Alles over motorbanden Deel 7

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.037
208
35
Nijmegen
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!
Je zx6r had 180/55, je zx9r ook of 190/50 ligt aan het bouwjaar
je zx10r heeft nu 190/55
Die band staat eens stuk ronder; de wang loopt het verticaalst.
Daardoor rijd je je band niet meer rond.
Zijn plaatjes van te vinden op internet (google maar)
 

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
8.268
528
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
je zx10r heeft nu 190/55
Die band staat eens stuk ronder; de wang loopt het verticaalst.
Daardoor rijd je je band niet meer rond.
Ik heb ook een 190/55 op de Tuono gehad. Toen dat ding uitkwam was er alleen de 190/50, op de /55 rijdt ie fijner juist omdat de band wat hoger en ronder is. Zowel de 190/50 als de 190/55 zijn gemaakt om op een 6 inch velg te passen dus het is niet zo dat je de band te rond gaat trekken (zoals wanneer je een 200 band op een 5,50 velg gaat frotten) en hij komt ook niet te plat wat je zou hebben als je een smalle band op een brede velg monteert.
 

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.037
208
35
Nijmegen
Ik heb ook een 190/55 op de Tuono gehad. Toen dat ding uitkwam was er alleen de 190/50, op de /55 rijdt ie fijner juist omdat de band wat hoger en ronder is. Zowel de 190/50 als de 190/55 zijn gemaakt om op een 6 inch velg te passen dus het is niet zo dat je de band te rond gaat trekken (zoals wanneer je een 200 band op een 5,50 velg gaat frotten) en hij komt ook niet te plat wat je zou hebben als je een smalle band op een brede velg monteert.
Ik zeg ook niet dat de band TE rond staat. Het is zelfs zo bedoeld, scherper sturen en meer hellingshoek mogelijk.

Een 190/50 staat het platst, rijdt je het makkelijkst rond (voor de kroegverhalen)
Daarna een 180/55
daarna een 190/55

De band rondrijden is geen doel he, tis juist goed dat je de grens minder snel bereikt.
Ik snap Bob's conclusie dat je denkt dat het aan je houding ligt als je de band plots niet meer tot het einde gebruikt. Grotere kans dat het door de band komt. /55 heeft gewoon een andere vorm tov /50

Google maar eens een plaatje
 

Red Force

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
11.306
11.300
33
Ik heb ook Rosso 3 op m'n Tuono, het valt me op dat het slijtbeeld tot op het einde heel mooi is.
Fijne banden, ook 190-55 trouwens.
 

mynameisbob

Die hard MF'er
12 jan 2012
665
28
Thx voor de reacties. heb een vers setje Rosso 3 besteld O-)
het 'oprijden' van de band is natuurlijk geen doel an sich- meer iets wat me opviel na de overstap naar 190/55.

ben erg benieuwd of ik verschil merk op Assen!
 

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
33.011
1.971
Enschede
Bezoek site
T31 set vandaag op de vfr laten monteren en nu ingereden...licht en precies sturen. Met de bt016pro’s 14k meegedaan en bijna 2 seizoenen mee kunnen rijden. Zie wel hoe lang de T31 het gaan uithouden.....
 
27 mei 2018
33
3
32
Driebergen
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een BMW R850 R. Nu zit er voor een Diablo onder en achter een Metzeler (vermoed een Roadtec Z8) Kan dit kwaad en wat zouden jullie aanraden als ik nieuwe banden zal bestellen. Ik rij in principe het hele jaar door en rijd ook veel in de regen.
 

Rody-rc30

MF veteraan
5 aug 2009
1.071
207
45
Purmerend
Sinds een week ben ik de gelukkige eigenaar van een BMW R850 R. Nu zit er voor een Diablo onder en achter een Metzeler (vermoed een Roadtec Z8) Kan dit kwaad en wat zouden jullie aanraden als ik nieuwe banden zal bestellen. Ik rij in principe het hele jaar door en rijd ook veel in de regen.
Dat zal geen kwaad kunnen. Deze banden komen uit dezelfde fabriek.....

Als banden voor deze motor zou ik de Pirelli Angel GT of Conti Road Attack 3 adviseren. Je hebt niet heel veel keus in goede banden met de standaard achterband maat (160/60ZR18) en dan zijn dit de 2 beste bandensets.
 
  • Like
Waarderingen: divemaster1988

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
18.401
2.358
57
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Als het echt nog een Diablo is, dan denk ik niet dat ze uit dezelfde fabriek komen. In die tijd werden de Pirelli's nog in Italië gemaakt.

Maar een R850 op een Diablo is onzinnig. Band is ook niet gemaakt voor dat gewicht, dus pas op met oververhitting en onregelmatige slijtage.
De combi is niet geweldig, maar ik verwacht nu ook weer niet meteen problemen.
Naast bovengenoemde Angel GT en RoadAttack 3 kan je ook nog kiezen voor Bridgestone T31 of Dunlop Roadsmart 2.
Persoonlijk zou ik de RoadAttack 3 of T31 aanbevelen.
 
  • Like
Waarderingen: divemaster1988

ramp1966

Die hard MF'er
13 mei 2008
324
70
54
Hoogeveen
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
 

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.037
208
35
Nijmegen
Zit jouw snelheidsmeter op je achterwiel gemonteerd dan?
Kende alleen voorwiel en as van voortandwiel als plaatsen...

Je weet waarom er een afwijking is?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
18.196
4.008
57
Den Haag
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
Niet doen.
 
Laatst bewerkt:

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
18.196
4.008
57
Den Haag
Montage van een hogere band heeft diverse invloeden:
Het stuurgedrag wordt anders. Dat kan positief of negatief uitpakken.
De trekkracht wordt minder.
Er kunnen problemen met het ABS optreden, wanneer de snelheden van voor- en achterwiel vergeleken worden.
 

Pteradon

Die hard MF'er
13 aug 2009
262
352
Heeft iemand ervaring met de Bridgestone Batlax S22 banden?

Momenteel heb ik de Bridgestone Batlax RS10 onder mijn R1M liggen. (Standaard geleverd)
Echter wil ik een band waar meer km's mee kan worden gereden (langere levensduur) en betere presteren bij nat wegdek. Ik gebruik mijn fiets ook voor woon/werk-verkeer.
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.913
1.540
Hoe zijn hier de meningen over de bridgetone bt016 pro?

Ik heb op mijn gsx1100f (270 kg) nu bt45 maar geen vertrouwen erin, vind de grip erg beperkt. Overweeg nu de 016 pro vandaar :)
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
17.081
2.437
58
Enkhuizen
Nee,zit niet op het achterwiel maar het is electronisch. Mijn idee is; met dezelfde toeren een iets grotere rolomtrek.
Ik kan me ff vergissen, maar met dezelfde toeren een grotere rolomtrek leg je bij 1 omwenteling meer afstand af en ga je dus harder.
Dan zou je dus naar een 55 of 50 band moeten, maar das een kwestie van rekenen.

edit,
Ik besef me nu dat je teller "overdrijft" , dan gaat dit niet werken.
Mijn auto heeft "verkeerde"wielen en banden, de teller geeft hierbij minder aan dan de GPS, vandaar.
 
Laatst bewerkt:

Kawa_Fan

MF veteraan
11 mei 2004
1.037
208
35
Nijmegen
Je zult altijd een afwijking moeten accepteren.
Ga je nl. je snelheid ijken bij een nieuwe band, dan klopt hij bij een versleten band weer niet. Andersom geldt dit natuurlijk ook.
 

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
17.081
2.437
58
Enkhuizen
Hoe zijn hier de meningen over de bridgetone bt016 pro?

Ik heb op mijn gsx1100f (270 kg) nu bt45 maar geen vertrouwen erin, vind de grip erg beperkt. Overweeg nu de 016 pro vandaar :)
Mijn zwager vind het een goede band, en rijd probleemloos van rand tot rand met zijn Daytona.
Allen qua gewicht zal er toch gauw een 60 kg verschil zijn tussen de Daytona en de GSXf, en ik weet niet of dat nog kan meespelen.
 

BugsBunny

Die hard MF'er
7 sep 2008
599
0
Grootebroek
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
Heb zelf een NC750X uit '14. Bij mij is de afwijking ongeveer 5%. (140 teller is in werkelijkheid 133 gps). Verschilt ook van band tot band. Met de originele banden (een of andere Dunlop Kaas band) waar de motor nieuw op geleverd is, was de afwijking kleiner (3%). Daarna met michelen road 4, road 5 gereden en roadsmart 3 van Dunlop.

Zeker weten dat de vertanding van de kettingwielen origineel is? 10% is wel erg veel. Lees vaak dat bij de NC700 en de NC750 er op het voorste kettingwiel een tand minder gestoken wordt.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
18.401
2.358
57
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Even een vraagje aan de bandengoeroes hier. Ik heb op mijn nc 700 s Bridgestone T31 in de maten 120/70 -17 en 160/60-17 Nu vind ik m’n snelheids meter nogal afwijken (10 %) en zit er aan te denken om bij de volgende bandenwissel 160/70-17 achter te laten monteren. Op zich bevallen de T31’s uitstekend. Wat is jullie visie hierop?
Behalve eerder genoemd nadeel zijn de 160/70-17 banden ook gemaakt voor zware toermotoren, en dus wat aan de stijve kant voor jouw NC.
Geen idee of hij leverbaar is voor jouw model, maar denk eens aan een Speedohealer. Die corrigeert jouw snelheidsmeter.