Gevallen met avb

13 nov 2022
43
16
Goedemorgen,

Gister avond had ik avb les, eigenlijk ging alles prima tot dat ik vol onderuit ging met de noodproef.
Ik kwam met 50 aanrijden en remde te hard waardoor ik onderuit ging (geen abs)
Ik probeerde gelijk op te staan en ben gelijk weer op de motor gestapt daarna gingen alle nood oefeningen gelukkig wel goed.

Maar ik word wakker en heb ontzettend veel spierpijn, nekpijn
En ik ben een beetje in emotinele shock of iets?
Is dit normaal? Iemand ervaring
 
Je lichaam maakt natuurlijk allerlei rare bewegingen en hoeken tijdens zo'n val.de spierpijn is hartstikke normaal, wel opletten dat het niet langer aanhoudt dan normale spierpijn. Als dat wel is toch even aan de bel trekken.

Ook de emotionele shock kan ik begrijpen. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt watvde risico's zijn van motorrijden en het is niet niks om in feite een ongeluk te hebben met 50kmh. Gewoon je tijd nemen om het te verwerken.

Je kan je vragen ook hier stellen, zitten meer lessende motorrijders
Edit: zie net dat je al in dat topic zit
 
Is normaal , op je gezicht stuiteren en volgende dag pas spierpijn.

Geen angst, gaat je vast nog wel een keer gebeuren :)
Beter met een lesmotor als met je eigen motor !


Aangaande "emoties" .. je even realiseren dat je op een evenwicht voertuig rijd , en je gewoonweg
beseffen dat dit gewoonweg kan gebeuren.
Het is normaal , niet raar dat je daar mee kan omvallen.
 
Je lichaam maakt natuurlijk allerlei rare bewegingen en hoeken tijdens zo'n val.de spierpijn is hartstikke normaal, wel opletten dat het niet langer aanhoudt dan normale spierpijn. Als dat wel is toch even aan de bel trekken.

Ook de emotionele shock kan ik begrijpen. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt watvde risico's zijn van motorrijden en het is niet niks om in feite een ongeluk te hebben met 50kmh. Gewoon je tijd nemen om het te verwerken.

Je kan je vragen ook hier stellen, zitten meer lessende motorrijders
Edit: zie net dat je al in dat topic zit
Dankuwel!!
 
Is normaal , op je gezicht stuiteren en volgende dag pas spierpijn.

Geen angst, gaat je vast nog wel een keer gebeuren :)
Beter met een lesmotor als met je eigen motor !


Aangaande "emoties" .. je even realiseren dat je op een evenwicht voertuig rijd , en je gewoonweg
beseffen dat dit gewoonweg kan gebeuren.
Het is normaal , niet raar dat je daar mee kan omvallen.
Dankuwel!
 
Niet te druk om maken,
Joh, ik reed 10 jaar motor zonder rijbewijs.. nooit gevallen.

Toch maar eens dat papiertje halen, moet je raden wie op z'n bek ging met 8'jes draaien om de pionnen :)
( oh shit, cb'tje was toch wat anders als een 1 pitter zeg maar :) )
Heb me blauw gelachten , samen met de instructeur die alleen maar zij "k zij toch dat je nog op je muil ging gaan"

Vervolgens had ik m'n roze pasje.. moet je raden wie in de eerste week meteen van een dijk pleurde in z'n overmoed..

Juiiiist.

Moraal van het verhaal,
1 - ik had nooit m'n rijbewijs moeten halen, want dan was ik niet gevallen :+
2- als je d'r af gaat, en je kan weer opstaan .. hoort het gewoon zo, spiegeltje rechtzetten.. modder van je broek vegen.. en door.

Pas als de vleeswagen er bij moet komen of je onderdelen moet gaan bestellen is het vervelend en/of onhandig.
Tot die tijd
"hoort bij de sport"
 
En effe voor het duidelijke, het was totaal de schuld van die CB dat ik op m'n bek ging..
M'n XL had/heeft nog steeds een waardeloze niet bestaande voorrem , ( trommel ) ,
en die kon/kan ik gewoon gebruiken met achtjes maken.
Gebeurt toch niks, dus het maakte niks uit of ik nu wel of niet aan t hendeltje trok met achtjes maken.


Die kut les CB heeft een schijfrem en remt dus wél als je in de hendel knijpt..

En daarom ging ik dus op m'n muil.

Totaal de schuld van de CB :)
 
Goedemorgen,

Gister avond had ik avb les, eigenlijk ging alles prima tot dat ik vol onderuit ging met de noodproef.
Ik kwam met 50 aanrijden en remde te hard waardoor ik onderuit ging (geen abs)
Ik probeerde gelijk op te staan en ben gelijk weer op de motor gestapt daarna gingen alle nood oefeningen gelukkig wel goed.

Maar ik word wakker en heb ontzettend veel spierpijn, nekpijn
En ik ben een beetje in emotinele shock of iets?
Is dit normaal? Iemand ervaring
Zoals gezegd, dat is normaal.

Je zit nu gelijk bij de groep motorrijders die eens gevallen zijn, welkom. (ook ik heb hem wel eens neergelegd)
Niets aan de hand verder, leermoment. Juist na het vallen gewoon weer opstappen en doorgaan :t
En inderdaad beter met de lesmotor dan je eigen ;)

Volgende keer iets rustiger opbouwen de remdruk, je kunt best heel flink remmen, maar niet ineens. Je instructeur zal het je ook wel vertellen.
 
En effe voor het duidelijke, het was totaal de schuld van die CB dat ik op m'n bek ging..
M'n XL had/heeft nog steeds een waardeloze niet bestaande voorrem , ( trommel ) ,
en die kon/kan ik gewoon gebruiken met achtjes maken.
Gebeurt toch niks, dus het maakte niks uit of ik nu wel of niet aan t hendeltje trok met achtjes maken.


Die kut les CB heeft een schijfrem en remt dus wél als je in de hendel knijpt..

En daarom ging ik dus op m'n muil.

Totaal de schuld van de CB :)
Ha
Ik viel ook met een cb haha
Zoals gezegd, dat is normaal.

Je zit nu gelijk bij de groep motorrijders die eens gevallen zijn, welkom. (ook ik heb hem wel eens neergelegd)
Niets aan de hand verder, leermoment. Juist na het vallen gewoon weer opstappen en doorgaan :t
En inderdaad beter met de lesmotor dan je eigen ;)

Volgende keer iets rustiger opbouwen de remdruk, je kunt best heel flink remmen, maar niet ineens. Je instructeur zal het je ook wel vertellen.
dankuwel

Ik heb de rem oefeningen gelijk opnieuw gedaan
En toen ging het afkloppen
Allemaal goed
Heel goed zei de rij instructeur zelfs

Zoals ik bij die val remde rem ik nooit meer haha
 
En effe voor het duidelijke, het was totaal de schuld van die CB dat ik op m'n bek ging..
M'n XL had/heeft nog steeds een waardeloze niet bestaande voorrem , ( trommel ) ,
en die kon/kan ik gewoon gebruiken met achtjes maken.
Gebeurt toch niks, dus het maakte niks uit of ik nu wel of niet aan t hendeltje trok met achtjes maken.


Die kut les CB heeft een schijfrem en remt dus wél als je in de hendel knijpt..

En daarom ging ik dus op m'n muil.

Totaal de schuld van de CB:)
Staan hier wat CBs en een XL met trommelrem. Ik denk dat die XL onderhoud en afstelling kon gebruiken. :P
 
Belachelijk dat die rijschool met een motor zonder abs lest,iedere moderne motor heeft verplicht ABS,dat een
rijschool nog met oude motoren zonder ABS rondrijd slaat nergens op,al moet je natuurlijk ook op motoren zonder ABS kunnen leren rijden dat
gebeurde vroeger ook,maar in het geval van leerlingen geeft ABS wel wat extra zekerheid.
 
Belachelijk dat die rijschool met een motor zonder abs lest,iedere moderne motor heeft verplicht ABS,dat een
rijschool nog met oude motoren zonder ABS rondrijd slaat nergens op.
Ze hebben wel een paar motoren met abs maar dat is 650 cc
Ze wilden eerst dat ik het op 500 oefende en als ik het zou willen en het gaat beter dan mag ik op de 650
 
Ze hebben wel een paar motoren met abs maar dat is 650 cc
Ze wilden eerst dat ik het op 500 oefende en als ik het zou willen en het gaat beter dan mag ik op de 650
Ik vind dat vreemd,zoveel verschil in vermogen tussen de 500 en 650 zit er niet,voor leerlingen die nog niet het remgevoel bezitten lijkt
mij een motor met abs beter om mee te beginnen.
 
Ik vind dat vreemd,zoveel verschil in vermogen tussen de 500 en 650 zit er niet,voor leerlingen die nog niet het remgevoel bezitten lijkt
mij een motor met abs beter om mee te beginnen.
Misschien is het omdat ik een “meisje” ben en niet echt mega sterk dat ze het daarom dachten
Of niet?
 
Dat kan,misschien durfde ze dat nog niet aan,hoe dan ook het kan iedereen gebeuren,ik rij al meer dan 40jaar motor en ook in al die jaren de nodige keren met m,n snufferd op het asfalt gevallen ,dus laat je niet onmoedigen als het een keer gebeurd,de pijn achteraf heb ik ook genoeg gevoeld;)
 
Ha
Ik viel ook met een cb haha

dankuwel

Ik heb de rem oefeningen gelijk opnieuw gedaan
En toen ging het afkloppen
Allemaal goed
Heel goed zei de rij instructeur zelfs

Zoals ik bij die val remde rem ik nooit meer haha
Je hebt er van geleerd 🙂
Ja het is niet raar dat je een dag later pas spierpijn krijgt of stijf bent.
Sowieso op het moment zelf heb je een boel adrenaline die de pijn stilt.
Ik hoop dat het vlot weer over is, je zou eventueel naar een fysio kunnen gaan om jezelf te laten checken en spieren los te maken.
Goed dat je het leert zonder ABS. Met ABS had je er niet van geleerd.
Goed dat je gelijk weer opstapte, je leest soms van MF’ers die moeite hebben na een val.
 
Je hebt er van geleerd 🙂
Ja het is niet raar dat je een dag later pas spierpijn krijgt of stijf bent.
Sowieso op het moment zelf heb je een boel adrenaline die de pijn stilt.
Ik hoop dat het vlot weer over is, je zou eventueel naar een fysio kunnen gaan om jezelf te laten checken en spieren los te maken.
Goed dat je het leert zonder ABS. Met ABS had je er niet van geleerd.
Goed dat je gelijk weer opstapte, je leest soms van MF’ers die moeite hebben na een val.
Met ABS was ze heel waarschijnlijk niet gevallen,je heb ook CB500,s met abs,dat een rijschool nog met motoren zonder lest is niet
meer van deze tijd,het is gewoon een extra stuk veiligheid voor beginners,het is niet voor niets dat de overheden het verplicht gesteld hebben
vanaf 2016.
 
Met ABS was ze heel waarschijnlijk niet gevallen,je heb ook CB500,s met abs,dat een rijschool nog met motoren zonder lest is niet
meer van deze tijd.
Je hebt ook auto's of het OV.....

Ik vind zoiets gewoon echt een noodzakelijk onderdeel van je rijexamen, dit kan ooit je leven redden.

Edit; overigens ben ik ook op mijn bakkes gegaan destijds met die noodproef.
Ook gelijk weer op gestaan en nogmaals gedaan. Is ook het beste anders durf je straks niet meer.
Spierpijn is niet leuk, maar niet heel vreemd.
 
Je hebt ook auto's of het OV.....

Ik vind zoiets gewoon echt een noodzakelijk onderdeel van je rijexamen, dit kan ooit je leven redden.

Edit; overigens ben ik ook op mijn bakkes gegaan destijds met die noodproef.
Ook gelijk weer op gestaan en nogmaals gedaan. Is ook het beste anders durf je straks niet meer.
Spierpijn is niet leuk, maar niet heel vreemd.
Of motor met zijspan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan