AVD examen en klemrijden door examinator

Ik heb vorig jaar juni mijn AVD gedaan. Had eigenlijk niet zo'n lekkere start gehad. Het was die week bloedheet dus had in de laatste week behoorlijk wat last tijdens de lessen in de stad mbt concentratieverlies. Op de dag zelf zou ik met de auto naar de rijschool gaan en daarna zouden we met z'n 3en , de instructeur een andere examenkandidaat en ikzelf nog een route rijden en dan naar het CBR in Bergen op Zoom rijden. We hadden 2 examenmotoren waarvan er eentje een slechte bak had. Omdat die andere kandidaat stierf van de zenuwen zou ik wel met de slechtere motor gaan rijden.Onderweg op de route zou eerst de andere jongen voorrijden en halverwege zou ik aan kop gaan. Hier had ik behoorlijk wat beginnersfouten gemaakt dus was niet bevordelijk voor mijn zelfvertrouwen.
 
vervolg
Aangekomen bij het CBR zou de andere jongen als eerste opgaan. Hij had behoorlijk wat te vertellen aan de bar tijdens de koffie en ik zat er wat stilletjes bij, 300x naar de WC gaan etc. De jongen zou op de goede motor afrijden en als hij terug was dan zou ik de motor overnemen. Het was tijd voor het examen... de jongen liep naar de motor samen met de instructeur en de examinator voor wat standaard vraagjes. In de hitte zag ik 3 verhitte koppen staan. Eentje stond een beetje geagiteerd vragen te beantwoorden. 2 Zaten te kijken of ze hun tijd stonden te verdoen. Maar goed uiteindelijk reden ze weg... en waren binnen tien minuten weer terug. De jongen was bij de 2e rotonde die ze tegenkwamen onderuit gegaan en kennelijk was er een behoorlijke discussie ontstaan want de examinator liep strak weg en de instructeur en de jongen stonden tegen elkaar te katten. Ik zat nog steeds buiten op het terrasje mijn sigaretten op te maken
 
"Verdomme hij gaf toch geen richting aan?"riep de jongen "Echt wel! Maar wat bezielde je om te gaan remmen je reed toch al half op de rotonde?" zei de instructeur. "Hij moest mij gewoon pakken die *#$%^&!"riep de jongen weer. "Nee je bakte er gewoon niks van en met die grote mond van je maak je ook geen vrienden!". Pfff dat is lekker dan terwijl ik aan mijn 5e bak koffie slurpte. Het gezelschap kwam binnen, 2 donkere gezichten en ze moesten het allebij aan mij kwijt.... Nog 5 minuten waar zijn de sleutels van de motor? Waar is die jongen gebleven? Goed geen tijd. Pak die andere motor wel en ik werd naar boven geroepen. Tafel nr 5... shit dezelfde examinator. "Goedendag mijnheer" "Goedendag jij bent de volgende kandidaat?" "Ja, ik heb hier een mapje met alle papieren." "OK, nou we houden het kort. Ik wil zien dat jij kan rijden je bent klein wendbaar en snel dus ik wil zien dat je op een MOTOR rijdt. Houdt je aan de regels en let niet op mij je hoort de instructie vanzelf wel
 
"Oh ja en niet onderuit gaan of slap lopen ouwehoeren want daar ben ik vandaag wel klaar mee." Nou dat was duidelijk, mijnheer was er klaar mee. Mee naar buiten en ik voelde elke ader kloppen. "vertel maar wat over de banden" ok dat is simpel "Profiel mag wettelijk niet onder de 1.6 mm komen maar dat vindt ik zelf wel een beetje krap, ik zou wat eerder wisselen want banden zijn het enige contact met de weg." heheh stond in het boekje "Mooi,en wanneer.....blabla zo ging het nog even door. Reed weg van de parkeerplaats en pakte de moeilijkste uitgang met een fietspad ertussen en meteen rechts voorsorteer-stroken. Bij de stoplichten rechtdoor. Ik zag een gaatje tussen een fietser en een auto en manouvreerde mooi op de strook voor rechtdoor. Het werd groen en weg was ik. Waar was de auto gebleven? Goed zodadelijk 30km zone trekken ze wel bij. En idd 5 minuten later zag ik de koplampen snel dichterbij komen
 
Zodadelijk links op de rotonde. Haha mooi we gaan richting Mattemburgh lekker bochtjes pakken in het bos. Eerst nog ff dealen met die vervelende rotondes en de gaten in het asfalt. (was behoorlijk slecht tijdens de zomer). Vorige lessen had ik een hoog zeikwijf-gehalte in het bos maar ik was in mijn element en het ging heel lekker totdat ik bij een splitsing kwam. Ok stopbord, maar de weg is nu nog vrij en van beide kanten zag ik al dat er verkeer aankwam. Afremmen voetje tegen het wegdek en weg was ik. Hmm waar zijn die mannen nou? krakend hoorde ik uit het oortje het verzoek komen of ik even wilde stoppen. Ha prachtig een benzinestation dus ik eraf en wachten. Uiteindelijk zag ik ze weer verschijnen en kreeg te horen dat ik weer mocht. Bij Roosendaal weer de snelweg op ri Bergen op Zoom en een mooie invoegactie gemaakt waarbij ik ruimte had gemaakt op de linkerbaan en in 1 ruk kon doorstomen naar BoZ. Voor Bergen op Zoom nog een
 
woonwijk in met vreselijk rare bochten waar je op moest passen dat je niet rechtdoor op het fietspad uitkwam. Hadden we al geoefend dus was voorbereid. Bij het CBR de motor op de stoep gezet en wachten op de mannen. Ze stapten uit de auto en zeiden meteen kom mee naar boven. Weer wat kort vertelde de examinator "Je kan morgenavond naar het gemeentehuis, ik ga vanmiddag met vakantie." Ha in 1 keer gehaald. Ik enthousiast naar de bar waar ik eigenlijk niet meer dacht aan de nederlaag van de vorige kandidaat. Doodstil waren die twee en we liepen routineus naar de motoren en reden naar de rijschool. Je merkte dat die jongen erdoor zat want het ging heel krampachtig op de terugreis. Op de rijschool aangekomen was de vorige kandidaat snel weer weg en kreeg ik de felicitaties van de instructeur en de rijschoolhouder. De dag was ook voor hun weer wat beter. Amper 2 maanden later heb ik mijn eerste achterband versleten
 
Het moraal van het verhaal: Geef de schuld niet aan anderen, geen gelul van de examinator moest mij laten zakken van het CBR of de instructeur was niet goed. Deze mannen hebben hun rijbewijs jaren geleden al gehaald dus zij weten hoe motorrijden hoort te zijn. Neem lekker een ruim aantal lessen zodat je weet dat het niet aan jezelf ligt. Motorrijden zit niet vast aan regels maar is meer een gevoel.
Nu ik mijn rijbewijs heb kan ik eindelijk gaan leren motorrijden en ik kan zeggen, dit is een van de leukste dingen die ik heb gedaan.
 
Ik zou het doen ja, ik vind je echt niet officiëel geslaagd nu. ;)

Voor de auto is het 1,6. Misschien kwam je zo overtuigend over dat zelfs die examinator erin trapte. Ik zou gaan pokeren als ik jou was.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het doen ja, ik vind je echt niet officiëel geslaagd nu. ;)

Voor de auto is het 1,6. Misschien kwam je zo overtuigend over dat zelfs die examinator erin trapte. Ik zou gaan pokeren als ik jou was.

Haha ja dat is een goed idee! 8-) Mag je mij eerst even uitleggen wat de regels zijn!
 
:N Ik kan alleen strippokeren, en eigenlijk kan ik dat ook niet want verlies ik altijd.
 
Vandaag mijn rijles gehad. De rit nabesproken met mijn rij instructeur. Deze vertelde dat er een CBR examinator is in een fiatje 500 die er een soort sport van maakt om, als je teveel rechts hield bij een splitsing, graag zijn auto ernaast zet met de jolige mededeling dat je dat gat niet had moeten laten vallen. Daarna op het CBR kregen deze examenkandidaten de mededeling dat ze gezakt waren. Het viel voor ergens in Oegstgeest, ter hoogte van de
Willem de zwijgerlaan in de buurt omliggende kleine straatjes.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Ik vind dit wel een beetje iemand in de val lokken en van een laag niveau, of zie ik dat te naïef in?

Graag uw leerzame reacties.

Every day's a schoolday. Leermoment. Niet weer vergeten: wanneer je in het echie zo'n automobilist naast je krijgt, word je niet blij. Onthouden dus, geen gaten laten vallen.
 
Ik kom uit Oegstgeest en de Willem de Zwijgerlaan is een soort Snelweg dwars door het dorp. Ze rijden daar niet altijd even vriendelijk en zeker niet als je netjes 30 blijft rijden.

Maar ik zou me lekker druk maken over je eigen rijkunsten, en niet over verhalen van mensen die dingen hebben gehoord die dat gezien hebben die dat gehoord hebben van hun half blinde demente oma.
 
In regio oost rijdt een examinator die op de snelweg schuin achter je gaat rijden, hij wil dan zien dat je 3x over je schouder kijkt om hem in de gaten te houden. Mijn instructrice waarschuwde mij ook hiervoor, en terecht want je verwacht zulks gedrag niet. De instructeur van de TS deed dit ook, maar wel een beetje te vroeg. Lijkt me handig om te weten vlak voor je examen en niet bij je eerste rijles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan