MeanBlueMan
Moderator a la Pastafari
Zie toch echt een apk keurmeester niet bij elke motorfiets een officiële aan alle voorschriften voldoenende geluidmeting doen.
Doen ze nu met koekblikken ook niet.
Kijk een open rioolpijp zonder enige vorm van demping wordt nu ook bij koekblikken afgekeurd maar als er een geluidsdemper onder hangt en hij is over de gehele lengte gasdicht en komt op de juiste plaats onder het koekblik vandaan en is deugdelijk bevestigd dan wordt het al heel discutabel om af te keuren.
Drm heeft het politie apparaat ook de mogelijkheid gekregen om een motorvoertuig een wokmelding te geven.
Dat was eigenlijk niet eens hiervoor bedoeld, al bleek het al snel handig uit te pakken om die mee te nemen.
Verder is het hele WOK gebeuren een beetje doorgeslagen, het was bedoeld om de echte notoire 'zware' zaken aan te pakken, ik zie nu soms al een WOK langs komen voor het missen van een richtingaanwijzer e.d.
Als ex studiobaas mag ik zeggen dat ik geluidstechnicus ben en het lijkt me niet erg moeilijk om het juridisch dicht te timmeren. Maar dan moet er een wetje worden aangepast. Een echt goede dB meter kost niet veel en als je die jaarlijks eikt kun je meten.
En net als bij snelheidsmeting zul je een foutmarge moeten hanteren, maar ik heb motoren gehoord die ver boven de 120 dBA komen op een meter afstand en dat lijkt me juridisch niet zo ingewikkeld.
Het geluid wat jij gewend was in je studio is toch anders hoor....
Je zult bij iedere meting dezelfde voorwaarden moeten creëren, windkracht, windrichting, muren op bepaalde afstand, onder bepaalde hoek, aantal mensen in omtrek, regen, omgevingsgeluiden enz enz.
Rechtsongelijkheid is PV in prullenbak.
Je moet dus al die omstandigheden die invloed kunnen hebben omschrijven of gelijk maken. Ook tussen een test in Groningen of Maastricht.
Vastgestelde variabelen moeten bij iedere meting, waar dan ook in NL, gelijk zijn.
120dBA is dus ook niet zo moeilijk.... maar kloppen de variabelen erom heen wel ?
De eerste boete loop je op van 3 t/m 6 teveel --> boete +WOK.
Maar die ene dBA extra....vanaf 7 teveel dus betekend Boete + inbeslagname motorfiets.
Een kleine wisseling in een variabele zou het verschil kunnen maken tussen een overschrijding met 6 ....of 7 dBA. En dat kleine verschil heeft juridisch grote gevolgen.
Je kan dus echt niet zomaar meten met dB metertje.
Meetapparatuur die politie gebruikt kost 12.000euro per apparaat, heb ik mij laten vertellen