APK voor motorfietsen gaat zeer waarschijnlijk wel komen.

Allemaal leuk en aardig zo`n keuring maar ik ben bezig een motor in orde aan het maken die ik in Spanje wil laat staan.
De bedoeling is dat hij op NL kenteken blijft en niet meer terug komt in NL.

Zo`n keuring gaat mijn plannen dan wel een beetje dwarsbomen of zou je hem ook in het buitenland mogen laten keuren?
Spanje kent overigens wel een keuring voor motorfietsen (itv)
Hoe zit dat bv met automobielen die nooit meer in NL komen en wel een NL kenteken hebben?
Er zijn keuringstations in Spanje.

 
De motor blijft gewoon in NL geregistreerd en ik ben Ollander.
Heb ook geen Spaans paspoort of inschrijving.
Het gaat dus alleen om mijn vakanties.
(Nu heb ik een motor op spaans kenteken maar die staat niet op mijn naam, die ga ik omruilen voor een NL motor)
Retourtje voor de motor kost naar NL kost €700 of je zit 5000km op de motor.

Belasting mrb verzekering wordt gewoon voldaan in NL
Alleen in de polis staat dat je niet langer dan X maanden in het buitenland met je voertuig mag zijn.
(maar hoe kunnen ze dat controleren?)


:}
Dan zou dat voor een motor ook mogelijk moeten worden.
Niet, of slecht. Maar je ondervindt er dus ongemak van met een jaarlijkse APK. Verder kun je dan misschien beter een Spaanse motor kopen voor je vakanties en het ding af en toe schorsen bij verblijf in NL?
 
Prima als er een APK komt, maakt voor mij niet uit, als iets niet werkt laat ik het maken. Nouja, toch weer zonde van die extra euro's. (en ik laat m'n motorscooter onderhouden bij een bromfietsdealer) en ik moet dus ongetwijfeld nog langs een motordealer. Toch weer extra centen kwijt, dus hopelijk nog lang niet.
 
Niet, of slecht. Maar je ondervindt er dus ongemak van met een jaarlijkse APK. Verder kun je dan misschien beter een Spaanse motor kopen voor je vakanties en het ding af en toe schorsen bij verblijf in NL?
Ik heb nu een spaanse motor maar die kan ik niet op mijn naam zetten zonder hem te importeren in het land waar je woont.
Overigens is het op naam zetten nogal ingewikkeld, bijna vergelijkbaar met een huis kopen in NL.
Loketje hier stempeltje daar etc, gaat je in je uppie niet lukken zodat je een nestor in de arm moet nemen en dat duurt dan weken.
Verzekering is dan nog een ander verhaal.
Er zijn keuringstations in Spanje.

Ben ik bekend mee.
Er zijn legio ITV-stations (itv is apk), motor kost €40 per keuring en is om het jaar.
Overigens is het daar wel wat beter geregeld dan het stomme beleid wat hier geldt.
In Spanje kan je je voertuig niet bij de garage laten keuren, daarvoor moet je naar een itv-station.
Hier in NL kan iedere monteur met een apk-diploma een keuring uitvoeren en dat is voor sommige garagisten nogal lucratief.
 
Dat is dus een probleem waar velen die op wereldreis gaan tegenaan lopen.
Of je krijgt mega veel boetes voor geen apk of je moet schorsen maar dan rij je dus zonder geldig nederlands kenteken en dus ook zonder verzekering.
Jaja lieve kijkbuiskinderen het leven in Nederland is niet zo vrij als dat vele denken dat het wel is.

Tijdens de schorsing is je kenteken niet ongeldig !
Je betaald alleen geen wegenbelasting, dus je mag niet op de openbare weg komen.
Daarnaast vervalt tijdens de schorsing de verzekeringsplicht, maar het mag wel.


Maar op het moment dat je geschorste motorvoertuig op de weg komt.... is op dat moment de schorsing beëindigd, a la seconde en automatisch.
Je kan dus niet met een geschorst motorvoertuig een wereldreis gaan maken.

En waarom is het leven wat dit betreft niet zo vrij in NL ? Als je de materie kent is de regeling prima, vind ik ?
 
Tijdens de schorsing is je kenteken niet ongeldig !
Je betaald alleen geen wegenbelasting, dus je mag niet op de openbare weg komen.
Daarnaast vervalt tijdens de schorsing de verzekeringsplicht, maar het mag wel.


Maar op het moment dat je geschorste motorvoertuig op de weg komt.... is op dat moment de schorsing beëindigd, a la seconde en automatisch.
Je kan dus niet met een geschorst motorvoertuig een wereldreis gaan maken.

En waarom is het leven wat dit betreft niet zo vrij in NL ? Als je de materie kent is de regeling prima, vind ik ?
Dus als ik mijn motor schors en nooit meer met die motor in NL kom is er geen haan die er naar kraait dat ik geen mrb betaal?
Daarnaast doet de verzekering ook niet moeilijk ofzo, zolang ik mijn groene kaart maar heb?

Scheelt ook weer een beetje. O-)
 
Dus als ik mijn motor schors en nooit meer met die motor in NL kom is er geen haan die er naar kraait dat ik geen mrb betaal?
Daarnaast doet de verzekering ook niet moeilijk ofzo, zolang ik mijn groene kaart maar heb?

Scheelt ook weer een beetje. O-)

Voor wat betreft de mrb lijkt het daar wel op he... Maar dan zou je alsnog niet met dat ding de weg op mogen. Op het moment dat t rubber t asfalt raakt is het moment waarop je schorsing is beëindigd. De vraag is nu of dat ook geld als hij het buitenlands asfalt raakt. Geen idee, als ik zou gokken, dan denk ik dat dan ook je schorsing vervalt, maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik heb geen idee hoe men het vind dat je zelf in NL staat ingeschreven, de motor in NL is ingeschreven maar de motor dus helemaal niet in NL is.
Wellicht dat daar in de wet ook nog wat over is opgenomen, maar dat ligt nogal buiten mijn parate kennis.

Voor wat betreft je verzekering, dat zou je toch echt bij je verzekering moeten navragen.

Ik denk niet dat je het sluitend rond gaat krijgen op deze manier. Het is eigenlijk een regeling voor iets heel anders gebruiken als waar t voor bedoeld is en meestal zijn die achterdeurtjes wel in eoa wet weer dichtgetimmerd.
 
Tijdens de schorsing is je kenteken niet ongeldig !
Je betaald alleen geen wegenbelasting, dus je mag niet op de openbare weg komen.
Daarnaast vervalt tijdens de schorsing de verzekeringsplicht, maar het mag wel.


Maar op het moment dat je geschorste motorvoertuig op de weg komt.... is op dat moment de schorsing beëindigd, a la seconde en automatisch.
Je kan dus niet met een geschorst motorvoertuig een wereldreis gaan maken.

En waarom is het leven wat dit betreft niet zo vrij in NL ? Als je de materie kent is de regeling prima, vind ik ?


Jammer joh maar de schorsing vervalt niet meteen zodra je op de openbare weg komt. Je mag namelijk met een geschorste auto, vrachtwagen of bus naar en van de apk rijden en ook naar speciale aangemelde evenementen.
Moet het voertuig wel verzekerd zijn maar daar wringt de schoen. Veel verzekeringsmaatschappijen vinden dat niet wat
 
@daddyphilipsen Die verzekering is alleen relevant in Europa, die dekt sowieso niets in andere werelddelen. Dus dan kan je hem gewoon schorsen-dus buiten Europa. Heb je hem echter in een Europees land, dan heb je gedoe...
 
Jij stelt dat nu wel zo....,maar nu ga ik even op een hete stoel zitten.
Jij bent bekent met de polisvoorwaarden van jouw verzekering, m.b.t. de A.P.K. ?
Mag je zitten. De verzekering doet het alleen in de groene kaart zone. Daarbuiten ben je niet verzekerd. Die moet je locaal afsluiten. Vorig jaar in de USA en Canada heb ik dat ook moeten doen à US $ 100 per maand per motor.
 
@daddyphilipsen Die verzekering is alleen relevant in Europa, die dekt sowieso niets in andere werelddelen. Dus dan kan je hem gewoon schorsen-dus buiten Europa. Heb je hem echter in een Europees land, dan heb je gedoe...


Komt ook nog eens bij dat steeds meer eu landen in onze systemen kunnen zien of een motorvoertuig verzekerd en/of gekeurd is. Andersom niet want die landen laten dat onder de privacy wetgeving vallen. Alleen Nederland niet
 
TJe kan dus niet met een geschorst motorvoertuig een wereldreis gaan maken.

En waarom is het leven wat dit betreft niet zo vrij in NL ? Als je de materie kent is de regeling prima, vind ik ?
Een kennis van me heeft al 10 jaar een Toyota Landcruiser waar hij safari’s mee organiseert in Namibië. Hij kocht hem daar met een Nl kenteken. Die komt echt nooit bij een APK...
 
Herrie van motorvoertuigen (en motoren in het bijzonder) wordt gezien als een groot sociaal probleem. Het is alleen erg moeilijk om op de juiste manier de intensiteit van geluid te meten maar ik verwacht dat de dijkbewonersbrigade binnenkort de brulpijp ook op het APK lijstje weet te forceren.

En lampjes... Ik heb een keer de stadslichten (ledjes) laten vervangen omdat je schijnbaar geen daglichtkleur leds naast halogeen dimlicht mag monteren.
Nu ga ik voor dat tientje geen heibel maken maar het irriteert mij wel dat er van mij verwacht wordt dat ik ieder jaar die leds speciaal voor de keuring een dag lang vervang door oldschool gloeipitten.

Wat ik wel fideel vond van de monteur, de leds lagen keurig in het dashboardkastje.


Aannames....

En waarom die lelijke blauwe ledjes naast je halogeenlamp?
Dat is nergens goed voor en het ziet er niet uit, dus daar kun je gewoon gloeilampjes in laten zitten, probleem opgelost.

:W

Overigens heb ik jarenlang met aftermarket xenon en led gereden, wel alles dezelfde kleur.
Nooit een probleem met apk gehad...

Allemaal paniekzaaierij, apk stelt geen fuck voor.
 
Jammer joh maar de schorsing vervalt niet meteen zodra je op de openbare weg komt. Je mag namelijk met een geschorste auto, vrachtwagen of bus naar en van de apk rijden en ook naar speciale aangemelde evenementen.


@daddyphilipsen
Op het moment dat jij met je geschorste motorvoertuig op de openbare weg komt, vervalt je schorsing.



Als je het er niet mee eens bent of het niet geloofd, dan vraag je toch gewoon om uitleg.
Dan verwijs ik je naar de Wegenverkeerswet 1994, artikel 68.1 onder d.


Wat nou... jammer joh.... ?




Artikel 68

  • 1 De schorsing eindigt:
    • a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
    • b. door verloop van een bij ministeriële regeling bepaalde termijn vanaf het tijdstip waarop de schorsing is verleend, welke termijn per bij ministeriële regeling aan te wijzen categorieën van voertuigen kan verschillen,
    • c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
    • d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.

  • 2 Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk kan worden afgeweken van het eerste lid, aanhef en onderdeel d.


Extra service van MBM: Art 68 wvwv, onder 2 staat dat op grond van een AMVB, je tijdens de schorsing naar de APK mag rijden. Dat is een wettelijk geregelde uitzondering op de regel dat je schorsing verval. Maar de standaard is dus: Op de weg --> Schorsing vervalt !
 
Ik zie hier verschillende groepen...
1: motorrijders die helemaal niks zelf doen, behalve tanken. Die zijn allemaal vóór of maakt ze niks uit.
2: de prof-sleutelaars, die blijkbaar allemaal wrakken voorbij zien komen. Ook vóór...
3: de hobbyisten/verzamelaars, allemaal tegen.
4: de zelfsleutelaars, ook allemaal tegen...

ben ik nog iemand vergeten?
 
@daddyphilipsen
Op het moment dat jij met je geschorste motorvoertuig op de openbare weg komt, vervalt je schorsing.

Hoe dan?

Als ik schors en mee rijd, wie merkt dat als ik niet gescand bekeurt en of gezien wordt door politie e.d

Edit: volgens mij vervalt die schorsing pas als je voertuig aanmeldt voor verzekering 🙄
 
@daddyphilipsen
Op het moment dat jij met je geschorste motorvoertuig op de openbare weg komt, vervalt je schorsing.



Als je het er niet mee eens bent of het niet geloofd, dan vraag je toch gewoon om uitleg.
Dan verwijs ik je naar de Wegenverkeerswet 1994, artikel 68.1 onder d.


Wat nou... jammer joh.... ?




Artikel 68

  • 1 De schorsing eindigt:
    • a. door opheffing als bedoeld in artikel 69,
    • b. door verloop van een bij ministeriële regeling bepaalde termijn vanaf het tijdstip waarop de schorsing is verleend, welke termijn per bij ministeriële regeling aan te wijzen categorieën van voertuigen kan verschillen,
    • c. door het verval van de tenaamstelling in het kentekenregister, of
    • d. zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt.

  • 2 Bij algemene maatregel van bestuur kan onder daarbij te stellen voorwaarden worden bepaald dat in bepaalde uitzonderingsgevallen tijdelijk kan worden afgeweken van het eerste lid, aanhef en onderdeel d.


Extra service van MBM: Art 68 wvwv, onder 2 staat dat op grond van een AMVB, je tijdens de schorsing naar de APK mag rijden. Dat is een wettelijk geregelde uitzondering op de regel dat je schorsing verval. Maar de standaard is dus: Op de weg --> Schorsing vervalt !

Maar hoe gaat dit in de praktijk dan?
Dat is mooi theoretisch dat de schorsing vervalt maar iemand zal het toch moeten vertellen tegen de rdw en belastingdienst.
Dus op papier blijft hij geschorst, waar je hem ook neer zet
 
Hoe dan?

Als ik schors en mee rijd, wie merkt dat als ik niet gescand bekeurt en of gezien wordt door politie e.d

Als een boom valt in een donker stil bos, maakt ie dan lawaai met neerkomen ?

Wie dat merkt ? Jij dus waarschijnlijk.
En idd, als het niet geconstateerd word, dan merkt niemand er wat van. Maar dat neemt niet weg dat officieel je schorsing vanaf dat moment vervallen is. Word je wel gecontroleerd of rij je langs een ANPR of een flitskast dan ga je dus een naheffing krijgen + alsnog belasting betalen.
 
Als een boom valt in een donker stil bos, maakt ie dan lawaai met neerkomen ?

Wie dat merkt ? Jij dus waarschijnlijk.
En idd, als het niet geconstateerd word, dan merkt niemand er wat van. Maar dat neemt niet weg dat officieel je schorsing vanaf dat moment vervallen is. Word je wel gecontroleerd of rij je langs een ANPR of een flitskast dan ga je dus een naheffing krijgen + alsnog belasting betalen.

Oke tis dus meer een regeltje die in praktijk anders uitpakt ;)
 
Ik zie hier verschillende groepen...
1: motorrijders die helemaal niks zelf doen, behalve tanken. Die zijn allemaal vóór of maakt ze niks uit.
2: de prof-sleutelaars, die blijkbaar allemaal wrakken voorbij zien komen. Ook vóór...
3: de hobbyisten/verzamelaars, allemaal tegen.
4: de zelfsleutelaars, ook allemaal tegen...

ben ik nog iemand vergeten?

Je vergeet de I.W.A.B. rijder/monteur, die is sowieso tegen...
 
Maar hoe gaat dit in de praktijk dan?
Dat is mooi theoretisch dat de schorsing vervalt maar iemand zal het toch moeten vertellen tegen de rdw en belastingdienst.
Dus op papier blijft hij geschorst, waar je hem ook neer zet

Nee, de schorsing word vanaf dat moment opgeheven.

Of je 'gepakt' word of niet, dat is idd de vraag.

Maar hetzelfde geld voor te snel rijden.
Als jij lekker met 160km/u door het land rijdt maar niet geflitst bent of langs de kant gezet, heb je dan wel te snel gereden of niet :?
Als jij je buurman vermoord, maar niemand verdenkt jou....en over 60 jaar lig je op je sterfbed, ben je dan een moordenaar of niet ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan