Afremmen op de motor?

Hey,
ik vraag me echt af waarom je nou niet mag remmen op de motor, als ik terugschakel voor een bocht zonder te remmen gaat me instructeur helemaal krijsen in me oor dat het niet goed is en blablabla..

Maar wat is er dan zo slecht aan en wat wordt het meest beschadigd?
Want ik vind het zo fijn remmen zonder dat er iets blokkeert... :]


Ik denk dat je je remlichten moet laten zien. Bovendien kan het zo zijn dat als je met een te hoge snelheid terugschakelt, dat dan het achterwiel gaat blokkeren. Dat wordt dan namelijk gedwongen om langzamer te draaien dan het voorwiel en kan weg gaan stappen als het loslaten van de koppeling te bruusk gebeurt. Ik rem ook af met terugschakelen, maar niet zo dat ik in al te hoge toeren terechtkom, heel geleidelijk koppeling los, en altijd alleen als ik puur rechtuit rijd.
 
Niet remmen op de motor? Hoe moet je dan ooit stoppen en afstappen???


















:+

Nee, zonder gein, ik probeer zoveel mogelijk te remmen op de motor, maar ben me er wel van bewust dat dan mijn remlicht niet gaat branden. Mijn rijinstructeur vond het tijdens het lessen zelfs goed dat ik de kracht van de motor gebruikte om af te remmen. Zal inderdaad wel iets zijn van "dat jungsk moet leren remmen!"
 
Ik rem altijd op de motor bij mijn auto, vind het gemakkelijk en hou wel van dat geluid.
Natuurlijk niet van 5 naar 2 maar gewoon rustig aan.

Nou , ik zie dat er heel veel verschillende aanpakken zijn om motor te leren rijden. Hoop alleen niet dat de instructeur en de examinator 2 verschillende aanpakken hebben want dan is diegene die examen doet toch de klos.
 
Is dat slecht dan :? Ik zou zeggen: vraag je instructeur eens waarom ;)

'Remmen op de motor?' > 'Afremmen op de motor?'
 
Ik rem altijd op de motor af.
Gewoon rustig, hooguit twee versnellingen per keer terug schakelen... :Y

Meestal tik ik dan even twee keer mijn voorrem aan om mee te seinen naar degene achter me, en eventueel iets bij te remmen.

Ik heb het ook zo geleerd trouwens, en natuurlijk heb ik niet voor niks een sport dempert zonder DB-killer :+
 
Laatst bewerkt:
Niet afremmen op de motor kan ik me niet voorstellen.

Maar las ooit eens dat het je levensduur van je blok verlengt als je het niet doet. Naast het feit dat je remlicht niet brandt. Remblokken zijn goedkoper dan je blok.

Op zich wel logisch, echter leer het maar eens af. Net zoiets als aan je banden denken met een koppelfiets en een groter achtertandwiel. O-)

Lekker boeien, gooi ik er wel weer ander blok in. De fun gaat er goed vanaf als je niet op je motorblok remt..


Kwestie van geld..zoals alles.
 
Mijn instructeur zegt dat je het ook beter kan vermijden en de reden is als volgt.

Stel je voor je rijd in zijn 5de versnelling en een bocht komt eraan. Je wilt niet remmen dus je gaat lekker vroeg terugschakelen. Versnelling 5 die draait als een gek rond en versnelling 3 doet niks eigenlijk en opeens krijgt versnelling 3 een enorme optatert en moet in 1 keer als een gek aan de bak. Het is niet slecht ofzo, maar ze slijten wel eerder de koppelingsplaten en hij vind het ook gewoon niet echt lekker.

Wat je hebt is als je snelheid lager wordt, dat versnelling 5 bijv. omdat hij langzamer begint te draaien, versnelling 4 begint mee te nemen in de draai van 5. Als je dan terug schakelt, dan valt hij er als het ware erin, wat voor de versnellingsbak veel lekkerder is.

Volgens mijn instructeur is het niet slecht, maar je kan het beter vermijden.

Er is trouwens wel een verschil om met 80 km/u je gashendel los te laten en afremmen op de motor om bij 40 km/u terug te schakelen naar zijn 3 en bij 80 km/u van zijn 5 naar zijn 3 te schakelen.

De 1ste is goed, 2de niet.
 
Laatst bewerkt:
Terugschakelen bij het remmen op de motor word als een fout gezien bij het nieuwe rijden.

Wordt de remproef niet meer gedaan dan ? :?

Volgens mij moet je nog steeds de remproef doen en bij stilstand moet de motor in z'n 1 staan om weg te kunnen rijden.

v.b. jij komt in z'n 6 aanrijden bij een verkeerslicht dat op rood staat, stopt, staat stil en gaat dan 5 versnellingen terug schakelen, intussen staat het verkeerslicht al lang weer op groen claxonerende automobilisten achter je maar jij moet nog terug schakelen. |(
 
Laatst bewerkt:
Niet afremmen op de motor kan ik me niet voorstellen.

Maar las ooit eens dat het je levensduur van je blok verlengt als je het niet doet. Naast het feit dat je remlicht niet brandt. Remblokken zijn goedkoper dan je blok.

Op zich wel logisch, echter leer het maar eens af. Net zoiets als aan je banden denken met een koppelfiets en een groter achtertandwiel. O-)

Lekker boeien, gooi ik er wel weer ander blok in. De fun gaat er goed vanaf als je niet op je motorblok remt..


Kwestie van geld..zoals alles.
Het is nou eenmaal zo zodra je iets gebruikt dat het slijt.
Lekker boeie dat je er een paar 100 km minder mee kan rijden op het einde.
Wegrijden met een koude motor is ook niet goed.
Over drempels rijden is ook niet goed.
Hard remmen is ook niet goed en zo kunnen we nog wel even door gaan.
 
Laatst bewerkt:
bij mijn lessen was remmen op de motor juist een plus. omdat ik het het vanaf het begin al deed liet ik zien dat ik me thuis voelde op de motor. enige nadeel was wel dat ik "voor les begrippen" te hard op een rotonde afstuifde enzo :+ remmen zijn voor mietjeeees toch 8-)
 
Ik zou me niet kunnen inbeelden hoe mijn leven zou zijn, moest ik op mn twin met open demper zonder afremmen op de motor moeten verdergaan :+
 
Motorfabrikanten maken tegenwoordig niet voor niets anti-hop koppelingen op motoren. Het lijkt me dus dat ze er vanuit gaan dat veel mensen op de motor afremmen en hier is ook niets mis mee. Ik doe zelf ook nauwelijks anders. Als je echter teveel versnellingen terugschakeld moet je de koppeling heel geleidelijk op laten komen om het afremmen soepel te laten verlopen. Dit zorgt ervoor dat je de koppelingsplaten lang laat slippen bij hoge toerentallen en dit brengt weer extra slijtage met zich mee. In zo'n geval kun je het beste ietsje gas bijgeven zodat je de koppeling weer soepel op kunt laten komen. Het is minder erg om de koppeling bij lage toerentallen te laten slippen. Bovendien zit er ook nog verschil tussen koppelingen. Je hebt natte en droge koppelingen. Het fijne weet ik hier ook niet van.
 
Laatst bewerkt:
Ik rem altijd op de motor af.
Gewoon rustig, hooguit twee versnellingen per keer terug schakelen... :Y

Meestal tik ik dan even twee keer mijn voorrem aan om mee te seinen naar degene achter me, en eventueel iets bij te remmen.

Ik heb het ook zo geleerd trouwens, en natuurlijk heb ik niet voor niks een sport dempert zonder DB-killer :+


:Y Kijk er al naar uit wanneer ik morgen men Akrapovic's heb,race versie :9
Zal nog meer op motor remmen worden dan :9~
 
Laatst bewerkt:
Motorfabrikanten maken tegenwoordig niet voor niets anti-hop koppelingen op motoren. Het lijkt me dus dat ze er vanuit gaan dat veel mensen op de motor afremmen en hier is ook niets mis mee.
Dit doen ze, voornamelijk bij ss modellen, zodat je achterwiel niet gaat stuiteren bij het wat extremere motorijden zeg maar;)
 
Ik doe het maar niet waar de examinator bij is, maar als ik eenmaal geslaagd ben, weet ik wel hoe et anders moet :P
 
Kan helemaal geen enkel kwaad. Als je echt wilt weten waarom het niet mag zou je het hem moeten vragen. Ik denk zelf dat het iets te maken heeft met blokkeren van je achterwiel. Ik kan mij zo voorstellen, omdat je nog redelijk onervaren bent met een motor dat je te gretig terug schakeld bij een te hoge snelheid voor een bocht. Als je dat doet is de kans zeer groot dat je onderuit gaat....

Maarehh, wat een #%"# avatar zeg :(
 
bij mijn lessen was remmen op de motor juist een plus. omdat ik het het vanaf het begin al deed liet ik zien dat ik me thuis voelde op de motor. enige nadeel was wel dat ik "voor les begrippen" te hard op een rotonde afstuifde enzo :+ remmen zijn voor mietjeeees toch 8-)

Thats the way , same over here.....
alleen het jammere was dat ik vond dat ik netjes de rotonde had genomen maar de examinator niet. :( ...... moest ik terug komen ,omdat ie vond " hij kent geen angst .." O-) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan