Auto verkocht, motor erbij of toch niet?

Ik vraag me soms ook af of ik niet beter bij een uni garage zou moeten.. mijn auto behoudt best wel wat waarde, ook omdat hij netjes dealer onderhouden wordt en er zit pechhulp bij inbegrepen. Kleine beurt is wel zo'n 325 euro..
 
Ik vraag me soms ook af of ik niet beter bij een uni garage zou moeten.. mijn auto behoudt best wel wat waarde, ook omdat hij netjes dealer onderhouden wordt en er zit pechhulp bij inbegrepen. Kleine beurt is wel zo'n 325 euro..
Een dealer doet niet heel veel meer dan een andere garage. 1,5 jaar geleden bracht ik mijn auto naar de dealer vanwege een fabrieksrecall. De auto moest een dag daar blijven. Aangezien mijn auto ongeveer 2.000 km's verwijderd was van een onderhoudsbeurt had ik de dealer de opdracht gegeven om gelijk maar een beurt te geven. Ik kreeg een rekening van 850,- gepresenteerd voor nieuwe olie en wat filters.
2 maanden geleden was de auto weer aan een beurt toe. Ik heb het dit keer zelf gedaan. Allemaal merkspullen gekocht en ik was met 200,- klaar. Het verschil is helaas te groot om het door de dealer te laten doen.

Laatst was ik zo'n adapter voor de slotbouten van mijn vrouw's auto kwijtgeraakt (ook een BMW). Bij de dealer een nieuwe adapter besteld. Dat kostte € 42,-. Op Ali kun je voor minder dan 10,- een hele set met iets van 20 adapters kopen. Daar zit die van ons ook bij kwam ik later achter ... Je kunt de kosten best binnen perken houden als je dingen zelf doet. Laatst had ik ook de voorremmen van mijn vrouw's auto vervangen. Originele Ate remmen. Ik was circa € 145,- kwijt voor nieuwe schijven en blokken. De dealer had circa 300,- extra in rekening gebracht ... Ik bewaar wel alle bonnen van het onderhoud zodat bij verkoop het onderhoud aantoonbaar is. Maar als ik mijn auto inruil is niet een garage geweest die aandacht schonk aan wel of niet dealer onderhouden ...
 
Helaas heb ik de ruimte niet om zelf te klussen, vroeger met mijn civic bij een maatje ging het nog wel eens. Heb eens ziiten kijken bij Vakgarage, die rekenen rond 250 voor een kleine beurt. Scheelt toch weer 75 euro. Eind april mag ik afrijden en gebruik ik de auto veel minder, drukt ook wel de kosten. Je hebt ook Bosch garages maar daar zou ik nog even bij moeten shoppen
 
Helaas heb ik de ruimte niet om zelf te klussen, vroeger met mijn civic bij een maatje ging het nog wel eens. Heb eens ziiten kijken bij Vakgarage, die rekenen rond 250 voor een kleine beurt. Scheelt toch weer 75 euro. Eind april mag ik afrijden en gebruik ik de auto veel minder, drukt ook wel de kosten. Je hebt ook Bosch garages maar daar zou ik nog even bij moeten shoppen
Ik weet niet waar je woont? In Nijkerk zit in ieder geval een garage dat gerund wordt door twee broers. Beiden zijn autoliefhebbers. Een heeft ook een tijd bij Pon Porsche als monteur gewerkt. Zij werken meen ik tegen een tarief van nog geen € 45,- p/u. Klein bedrijfje, niet al te duur en prima kennis van zaken.
 
Week of 2 week terug
Kleine garage in Apeldoorn
Kleine beurt met APK incl oliefilter 85,-
Is een Starlet
Voor APK/kleine beurt hadden ze een vaste prijs van 75,- ex oliefilter stond niet bij dat ze verschil rekenen per auto/model
 
Week of 2 week terug
Kleine garage in Apeldoorn
Kleine beurt met APK incl oliefilter 85,-
Is een Starlet
Voor APK/kleine beurt hadden ze een vaste prijs van 75,- ex oliefilter stond niet bij dat ze verschil rekenen per auto/model
hmmm, Apeldoorn ... heb je gecontroleerd of er verse olie in zit ;-)?
Vriendje van onze dochter kocht een auto in Apeldoorn. Ze zouden de auto een kleine beurt geven voor aflevering. Ik had twijfels of de olie en filter vervangen was. Daarom besloten we toch alsnog zelf een beurt aan de auto te geven. Ik kreeg de aftapplug niet eens los ... die was al lang niet meer los geweest 8)7.

Een apk kost circa 30,- tot 45,-. Dan houden ze maximaal € 45,- over voor de kleine beurt. Gemiddeld gaat er gauw 3 tot 6 liter olie in een blok. Voor een beetje kwalitatief goede olie ben je dat geld al kwijt. Dus kan het nooit dure olie zijn geweest (bij BMW rekenen ze 27,- ex. btw voor 1 liter olie ....). Ik ververs daarom liever zelf de olie, wetende dat ik kwalitatief goed spul aan mijn auto besteed ...
 
Olie filter is nieuw, heb ik gezien, en qua olie,...
Zo'n starlet loopt nog als je er frituurolie in flikkert
Dit was niet een typische apeldoornse handelaar, gewoon kleine "dorps garage"
Stonden hoofdzakelijk van die kleine gebakjes
 
Privat Lease is een gevaarlijk product. Het biedt gebruiksgemak en je hebt geen incidentele/onvoorziene kosten. Daar betaal je een stevige prijs voor. Eigenlijk alleen geschikt voor mensen met stevige financiële draagkracht. Mensen die na de looptijd het vermogen hebben om een eigen auto te kopen.
In de praktijk blijkt echter dat juist diegenen die weinig financiële draagkracht hebben, het zien als een kans om een nieuwe auto te rijden.
Fout !!!! Als je nu niet kunt sparen voor een eigen auto, kun je dat bovenop het lease bedrag al helemaal niet meer.

Waarom zou je moeten sparen voor een eigen auto?
Je kunt toch leasen tot je dood bent?
Heb je altijd een (redelijk) nieuwe auto.
 
Waarom zou je moeten sparen voor een eigen auto?
Je kunt toch leasen tot je dood bent?
Heb je altijd een (redelijk) nieuwe auto.
En immer extra vaste lasten.🤔
Ben heeel erg vroeg met pensioen,mede doordat mijn vaste lasten lachwekkend laag zijn.🙃
Het is maar waar je voor kiest🤷‍♀️
 
Waarom zou je moeten sparen voor een eigen auto?
Je kunt toch leasen tot je dood bent?
Heb je altijd een (redelijk) nieuwe auto.
niet helemaal waar. Als je ouder bent dan 75 á 80, dan willen veel partijen je geen auto meer leasen. Vader van een vriend van ons heeft dat meegemaakt. Ze hebben alsnog de auto gekocht die ze voorheen geleased hadden. Tegen een veel te hoge prijs ... oudjes laten zich vaker besodemieteren ..
 
Apeldoorn staat op de Veluwe niet bekend als betrouwbare plek om een auto te kopen. Verre van!
Valt me nog mee DAT er OLIE in zit, zou me niet verbaasd hebben dat het ZAAGSEL zou zijn geweest.
Klopt. Hij was 23 en had pas zijn rijbewijs gehaald. Hij was ongeduldig en moest binnen een paar dagen een auto kopen. Achteraf niet zo verstandig geweest. Eigenlijk hadden we direct scherp moeten zijn. Toen we een proefrit gingen maken brandde het lampje van de benzinemeter al. Er zat zo weinig brandstof in dat we maar een klein blokje gereden hadden. De uitlaat was op een plek lek. Dat zouden ze repareren. Later bleek dat provisorisch gerepareerd te zijn en hadden we al vrij snel de achterdemper moeten vervangen. De wiellagers bleken ook niet meer goed te zijn. Maar door de korte proefrit hadden we het niet goed kunnen beoordelen. Wijze les maar weer.
 
Olie filter is nieuw, heb ik gezien, en qua olie,...
Zo'n starlet loopt nog als je er frituurolie in flikkert
Dit was niet een typische apeldoornse handelaar, gewoon kleine "dorps garage"
Stonden hoofdzakelijk van die kleine gebakjes
Frituurvet... gebakjes... nijgt naar een bakkerij ipv garage :+
 
Ik weet niet waar je woont?
Rotterdam, ook niet de meest betrouwbare plek voor autozaken... Zeker de universele kleine garages niet. Allemaal vriendjes/familie van die je graag van de een naar de ander laten doorverwijzen en bij een reparatie zeggen "kijk maar ff of het zo goed is". Dat is ook voor mij de reden geweest dat ik naar de dealer ging voor onderhoud, zeker omdat ik de auto dagelijks gebruik(te). Straks met de motor zal de auto vooral worden gebruikt voor vakantieritten, ritten met meerdere personen en als het weer echt megaslecht is. Dan is een vakgarantie die aangesloten is bij BOVAG lijkt me nog wel enigszins betrouwbaar.
 
niet helemaal waar. Als je ouder bent dan 75 á 80, dan willen veel partijen je geen auto meer leasen. Vader van een vriend van ons heeft dat meegemaakt. Ze hebben alsnog de auto gekocht die ze voorheen geleased hadden. Tegen een veel te hoge prijs ... oudjes laten zich vaker besodemieteren ..

Daar had ik niet aan gedacht, inderdaad een situatie dat het leasen wellicht niet meer gaat.
 
niet helemaal waar. Als je ouder bent dan 75 á 80, dan willen veel partijen je geen auto meer leasen. Vader van een vriend van ons heeft dat meegemaakt. Ze hebben alsnog de auto gekocht die ze voorheen geleased hadden. Tegen een veel te hoge prijs ... oudjes laten zich vaker besodemieteren ..
Misschien moet je geen auto meer willen rijden als je boven de 80 bent :Y.
 
hmmm, Apeldoorn ... heb je gecontroleerd of er verse olie in zit ;-)?
Vriendje van onze dochter kocht een auto in Apeldoorn. Ze zouden de auto een kleine beurt geven voor aflevering. Ik had twijfels of de olie en filter vervangen was. Daarom besloten we toch alsnog zelf een beurt aan de auto te geven. Ik kreeg de aftapplug niet eens los ... die was al lang niet meer los geweest 8)7.

Een apk kost circa 30,- tot 45,-. Dan houden ze maximaal € 45,- over voor de kleine beurt. Gemiddeld gaat er gauw 3 tot 6 liter olie in een blok. Voor een beetje kwalitatief goede olie ben je dat geld al kwijt. Dus kan het nooit dure olie zijn geweest (bij BMW rekenen ze 27,- ex. btw voor 1 liter olie ....). Ik ververs daarom liever zelf de olie, wetende dat ik kwalitatief goed spul aan mijn auto besteed ...
Als ze 27 ex rekenen voor olie ben je gewoon een oplichter ( met een inkoopprijs van 7€ en een werkplaats tarief van 100€
 
Mijn vader is 81, rijdt beter dan de gemiddelde bestuurder. En heeft net weer de keuring gehad om zijn rijbewijs weer voor 5 jaar te mogen verlengen. Maar ik hoop ook echt dat ik lichamelijk en geestelijk op mijn 80e zo ben als mijn vader nu is!
Vorige week oud vrouwtje komt aan rijden , ze haar auto schuin in twee parkeervakken , ik dacht oké moet kunnen
Maar toen ging ze hem toch netjes rechtzetten waarbij ze zeker 5000 toeren draaide om achter uit te rijden
Zouden ze dat er ook uithalen bij zo’n keuring
Ik neem aan dat de auto tegen de tijd dat ik 80 ben het zelf wel kan , want het lijkt me verschrikkelijk om je rijbewijs te moeten in leveren
 
Vorige week oud vrouwtje komt aan rijden , ze haar auto schuin in twee parkeervakken , ik dacht oké moet kunnen
Maar toen ging ze hem toch netjes rechtzetten waarbij ze zeker 5000 toeren draaide om achter uit te rijden
Zouden ze dat er ook uithalen bij zo’n keuring
Nee dat halen ze er niet uit bij een medische keuring. Maar dat heeft meer te maken met absoluut geen rijervaring of er helemaal geen gevoel voor hebben. Wat jij beschrijft had ook mijn moeder op haar 60e kunnen zijn, of een collega van mij op haar 40e waar ik een keertje mee mee reed. Die laatste wilde van Huizen naar Leiden via Utrecht rijden omdat zij dan tenminste wist hoe de weg er uit zag.
 
Nee dat halen ze er niet uit bij een medische keuring. Maar dat heeft meer te maken met absoluut geen rijervaring of er helemaal geen gevoel voor hebben. Wat jij beschrijft had ook mijn moeder op haar 60e kunnen zijn, of een collega van mij op haar 40e waar ik een keertje mee mee reed. Die laatste wilde van Huizen naar Leiden via Utrecht rijden omdat zij dan tenminste wist hoe de weg er uit zag.
Ze was ver in de tachtig dus het lijkt me dat ze haar rijbewijs al een jaar of 50 had
 
Ze was ver in de tachtig dus het lijkt me dat ze haar rijbewijs al een jaar of 50 had
Mwah, aanname wel. Zou betekenen dat ze rond de jaren 60 haar rijbewijs heeft gehaald in een tijdperk waar lang niet alle vrouwen nog werkten of uberhaupt een auto nodig was. Laatst op de rijschool was ook een aardige man, dik in de 50, net begonnen met AVB. Als je hem zou zien rijden zou je ook kunnen denken dat ie al 30 jaar zn rijbewijs heeft.

Maar eens, er is een verschil tussen auto kunnen rijden (wat de meesten, maar niet allemaal, wel kunnen) en gevoel ervoor hebben.
 
Ze was ver in de tachtig dus het lijkt me dat ze haar rijbewijs al een jaar of 50 had
Dat kan, had mijn moeder ook, maar ze reed bijna nooit. Toen mijn vader 11 jaar terug zijn heup had gebroken heeft ze nog een paar rijlessen genomen om toch weer vaker te gaan rijden. Maar uiteindelijk heeft ze haar rijbewijs een paar jaar later niet meer verlengd. Terwijl mijn vader zijn hele leven bijna elke dag in de auto zat, en nog steeds.

Toen mijn moeder overleed heeft hij spontaan een nieuwe auto gekocht (nou ja, jonge tweedehands) en rijdt weer vaak. Als ik in een auto ga zitten ben ik gevaarlijker dan hij want ik ben niet meer gewend aan al die dode hoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan