afstand houden

Skuzi 550

Die hard MF'er
16 jun 2003
566
0
Renkum
Laatst kreeg ik van m'n huisgenoot de opmerking dat ik toch wel erg dicht achter vierwielers hang. Nou probeer ik hier altijd op te letten d.m.v. dat 2tellen verhaal en soms lukt dat ook wel. Meestal echter kruip ik weer wat naar voren toe. Waarom ik dit doe; geen flauw idee, als ik in de auto zit, hou ik wel altijd voldoende afstand.

Dit dicht op je voorligger rijden heeft bij mij overigens niet de vorm van bumperkleven; de afstanden liggen op een 80 km weg op zo'n 15 a 20 meter (past dus een bus tussen). Ik rij (bijna) altijd zo dat ik beide buitenspiegels kan zien van mijn voorligger(dus waar de bestuurder naar kijkt, incl. binnenspiegel).

Hebben jullie ook last van die aanzuigende werking van auto's? Het valt mij namelijk op dat veel van de motorrijders die ik zie ook niet bepaald veel afstand houden.

BTW; ik rij een 25kw fiets, dus ff-tjes inhalen zit er bij mij niet in; als ik ga inhalen moet ik eerst een kilometer ofzo vrije doorgang hebben. Gas open = erom heen geldt bij mij dus niet.
 
Neeej, ik rij altijd eerder teveel van auto's af...gewoonweg omdat ik ze niet vertrouw. Zit er wel dichterop als ik aant inhalen ben ofzo.

Vaak is het idd zo dat motorrijder minder afstand houden, komt omdat je als motorrijder verder dan 1 auto voor je kunt kijken en meestal tijdiger kan reageren op een gebeurtenis op de weg dan een auto...maja dat praat het weinig afstand houden niet goed vind ik |(
 
Probeer ook zoveel mogelijk uit de buurt van auto's te blijven...

Als je afstand neemt van je voorligger, kruipt er wel zo'n koekblik tussen, als je te dicht opzit, plakken ze er ook nog eens dicht achter bij jezelf...

Ze moeten die koekblikken verplichten om ook rechts te rijden... Zou een hoop schelen...
 
Afstand houden is wel wat verstandiger. Mocht degene voor je geen rare dingen doen, dan zijn er nog altijd tegenliggers die je eventueel niet zien als je er te dicht op zit...
 
Op de snelweg heb ik hier geen last van, wel binnen de bebouwde kom, ik denk dat het inderdaad komt door het overzicht dat je hebt als motorrijder, als ik bv achter een bus terecht kom rijd ik ineens veeeel verder er van af... Het zal wel een soort van automatisme zijn dat erin sluipt, zeker als je veel dezelfde route rijd. Op de snelweg ben ik altijd veel alerter en meer met het verkeer bezig omdat je reaktie tijden dan wat nauwer komen.
 
Op de snelweg heb ik hier geen last van, wel binnen de bebouwde kom, ik denk dat het inderdaad komt door het overzicht dat je hebt als motorrijder, als ik bv achter een bus terecht kom rijd ik ineens veeeel verder er van af... Het zal wel een soort van automatisme zijn dat erin sluipt, zeker als je veel dezelfde route rijd. Op de snelweg ben ik altijd veel alerter en meer met het verkeer bezig omdat je reaktie tijden dan wat nauwer komen.
Ja nu je het zegt, in de bebouwde kom zit ik er meestal wel vrij dicht achter....gewoon omdat het meestal niet opschiet.
[me]smitjr probeert altijd wel rustig te rijden in de bebouwde kom, gewoon uit principe[/me]
 
Ditzelfde valt mij ook op.
Zeker als ik als doel heb om een rij auto's in te halen dan rij ik vaak erg dicht op de auto's. Dit in tegenstelling tot in mijn auto. Daar hou ik (meestal) veel meer afstand.
Het is mij ook niet bekend waarom ik dit doe. Wellicht omdat je op je motor meer overzicht hebt en verder vooruit kan kijken. Blijft toch niet goed.

Tevens valt me wel op dat ik dat met mijn huidige motor (een Africa Twin) minder dicht op de voorgangers zit dan met mijn vorige motor (VFR750F). Dit komt wellicht ook doordat ik nu wat rustiger rij.
 
Vaak is het idd zo dat motorrijder minder afstand houden, komt omdat je als motorrijder verder dan 1 auto voor je kunt kijken en meestal tijdiger kan reageren op een gebeurtenis op de weg dan een auto...maja dat praat het weinig afstand houden niet goed vind ik |(
in auto kan je ook verder kijken dan 1 auto, je kan er door of er omheen kijken. alleen bij van die irritant grote auto's/busjes niet. probeer altijd redelijk wat afstand te houden heb er ook hekel aan als mensen dicht achter mij gaan hangen.
 
ik wel, daar moet ik bij mn rijlessen sterk op letten. het gebeurd alleen als er langzaam gereden wordt dus onder de 40 a 50 ofzo
 
alleen bij van die irritant grote auto's/busjes niet. probeer altijd redelijk wat afstand te houden

idd, alleen haal ik busjes e.d. meteen in (hoe dan ook, links,rechts onder boven :P )... ik heb die achterlijke bouwvakkers vroeger zulke domme stunts uit zien halen, dat ik daar helemaal niet bij in de buurt wil rijden...
 
in auto kan je ook verder kijken dan 1 auto, je kan er door of er omheen kijken. alleen bij van die irritant grote auto's/busjes niet. probeer altijd redelijk wat afstand te houden heb er ook hekel aan als mensen dicht achter mij gaan hangen.
En dan heb ik nog donkere ruiten ook, dan lukt dat doorkijken al helemaal niet meer.
 
IK heb ook een hekel aan te dicht achter auto's aanrijden hoor, of afstand of erlangs, maar wat helemaal een ramp is is als je op de snelweg gewoon goed afstand houd dat er altijd gefrustreerde yuppen tussen die ruimte kruipen!! :X
 
Zorg voor voldoende afstand.
Reken de snelheid waarmee je rijdt eens om naar m/s en kijk dan eens of je voldoende afstand houd....Als je voorganger plots besluit dat ie vol op de rem gaat heb je gemiddeld nog een seconde nodig voordat je eigen remreactie begint, op het moment dat je zijn remlichten ziet oplichten.
De afstand die je dan in die seconde aflegt zul je dus absoluut als tussenafstand nodig hebben. En neem vooral een kleine reserve erbij.....

Inhalen doe je ook niet door er dicht achter te kruipen en dan snel erlangs.
Erg slechte methode, mede omdat je slecht zicht hebt door dat metaal voor je.

Vergroot juist je afstand behoorlijk en zoek in het tegemoetkomend verkeer het gat dat je gaat gebruiken om in te halen. Nu nog even leren inschatten.

De ruimte die je hebt gecreeerd voor je gebruik je om een soort aanloopje te nemen en om snelheid op te bouwen.

Kunst is om dan dus om bij het dichterbij je voorganger komen het tegemoetkomende gat zo te "timen" dat je met de al wat hogere snelheid in het gat in het tegemoetkomende verkeer netjes kunt inhalen.

Oefen dit en je hebt nog maar de helft van de tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer nodig.
 
Kunst is om dan dus om bij het dichterbij je voorganger komen het tegemoetkomende gat zo te "timen" dat je met de al wat hogere snelheid in het gat in het tegemoetkomende verkeer netjes kunt inhalen.

Bij juiste toepassing van deze techniek zal een korte doch krachtige flits zichtbaar zijn in uw spiegels. Welke na enige weken gevolgd wordt door een bewijs van waardering door het CJIB.

Overigens helemaal correct baksteen. Heb ooit me prima vermaakt toen 2 Franse collega's van je een vrachtwagen in wilden halen op een B-weggetje. Ze reden er ongeveer 2 meter achter. En maar naar links en rechts slingeren en proberen schuin langs de wagen te kijken. Franse slag heet dat.
 
Op woensdag 07 januari 2004 15:57 schreef fietsertje het volgende:... heb er ook hekel aan als mensen dicht achter mij gaan hangen.

Tip: eerst een paar kort na elkaar keer heel nadrukkelijk met je hoofd draaiend in je spiegels kijken, daarna effe omdraaien en gebaren dat ze afstand moeten houden (bij dat laatste oppassen dat je ondertussen niet zelf op je voorganger knalt natuurlijk). Ik doe het al drie jaar zo en heb me pas één keer hoeven omdraaien :]
 
Zorg voor voldoende afstand.
Reken de snelheid waarmee je rijdt eens om naar m/s en kijk dan eens of je voldoende afstand houd....Als je voorganger plots besluit dat ie vol op de rem gaat heb je gemiddeld nog een seconde nodig voordat je eigen remreactie begint, op het moment dat je zijn remlichten ziet oplichten.
De afstand die je dan in die seconde aflegt zul je dus absoluut als tussenafstand nodig hebben. En neem vooral een kleine reserve erbij.....

Inhalen doe je ook niet door er dicht achter te kruipen en dan snel erlangs.
Erg slechte methode, mede omdat je slecht zicht hebt door dat metaal voor je.

Vergroot juist je afstand behoorlijk en zoek in het tegemoetkomend verkeer het gat dat je gaat gebruiken om in te halen. Nu nog even leren inschatten.

De ruimte die je hebt gecreeerd voor je gebruik je om een soort aanloopje te nemen en om snelheid op te bouwen.

Kunst is om dan dus om bij het dichterbij je voorganger komen het tegemoetkomende gat zo te "timen" dat je met de al wat hogere snelheid in het gat in het tegemoetkomende verkeer netjes kunt inhalen.

Oefen dit en je hebt nog maar de helft van de tijd op de rijstrook voor tegemoetkomend verkeer nodig.
:^ Heb ik ooit is op info programma gezien, schijnt speciaal onderdeel te zijn van Motorplietie training ??!!

Probeer t ook toe te passen, maar "vergeet" het nog regelmatig O-)
Belangrijkste stelling was dat de meeste Motorrijders zo kort mogelijk op de linkerbaan willen doorbrengen, terwijl je met deze methode juist op je gemak op de linkerbaan vertoeft en alle tijd en kans hebt om de actie te annuleren en het geheel te overzien...
 
Uiteraard ben ik er voorstander van om voldoende afstand te houden
in het verkeer. Het verkeersbeeld wordt er veel rustiger door.

Echter, vaak maak ik dan mee dat de meeste (auto's) dan van de
rechterbaan komen om in dat mooie stuk afstand voor je gaan rijden :(

In drukkere tijden (bijv. spits) gebeurt dit erg veel. Hierdoor ga je
(ik) weer iets dichter op je voorganger rijden met alle gevaarlijke
gevolgen van dien.
Juist tijdens de spits hebben we de afstand op de drukke nederlandse
wegen zo hard nodig.

just my $.02
Eric
 
ja hoor afstand houden,oke het is wel beter maar probeer het maar .....

als je twee seconden afstand houd piept er vanzelf iemand voor als je daar weer twee seconden afstand van houd piept er weer iemand voor en op een gegeven moment besluit je vanzelf om je plekje op de weg te gaan "verdedigen" en toch wat korter op de rest te gaan rijden of gewoon 90 te gaan rijden !!!!!( O-) )
 
Vraagje aan baksteen, hoe gaan jullie om met het irritante verschijnsel dat bij het verschijnen van een vrachtwagen aan de horizon (2km verderop) iedereen meteen naar de linker baan knalt en daar met 82km/h en 0.5 meter tussen ruimte (de vrachtwagen rijdt in theorie 80 dus zullen we wel aan het inhalen zijn |( ) een half uur gaat wachten tot ze erlangs zijn... bekeuren jullie die mensen nou wel eens voor onnodig links hangen of pakken jullie de motorrijder die er rechts langs rijd en vlak voor de vrachtwagen pas invoegt tussen de slakjes... :?

mijn geduld begint op de A7 steeds meer op te raken, want zijn ze er eindelijk langs zien ze aan de horizon vaag het silhouet van een nieuwe en blijven ze maar links rijden... uit programma's als op weg e.d. krijg ik het gevoel dat die regels tegen links hangen vooral worden gebruikt om mensen die met 200+ en niemand achter zich links rijden een extra schop te geven als ze aangehouden worden...
 
Inhalen doe je ook niet door er dicht achter te kruipen en dan snel erlangs.
Erg slechte methode, mede omdat je slecht zicht hebt door dat metaal voor je.


idd. bovendien kom je zo bij het inhalen sneller/langer in de dodehoek van de auto die je inhaalt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan