koop waar, wanneer en bij wie.
Dat geeft niet per definitie aan dat ik de motor goed onderhoud (wat ik wel doe) maar wel dat ik er zuinig en betrokken mee omga.
In mijn geval zorgde het er wel voor dat ik mijn ducati 748 door al deze gegevens voor een mooie prijs heb kunnen inruilen op de cbr 600RR?

uiteindelijk gaat het toch op je gevoel uitkomen.
 
Ik zou graag advies willen geven maar de veteranenziekte begint me op te spelen... uche uche...
 
Het beste wat je kan doen is bij beide eens langs gaan, testritje doen en kijken of die nergens olie lekt. Kijk ook naar de staat van de ketting en hoe ziet er de olie uit door het glaasje. Onderhoudshistoriek wil niet altijd iets zeggen. Ik heb mijn vorige ook bij de dealer afgeleverd en daar vroegen ze er nog niet eens achter. Ik heb dit nooit bij de dealer laten doen maar nu met mijn huidige wel ivm garantie. Mijn vorige allemaal particulier gekocht en veel geleerd met mijn 1ste. Bij de 2de wist ik waarop letten en was geen probleem. Kilometerstand wil niet altijd iets zeggen.
 
Ik heb van een monteur begrepen dat een motor ook niet te lang stil mag staan. Je kunt beter wat km maken dan in 10 jaar alleen een rondje om de kerk.

Mijn motor ziet er niet uit. Ik ben geen poetser, maar ik laat hem wel onderhouden bij een bekende dealer. Dat geeft ook geen garantie, maar als koper zou ik daar wel naar kijken.

Mijn eerste motor heb ik particulier via marktplaats gekocht. Testrit ging niet, maar ik zag aan de eigenaar en de openheid van hem dat het goed zat. Ding was goed onderhouden en zag er super uit. Uiteindelijk doorgereden tot bijna 80k op de teller. Risico genomen toen, kon ook verkeerd uitpakken. Maar ik was er blij mee.

Dus gewoon langsgaan en kijken. Babbeltje maken, goed kijken naar de staat van de motor. Is de persoon echt een liefhebber, zoals bij mij het geval was, dan kan je het risico nemen. En anders laten keuren zoals anderen hebben aangegeven.
 
Ik vind zowel 50k als 30k weinig voor een motor van 5 jaar oud. Hebben allebei vooral stil gestaan en alleen maar kleine stukjes gereden. Ze zullen dan ook beide niet in goede conditie zijn.
 
Ik vind zowel 50k als 30k weinig voor een motor van 5 jaar oud. Hebben allebei vooral stil gestaan en alleen maar kleine stukjes gereden. Ze zullen dan ook beide niet in goede conditie zijn.

Dat zijn een boel aannames....
En de gemiddelde motorrijder rijdt amper 4000 km per jaar.
De km stand is dus boven gemiddeld.
 
Ik vind zowel 50k als 30k weinig voor een motor van 5 jaar oud. Hebben allebei vooral stil gestaan en alleen maar kleine stukjes gereden. Ze zullen dan ook beide niet in goede conditie zijn.
Idd deze conclusie schiet toch wel door! 10k of 6k pj is zeker al boven-gemiddeld!
Maar om hieraan te verbinden dat de conditie dan niet goed is......?
 
Kijk vooral uit voor overjarige, nieuwe motorfietsen! Hun conditie is om te huilen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan