Gevallen met avb

...
Goed dat je het leert zonder ABS. Met ABS had je er niet van geleerd.
Ik ben het hier ook wel mee eens.

Je moet ook op een motor zonder ABS kunnen rijden, sterker er zou geen verschil moeten zijn.
ABS grijpt pas in wanneer het mis gaat (zoals hier inderdaad, blokkerend voorwiel)

Dit is een leermoment was @Icewomanrider nooit meer vergeet, er is niets gebeurd verder en mooi tijdens het lessen.

Haar eerste motor straks kan er ook eentje zonder ABS zijn (goedkoop tweedehandsje om mee te starten bv)
Nee niets mis mee, wees je bewust van wat er wel of niet kan. De techniek kan je zeker helpen maar wanneer je daardoor te makkelijk over de grens gaat, gaat het ook een keer in het echt goed mis.
 
Ai. gelukkig gaat spierpijn weer over (zo klinkt het in elk geval)
Ik zou zeggen: Nu even doorpakken en niet denken om te stoppen, dat zou zonde zijn. Gewoon weer de motor op en door. Als het goed is heb je er iets van geleerd, namelijk hoe hard je wel en niet kan remmen, dus de kans dat je dit nog eens doet is klein

En het feit dat ze je laten lessen op een non-abs motor vind ik echt nergens op slaan..
Natuurlijk is het een hulpmiddel en moet je ook goed kunnen remmen zonder, maar als je de mogelijkheid hebt, waarom zou je het dan niet gebruiken...
 
Niet te druk om maken,
Joh, ik reed 10 jaar motor zonder rijbewijs.. nooit gevallen.

Toch maar eens dat papiertje halen, moet je raden wie op z'n bek ging met 8'jes draaien om de pionnen :)
( oh shit, cb'tje was toch wat anders als een 1 pitter zeg maar :) )
Heb me blauw gelachten , samen met de instructeur die alleen maar zij "k zij toch dat je nog op je muil ging gaan"

Vervolgens had ik m'n roze pasje.. moet je raden wie in de eerste week meteen van een dijk pleurde in z'n overmoed..

Juiiiist.

Moraal van het verhaal,
1 - ik had nooit m'n rijbewijs moeten halen, want dan was ik niet gevallen :+
2- als je d'r af gaat, en je kan weer opstaan .. hoort het gewoon zo, spiegeltje rechtzetten.. modder van je broek vegen.. en door.

Pas als de vleeswagen er bij moet komen of je onderdelen moet gaan bestellen is het vervelend en/of onhandig.
Tot die tijd
"hoort bij de sport"
Haha nooit gecontroleerd dan? Zoja wat zei je? xD
 
Die spierpijn komt zelden van de val zelf.
Meestal zet je je veel te hard schrap waardoor je al je spieren over belast. Dus ja het hoort er bij iig en is normaal.

Na de tigste keer dr af stuiteren werd het bij mij wel beter. Al zit de ''schrik'' er soms op de dag zelf te veel in, ik ga dan soms niet lekker meer de baan rond die dag en kan dan net zo goed naar huis. Maarja, de spierpijn de volgende dag blijft nu gelukkig meestal wel weg :t
De meeste vallen zijn wel in het zand en de crossbaan, dat scheelt misschien ook.

Nu even zonder gekheid, die ''mentale'' schrik kun je er alleen maar uit rijden. Na verloop van tijd gaat dat heel snel, maar bij de eerste val(letjes) is dat wat lastiger. Belangrijkste is om plezier ritjes te maken. Vraag bijvoorbeeld de instructeur of jullie een sessie gewoon voor jou simpele of leuke opdrachten te doen. Het kost je dan 1 of 2 extra rijlessen, maar zie het als een stukje plezier en ontspanning. De €50 van een rijles geef je ook zonder problemen uit in de kroeg toch :9
 
Dat jij vandaag pijn voelt komt van de adrenaline die je aangemaakt heb tijdens je val, nu die weg is ga je de pijn voelen, en ja ook ik ben meerdere keren in mijn motor verleden gevallen, of een aanrijding gehad
 
Vervelend, zo iets. Maar je schrijft dat je te hard remde en jezelf onderuit remde. Je bent natuurlijk niet de eerste en vast niet de laatste. Maar meestal gebeurt dat wanneer je uit een schrikreactie hebt en daardoor vergeet de rem los te laten als je voorwiel begint te schuiven. Had je instructeur je hier niet op voorbereid? Met goed vooruit kijken kan je een slip vaak wel opvangen als je snel reageert.
 
Ik ben tijdens het lessen 3 keer gevallen. Weliswaar niet bij snelle oefeningen, maar toch. (instructeur legde me toen nut en noodzaak van valbeugels uit haha). Knaagt ff maar het beste is om meteen weer op te staan en door te gaan. En dat heb je gewoon goed gedaan :)

Ik heb ook gelest met ABS en heb nu een ouwe Monster zonder blokkeerhulp. Ga in het voorjaar sowieso een rijvaardigheidstraining op m'n eigen fietsje doen en daarmee hopelijk m'n rij- en remkunsten flink verbeteren.
Geen betere les dan ervaring!
 
Belachelijk dat die rijschool met een motor zonder abs lest,iedere moderne motor heeft verplicht ABS,dat een
rijschool nog met oude motoren zonder ABS rondrijd slaat nergens op,al moet je natuurlijk ook op motoren zonder ABS kunnen leren rijden dat
gebeurde vroeger ook,maar in het geval van leerlingen geeft ABS wel wat extra zekerheid.

valse veiligheid..

en het eerste wat ze doen als leerling als leermotor ( de slimme )
die koopt een oudere motor zonder abs omdat je eerste motor toch aan schroot gaat.

Elke lul kan hard remmen met abs.

Goed hard kunnen remmen zonder abs is een veel belangrijkere skill om te beheersen als standje lomp-leo
vol gang aan een hendel trekken en er op gokken dat de electronica t voor je regelt.


T is een beetje de zelfde redenatie als die zachte eitjes die nu hun vrachtwagen rijbewijs halen met alleen automaat.
( want.. goedkoper )

En dan kom je bij je eerste werkgever, en wat staat daar.. de "leerling" auto.. het oude barrel die het allemaal al heeft meegemaakt.
En moet jij raden..
Dat is nog gewoon een handbak.

Staan ze daar stom te kijken naar die pook.. ga maar weer naar huis.
 
valse veiligheid..

en het eerste wat ze doen als leerling als leermotor ( de slimme )
die koopt een oudere motor zonder abs omdat je eerste motor toch aan schroot gaat.

Elke lul kan hard remmen met abs.

Goed hard kunnen remmen zonder abs is een veel belangrijkere skill om te beheersen als standje lomp-leo
vol gang aan een hendel trekken en er op gokken dat de electronica t voor je regelt.


T is een beetje de zelfde redenatie als die zachte eitjes die nu hun vrachtwagen rijbewijs halen met alleen automaat.
( want.. goedkoper )

En dan kom je bij je eerste werkgever, en wat staat daar.. de "leerling" auto.. het oude barrel die het allemaal al heeft meegemaakt.
En moet jij raden..
Dat is nog gewoon een handbak.

Staan ze daar stom te kijken naar die pook.. ga maar weer naar huis.
Ik heb er zeker van geleerd
Want de 10 rem oefeningen daarna heb ik volgens de rij instructeur heel goed uitgevoerd haha
 
Haha nooit gecontroleerd dan? Zoja wat zei je? xD

Nooit,
het kunstje van iets doen wat niet mag is heel eenvoudig.

Doen alsof je precies weet waar je mee bezig bent, en dan stelt er niemand vragen.
Niet te braaf, niet te voorzichtig.. doe gewoon normaal.

doe je "raar" val je onder de aandacht en word je staande gehouden.
Tot die tijd.. niemand die ooit maar ooit naar je papiertje vraagt.
 
Ik heb nog nooit iemand gezien of zelfs maar gehoord dat iemand dat kon.

Ik durf hard te beweren dat ik verschrikkelijk hard kan remmen zonder abs , en zonder op m'n bek te gaan.

Je moet stoppen met het "stoppie" als je everwicht te ver naar voren komt :)
Nét voor dat punt stoppen. dan rem je hard.

Kwestie van durven..
en met een lesmotor oefenen, zoals TS nu doet :)
 
Ik durf hard te beweren dat ik verschrikkelijk hard kan remmen zonder abs , en zonder op m'n bek te gaan.

Je moet stoppen met het "stoppie" als je everwicht te ver naar voren komt :)
Nét voor dat punt stoppen. dan rem je hard.

Kwestie van durven..
en met een lesmotor oefenen, zoals TS nu doet :)
Ja, dat is onder gecontroleerde omstandigheden. Als je plotseling moet remmen of wanneer het wegdek niet goed is gaat dat niet.
 
Ja, dat is onder gecontroleerde omstandigheden. Als je plotseling moet remmen of wanneer het wegdek niet goed is gaat dat niet.

En paniek is ook hier een slechte raadgever , net zoals bij ( bijna ) alles.

En dat is nou nét het kunstje van motorrijden.
Ver genoeg helderziende ( vooruit kijken ) dat je jezelf nooit in die situatie bevind dat je als verassing vol op die ankers moet
als laatste oplossing.

Ze zijn er allemaal op uit om je dood te rijden, en als je daar op rijd...

Tja.. tot nu toe gaat t vrij lang goed zeg maar.
#garantietotdevoordeur


Ik heb hem ook wel eens zonder te showboaten op het voorwiel moeten zetten, t was dat.. of die auto van rechts die voorrang had
en ik totaal had gemist torpederen ..

Hard KUNNEN remmen is heel belangrijk, of je motor/auto/vrachtwagen nou wel of geen abs heeft.
 
Misschien is het omdat ik een “meisje” ben en niet echt mega sterk dat ze het daarom dachten
Of niet?
Te sterk voor de remmen en doe je naam eer aan Icewomen,...koelen met ijs en ijskoud weer op die motor stappen. Spierpijn is normaal je hebt een intense zwieper gemaakt met een harde landing, op het moment dat het gebeurd zit je vol met adrenaline en heb je nergens last van,.dat komt pas later.
 
Te sterk voor de remmen en doe je naam eer aan Icewomen,...koelen met ijs en ijskoud weer op die motor stappen. Spierpijn is normaal je hebt een intense zwieper gemaakt met een harde landing, op het moment dat het gebeurd zit je vol met adrenaline en heb je nergens last van,.dat komt pas later.
Haha mooi gezegd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan