Alles over motorbanden Deel 7

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
hi Goedemorgen allemaal! ik zit een beetje te in twijfel m.b.t. mijn bandenwissel.
heb een zx10R waar ik 'gemakshalve' al 3x een MPP3 achterband op heb gewisseld (Voorband ookMPP3) omdat ze eigenlijk altijd prima bevielen op voorgaande motoren. (zx6R, Zx9R). wil nu allicht is wat anders proberen.
Ik op mijn Zx10R de banden plots niet meer rond.. terwijl dat op m'n vorige motoren no problemo was- alleen zal dat ongetwijfeld aan mijn houding etc. liggen.

de vraag:
-nu heb ik 26 aug. mijn 1e x Assen gepland staan (geen circuit ervaring). ik ben net terug van een weekendje Eifel - en zag dat beide banden +/- op de 2mm zitten..

ik wilde eigenlijk deze set dit jaar "oprijden" en volgend voorjaar wisselen- maar nu begreep ik dat minimale profieldiepte tenminste 2mm moet zijn om door de technische keuring te komen bij Racecracks / Assen.

Dus allicht is vooraf wisselen een beter idee. de vraag is alleen : voor wat?!
gebruik deze ZX10R +/- 5.000 km per jaar - met (hopelijk) tenminste 1x per jaar een circuitdag.
zat zelf te denken aan Pirelli Diablo Rosso 3-

* Klopt het dat je min. 2 mm profiel moet hebben op Assen? -> dus wisselen?
* is Pirelli Rosso 3 dan een goede keuze?
* ik rij eigenlijk al tijden met 190/55 achter- terwijl 190/50 de opgegeven banden maat is- kan ik niet beter terug naar 190/50?

alvast dank!
Je zx6r had 180/55, je zx9r ook of 190/50 ligt aan het bouwjaar
je zx10r heeft nu 190/55
Die band staat eens stuk ronder; de wang loopt het verticaalst.
Daardoor rijd je je band niet meer rond.
Zijn plaatjes van te vinden op internet (google maar)

Dutch

MF veteraan
5 mrt 2003
7.939
169
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
je zx10r heeft nu 190/55
Die band staat eens stuk ronder; de wang loopt het verticaalst.
Daardoor rijd je je band niet meer rond.
Ik heb ook een 190/55 op de Tuono gehad. Toen dat ding uitkwam was er alleen de 190/50, op de /55 rijdt ie fijner juist omdat de band wat hoger en ronder is. Zowel de 190/50 als de 190/55 zijn gemaakt om op een 6 inch velg te passen dus het is niet zo dat je de band te rond gaat trekken (zoals wanneer je een 200 band op een 5,50 velg gaat frotten) en hij komt ook niet te plat wat je zou hebben als je een smalle band op een brede velg monteert.

Kawa_Fan

Die hard MF'er
11 mei 2004
858
55
34
Nijmegen
Ik heb ook een 190/55 op de Tuono gehad. Toen dat ding uitkwam was er alleen de 190/50, op de /55 rijdt ie fijner juist omdat de band wat hoger en ronder is. Zowel de 190/50 als de 190/55 zijn gemaakt om op een 6 inch velg te passen dus het is niet zo dat je de band te rond gaat trekken (zoals wanneer je een 200 band op een 5,50 velg gaat frotten) en hij komt ook niet te plat wat je zou hebben als je een smalle band op een brede velg monteert.
Ik zeg ook niet dat de band TE rond staat. Het is zelfs zo bedoeld, scherper sturen en meer hellingshoek mogelijk.

Een 190/50 staat het platst, rijdt je het makkelijkst rond (voor de kroegverhalen)
Daarna een 180/55
daarna een 190/55

De band rondrijden is geen doel he, tis juist goed dat je de grens minder snel bereikt.
Ik snap Bob's conclusie dat je denkt dat het aan je houding ligt als je de band plots niet meer tot het einde gebruikt. Grotere kans dat het door de band komt. /55 heeft gewoon een andere vorm tov /50

Google maar eens een plaatje

Red Force

Tuono Gen1
Donateur
19 nov 2011
8.058
1.714
Ik heb ook Rosso 3 op m'n Tuono, het valt me op dat het slijtbeeld tot op het einde heel mooi is.
Fijne banden, ook 190-55 trouwens.

mynameisbob

Die hard MF'er
12 jan 2012
602
0
Thx voor de reacties. heb een vers setje Rosso 3 besteld O-)
het 'oprijden' van de band is natuurlijk geen doel an sich- meer iets wat me opviel na de overstap naar 190/55.

ben erg benieuwd of ik verschil merk op Assen!

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
30.422
372
Enschede
Bezoek site
T31 set vandaag op de vfr laten monteren en nu ingereden...licht en precies sturen. Met de bt016pro’s 14k meegedaan en bijna 2 seizoenen mee kunnen rijden. Zie wel hoe lang de T31 het gaan uithouden.....