AVB gezakt

Ik was de eerste keer ook gezakt.
Veelste zenuwachtig. Het ging fout bij de lanzame slalom en nog iets. (Ik gok 8tje ofzo).
En dat was ook met slecht weer.
Tweede keer geslaagd.
Bij de AVB van mijn broertje deed hij per ongeluk een kleine stopppie bij de noodstop.
Was goed :+
 
Laatst bewerkt:
Schade viel erg mee, linkerspiegel stuk, linkersteppie (schakel) stuk. Terugrit van 15 km was heftiger, windkracht 8 & geen linkerspiegel :]

Dus vast in de tweede versnelling en de motor die de hele tijd naar rechts trok vanwege de wind op je rechterspiegel? :+
 
Tijdens mijn rijlesperiode was er een medecursist tijdens de avb met de motor over de kop geslagen. (zal wel tijdens de noodstop zijn geweest)

Volgende keer beter man!
 
Heb ook in de stromende regen & 2cm water op de baan mogen afrijden voor AVB. Was de 1e keer dan ik regen zag tijdens het lessen.

Vond het wel oneerlijk toen: totale groep van 4, waarvan 2 op 25kw motor (zonder abs) en 2 vol vermogen (met abs!). 3x raden bij welke groep de noodstop mislukte...
 
Balen man ! was gister ook echt pokke weer ! Ik heb het gelukkig kunnen afronden in december :P wel verdomd koud maar niet glad (A)
 
Pff balen! Ik ben ook gezakt voor mn AVB! Mede door regen mede door mezelf :P Volgende keer gewoon knallen :]
En vooral, bewijs jezelf dat je het kunt. Niet voor die kerel ;)
 
@kiwi, officeel moet je gewoon een noodstop kunnen maken, want de definitie van een noodstop is Zo snel mogelijk tot stilstand komen (en de rest maakt niet uit (afstaande motor, verkeerde versnelling enz.). en als er regen is is je remweg dan dus langer dan normaal.


maar het is nog steeds jammer, good luck next time.
en na AVB wordt het alleen maar leuker ! dus keep it up !

Zilvere
 
Heb ook in de stromende regen & 2cm water op de baan mogen afrijden voor AVB. Was de 1e keer dan ik regen zag tijdens het lessen.

Vond het wel oneerlijk toen: totale groep van 4, waarvan 2 op 25kw motor (zonder abs) en 2 vol vermogen (met abs!). 3x raden bij welke groep de noodstop mislukte...

De kans is groot dat je eerste motor straks ook geen ABS heeft. Ook zonder ABS moet je een noodstop kunnen maken, en ook met slecht weer.
 
Het is eigenlijk ook oneerlijk.. Met de regen is AVB toch een stuk lastiger, als ie het alleen maar door het stukje tussen de oren.
Daarnaast heeft de een bijv wel ABS en de andere niet.

edit: en had je bijv. een andere motor gehad met nieuwe pilot road 3's dan was je nu misschien wel geslaagd
lastiger of het niet... het is toch fijn om ook te kunnen functioneren als jij een dagje met je motor bijv naar het werk ben en het 's middags regent.. :Y
 
Heel jammer en balen, maar volgende keer beter. Dan zul je zien: schijnt de zon en is het graadje of twintig. :Y
 
De kans is groot dat je eerste motor straks ook geen ABS heeft. Ook zonder ABS moet je een noodstop kunnen maken, en ook met slecht weer.

Blijft sneu.

Ik heb gelest met ABS en mijn eerste examen (waar ik overigens beide langzame oefeningen verprutst heb, dus gezakt) was ook echt in een hoosbui. Voor het eerst de ABS ervaren bij de noodstop.

Nu heb ik een motor zonder ABS en ik ben toch wat angstig om voluit te remmen omdat ik dat 'vangnet' van de ABS niet heb.
 
Nu heb ik een motor zonder ABS en ik ben toch wat angstig om voluit te remmen omdat ik dat 'vangnet' van de ABS niet heb.

Ik heb jarenlang zonder ABS gereden (heb pas een jaar een motor met ABS), en er is maar een remedie; vaak oefenen. Niet alleen bij goed weer, maar ook als het regent.

De theorie ken je; aanleggen, druk opbouwen, en doorknijpen tot (bijna) het blokkeerpunt. En dat moet je dus vaak in de praktijk oefenen.

Als je goed de druk opbouwt kun je ook op een nat wegdek nog heel hard remmen. Waar het vaak misgaat is dat de rem in paniek wordt aangetrokken voordat je genoeg druk op het voorwiel hebt. Zo heb ik me in het verleden ook al eens onderuit geremd.
 
Blijft sneu.

Ik heb gelest met ABS en mijn eerste examen (waar ik overigens beide langzame oefeningen verprutst heb, dus gezakt) was ook echt in een hoosbui. Voor het eerst de ABS ervaren bij de noodstop.

Nu heb ik een motor zonder ABS en ik ben toch wat angstig om voluit te remmen omdat ik dat 'vangnet' van de ABS niet heb.

Volgens mij mag tijdens AVB bij een noodstop niet je ABS in werking treden. Zo heb ik het tenminste tijdens lessen meegekregen.
 
voor mijn avb exame remde iemand zich ook onderuit, hij mocht het nog een x
proberen lukte weer niet, niet meer gevallen gelukkig maar uiteindelijk wel geslaagd
denk dat hij echt geluk had gehad
 
Volgens mij mag tijdens AVB bij een noodstop niet je ABS in werking treden. Zo heb ik het tenminste tijdens lessen meegekregen.

Dat is inmiddels achterhaald. In het begin is het zelfs een tijdje geweest dat je ABS moest uitschakelen. Daarna mocht je het niet in werking laten treden, maar tegenwoordig mag ook dat. Wat erop zit mag gebruikt worden.

Bij mijn AVB examen kreeg ik bij de eerste noodstop te horen "veel te netjes... met ABS kun je veel sneller stilstaan." Ik had de oefening in principe volbracht, maar mocht hem nog een keer overdoen om te laten zien dat ik doorhad waar een motor toe in staat is. Toen hem dus vol de ABS in geremd (voor en achter)... De examinator vond het prachtig!

Overigens is het volgens de regels dat je bij een langzame oefening na een val nog een poging hebt, maar bij een val tijdens een snelle oefening het gelijk einde examen is.
 
Tegenwoordig moet je eerst al een examen afleggen om te weten welke regels er allemaal gelden tijdens het rijexamen? :?

Overigens is het niet waar dat je met ABS sneller stil kunt staan dan zonder ABS. Het is wel waar dat de meeste motorrijders zonder ABS moeite hebben om maximaal door te remmen, uit angst om het voorwiel te blokkeren.
 
Vallen tijdens het uitwijken is niet goed voor je zelfvertrouwen.
Je gooit de oorzaak wel snel op andere factoren.
Bij ongelukken is de statistiek:

93% Mens
3% Voertuig
4% omgeving

Waren de banden van de lesmotor voorzien van voldoende profiel?
Heb je stiekem uit schrik niet een beetje geremd? :X
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij mag tijdens AVB bij een noodstop niet je ABS in werking treden. Zo heb ik het tenminste tijdens lessen meegekregen.

Bij remproef mag het niet. Bij de noodstop mag het opzich wel als je maar optijd stilstaat.
Bij een motor zonder abs mag je wiel ook blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik had mijn avb ook in de regen moeten doen. Gelukkig wel geslaagd (alleen de langzame slalom lukte niet). AVB vond ik overigens niet heel veel moeilijker dan de droge lessen.

ER was me alleen belooft op een vliegveld af te mogen rijden en dat werd een klinkerparkeerplaats.
 
Ik heb ook alleen les gehad zonder ABS, dus zou eigenlijk weten wat de regels daarover zijn..

Wat mij wel is verteld is dat bij vallen het examen klaar was.. Maakte volgens mij niet uit bij welke oefening..

Maar in ieder geval super balen! Volgende keer uiteraard beter! Succes alvast!
 
Bij remproef mag het niet. Bij de noodstop mag het opzich wel als je maar optijd stilstaat.
Bij een motor zonder abs mag je wiel ook blokkeren.

Vroeger was de noodstop geen onderdeel van het rijexamen. Je moest inderdaad een remproef doen, waarbij je het technisch goed remmen (zonder blokkeren) liet zien. Dat was vanzelfsprekend zonder ABS (dat zat niet op de lesmotoren).

Tegenwoordig wordt volgens mij inderdaad de noodstop onderwezen; zo snel mogelijk stilstaan, met inzet van alle middelen. Goede ontwikkeling; beter dan het in de praktijk moeten leren :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan